OV chip: niet geregistreerde check-outs

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Frank »

Bij het GVU al tweemaal overkomen: aan het begin van de reis check ik in; aan het einde wil ik uitchecken en vervolgens verschijnt er een schermpje "probeer opnieuw". Ik dus opnieuw proberen en ik word ingecheckt... Geen check uit dus en ik moet een minuutje in de bus wachten (gelukkig op het CS) omdat ik nogmaals moet uitchecken.

Aangezien ik een week-OV heb heeft het me niet tweemaal vier euro gekost, maar er staan inmiddels wel twee check-outs geheel niet geregistreerd in het grote enge systeem. Klopt het dat zoiets niet te vaak mag gebeuren (of anders wordt de kaart geblokkeerd)? En, aangezien het niet mijn schuld is, wat is er tegen te doen dat dit niet nog vaker gebeurt en/of deze niet geregistreerde check-outs uit het systeem worden verwijderd.
Laatst gewijzigd door Frank op ma 19 apr 2010, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door robinzes »

heb het zelfde probleem gehad hier in Elst ( breng, Gelderland ). heb al 2 keer meegemaakt en al meer als 8 euro er aan verloren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Suus »

Bij 12 keer niet uitchecken wordt de kaart inderdaad geblokkeerd, en moet je naar een loket van een vervoersbedrijf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Tochjo »

Dat geintje is me ook al eens overkomen, bij een rit in Utrecht. In totaal heb ik nu vier keer niet uitgecheckt, alle keren overigens buiten mijn schuld om. Maar mij kost het niets; dit in tegenstelling tot Frans Mensonides, die het 16 euro kostte. Vol verwachting kijk ik iedere week weer eens of er nog ontwikkelingen zijn in die zaak 8-)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Chauf21 »

Je kan toch ook uitchecken bij een andere cico (=ov-chipkaartlezer) dan waar je zojuist bent ingecheckt?
Of waren de keren dat ik dat probeerde toeval (?).
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Frank »

Bee schreef:Bij 12 keer niet uitchecken wordt de kaart inderdaad geblokkeerd, en moet je naar een loket van een vervoersbedrijf.
Zoiets dacht ik dus al. De grote vraag is nu: hoe kun je voorkomen dat zoiets - buiten je eigen schuld om - gebeurt (zonder het OV te vermijden ed. :P ). Ik kan natuurlijk een restitutieformulier opsturen, maar financieel hoef ik helemaal niks terug te krijgen (gelukkig maar ook).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Suus »

Mocht je een uitcheck niet hebben kunnen maken of je bent het vergeten, dan is er geen enkele mogelijke manier om die uit de statistieken weg te halen totdat je de 12 keer hebt gehaald. Pas dan heb je de eer om je aan te sluiten in de lange wachtrijen bij de loketten van de vervoersbedrijven en dit grote onrecht ongedaan te laten maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Tochjo »

Zit er nog een tijdsperiode aan die twaalf keer (een getal dat ik alleen nog maar van horen zeggen heb mogen vernemen - niets ten nadele van de mensen die deze informatie met ons delen, maar dit lijkt me toch een essentieel stukje communicatie naar je klanten toe)? Twaalf keer in de afgelopen twaalf maanden bijvoorbeeld? Of sparen we vrolijk alles op?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Suus »

Het handboek OV-Chipkaart, Hoofdstuk Probleemoplossing, van het GVB beweert dat het een periode van 2 weken betreft. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat die periode wel eens wat langer kan zijn dan 2 weken... Genoeg schrijnende gevallen gezien in de winter (RET) en zomer (GVB) van 2009 :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door find_your_spot »

Niet volledige transacties mag je ten alle tijden kosteloos bij een loket van GVU, RET of GVB gratis weg laten halen.

Ook als dit maar 1 check out betreft.

Het verhaal van binnen twee weken heb ik ook gelezen, maar uit eigen ervaring klopt dit niet.
Je spaart de 12 onvolledige transacties gewoon op....
For Your Railroad Adventures
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door STF »

Bij het instappen in GVB lijn 7 op het Leidseplein kreeg ik eerst te zien: probeer opnieuw, daarna; tot ziens. Bij het uitstappen uit een GVB bus op Bijlmer Arena kregen zowel find_your_spot als ik te zien: kaart ongeschikt.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Frank »

find_your_spot schreef:Niet volledige transacties mag je ten alle tijden kosteloos bij een loket van GVU, RET of GVB gratis weg laten halen.

Ook als dit maar 1 check out betreft.
Dank je :) . Zal het volgende week maandag eens gaan proberen in Utrecht.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Joshua »

Vandaag ook zoiets.
Ik had me ingecheckt bij de NS. Besloot vervolgens toch met de bus te reizen en had me niet uitgecheckt.
Vervolgens bekijk ik mijn transacties even later en zie ik mijn Check in staan van de trein, en er boven ook nog de check in en uit van de bus. Maar bij het begin scherm als ik mijn OV kaart tegen het NS automaat aanhou komt er bij staan : LET OP u bent nog niet uitgecheckt.
Dus ik denk goh ik check nog even uit, maar dit is dus niet meer mogelijk als je al ergens anders gereist hebt.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Tochjo »

find_your_spot schreef:Niet volledige transacties mag je ten alle tijden kosteloos bij een loket van GVU, RET of GVB gratis weg laten halen.
Dat klinkt hoopvol :)
Frank schreef:Zal het volgende week maandag eens gaan proberen in Utrecht.
Ik ben benieuwd naar het resultaat :)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Joshua »

find_your_spot schreef:Niet volledige transacties mag je ten alle tijden kosteloos bij een loket van GVU, RET of GVB gratis weg laten halen.
Wordt het dan niet eens tijd dat andere vervoerders hier ook aan beginnen?
Waarom moet ik daarvoor extra helemaal naar Amsterdam, Rotterdam en Utrecht? Er wonen ook mensen buiten de randstad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door iljitsch »

Joshua schreef:als ik mijn OV kaart tegen het NS automaat aanhou komt er bij staan : LET OP u bent nog niet uitgecheckt.
Dus ik denk goh ik check nog even uit, maar dit is dus niet meer mogelijk als je al ergens anders gereist hebt.
Dat is niet mijn ervaring. Ik heb dit na een lange rit uit Zeeland naar Amsterdam getest door een ritje met de metro te maken en dan alsnog uit te checken bij de NS en dat werkte gewoon.

Lijkt me ook typisch als die machine zou zeggen dat je niet uitgecheckt bent maar dat dan ook niet kan doen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Het verhaal van binnen twee weken heb ik ook gelezen, maar uit eigen ervaring klopt dit niet.
Je spaart de 12 onvolledige transacties gewoon op....
Volgens mij is het gewoon een simpel tellertje op de kaart, dat telkens wordt opgehoogd bij elke handeling die een onvolledige vorige transactie detecteert. Overigens wel krom dat dit nu al ingevoerd is, aangezien het nog regelmatig mis gaat met mislukte transacties. Als je kaart wordt geblokkeerd mag je zeker zelf vervangend vervoer naar de klantenservice regelen, of de extra kosten betalen...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef:
Joshua schreef:als ik mijn OV kaart tegen het NS automaat aanhou komt er bij staan : LET OP u bent nog niet uitgecheckt.
Dus ik denk goh ik check nog even uit, maar dit is dus niet meer mogelijk als je al ergens anders gereist hebt.
Dat is niet mijn ervaring. Ik heb dit na een lange rit uit Zeeland naar Amsterdam getest door een ritje met de metro te maken en dan alsnog uit te checken bij de NS en dat werkte gewoon.

Lijkt me ook typisch als die machine zou zeggen dat je niet uitgecheckt bent maar dat dan ook niet kan doen.
Gefeliciteerd iljitsch, zo te horen heb jij nu ook al 1 onvolledige transactie te pakken.

Als ik je goed begrijp heb je dit uitgetest bij een NS poortje.
Voor de duidelijkheid, bij een poortje mag je ALTIJD uitchecken. Maar aangezien er daar vlak voor geen NS incheck aanwezig is, betaal je gewoon 6 euro voor een P kaart en 16 euro voor een A kaar.

Simpelweg omdat je incheck bij NS mist.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Ardan »

Ik zag vandaag ook op de automaat staan dat mijn kaart nog niet bij de NS was uitgecheckt, dus bij een paaltje heb ik dat alsnog willen doen, maar toen verscheen er gewoon 'Goede reis'.
Enne.. het was toch zo dat aan de 'treinkant' van de poortjes sowieso 'tot ziens' verschijnt, of je nou wel of niet echt ingecheckt was?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
find_your_spot schreef:Het verhaal van binnen twee weken heb ik ook gelezen, maar uit eigen ervaring klopt dit niet.
Je spaart de 12 onvolledige transacties gewoon op....
Volgens mij is het gewoon een simpel tellertje op de kaart, dat telkens wordt opgehoogd bij elke handeling die een onvolledige vorige transactie detecteert. Overigens wel krom dat dit nu al ingevoerd is, aangezien het nog regelmatig mis gaat met mislukte transacties. Als je kaart wordt geblokkeerd mag je zeker zelf vervangend vervoer naar de klantenservice regelen, of de extra kosten betalen...
Dan heb je pech; toen mijn chipkaart eens kapot was; kreeg ik van de buschauffeur het ritje naar het Centraal Station gratis... :oops: :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door iljitsch »

find_your_spot schreef:
iljitsch schreef:Ik heb dit na een lange rit uit Zeeland naar Amsterdam getest door een ritje met de metro te maken en dan alsnog uit te checken bij de NS en dat werkte gewoon.
Gefeliciteerd iljitsch, zo te horen heb jij nu ook al 1 onvolledige transactie te pakken.

Als ik je goed begrijp heb je dit uitgetest bij een NS poortje.
Voor de duidelijkheid, bij een poortje mag je ALTIJD uitchecken. Maar aangezien er daar vlak voor geen NS incheck aanwezig is, betaal je gewoon 6 euro voor een P kaart en 16 euro voor een A kaar.

Simpelweg omdat je incheck bij NS mist.
Het is onmogelijk om niet in te checken. Als je niet ingecheckt bent en je houdt je chipkaart voor de lezer dan check je in. Als je wel ingecheckt ben check je uit (moet dat nu echt met die laffe Engelse termen? ik wordt er geschift van).

Dit is mijn transactieoverzicht, moet je me toch eens vertellen welke onvolledig is:

"28-02-2010","Reizen op Saldo NS Korting","18:41","19:41","Amsterdam Centraal","Haag HS (Den)","NS","Reis","","5.80","",""
"28-02-2010","","18:23","18:39","Ruisrietstraat","Centraal Station","GVB","Reis","","1.59","",""
"28-02-2010","GVB 1 Uur","17:31","17:51","Centraal Station","IJburg","GVB","Reis","","","0.00",""
"28-02-2010","GVB 1 Uur","16:52","17:14","Verrijn Stuartweg","Centraal Station","GVB","Reis","","","0.00",""
"28-02-2010","Reizen op Saldo NS Korting","16:02","16:31","Duivendrecht","Diemen Zuid","NS","Reis","","1.10","",""
"28-02-2010","","15:35","15:50","Station Bijlmer ArenA","Station Duivendrecht","GVB","Reis","","0.93","",""
"28-02-2010","Reizen op Saldo NS Korting","09:48","15:50","Rilland-Bath","Duivendrecht","NS","Reis","","11.70","",""
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door deadlock »

Ik heb ook nog een leuke. Ik ben afgelopen vrijdagnacht met mijn slaperige kop vergeten uit te checken in Zwolle en als ik nu bij de oplaadautomaat kom staat daar 'pas op, kaart nog niet uitgecheckt bij NS'

En dat is consequent bij alle NS-kaartautomaten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Joshua »

deadlock schreef:Ik heb ook nog een leuke. Ik ben afgelopen vrijdagnacht met mijn slaperige kop vergeten uit te checken in Zwolle en als ik nu bij de oplaadautomaat kom staat daar 'pas op, kaart nog niet uitgecheckt bij NS'

En dat is consequent bij alle NS-kaartautomaten.
En dat blijft er staan tot je weer uit checkt wat pas mogelijk is naar opnieuw te hebben ingecheckt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door deadlock »

Joshua schreef:En dat blijft er staan tot je weer uit checkt wat pas mogelijk is naar opnieuw te hebben ingecheckt.
Nope, stond er dinsdagavond na het uitchecken nog.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV chip: niet geregistreerde check-outs

Bericht door Joshua »

Dat is dan wel apart, weet je zeker dat je niet perongeluk weer hebt ingecheckt?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten