Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door Wubbo »

Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars
Geplaatst op: zaterdag 17 april 2010 00:02
Laatst bijgewerkt: zaterdag 17 april 2010 00:04


Veolia loopt maandelijks '"tienduizenden euro's” aan inkomsten mis door zwervers die een handeltje in dagkaarten zijn begonnen. Dat blijkt uit een berekening van de vervoerder. Om dit te verminderen wordt de geldigheid en de prijs van de dagkaarten aangepast.
Lees verder
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door Geert »

Fraaie zaak dit. Volgens Veolia is een dagkaart dus alleen maar geldig als retour. En wat als je nu toevallig twee keer op een neer moet tussen Aken en Maastricht wilt reizen?

Dit als oorzaak noemen voor de prijsverhoging vind ik helemaal vreemd. Een hogere prijs leidt juist tot een toename van de doorverkoop, de winst die je immers maakt met een doorverkocht kaartje wordt zo groter...
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door Joshua »

Een dagkaart is een dagkaart. En daar mag je dan ook zoveel mee reizen als je wilt die dag.
Als Veolia vindt dat het enkel een retour mag zijn, dan noem je het een retourtje, geen dagkaart.

Dat een kaartje wordt doorverkocht is inderdaad winst mis lopen. Maar dat kun je bijna niet voorkomen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door Geert »

Jawel, die kaartjes op naam zetten en vragen naar een identiteitsbewijs bij controle.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door Joshua »

Geert schreef:Jawel, die kaartjes op naam zetten en vragen naar een identiteitsbewijs bij controle.
Tja maar dan komen er meteen weer veel extra handelingen bij kijken als het gaat om de verkoop. Bijvoorbeeld omdat bij winkel of loket verkoop (ik weet niet of die er zijn voor deze kaarten) je dan naast het betalen hiervan ook nog in de computer al deze gegevens moet invoeren terwijl het anders gewoon een kwestie van afscheuren is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door Wubbo »

Bij Duitse kaartjes moet je gewoon met de pen je naam er op zetten en controleert de conducteur dat dan aan de hand van je paspoort/ID. Werkt ook prima :).
giuseppe
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 18:19
Locatie: Maastricht

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door giuseppe »

Joshua schreef:
Geert schreef:Jawel, die kaartjes op naam zetten en vragen naar een identiteitsbewijs bij controle.
Tja maar dan komen er meteen weer veel extra handelingen bij kijken als het gaat om de verkoop. Bijvoorbeeld omdat bij winkel of loket verkoop (ik weet niet of die er zijn voor deze kaarten) je dan naast het betalen hiervan ook nog in de computer al deze gegevens moet invoeren terwijl het anders gewoon een kwestie van afscheuren is.
Je zou ook de dagkaarten alleen beschikbaar kunnen maken voor persoonlijke OV Chipkaarten (Op het moment dat Veolia die heeft ingevoerd natuurlijk)
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door midnet »

Wubbo schreef:Bij Duitse kaartjes moet je gewoon met de pen je naam er op zetten en controleert de conducteur dat dan aan de hand van je paspoort/ID. Werkt ook prima :).
alleen heb ik dat (en ik heb er toch minstens 20 van gebruikt-in diverse Laender-en ook nog als Wochenend) nog nooit zien gebeuren. Je moet er zelfs bij Wochenend opzetten voor hoeveel personen je die wilt gebruiken-zodat je onderweg (als de controle komt) niet wat euro's kan vangen door schrikkende zwartrijders wat meereis aan te bieden. Ook komt het vrij vaak voor dat mensen vragen of ze zich bij een klein groepje nog kunnen aansluiten. De Landertickets zijn nu apart voor 1 of 2-5 personen.
Dat wochenend ticket is ooit heel goedkoop begonnen (35 DEM voor 2 dagen voor max 5 personen=17 eur), en werd toen later voor 1 dag gedaan vanwege hetzelfde probleem-op zo'mogen vroeg stonden er soms wel tientallen mensen met ''wocheennd''' te koop bij de ingang-voor 20 DEM of wat je ook maar kon handelen.
Op Marktplaats kan je af en toe wel oproepen vinden van mensen die na een ''duur enkeltje'' hun kruidvatkaartje wel willen afstaan voor 5 eur of zoiets-''afspreken op 11.00 ergens op Utrecht CS''.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door Vinny »

^^ In Duitsland is dat vrij gebruikelijk ja. Je wordt op veel stationspleinen (en zelfs op sommige metrostations in Berlijn) aangesproken door vage types dat ze je kaartje willen overkopen, of vragen zelfs of je met ze mee wil reizen. Uh, ja: misschien wel als het frisse studenten zijn of normale mensen; maar luizige zwervers heb ik toch liever niet naast me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door Joshua »

Maar dit gebeurd ook in de trein.
Laatst kwam een man op Utrecht Centraal naar me toe en die vroeg of ik een kortingskaart had en naar Nijmegen ging.
Dus ik zei van ja ik moet wel naar Nijmegen en het een studentenkaart.
Okay mag ik dan bij je zitten om met korting met je mee te reizen?
Al voor ik nog JA kon zeggen had hij me al bedankt en ging dus tegenover mij zitten.
Nou moest ik even later naar de toilet en ben ik daarna in een andere coupe gaan zitten, dus voor hem te hopen dat hij geen controllen heeft gehad.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door Gekko123 »

Soortgelijk iets had ik zaterdag. Zat in de s7400 richting Breukelen. Na Veenendaal West werd er door iemand aan mij gevraagd of ik met korting reisde.
Ik: Ja, maar ik moet er wel in Driebergen uit.
Ander: Is niet erg, dan reis ik met je mee. (vervolgens ging ze aan de andere kant van dezelfde bak, het was SGMm, zitten (A) )

Komt de HC in onze bak na station Maarn, gaat ze in de buurt van mij zitten. Bij de controle bleek dat ze met twee vriendinnen naar Utrecht moest. Doordat mijn kaartje slechts tot Driebergen ging moesten ze er daar uit... Wel zag ik ze de trappen weer oplopen, zodat ze met de volgende trein mee konden :X . Dat soort mensen ga ik dus niet meer helpen :N

Mijn complimenten voor de dienstdoende HC: ze was duidelijk en bleef rustig en ze gaf de dames geen UvB. Ze had meteen door dat er iets niet helemaal klopte toen ze de eerste twee dames controleerde: die zaten nog aan de andere kant van de bak :lol:
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door playertwo »

Wat ook prima helpt als je dan controle krijgt: die ken ik niet / horen niet bij mij.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door STF »

In antwoorde op dat soort vragen altijd direct dat ik geen kortingskaart had (terwijl ik die wel had). :pos:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door Caspar »

Ik erger me vooral aan mensen die zich spontaan als redder in nood opstellen als iemand met een reductie kaartje reist zonder kortingskaart. 'Ow maar ze mag wel met mij mee rijden hoor, want ik heb er wel eentje'. Het is natuurlijk wel aardig bedoelt, maar dit soort types moeten gewoon hun mond houden en zich er niet mee bemoeien. Lijkt me als conducteur heel ondankbaar werk om hier tegenin te moeten gaan.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door Geert »

Redder in nood? Dat soort mensen geeft gevluchte misdadigers zeker ook een slaapplaats? "Oh, je mag hier wel slapen hoor, ik heb nog wel een bed over" :roll:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door webguy »

En toch bestaan ze, getuige de vrouw die door een tunnel uit de gevangenis in Breda ontsnapte en een slaapplaats kreeg van iemand die ze in de kroeg tegenkwam...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Handelsgeest daklozen zit Veolia dwars

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Ik erger me vooral aan mensen die zich spontaan als redder in nood opstellen als iemand met een reductie kaartje reist zonder kortingskaart. 'Ow maar ze mag wel met mij mee rijden hoor, want ik heb er wel eentje'. Het is natuurlijk wel aardig bedoelt, maar dit soort types moeten gewoon hun mond houden en zich er niet mee bemoeien. Lijkt me als conducteur heel ondankbaar werk om hier tegenin te moeten gaan.
Als iemand het gewoon van te voren aan mij vraagt op het station bijvoorbeeld dan heb ik er geen probleem mee; zolang het maar een redelijk normaal iemand is. De manier waarop vage lui zich in Duitsland opdringen: daar heb ik meer moeite mee en daar zeg ik dan ook nee tegen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 63 gasten