NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgeheven

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgeheven

Bericht door Wubbo »

NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgeheven
Geplaatst op: vrijdag 16 april 2010 17:57
Laatst bijgewerkt: vrijdag 16 april 2010 18:00


De NS piekert er niet over de nachttrein Arnhem-Zutphen alsnog te laten rijden. Nu alom bekend is dat de NS deze 'probleemtrein' uit de dienstregeling heeft genomen, komt er vooral op internet steeds meer verzet tegen deze beslissing.
Lees verder
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Ardan »

Vooral die mededeling op station Arnhem vind ik nogal vervelend geformuleerd, met de afsluitende zin 'Zorg zelf voor vervangend vervoer'. Okee, daar moet je het dan maar mee doen :(
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Joshua »

Foto kan natuurlijk niet ontbreken:
Afbeelding
Het oogt zo enorm onvriendelijk.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door AppleMoose »

Pfff, als dat kleine beetje overlast (Echt, het wordt enorm opgeklopt!) al reden is om deze nachttrein op te heffen, kan het hele nachtnet wel worden opgeheven.
Kan me niet voorstellen dat deze nachttrein een uitzondering is op de rest!

Bij de aantal keren dat ik gebruik heb gemaakt van deze trein, was er weinig sprake van overlast. Ja, men was wat luidruchtiger, maar verder werd er niet echt rotzooi getrapt.
De mensen van de S&V (3 man) stonden ook gewoon rustig met elkaar te kletsen.
In Dieren heb ik nog nooit politietoezicht of toezicht in welke vorm dan ook waargenomen.
3 weken geleden heb ik voor het laatst deze trein genomen, en toen ook geen politie gezien.

Tekst op de poster had vriendelijker gekund, maar het is wel duidelijk zo.
Als je iets te diep in het glaasje hebt gekeken is deze tekst wel duidelijk dan een tekst in deze vorm: "Wellicht kunt u in de toekomst wanneer de opheffing een feit is, gebruik kunnen maken van een ander vervoersmiddel" :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Geert »

Is het niet gewoon een ordinaire bezuiniging?
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Thijs »

Ronzol schreef:Pfff, als dat kleine beetje overlast (Echt, het wordt enorm opgeklopt!) al reden is om deze nachttrein op te heffen, kan het hele nachtnet wel worden opgeheven.
Kan me niet voorstellen dat deze nachttrein een uitzondering is op de rest!
Lekker makkelijk praten. De trein zorgt al jaren voor grote problemen, anders dan andere nachttreinen: dit heeft deels met bepaalde groepen gebruikers van die nachttrein te maken. Al jaren wordt er veel extra personeel in de treinen gezet: niet alleen de ingangscontrole op het station, maar ook een heel team in de trein zelf. Desondanks gaat het heel vaak goed mis. Zeker ook op de uitstapstations. En ik kan me het goed voorstellen als na jaren van proberen de NS zoiets heeft van: nou, dan maar niet. Er zitten ook geen "normale" reizigers in (bijv. overstappers uit Utrecht), die hebben het vaak na 1 of 2 keer wel gehad en durven/willen niet meer. Kortom: de problematiek is er op deze specifieke nachttrein zeker wel en na veel overleg met onder andere gemeenten is besloten om er mee te stoppen en daar heb ik wel begrip voor.
Wilco

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Wilco »

Gewoon goederenwagons gebruiken als nachttreinen, Maar wat er gaat ook een nachttrein rijden tussen Es en Shl en v.v. maar daar zijn vrijwel nooit problemen mee behalve een enkele keer een UVB.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Wubbo »

Daar zit natuurlijk ook duidelijk ander volk in: Schipholgangers ten opzichte van uitgaanders is een wereld van verschil.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door iljitsch »

Ja, op schiphol tref je vooral binnenblijvers dezer dagen. :lol:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door AppleMoose »

Thijs schreef:
Ronzol schreef:Pfff, als dat kleine beetje overlast (Echt, het wordt enorm opgeklopt!) al reden is om deze nachttrein op te heffen, kan het hele nachtnet wel worden opgeheven.
Kan me niet voorstellen dat deze nachttrein een uitzondering is op de rest!
Lekker makkelijk praten. De trein zorgt al jaren voor grote problemen, anders dan andere nachttreinen: dit heeft deels met bepaalde groepen gebruikers van die nachttrein te maken. Al jaren wordt er veel extra personeel in de treinen gezet: niet alleen de ingangscontrole op het station, maar ook een heel team in de trein zelf. Desondanks gaat het heel vaak goed mis. Zeker ook op de uitstapstations. En ik kan me het goed voorstellen als na jaren van proberen de NS zoiets heeft van: nou, dan maar niet. Er zitten ook geen "normale" reizigers in (bijv. overstappers uit Utrecht), die hebben het vaak na 1 of 2 keer wel gehad en durven/willen niet meer. Kortom: de problematiek is er op deze specifieke nachttrein zeker wel en na veel overleg met onder andere gemeenten is besloten om er mee te stoppen en daar heb ik wel begrip voor.
Als er sprake was van jarenlange grote problemen bij deze trein, waarom kwam dit dan nooit in het nieuws?
Ik heb het nooit in de plaatselijke sufferttjes, Gelderlander of bij omroep Gelderland hier wat over gelezen/gehoord/gezien.
Ook de maatregelen die genomen zouden zijn, heb ik tot een paar maanden geleden nooit iets van vernomen.
Ik heb alleen vernomen dat er cameratoezicht zou komen, echter werd dit vooral gekoppeld aan de problemen in het winkelcentrum van Dieren, echter zag ik vandeweek dat er bij het station ook camera's werden geïnstalleerd.

Politie op de uitstapstations? Nooit gezien in Dieren.
Terwijl juist in Dieren de laatste tijd de overlast van jeugdige types aan het toenemen is, echter, wordt dit vooral gekoppeld aan de overlast in het winkelcentrum. Rond het station leek/lijkt het allemaal nog best mee te vallen, op enkele incidenten na.

Begrijp me niet verkeerd, ik weet best dat er sprake is van overlast, echter heb ik het idee dat het meer neigt richting ordinaire bezuinigingen, dan dat er echt serieus grote problemen zijn rond deze trein. En nogmaals, ik heb niet het idee dat deze nachttrein een grote uitzondering is op andere nachttreinen welke ook uitgaanspubliek vervoeren.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Ennes »

Zullen we dan maar gewoon gelijk het hele nachtnet opheffen? Daar ondervind je ook zeer regelmatig ellende. O, en niet te vergeten, laten we ook de vroege treinen, vooral op zondag ochtend schrappen, die worden ook wekelijks ondergekotst, en ligt men zijn roes uit te slapen met modderpoten op de banken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Stefan »

Dan schrappen we ook gelijk de nachtbussen...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door iljitsch »

Ennes: dat zeg je nu wel op een toon alsof dat zo belachelijk zou zijn, maar waarom zou de NS of een andere vervoerder z'n werknemers voor onregelmatige tijden moeten betalen alleen om er ondergekotst materieel aan over te houden? Mensen kunnen ook best thuis zuipen, zolang er nog geld bij het openbaar vervoer moet lijkt me dat dit alles 0,0 prioriteit heeft.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door AppleMoose »

Wat mij betreft voert men gewoon een nachttarief in, zoals ook vaak met de nachtbussen het geval is.
Desnoods per trein verschillend, hoe meer personeel er nodig is om het zooitje in bedwang te houden, de treinen schoon te maken etc. hoe hoger de toeslag :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Ennes »

iljitsch schreef:Ennes: dat zeg je nu wel op een toon alsof dat zo belachelijk zou zijn, maar waarom zou de NS of een andere vervoerder z'n werknemers voor onregelmatige tijden moeten betalen alleen om er ondergekotst materieel aan over te houden? Mensen kunnen ook best thuis zuipen, zolang er nog geld bij het openbaar vervoer moet lijkt me dat dit alles 0,0 prioriteit heeft.
Zo belachelijk vind ik het op zich niet hoor, in ieder geval zouden er veranderingen moeten komen ten opzichte van de huidige situatie. Want als je kijkt naar de berichtgevingen over de acties die gehouden worden, en de aantallen bekeuringen/boetes die daar geschreven worden... loopt dit echt de spuigaten uit.

-Hierbij zou je kunnen denken aan een systeem waarbij de reguliere vervoersbewijzen niet geldig zijn. met een apart (verhoogd) tarief.
En om nog meer zicht te hebben zou je bijvoorbeeld alleen het E-Ticket geldig kunnen maken, waarbij men zich moet legitimeren. En voor de Schiphol reizigers kunnen dan eventueel ook kaarten via reisorganisaties geboekt worden.

Hiermee haal je zeer waarschijnlijk een hoop rottigheid uit de nachttreinen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door iljitsch »

Nu moeten we ook niet gelijk doorschieten, ik heb in het verleden wel een aantal keren met de nachttrein Utrecht/Schiphol/Rotterdam gereisd en hoewel de sfeer duidelijk heel anders was dan overdag was het voor zover ik kon zien niet per se problematisch. Met veel vertraging laat aankomen op schiphol en dan eerst met een ekaartje moeten hannessen lijkt me drie keer niks.

(Ik had ooit 4 uur vertraging vanuit Manchester, kwam uiteindelijk om iets voor tweeen aan, rende de trap af, voelde gewoon dat de trein op het punt van wegrijden stond dus sprong er gelijk in. En jawel, deuren gingen meteen dicht en hij reed weg... richting Amsterdam. Kon ik dus in Amsterdam drie kwartier wachten op de volgende naar Den Haag. Maar die naar Den Haag was toch al twee minuten eerder van schiphol vertrokken dus beter opletten aldaar had me niet geholpen.)

Wat waarschijnlijk beter helpt is geen drank en geen dronken mensen toestaan.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door playertwo »

Zal je alsnog iedereen moeten controleren, net zoals je met e-tickets zou moeten doen. Denk zelfs dat je e-tickets in combinatie met een toeslag, een stuk efficiënter de controle kan doen dan het controleren op drankbezit en dronkenschap
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Joshua »

Ik vind het sowieso een beetje dom dat je zoveel gaat zuipen dat je alles onder kost als je terug naar huis gaat. Ik ben ook naar het uitgaan dronken, maar dat ik een trein onder kots nooit. Zo mensen moeten gewoon aangepakt worden. En niet daarom een nachtbus en/of nachttrein op heffen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door MdJ »

Sommige mensen kotsen ook zonder dat ze iets met alcohol hebben gedronken...

Ik vind het sowieso dom dat je je kapot gaat drinken, terwijl je nog met de trein moet... Stel dat je dicht bij de perronrand valt en ... juust.
Bij twijfel: gebruik beton.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door waldo79 »

Sowieso stom om jezelf zo vol te vullen met dranken. Je bent al strafbaar als je dronken op straat loopt (openbare dronkenschap). Bovendien ben je een onaangenaam gezelschap voor anderen die minder of niet drinken :x
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Mark »

Ik vind het sowieso een beetje dom om dit soort verbindingen op te heffen. Straks stapt iedereen die nu in de trein zit nog dronken in de auto, en dan juist.... :roll:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door waldo79 »

Er zit natuurlijk nog wel een grens aan wat je als vervoerder nog accepteert :roll:

Of dat als ongewenst effect lijdt tot meer dronken debielen in auto's weet ik niet :o
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Ennes »

iljitsch schreef:Nu moeten we ook niet gelijk doorschieten, ik heb in het verleden wel een aantal keren met de nachttrein Utrecht/Schiphol/Rotterdam gereisd en hoewel de sfeer duidelijk heel anders was dan overdag was het voor zover ik kon zien niet per se problematisch. Met veel vertraging laat aankomen op schiphol en dan eerst met een ekaartje moeten hannessen lijkt me drie keer niks.

(Ik had ooit 4 uur vertraging vanuit Manchester, kwam uiteindelijk om iets voor tweeen aan, rende de trap af, voelde gewoon dat de trein op het punt van wegrijden stond dus sprong er gelijk in. En jawel, deuren gingen meteen dicht en hij reed weg... richting Amsterdam. Kon ik dus in Amsterdam drie kwartier wachten op de volgende naar Den Haag. Maar die naar Den Haag was toch al twee minuten eerder van schiphol vertrokken dus beter opletten aldaar had me niet geholpen.)

Wat waarschijnlijk beter helpt is geen drank en geen dronken mensen toestaan.
Een aantal keren met het nachtnet reizen geeft je niet echt een heel goed beeld over de situatie, en zeker de 1e en 2e trein valt best mee, maar met de laatste en de 1e reguliere treinen reis je echt niet voor je plezier hoor. en voor luchtreizigers zijn er genoeg oplossingen te bedenken. b.v. een nachttreinkaartje i.c.m. vliegticket... en voor de overige (binnenlandse) reizigers E-tickets, mogelijkheden zat te bedenken.

En alle dronken mensen weren... zullen we dan toch maar het nachtnet opheffen, de controle daarop is totaal niet uitvoerbaar, hoe controleer je op drank, wie moet dat doen (fouilleren, wettelijke regels), wie bepaalt dat iemand dronken is? wat zijn de criteria?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door Ennes »

Mark schreef:Ik vind het sowieso een beetje dom om dit soort verbindingen op te heffen. Straks stapt iedereen die nu in de trein zit nog dronken in de auto, en dan juist.... :roll:
Beetje dom om op te heffen? kan je inderdaad beter gewoon materieel laten vervuilen/slopen, personeel laten bedreigen enz. enz.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS: Nachttrein Arnhem - Zutphen wordt definitief opgehev

Bericht door iljitsch »

Ik heb ook wel later in de nachttrein gezeten. Maar ik geloof niet in het weekeinde, dat zal flink schelen. (En dan leuk een half uur naar huis lopen...)

Je ziet over het algemeen vrij makkelijk of iemand dronken is. Daar zijn ook testjes voor, zoals over een streep lopen en je neus aanraken. En de ademtester weet het heel precies.

Wat ik niet snap is dat het überhaupt toegestaan is om in de trein bier en sterker te drinken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten