Voordeelurenabonnement+OV-chipkaart+Meereizers

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Voordeelurenabonnement+OV-chipkaart+Meereizers

Bericht door Bram »

Hallo allemaal. Ik heb gezocht, maar heb er niks over kunnen vinden.
Zoals bekend, mag iemand met een voordeelurenkaart van de NS vier mensen meenemen die dan ook de 40% korting krijgen. Ik weet dat de houder van de voordeelurenkaart eerst zijn/haar kaart moet 'activeren' om op saldo reizend recht te hebben op korting. Hoe zit dit dan als alle reizigers in de groep op saldo reizen? Is het mogelijk om een speciaal product op de kaart te laden die het mogelijk maakt om voor één enkele reis 40% korting te krijgen?

Bram
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voordeelurenabonnement+OV-chipkaart+Meereizers

Bericht door Daniel »

Nee, voor samenreiskorting moet je vooralsnog nog gebruik maken van papieren kaartjes. Al kan de voordeelurenkaarthouder natuurlijk wel gewoon op saldo reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Voordeelurenabonnement+OV-chipkaart+Meereizers

Bericht door Bram »

Ik snap het. Hoe gaan ze dit doen zodra de OV-chipkaart het enige betaalmiddel in de trein is? Of zie je dit niet zo snel gebeuren?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Voordeelurenabonnement+OV-chipkaart+Meereizers

Bericht door Karl »

De meereiskorting afschaffen, of
Dat je bij het kopen van een reisproduct (niet bij reizen op saldo, maar dat je bijvoorbeeld een retourtje kan kiezen om één met voordeel op te laden), of
Je kunt een meereiskortingproduct op je chipkaart opladen, waardoor je de eerstvolgende keer dat je incheckt automatisch met korting reist...
Het is een spectrum.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Voordeelurenabonnement+OV-chipkaart+Meereizers

Bericht door midnet »

en dit is nog maar een van de vele zaken die gewoon nog niet bekend zijn hoe ze worden opgelost. Wel is steeds gezegd dat aan het principe van ''elke reiziger op z'n eigen kaart'' niet getornd zou gaan worden-dus denk nu gewoon ff logisch na wat dan wel de simpelste oplossing zal zijn.
Een van de grote manco's bij dit systeem is dat eigenlijk eerst het hele tarievensysteem had moet worden opgeschoond om het chip-fit te maken. net zoals dat in alle andere gebiden waar dat ding wel naar behoren werkt al is gebeurd.
In wezen is er geen verschil tussen chip of ouderwetse magneetkaart om railsystemen ''af te sluiten'' met poortjes etc. bij mijn weten is dat nog op nationaal nivo enkel in Zuid-Korea het geval-dus daar zijn eenvoudigweg alleen maar enkeltjes. En rondom verschillende Japanse grote steden en in HongKOng -ieder moet zijn eigen kaart hebben.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voordeelurenabonnement+OV-chipkaart+Meereizers

Bericht door deadlock »

Hoezo niet opgelost, je kan straks toch reisproducten op je kaart laden dus ik neem aan dat je gewoon 4 retourtjes Groningen-Zwolle voor vandaag met korting op je kaart kan zetten. Zo werkt het systeem heb ik me laten vertellen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Voordeelurenabonnement+OV-chipkaart+Meereizers

Bericht door Gekko123 »

Dat was de NS in eerste instantie wel van plan, maar wegens eenvoud zijn ze daarvan afgestapt. Eén van de grootste fouten die de NS kon maken :X
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Voordeelurenabonnement+OV-chipkaart+Meereizers

Bericht door playertwo »

Die hele ovchipkaart is een grote fout als je het mij vraagt. Overstappen zonder je af- en aan te melden is niet mogelijk. De strippenkaart en het papieren treinkaartje voldeden in die zin prima. Op het spoor kon je met één betaalmiddel overal komen. Nu moet je je opnieuw aanmelden als je op een traject reist waar een andere vervoerder actief is tenzij je het papieren kaartje gebruikt. Hetzelfde geldt met het overstappen tussen bijv. bus en tram of tussen verschillende buslijnen. Met de strippenkaart kon je gewoon "overstappen" binnen het uur.
Als ze die kaart zo hadden gepresenteerd dat je alleen bij aanvang van je reis je hoeft aan te melden, en bij het beëindigen van je reis, je hoeft af te melden, had je op veel meer sympathie kunnen rekenen omdat het dan wel een wezenlijke verbetering vormt op het reizen per OV.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten