Toenemende vraag internationale treintickets

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door Wubbo »

Toenemende vraag internationale treintickets
Geplaatst op: donderdag 15 april 2010 21:07
Laatst bijgewerkt: donderdag 15 april 2010 21:08


De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten dat veel reizigers de komende dagen hun vliegtickets proberen om te boeken voor een treinticket. Door de sluiting van luchthaven Schiphol donderdagavond als gevolg van de vulkaanuitbarsting in IJsland vallen heel wat vluchten uit.
Lees verder
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door iljitsch »

Donderdagavond zet Hispeed vanaf Schiphol alvast een extra trein in naar Keulen (om 21.19 uur) en een extra internationale trein naar Brussel-Zuid (om 21.54 uur). Passagiers kunnen tickets voor deze laatste trein via de kaartjesautomaat op het station kopen.
Wel zo makkelijk, hè!

Ik zou overigens liever de boot dan de trein naar Engeland nemen, minder kans op onaangename verassingen onderweg.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door M57 »

Er kwam een dubbelstel Thalys naar Amsterdam, het achterste was afgesloten. Mogelijk is dat versterking voor morgen. De extra ICE zou van Shl naar Asd rijden en vanaf daar de gebruikelijke route. De reizigers waren wat onzeker, maar toch blij dat ze meekonden. Helaas leverde de meertalige omroep van ProRail vooral hoongelach op, het was nog niet eens middelbare schoolniveau.

Als ik het goed zag, reed in de t447 vandaag een koninklijk rijtuig. Mijn vermoeden wordt bevestigd door nu.nl.
Ook koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima zijn gedupeerd door de sluiting van het luchtruim. Ze zouden vrijdag naar Denemarken vliegen voor de zeventigste verjaardag van koningin Margrethe.

Het koninklijk gezelschap reist nu met de trein, liet de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) donderdag weten. De koningin, de prins en prinses reizen in het koninklijke treinstel en zijn donderdag vanaf Amsterdam Centraal vertrokken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door Vinny »

Aangekoppeld aan een bestaande trein nog wel? Goh dat valt me alleszinds mee; ik had wel verwacht dat de Nederlandse Staat een geheel eigen treinpad zou inkopen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door Caspar »

Zoals ik ook in het Mag ik even kwijt topic melde, stonden er minstens 300 mensen in de rij voor de 2 geopende balies van Hispeed op Schiphol. Misschien kan je in dit soort situaties beter gewoon instappen en in de trein een kaartje kopen, je hebt immers toch geen voordelige tarieven meer beschikbaar als je op de dag van vertrek aan de Hispeed balie iets boekt. Scheelt je zo een uur of 5 wachten voor het loket.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door Chauf21 »

Je idee is overgenomen, Caspar:
Vooral op het CS was het een puinhoop. Bij het internationale loket van NS HiSpeed was de wachttijd om zeven uur opgelopen tot ruim drie uur. De NS besloot daarop het ticketcentrum te sluiten, tot ergernis van veel reizigers. Alle internationale treinenwaren vol. Alleen in een verlengde Thalys naar Parijs was nog plek, maar passagiers moesten voor die reis aan boord contant afrekenen; hoeveel een enkeltje Parijs moest kosten, wist niemand op het station te vertellen.
Zie: http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONO ... ions.dhtml :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door deadlock »

Waarom worden er niet gewoon hordes treinen ingelegd naar de buurlanden. Eventueel gewoon getrokken materieel en dan ouderwets loc wisselen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door iljitsch »

Of de bestaande treinen 's nachts extra laten rijden.

Ik zou naar Rotterdam gegaan zijn om daar een internationaal kaartje te kopen. Of voor Engeland naar Hoek van Holland om te zien of ik ter plekke een kaartje voor de boot kon kopen, je bent in 1,5 uur weer terug op Schiphol (mocht je dat willen) als het niet lukt.

Maar sowieso lijkt het me het handigst van de nood een deugd te maken en een leuke plek te vinden om een paar dagen ongeplande vakantie te houden.

Zo'n vulkaanuitbarsting kan wel twee jaar doorgaan. Dan zitten we dus nog een hele tijd met dit probleem iedere keer als de wind verkeerd staat. Hoewel we in dat opzicht geluk hebben, meestal is de wind uit het zuidwesten dus een vulkaanuitbarsting op de Azoren oid zou erger zijn.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door Willem »

deadlock schreef:Waarom worden er niet gewoon hordes treinen ingelegd naar de buurlanden. Eventueel gewoon getrokken materieel en dan ouderwets loc wisselen.
Dat zal logistiek gezien nogal moeilijk zijn. Bovendien zal NS Hispeed de extra kosten niet voor zijn rekening willen nemen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door Dexter »

Als het luchtruim langer gesloten blijft dan hoop ik wel dat de spoorwegmaatschappijen daar adequaat op inspelen. Is nog eens ongekend mooie gelegenheid om de trein eens in een goed daglicht te plaatsen ook. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door waldo79 »

^^Exact. Op afstanden tot 1.500 km kan de trein een veel belangrijker rol spelen dan nu is :pos:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door iljitsch »

waldo79 schreef:Op afstanden tot 1.500 km
Grappenmaker. Van Madrid naar Den Haag is net geen 1500 km (hemelsbreed), maar met de trein doe je hier dus mooi rond de 24 uur over, dus netto nog geen 65 km/u. En als dat geen bezwaar is, veel succes met het kopen van een kaartje. Om over de prijs (die bahn.de niet weet te vermelden) nog maar te zwijgen.

Over de weg is het 1750 km, dus in theorie zou je dit in 1800 / 300 = 6 uur kunnen doen, laten we het afronden op 8. Dan zou het wel een alternatief zijn, ja. (Hoewel niet altijd een goed alternatief.) Maar er passen 400 mensen in een thalys, terwijl er zo'n 12 737s of A320s met ruimte voor een kleine 200 mensen per dag heen en weer vliegen op dit stuk, zou je dus 5 thalystreinen enkel voor Madrid - west-Nederland in moeten zetten. Als je dat vanuit andere steden ook gaat doen mag je wel achtbaansspoor aan gaan leggen tussen Parijs en Amsterdam.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door Joshua »

Hierbij dus weer de harde gezechte, de één zijn dood is de ander zijn brood.
In de lucht kunnen ze niet vliegen, dan maar een peperduur trein kaartje kopen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:
waldo79 schreef:Op afstanden tot 1.500 km
Grappenmaker. Van Madrid naar Den Haag is net geen 1500 km (hemelsbreed), maar met de trein doe je hier dus mooi rond de 24 uur over, dus netto nog geen 65 km/u. En als dat geen bezwaar is, veel succes met het kopen van een kaartje. Om over de prijs (die bahn.de niet weet te vermelden) nog maar te zwijgen.
Toch wordt het steeds realistischer. Er wordt nog steeds stevig doorwerkt door tienduizenden bouwvakkers in Europa aan vele nieuwe HSL-spoorlijnen. De plannen voor Spanje zijn bijna onrealistisch, zoveel gaat er nog gebouwd worden.

Op de relatie Madrid - Amsterdam:
Reeds aanwezig: Amsterdam - Antwerpen
Brussel - Avignon
Barcelona - Madrid
In aanbouw:
Perpignan - Barcelona
In planning: Avignon - Perpignan.

Gezien de tijden die je bij het vliegen moet doorbrengen op het vliegveld (anderhalf uur voor vertrek tot een uur na aankomst) heb je die buffer als langere reistijd voor de trein.

Bovendien, die treinen kunnen gebruik maken van schone energiebronnen zoals wind-, water- en zonnekracht, terwijl vliegtuigen hectoliters aan kerosine er doorheen jagen. Leve de HSL!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door iljitsch »

Ik ben het zeker niet helemaal met je oneens, maar toch een paar kanttekeningen. Allereerst blijft er het probleem van de klantvriendelijkheid: ik heb online binnen 5 minuten een vlucht geboekt maar voor dit soort treinreizen die buiten het normale aanbod vallen moet je bij meerdere vervoerders deelkaartjes kopen. Hopelijk wordt dit beter als er hogesnelheidstreinen tussen Frankrijk en Spanje gaan rijden.

Anderhalf uur voor vertrek aanwezig zijn klopt min of meer, hoewel het afhankelijk van bagage en luchthaven (aanzienlijk) korter kan. (Ik kwam ooit 30 minuten voor tijd op Schiphol aan en heb het gehaald, hoewel ik flink geluk had dat er niet moeilijk gedaan werd en we een gate dichtbij de vertrekhal hadden.) Een uur blijven na landing kende ik nog niet :-) ik stap altijd zo snel mogelijk in de trein. Die van een half uur na landing haal je meestal wel als je geen ruimbagage hebt.

Overigens wordt voor de AVE in Spanje ook verteld dat je 30 minuten voor vertrek aanwezig moet zijn en gaat je bagage door de scanner. (Niet bij de regionale treinen die ook op Atocha vertrekken...)

Het voordeel van de trein is dat je niet het hele eind mee hoeft, wat voor mij als Hagenaar natuurlijk handiger is, zelfs met overstap van hoge naar lage snelheid in Rotterdam. Ook vertrekken de treinen midden in de stad in plaats van ver daar buiten, wat voor niet-autorijders handiger is.

Ik weet niet in hoeverre de trein energiezuiniger is. Vliegen is energiezuiniger dan zo'n zelfde afstand per auto afleggen.

Ik ben ooit met de trein van Den Haag naar Wenen gegaan. Op de heenweg beviel me dat uitstekend, leuk het Duitse platteland bekijken. Jammer wel dat we niet door de bergen gingen. Heen was het met de ICE van Utrecht naar Frankfurt en dan verder met de eurocity (geloof ik?) die de overige 1000 km met netto 100 km/u aflegde. De terugweg was met de nachttrein, die nog langzamer reed. Ik vertrok om 20.30 u en was de volgende dag rond elf uur thuis. Dat was aanzienlijk minder plezant, stoel was te oncomfortabel om te slapen en in het donker zie je niks. Dan is zo'n slakkegang een marteling.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door Geert »

Als je geen ruimbagage hebt dan kun je zelfs 10 minuten voor vertrek nog aankomen op Schiphol, dat heeft mijn baas meerdere malen gepresteerd. Maar ja, over het algemeen is vliegen relatief tijdrovend inderdaad...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door Dexter »

Zelfs bij een langere afstand en reistijd zou ik in sommige gevallen nog eerder de trein kiezen dan het vliegtuig.

Vorig jaar zijn we met de trein naar Kopenhagen gegaan via Hamburg en de ferry tussen Puttgarden en Rodby. Doordat er toen net een stremming was door een ontspoorde goederentrein bij Vtn, hebben we zelfs nog een slinger gemaakt via Vl - Düsseldorf. In totaal 3 overstaps in Vl, Düsseldorf Hbf en Hamburg Hbf en onderweg een tijdrovende (maar hele leuke) ferryovertocht gemaakt. (Met de trein op de boot, waar maak je dat nog mee) :wink: Van (huis-)deur tot (hotel-) deur hadden we een totale reistijd van 13 uur, mensen begonnen al te zuchten en te steunen als je dat vertelde.

Maar, waren we met het vliegtuig gegaan dan was het:

- 30 minuten met de bus van huis naar het station
- 1 uur met de trein naar Shl
- 3 uur van te voren op Shl om in te checken (om zeker te zijn van stoelen met extra beenruimte, hard nodig als je 2,02 m bent)
- 1,5 uur vliegen van Amsterdam naar Kopenhagen
- 30 minuten looptijd vanaf de gate en wachttijd op je koffers
- Afgerond 1 uur om per metro van de luchthaven bij je hotel in het centrum te komen

Maakt samen 7,5 uur reistijd van deur tot deur.

Dan heb ik liever 3 royale overstaps, genoeg beenruimte en uitzicht zonder alle hassle van het in- en uitchecken op een luchthaven. Eerlijkheidshalve moet ik er natuurlijk wel bij vermelden dat ik dankzij mijn reisfaciliteiten voor een heel zacht prijsje reis, maar zelfs als ik het volle pond had moeten betalen had ik bij een meevallende prijs alsnog voor de trein gekozen.

Een paar maanden geleden ben ik naar Stockholm geweest en zelfs toen heb ik in eerste instantie nog in de internationale reisplanner gekeken, maar 25 uur reistijd is ook mij te gortig en dus heb ik toen wel gevlogen. :Y
Vallend blad maakt rails glad.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door deadlock »

Dexter schreef:Vorig jaar zijn we met de trein naar Kopenhagen gegaan via Hamburg en de ferry tussen Puttgarden en Rodby. Doordat er toen net een stremming was door een ontspoorde goederentrein bij Vtn, hebben we zelfs nog een slinger gemaakt via Vl - Düsseldorf. In totaal 3 overstaps in Vl, Düsseldorf Hbf en Hamburg Hbf en onderweg een tijdrovende (maar hele leuke) ferryovertocht gemaakt. (Met de trein op de boot, waar maak je dat nog mee) :wink: Van (huis-)deur tot (hotel-) deur hadden we een totale reistijd van 13 uur, mensen begonnen al te zuchten en te steunen als je dat vertelde.
Die boot duurt maar een uurtje :p
Dan heb ik liever 3 royale overstaps, genoeg beenruimte en uitzicht zonder alle hassle van het in- en uitchecken op een luchthaven. Eerlijkheidshalve moet ik er natuurlijk wel bij vermelden dat ik dankzij mijn reisfaciliteiten voor een heel zacht prijsje reis, maar zelfs als ik het volle pond had moeten betalen had ik bij een meevallende prijs alsnog voor de trein gekozen.
Ik heb exact hetzelfde. 13 uur is trouwens een beetje veel en je overstaps waren heel ongunstig dan. Als ik de trein van 12:19 uit Deventer naar Osnabrück pak ben ik om 22:11 in KBH.
Een paar maanden geleden ben ik naar Stockholm geweest en zelfs toen heb ik in eerste instantie nog in de internationale reisplanner gekeken, maar 25 uur reistijd is ook mij te gortig en dus heb ik toen wel gevlogen. :Y
Stockholm is 15 uur als je de eerste pimpelexpres neemt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door Dexter »

@Deadlock: Dat klopt, die overtocht duurde nog geen uur. Het was trouwens over voor ik het wist, want als je wat eet en aan dek gaat kijken zie je de Deense kust al. Maar ik bedoelde eerder dat het voor een zakelijke reiziger tijdrovend is om een (relatief) korte afstand in zo'n traag tempo als een ferry af te leggen. Voor mij had het best nog langer mogen duren. :wink:

Tussen de overstaps zat idd aardig wat tijd, maar better safe than sorry. En dan heb jij nog het voordeel dat je al aardig in de buurt van de Duitse grens zit. Voor mij is dat nog wel zo'n twee uur treinen.

Pimpelexpress :?:
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door Karl »

Pimpelexpress is de s140, aangezien daar (nog wel) een bordbistro meerijdt.

Persoonlijk vind ik over land reizen een stuk aangenamer dan per vliegtuig. In een trein heb je echt het 'reisgevoel', maar de heissa om aan tickets te komen, maakt het zo onaantrekkelijk. :neg:
Overigens is Rotterdam - London per Eurostar voor mij net zo duur als per vliegtuig (Easyjet).
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door Vinny »

Vooral op het CS was het een puinhoop. Bij het internationale loket van NS HiSpeed was de wachttijd om zeven uur opgelopen tot ruim drie uur. De NS besloot daarop het ticketcentrum te sluiten, tot ergernis van veel reizigers. Alle internationale treinenwaren vol. Alleen in een verlengde Thalys naar Parijs was nog plek, maar passagiers moesten voor die reis aan boord contant afrekenen; hoeveel een enkeltje Parijs moest kosten, wist niemand op het station te vertellen.
1. Er zijn internetzuilen beschikbaar, waarop je treinkaartjes kunt laten uitprinten. Wat dat betreft zou het fijn zijn als die dingen wat grootschaliger worden uitgerold.
2. Een enkeltje Parijs in de trein moet het Lybris tarief zijn met 18 euro regularisatietoeslag. Ik snap niet waarom Hispeed daar zo mistig over moet doen. :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door deadlock »

Dexter schreef:@Deadlock: Dat klopt, die overtocht duurde nog geen uur. Het was trouwens over voor ik het wist, want als je wat eet en aan dek gaat kijken zie je de Deense kust al. Maar ik bedoelde eerder dat het voor een zakelijke reiziger tijdrovend is om een (relatief) korte afstand in zo'n traag tempo als een ferry af te leggen. Voor mij had het best nog langer mogen duren. :wink:

Tussen de overstaps zat idd aardig wat tijd, maar better safe than sorry. En dan heb jij nog het voordeel dat je al aardig in de buurt van de Duitse grens zit. Voor mij is dat nog wel zo'n twee uur treinen.

Pimpelexpress :?:
In die 10 uur zit in Osnabrück een ruime overstap van 25 minuten en daarna in Hamburg anderhalf uur. IC/ICE 2018/2022 wachten niet op de 140 maar ICE/EC 3x van Hamburg naar KBH wachten wél op de 20xx. De rijtijd van deze treinen is heel erg ruim opgezet, vooral in Denemarken.

In 2018 hebben we een vaste verbinding naar Denemarken en kan je niet meer via de ferry en er zal dan ook gerust meer internationaal verkeer ingezet worden (het hele jaar door iedere twee uur een trein). Op dat moment wordt de reistijd anderhalf uur korter. Trouwens, ik vind dat je op dat moment nog steeds een vrij bizarre reistijd hebt voor een afstand van slechts 600km hebt, maar dat is bij het spoor vrij normaal, schijnt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door midnet »

vanochtend hoorde ik nog een radio-interview met een zegsman van HISpeed-inderdaad- ruim 50% meer kaartjes verkocht.En zoals elke reclameman hopen dat klanten nu wel zouden hangen en terugkomen. De gemiddelde bezettingsgraad vanThalys ligt inmiddels rond de 50-60% (voor de vulkaanas-ik neem aan dat dit voor het NL-deel geldt-in Brussel loopt die trein vrijwel altijd helemaal vol-ri. Paris).
MAAR: de ervaring van de gestrande reiziger die opeens gedwongen was uit te vinden hoe zo';n ondoorgrondelijk systeem nou eigenlijk werkt en dan-als hij het loket (oh nee, verkoopkelder) van wat iedereen gewoon International zou noemen maar hier HiSpeed heet: Alles dicht. Reden; KAARTJES OP! (dat was zondagmiddag-het betreft dus de speciale grotere en nog onbedrukte biljetten die daar in de rpinter moeten). Wel werden eerder mensen naar de treinreiswinkel verwezen-maar die is op zondag ook dicht.
Op Schiphol werd vaak gezegd: koop gewoon naar den Haag/Rotterdam of Utrecht-en probeer het daar-als U toch al die kant op moet gaat dat veel sneller.
Nou-ik zou van m';n levensdagen niet terugkomen in zo';n systeem na zo'n ervaring.
In Duitsland-waar veel meer binnenlands wordt gevlogen-konden Lufthansa Klanten hun boeking meteen aan de automaat omzetten in een open treinticket.
Zoals gebruikelijk als het te erg wordt gingen de Franse spoorwegarbeiders maar weer eens staken-nog zo'n uitnodigende kennismaking die wel tot herhalen lokt.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door willy84 »

Als de internationale treinen vol waren was het natuurlijk ook mogelijk om per IC ri grens te gaan en in Antwerpen/Enschede/Venlo/Maastricht/Heerlen/Groningen over te stappen op een regionale stoptrein en in Duitsland/Belgie verder te reizen per binnenlandse trein. In hoeverre is dat geadviseerd en gebeurd?
immer kwaliteits posts
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Toenemende vraag internationale treintickets

Bericht door iljitsch »

Of gewoon de laatste halte voor de grens in de snelle trein te stappen, kunnen ze je toch pas na de grens eruit trappen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten