Amsterdammer mijdt de metro

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdammer mijdt de metro

Bericht door iljitsch »

Ik vind dat een rare reactie.

Ik kan me er wat bij voorstellen dat je ondergronds personeel moet hebben voor noodgevallen. Maar noodgevallen komen niet zo vaak voor, en het is toch vrij bizar als zwartrijders zo onder de neus van GVB-medewerkers zonder te betalen de metro in wandelen. Dan zijn die poortjes een wassen neus. De vervoersbedrijven hebben medewerkers met een bijzondere opsporingsbevoegdheid of hoe dat ook heet, dus waarom zet je die hier niet in. Of op z'n allerminst de overtreders fotograferen en achteraf laten aanhouden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdammer mijdt de metro

Bericht door Suus »

De BOA's van het GVB zijn bezig met kaartcontroles (vliegende teams voor metro, tram en bus) en rijden door de stad om te assisteren bij geweld en andere problemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Amsterdammer mijdt de metro

Bericht door Ennes »

iljitsch schreef:Ik vind dat een rare reactie.

Ik kan me er wat bij voorstellen dat je ondergronds personeel moet hebben voor noodgevallen. Maar noodgevallen komen niet zo vaak voor, en het is toch vrij bizar als zwartrijders zo onder de neus van GVB-medewerkers zonder te betalen de metro in wandelen. Dan zijn die poortjes een wassen neus. De vervoersbedrijven hebben medewerkers met een bijzondere opsporingsbevoegdheid of hoe dat ook heet, dus waarom zet je die hier niet in. Of op z'n allerminst de overtreders fotograferen en achteraf laten aanhouden.
Denk je niet dat die BOA's die er staan soms niet met jeukende handen staan om in te grijpen. helaas zijn ook deze medewerkers aan handen en voeten gebonden door wet en regelgeving.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdammer mijdt de metro

Bericht door Suus »

De medewerkers op het metrostation zijn geen BOA's (en ook niet van OV-Zorg), maar Toezichthouders -O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdammer mijdt de metro

Bericht door Dexter »

Toch is het wel jammer dat je over de Amsterdamse metro geregeld leest over vuil, aanrijdingen, agressie en defecte roltrappen, dat komt het imago niet ten goede. Niet dat er over de Rotterdamse metro nooit iets negtiefs te horen valt, die is de laatste paar keer in het nieuws door geluidsoverlast. Maar dat is door de betonnen bovenbouw zonder ballastbed dan ook niet verwonderlijk en zou mij als ik een dagelijks reiziger was nou niet bepaald wat kunnen schelen.
Vallend blad maakt rails glad.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Amsterdammer mijdt de metro

Bericht door midnet »

de discussie dwaalt weer af.
volgens een ander forum zou het reizigersverlies bij de GVB-metro overigens rond de 12-13% ligggen-en dat lijkt me wel meer als enkel wat ''minder werkers''. Ik heb er ook weinig idee van hoeveel die genoemde 30.000 bij de RET als % van het dagelijks reizigersaantal ligt-dat lijkt me toch ook wel tenminste rond de 10% te liggen?
In Parijs is het al jaren en jaren een volkssport om die poortjes open te trappen-ze zijn daarom eens allemaal in hogere deuren gewijzigd-en het is zelfs vrij beleefd hem open te houden voor iemand achter je-als die dat vraagt (geen chipkaart hebbend).
Vreemd genoeg is in Helsinki (waar je zelf het gewenste zone-aantal moet intoetsen bij inchecken) de metro nog ''open''-omdat de gewone enkeltjes en dagkaarten voor toeristen niet verchipt zijn.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdammer mijdt de metro

Bericht door Dexter »

Ook in Duitsland is zijn alle U-Bahn, S-Bahn en Stadtbahn-netten gewoon 'open' systemen. Daar doen ze helemaal nog niet aan OV-chipkaarten en poortjes. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Amsterdammer mijdt de metro

Bericht door Willem »

midnet schreef: Vreemd genoeg is in Helsinki (waar je zelf het gewenste zone-aantal moet intoetsen bij inchecken) de metro nog ''open''-omdat de gewone enkeltjes en dagkaarten voor toeristen niet verchipt zijn.
Dat is ook op te lossen door op de stations een poortje open te houden met daarnaast een medewerker (BOA) die de kaartjes met de hand controleert. Is ook handig in het geval een poortje met een geldige chipkaart dienst weigert.
Op deze manier lossen ze het in Londen op.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdammer mijdt de metro

Bericht door Vinny »

Dexter schreef:Ook in Duitsland is zijn alle U-Bahn, S-Bahn en Stadtbahn-netten gewoon 'open' systemen. Daar doen ze helemaal nog niet aan OV-chipkaarten en poortjes. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. :wink:
Het percentage zwartrijders op deze netten ligt dan ook significant hoger dan in de gesloten systemen, zoals Parijs en Londen. In een (vrijwel) volledig gesloten systeem ligt het zwartijpercentage op 2%, op een (vrijwel) volledig open systeem op 20%. :idea:

Merk op dat bij treinreizen er meestal wel een open systeem is, maar de subjectieve pakkans toch vrij hoog is. Iedereen verwacht wel een conducteur tegen te komen op een lange reis. Op korte trajecten (A'dam Centraal - A'dam Sloterdijk) wordt veel meer zwart gereden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Amsterdammer mijdt de metro

Bericht door Karl »

Is dat collectieve 'gevoel' bij lange treinreizen nog ergens op gebaseerd? Ik vind de 'pakkans' op langere trajecten anders ook bijzonder laag.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdammer mijdt de metro

Bericht door Vinny »

Subjectieve pakkans heet niet voor niets 'subjectieve pakkans' ;) Daar is dus geen objectieve verklaring voor te verzinnen :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Amsterdammer mijdt de metro

Bericht door Karl »

De objectieve pakkans is makkelijk vast te leggen (hoe vaak wordt er gecontroleerd), dan blijkt dat bij een reis van honderd kilometer meer kans is op controle dan bij een reis van tien kilometer.
De subjectieve pakkans is volgens mij ook vast te leggen, ondervraag reizigers voor zij de trein instappen over wat zij denken wat de controle kans is op hun reis?
Het is een spectrum.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdammer mijdt de metro

Bericht door willy84 »

Het lukt me soms om van Amsterdam naar Maastricht te gaan zonder controle. Toch denk ik dat er maar weinig mensen zijn die zo'n afstandje gokken.

Toch worden er altijd wel redelijk wat mensen gepakt. Maar als je het vergelijkt met de metro of tram is het echt peanuts.
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten