Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Suus »

Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

AMSTERDAM - Reizigers in het openbaar vervoer kunnen vanaf 3 juni in Amsterdam niet langer gebruik maken van een strippenkaart.

Vanaf die datum is de ov-chipkaart het enige vervoer- en betaalmiddel in tram, bus en metro, heeft demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer) dinsdag aan de Tweede Kamer laten weten (PDF).

Bron Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door find_your_spot »

Mooie datum 3 juni. Zal nu zeker snel in alle weekenden mijn laatste 5 roze strippenkaarten moeten opmaken.... :Y

Fijn dat de kogel door de kerk is, aangezien het kabinet nu toch niet meer kan vallen... (A)
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door iljitsch »

Iemand enig idee waar de chaos het grootst zal zijn die dag? :D Ik wil dat wel eens met eigen ogen zien, helaas Rotterdam gemist omdat ik in het buitenland was.

De NRC zegt dat de strippenkaart nu waarschijnlijk in de zomer van 2011 landelijk afgeschaft zal worden.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Caspar »

Zal er in ieder geval eentje bewaren voor later. Been geen verzamelaar, maar dit is toch wel leuk om over 30 jaar te laten zien aan de (klein) kinderen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Iemand enig idee waar de chaos het grootst zal zijn die dag? :D Ik wil dat wel eens met eigen ogen zien, helaas Rotterdam gemist omdat ik in het buitenland was.

De NRC zegt dat de strippenkaart nu waarschijnlijk in de zomer van 2011 landelijk afgeschaft zal worden.
CS. Grootste aantal tramlijnen, buslijnen, veel toeristen, dagjesmensen, gewoonweg het drukste OV-knooppunt van Nederland.

Maar chaos is er niet, want er is geen chaos (cirkelredenering die erg goed werkt)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Ardan »

Eeh, is die strippenkaart-exit-datum al niet 48 keer opgeschoven?
Eerst zien, dan geloven..

[/negatieve modus uit]
[positieve modus aan]

Hehe, werd hoog tijd. Twee systemen naast elkaar hanteren is nou eenmaal lastig. Hoe vaak zie ik het nog niet dat er mensen met de strippenkaart de metro in willen en dan niet snappen dat dat niet kan en in de tram en bus wel.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Vinny »

Bee schreef:
iljitsch schreef:Iemand enig idee waar de chaos het grootst zal zijn die dag? :D Ik wil dat wel eens met eigen ogen zien, helaas Rotterdam gemist omdat ik in het buitenland was.

De NRC zegt dat de strippenkaart nu waarschijnlijk in de zomer van 2011 landelijk afgeschaft zal worden.
CS. Grootste aantal tramlijnen, buslijnen, veel toeristen, dagjesmensen, gewoonweg het drukste OV-knooppunt van Nederland.

Maar chaos is er niet, want er is geen chaos (cirkelredenering die erg goed werkt)
De puinhoop die het CS nu is, kan natuurlijk niet groter worden; dus dat zal ook wel meevallen :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door midnet »

je bent er vlot bij-ik leed dit op DIT forum het eerst.
Weet iemand of dit enkel voor GVB geldt? kan ik nog gewoon die laatste strippies opmaken op de Conx bus naa Amstel?
Veel chaos verwacht ik eigenlijk niet-dat scheen bij de 2e stap (bij RET/Rotterdam -dus ook bus/tram enkel sjippen) amper het geval te zijn.
Wel heel veel kwade toeristen met hun dagkaarten verder op-schijnt dat die dingen ook blokkeen als je niet steeds om+om in en dan uitsjekt. Maar dat is in feite nu al het geval, omdat ze enkel nog als sjipkaart te krijgen zijn.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door find_your_spot »

Het afschaffen van de strippenkaart is van invloed op de hele Stadsregio Amsterdam als mede de concessie Amstelland en Meerlanden en Arriva Waterland

Voor GVB geldt dat dus op alle tram en buslijnen.

Voor de regio Amstelland en Meerlanden gaat het om de volgende Connexxion buslijnen:
140, 142, 145, 146, 149, 164, 165, 166, 167, 168, 170, 171, 172, 175, 176, 177, 178, 179, 186, 187, 188, 190, 191, 193, 194, 196, 197, 198, 199, 207, 208, 215, 216, 260, 261, 262, 263, 264, 287, 300, 310, 612, 622, N30, N70, N72 en N97.

Welke buslijnen dit bij Arriva Waterland betreft weer ik niet.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Ardan »

Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Joshua »

iljitsch schreef:Iemand enig idee waar de chaos het grootst zal zijn die dag? :D Ik wil dat wel eens met eigen ogen zien, helaas Rotterdam gemist omdat ik in het buitenland was.

De NRC zegt dat de strippenkaart nu waarschijnlijk in de zomer van 2011 landelijk afgeschaft zal worden.
Arriva is de enige vervoerder die naast de NS die langs het spoor bezig is CICO's te installeren. De Limburgse bussen hebben nog geen CICO's. Bij Arriva Brabant ontbreken ze nog. En het is alweer een tijdje terug, maar toen in in Groningen was waren CICO's ook ver te zoeken bij Qbuzz. Natuurlijk hebben ze nog een jaar, maar ik zie de strippenkaart nog niet snel verdwijen. Sowieso niet in Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Suus »

In een jaar kan een hoop gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door find_your_spot »

Joshua schreef: Arriva is de enige vervoerder die naast de NS die langs het spoor bezig is CICO's te installeren.
Op enkele stations in Friesland staan al bijna 1,5 jaar de gele CiCo zuilen...
For Your Railroad Adventures
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Klaasje »

find_your_spot schreef:Het afschaffen van de strippenkaart is van invloed op de hele Stadsregio Amsterdam als mede de concessie Amstelland en Meerlanden en Arriva Waterland

Voor GVB geldt dat dus op alle tram en buslijnen.

Voor de regio Amstelland en Meerlanden gaat het om de volgende Connexxion buslijnen:
140, 142, 145, 146, 149, 164, 165, 166, 167, 168, 170, 171, 172, 175, 176, 177, 178, 179, 186, 187, 188, 190, 191, 193, 194, 196, 197, 198, 199, 207, 208, 215, 216, 260, 261, 262, 263, 264, 287, 300, 310, 612, 622, N30, N70, N72 en N97.

Welke buslijnen dit bij Arriva Waterland betreft weer ik niet.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door midnet »

ja-heb het nu ook gevonden in het sufferdje- Stadsblad Van Haarlemmermeer tot Zaandam en van Uithoorn tot E/VOlendam.
In de regio-buiten de grote vunzige stad, wordt nog door 55% van de reizigers de stripkaart gebruikt. Hoe ARRIVA dat gaat oplossen-geen idee.
Concessie Almere/Flevo valt er dus buiten-dus nog kansje dat de exFlevo lijnen 153/4 etc. binnen Amsterdam nog gestript mogen worden. Dito voor de 120 vanaf Bijlmer ri. Abcou-Utrecht.
Heb net gekeken op de sites van Arriva en Conxx welke vervangkaartjes er op de bus komen-niets genoemd of gemeld! Dus ook niets of die wel overstap op GVB zullen bieden.
Nog zo'n leuk strip/chip probleem: op 30/4 wordt de metro tussen Amstel en CS voor NS-biljetten vrijgegeven-dus dat gaat poortjes uit betekenen? Leuk als je vanaf Bijlmer komt en nu niet kan uitchecken?
Nog een baby weg met badwater zijn de diverse combikaartjes (GVB en entree)-dat kan nu ook niet goed meer worden aangeboden. Op de huidige generatie daarvan staat al-''niet op de metro''.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Tochjo »

midnet schreef:op 30/4 wordt de metro tussen Amstel en CS voor NS-biljetten vrijgegeven-dus dat gaat poortjes uit betekenen? Leuk als je vanaf Bijlmer komt en nu niet kan uitchecken?
Nee, twee poortjes worden opengesteld, waarbij controleurs kaartjes gaan controleren. Reizigers kunnen dus nog uitchecken door de andere poortjes.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Meltrain »

find_your_spot schreef:Het afschaffen van de strippenkaart is van invloed op de hele Stadsregio Amsterdam als mede de concessie Amstelland en Meerlanden en Arriva Waterland

Voor GVB geldt dat dus op alle tram en buslijnen.

Voor de regio Amstelland en Meerlanden gaat het om de volgende Connexxion buslijnen:
140, 142, 145, 146, 149, 164, 165, 166, 167, 168, 170, 171, 172, 175, 176, 177, 178, 179, 186, 187, 188, 190, 191, 193, 194, 196, 197, 198, 199, 207, 208, 215, 216, 260, 261, 262, 263, 264, 287, 300, 310, 612, 622, N30, N70, N72 en N97.

Welke buslijnen dit bij Arriva Waterland betreft weer ik niet.
Ook op de nachtbussen?
Bij RET geldt de OV-Chipkaart dus vreemd genoeg niet op de nachtbussen.
(Doet me eraan denken dat ik nog eens een verwijtende mail naar de RET moet sturen, aangezien de RET ons verkeerd heeft voorgelicht (de OV-C is immers niet helemaal het enige vervoerbewijs). :mrgreen: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Oud forumgebruiker »

find_your_spot schreef:Welke buslijnen dit bij Arriva Waterland betreft weer ik niet.
Uh, allemaal? In de concessies Zaanstreek, Waterland en AML wordt de strippenkaart volledig afgeschaft.
Oud forumgebruiker

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Oud forumgebruiker »

meltrain schreef:Ook op de nachtbussen?
In de nachtbussen heb je de afgelopen jaren nooit met een strippenkaart kunnen reizen, hier moet je een kaartje bij de chauffeur kopen of bijvoorbeeld een dag (of meer dagen)-kaart hebben.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Meltrain »

Ik snapte wel dat de strippenkaart niet op de nachtbus geldig is ( ;) ), maar ik wilde weten of de OV-C ook geldig is/wordt op de nachtbus, of dat er een speciale OV-C voor de nachtbus is/komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wat in mijn vorige bericht stond dus :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Meltrain »

Dat er nooit met de strippenkaart gereisd kon worden, wil niet automatisch zeggen dat er ook niet met de OV-C gereisd kan worden. :wink: En dat het bij de RET niet kan, betekent ook niet automatisch dat het bij het GVB niet kan (zo is bij de RET een dagkaart niet geldig op de nachtbus, maar bij het GVb weer wel). :wink:
Maar goed: ik begin de uitdrukking 'Eén kaart voor al het openbaar vervoer' toch steeds meer een loze kreet te vinden. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door Suus »

In de nachtbus zelf worden N-kaarten verkocht, dat zijn wegwerpchipkaartjes die anderhalf uur geldig zijn in de nachtbus. Die zijn ook bij de oplaad- en verkoopautomaat verkrijgbaar. Verder zijn bij diezelfde automaten ook 1,5-uurs nacht en 12xnacht producten te koop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door iljitsch »

Ik snap niet dat dit zo omslachtig moet met de nachtbussen in Amsterdam. Je kan toch gewoon 2,50 of 3,50 of wat het ook is afschrijven van een standaard chipkaart bij instappen? Ik begrijp dat dit ook zo werkt met de draagvleugelboot tussen Velsen-Zuid en Amsterdam. Dan hoeven mensen niet vantevoren produkten op hun kaart te laden en dus minder kaartverkoop in de bus.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé

Bericht door midnet »

Inmiddels heeft COnx de site bijgewerkt. Voor de incidentele reiziger of chipkaartvergeter komen nog maar 2 soorten kaartjes: in de stad/dorp (?? Haarlemmermeer??) voor 2€ en langere rit wordt 4 €/enkel ZONDER overstap-dus systeem ala Breng/KAN-gebied. Als je toch niet overstapt is die 2€ dus goedkoper als nu 3 strips/busverkoop. Voor die 4€ moet je tenminste 30/31 km reizen tov chipkaart-dat haalt lijn 300 net, denk ik. Vraagpunt blijft nog de 197 (Amsterdam-Schiphol-Alphen)-concessie Zd.Holland.
Er staat (want ja-waarom zou je de reizgers ook volledig informeren) niets gemeld over verkrijgbaarheid BUZZER en blijvende geldigheid nationale dagkaart/zomerzwerf etc. Heb ze dus maar net een @mail met die vraag net verstuurd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], steveng en 49 gasten