NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Wubbo »

NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland
Geplaatst op: zondag 18 april 2010 13:02
Laatst bijgewerkt: zondag 18 april 2010 13:03


De NS juicht een nachttrein in Noord-Holland boven Amsterdam toe. Dat werd duidelijk uit een brief van de NS aan Gedeputeerde Staten. Na de betrokken gemeenten, minister en politieke partijen gaat nu dus ook de NS zich inzetten voor een nachtverbinding tussen Amsterdam, Haarlem, Zaandam, Castricum, Alkmaar, Purmerend en Hoorn.
Lees verder
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Dexter »

Goed nieuws! Zo langzamerhand worden de belangrijkste IC-verbindingen tijdens de weekenden 24 uur bediend. :pos:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Suus »

Ik weet niet of alle Noord-Hollanders hier blij mee zijn. Ik kan mij voorstellen dat sommige reizigers van Nachtbus N69 vrezen voor hun nachtbus in het weekend, die ook alle dorpjes op haar route aandoet tijdens de lange rit naar Alkmaar.

Daarnaast, hebben de laatste sprinters naar Alkmaar niet jarenlang een bijzonder slechte reputatie gehad als discotrein (omdat het er letterlijk als in een disco aan toe ging).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Willem »

En in Castricum stopten een tijdje terug op zaterdagavond na 22 uur geen treinen meer, ook vanwege het discopubliek.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door playertwo »

Dexter schreef:Goed nieuws! Zo langzamerhand worden de belangrijkste IC-verbindingen tijdens de weekenden 24 uur bediend. :pos:
Erg slecht nieuws wat mij betreft. Hiermee ga je weer een heleboel, in mijn ogen onnodige kosten maken, die voor slechts een zeer klein deel van de reizigers gemaakt moet worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Vinny »

En dan te bedenken dat er gewoon een nachtsprinter bestaat, die diep in de nacht in Heerhugowaard aankomt. Maar voor de stappende jongeren zal dat natuurlijk wel weer te vroeg zijn :neg:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Jurjen »

Vinny schreef:En dan te bedenken dat er gewoon een nachtsprinter bestaat, die diep in de nacht in Heerhugowaard aankomt. Maar voor de stappende jongeren zal dat natuurlijk wel weer te vroeg zijn :neg:
Diep in de nacht... Dat ding vertrekt even over half 2 uit Amsterdam. Moet je dus uiterlijk 1 uur bij een feestje weg. Half vijf zou een mooiere vertrektijd zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Vinny »

Dat ding vertrekt even over half 2 uit Amsterdam.
Prima. Dan kun je dus perfect een paar biertjes drinken en redelijk op tijd naar huis. Ik snap niet waarom er tonnen met belastinggeld over de balk moet worden gesmeten om dit te veranderen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:En dan te bedenken dat er gewoon een nachtsprinter bestaat, die diep in de nacht in Heerhugowaard aankomt. Maar voor de stappende jongeren zal dat natuurlijk wel weer te vroeg zijn :neg:
Hehe, ja dat heeft een vriend van mij aan den lijve ondervonden :p Die werd door de politie wakker gemaakt daarin terwijl hij er ver daarvoor uit had gemoeten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door AppleMoose »

Half 2 vind ik een mooie tijd.
Als je later wil, prima, zorg je zelf voor vervoer :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Karl »

Hoe gaat dit in het buitenland eigenlijk? In Berlijn en Londen heb je zeven dagen per week, rondom de klok, openbaar vervoer; wordt daar ook alles ondergekotst?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Vinny »

Dat kotsen heb ik niet gezien daar, maar de jongeren zijn wel een stuk meer bezopen in Berlijn en Londen. Op straat en in het OV ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Oud forumgebruiker »

Hoe meer nachttreinen hoe beter. Het nachtvervoer is al belabberd in Nederland en ik vind dat steden als Alkmaar, Zaandam, Hoorn en Haarlem best een nachttrein rendabel zouden kunnen maken als je kijkt hoe vol bijvoorbeeld de t7484 (Rhn-Hwd i.t.t. wat de mouse-over zegt) en t14088 (Asd-Hwd i.t.t. wat de mouse-over zegt) altijd zitten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Daniel »

ziggy schreef: t7484 (Rhn-Hwd i.t.t. wat de mouse-over zegt) en t14088 (Asd-Hwd i.t.t. wat de mouse-over zegt)
De mouse-over geeft de reguliere route van de treinserie weer (wel met de richting aan het treinnummer aangepast). Het is dus niet het traject wat die specifieke trein rijdt wat je te zien krijgt, daarvoor hebben we de link naar Somda :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Caspar »

playertwo schreef:
Dexter schreef:Goed nieuws! Zo langzamerhand worden de belangrijkste IC-verbindingen tijdens de weekenden 24 uur bediend. :pos:
Erg slecht nieuws wat mij betreft. Hiermee ga je weer een heleboel, in mijn ogen onnodige kosten maken, die voor slechts een zeer klein deel van de reizigers gemaakt moet worden.
Hef dan ook meteen het treinverkeer op zondag ochtend bij een groot aantal lijnen op. Als je eens gaat kijken hoeveel reizigers er rond 8uur instappen op Amsterdam centraal naar Alkmaar en of Hoorn, dan kan je tot 10.00 sochtends best alle treinen schrappen. Bezettingsgraad <5%.

Als die treinen er komen mag ik dan wel aannemen dat ze als stoptrein gaan rijden?
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Willem »

Caspar schreef: Als je eens gaat kijken hoeveel reizigers er rond 8uur instappen op Amsterdam centraal naar Alkmaar en of Hoorn, dan kan je tot 10.00 sochtends best alle treinen schrappen. Bezettingsgraad <5%.
Zij het dat de treinen die uit Alkmaar in Amsterdam aankomen toch een keer de andere kant op zullen moeten. Anders wordt het lastig om in Alkmaar een trein te hebben die een rit naar Amsterdam kan rijden.
Oud forumgebruiker

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Oud forumgebruiker »

In Alkmaar staan 's morgens voldoende treinen die daar overnacht hebben, dus je kunt makkelijk een treindienst opstarten vanuit Alkmaar. Sterker nog; dat wordt gedaan.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Caspar »

Wat zou er eigenlijk tegen zijn om een nachttoeslag te vragen voor nieuwe nachtreinen? Dat is bij de bus nu ook al zo. Ik denk dan aan 2,50€ per enkele rit ofzo.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door deadlock »

Caspar schreef:Wat zou er eigenlijk tegen zijn om een nachttoeslag te vragen voor nieuwe nachtreinen? Dat is bij de bus nu ook al zo. Ik denk dan aan 2,50€ per enkele rit ofzo.
Helemaal niets en dat is heel verstandig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door deadlock »

Karl schreef:Hoe gaat dit in het buitenland eigenlijk? In Berlijn en Londen heb je zeven dagen per week, rondom de klok, openbaar vervoer; wordt daar ook alles ondergekotst?
In Kopenhagen is er als een ster vanaf het station een nachtnet met iedere 15 minuten een bus, de hele nacht. De reguliere bussen rijden al tot zeer laat trouwens. Tussen 5 en 6 val je in een gat. Geen bus. Máár! De metro rijdt dag en nacht iedere 5 minuten. Beide lijnen; "Tog kører nu hele tiden!"
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door playertwo »

Caspar schreef:Hef dan ook meteen het treinverkeer op zondag ochtend bij een groot aantal lijnen op. Als je eens gaat kijken hoeveel reizigers er rond 8uur instappen op Amsterdam centraal naar Alkmaar en of Hoorn, dan kan je tot 10.00 sochtends best alle treinen schrappen. Bezettingsgraad <5%.

Als die treinen er komen mag ik dan wel aannemen dat ze als stoptrein gaan rijden?
Daarmee kan je dan ook prima een groot deel van die ritten schrappen. Hebben we ook niet meer het gezeik van het nachtelijks onderhoud, maar kan het grotendeels overdag (zei het op zaterdag en/of zondag) plaatsvinden. Het kost handen vol geld om veredelde LM-ritten te rijden. Zoals anderen al aangaven is er voldoende materieel om de treindienst vanuit een andere plaats op te starten, dus de noodzaak is er ook niet om die treinen vrijwel leeg te laten rijden. Is er een evenement, kan je altijd nog een extra trein inleggen (natuurlijk wel met ingangscontrole of een gecombineerd kaartje voor evenement en treinvervoer).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Suus »

Het heeft een maatschappelijke functie, dat soort treinen. Omdat er op zondagochtend weinig mensen met de auto rijden worden toch ook niet meteen de snelwegen gesloten op zondagochtend?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door playertwo »

Wel eens gezien hoeveel werkzaamheden er zijn aan de (snel)wegen in het weekend, in de late avond en nacht? Daar sta je versteld van. Die snelwegen liggen er. Die kosten sowieso geld qua onderhoud of er nu 1000 of 100.000 auto's per etmaal overheen rijden. De treinen, bussen, trams, etc. maar leeg laten onder het mom van maatschappelijke functie is een heel ander verhaal. Er is geen vraag die het aanbod rechtvaardigt en dan wordt het tijd om te gaan snijden in je aanbod om die verhoudingen weer met elkaar in evenwicht te brengen.

In het Oostblok deden ze dat soort zaken in vijf-jarenplannen. Produceren van goederen en landbouwgewassen zonder dat er vraag naar die goederen of gewassen was (om iedereen maar technisch gezien aan het werk te houden) en zonder daarbij te kijken naar de kosten die daarmee gemaakt werden. Wat er wel nodig was werd niet geproduceerd en/of ingevoerd zodat heel van van die bedrijven na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie op de fles gingen. Anderen grepen juist hun kans en hebben miljarden verdiend.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door iljitsch »

Ik reis eigenlijk nooit in de ochtendspits. Zelfs toen ik in Amsterdam en Diemen werkte nam ik pas na negenen de trein. Maar ik zit toch maar heel zelden in een echt lege trein, tram, bus of metro. Natuurlijk, soms zitten er maar een handvol mensen in een voertuig waarin er honderd passen. Dat ziet er leeg uit. Maar dat betekent nog niet dat er zo weinig reizigers zijn dat je die dienst op zou moeten heffen. Als je rigoreus elke dienst die geen winst maakt opheft kom je in Amerikaanse situaties, waar het openbaar vervoer zo beperkt op de meeste plaatsen dat alleen mensen die zich geen auto kunnen veroorloven met het OV gaan.

Als je op een lijn alle diensten op zondagochtend opheft omdat er in elk maar een paar mensen zitten, dan zijn dat toch nog veel mensen die in de kou staan, een alternatief zoeken en dan waarschijnlijk op rendabeler tijden ook niet meer meedoen. Zo kalft alles steeds verder af tot je alleen nog de forensen hebt en de rest van de dag honderden meters trein stilstaan.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Caspar »

Ik heb het nadrukkelijk over de zondagochtend. Het personeel is dan ook nog eens een stuk duurder, en periodiek onderhoud kan dan ook makkelijker worden uitgevoerd, als je op een aantal lijnen een paar vroege treinen schrapt. Alleen de eerste trein heeft nog aardig wat reizigers die bijvoorbeeld nachtdienst hebben gehad en naar huis gaan, of stappers. Maar daarna is er echt een gat van een paar uur voordat er weer wat volk op de been is. Of neem bijvoorbeeld de Fyra. Daar zou ook best mee gestopt kunnen worden tot nader order.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten