Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Suus »

Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

AMSTERDAM - Reizen is met de ov-chipkaart in Amsterdam gemiddeld 1,5 procent duurder dan met een bij sigarenboer of postkantoor gekochte strippenkaart.

Zo worden de vervoermaatschappijen gecompenseerd voor de 'opbrengstenderving' die ontstaat doordat, na invoering van de ov-chipkaart, minder reizigers pas na instappen een kaartje zullen kopen bij de chauffeur.

Dat staat in het onderzoek dat de commissie-Kist op verzoek van de Tweede Kamer heeft verricht naar de kosten van de ov-chipkaart in Amsterdam.

De helft van de reizigers die in het verleden op de halte ontdekten dat ze geen strippenkaart hadden, zal straks wel een ov-chipkaart op zak hebben, zo is verondersteld bij het vaststellen van het kilometertarief voor de ov-chipkaart. Reizigers zullen in dat geval geen duur kaartje kopen bij de conducteur.

Als deze reizigers - die na invoering van de ov-chipkaart dus minder gaan betalen - worden meegeteld, valt de balans uit in het voordeel van de ov-chipkaart. In totaal is de reiziger zelfs 1,4 procent goedkoper uit dan met de strippenkaart. Gemiddeld genomen althans. Wie met de strippenkaart lange reizen maakt door grote zones gaat met de chipkaart veelal meer betalen.

Lees meer op Parool.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door iljitsch »

Hier word ik dus wel even goed giftig van! Normale mensen kunnen nu dus opdraaien voor de eikels die nieteens een strippenkaart kunnen kopen! Hebben al die mensen die liepen te zeiken dat de chipkaart duurder is dus toch gelijk!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Ruben »

De doorgewinterde reiziger die tot nu toe altijd voorbereid zijn reis begon, moet dus inderdaad opdraaien voor de verminderde kaartverkoop in het voertuig. Die verminderde kaartverkoop heeft voor de rest alleen maar voordelen (minder contant geld / oponthoud etc.), dus de doorgewinterde reiziger draait op voor het voordeel van het vervoersbedrijf.
Neem daarbij het algehele ontwerp van het systeem: in/uitchecken in elk voertuig, verschillende paaltjes/poortjes voor elke vervoerder en het betalen voor de door het voertuig afgelegde omweg i.p.v. de hemelsbrede verplaatsing en ziehier de onderbouwing van mijn mening dat deze kaart door onze strot wordt geduwd, omdat het enkel het belang van de vervoerder dient.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door iljitsch »

Ik vraag me af of ze het vergeten uitchecken meegenomen hebben.

Volgens mij hebben ze zwaar één kant op zitten rekenen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Vinny »

De helft van de reizigers die in het verleden op de halte ontdekten dat ze geen strippenkaart hadden, zal straks wel een ov-chipkaart op zak hebben, zo is verondersteld bij het vaststellen van het kilometertarief voor de ov-chipkaart. Reizigers zullen in dat geval geen duur kaartje kopen bij de conducteur.
Ik heb dit met enige verbazing gisteren in de papieren versie van Het Parool gelezen. Ten eerste vind ik het uitgangspunt heel vreemd: De strippenkaart kost bij aanschaf geen geld en een chipkaart wel. Het is dus aannemelijk dat een incidentele reiziger juist eerder een duurder kaartje in de wagenverkoop koopt dan een chipkaart heeft. Ten tweede had dit door de stadsregio openlijk gecommuniceerd moeten worden; aangezien zij over de tarieven gaan. De stadsregio is een overheidsorgaan dat geacht wordt het algemeen belang te vertegenwoordigen en open en transparant dit soort beslissingen te nemen.

De uitkomst, namelijk dat een incidentele reiziger ten opzichte van een veel-reiziger minder extra voor het OV hoeft te betalen kan ik wel weer onderschrijven. Het OV is namelijk in zijn algemeenheid te duur voor incidentele reizigers en relatief goedkoop voor veelgebruikers. Dat moet volgens mij inderdaad anders. :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door find_your_spot »

Vergeet niet dat een strippenkaart maar 365 dagen geldig was en een Persoonlijke OV-Chipkaart zo'n 1820 dagen geldig is.

Er hebben de afgelopen jaren zat reizigers gereisd met een strippenkaart van 1 jaar en ouder.

Het record was een meneer die de bus instapte en een strippenkaart uit 1987 wilde laten stempelen.


Ik heb hem de deal gegeven dat hij gratis mee mocht, als ik de strippenkaart mocht houden. *O*
For Your Railroad Adventures
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door midnet »

find_your_spot schreef:Vergeet niet dat een strippenkaart maar 365 dagen geldig was .

Er. *O*
Nee klopt niet; Het was/is MINIMaal 366 dagen (indien kaart gekocht op 31/12, het geen schrikkeljaar volgt en die kaart nog voor de oude prijs op 31/12 gejkocht KOn worden)-en maximaal 730 dagen=2x365, indien gekocht op 1/1.
Ondanks die reklames ''ik wil 1 kaart'' (heb dat persoonlijk nou nooit zo als groot problem gezien, maar ben dan ooit ook begonnen met buskaartjes verzamelen uit de Beckson) is zelfs dat nog niet eens altijd mogelijk (probeer maar eens een NS-kortingskaart op een GVB-kaart te laten zetten.....).
En in het begin was er ooit een goedgeefse minister die het voor de strippenkaart eeuwig maakte. dat is toen later weer teruggedraaid. Postzegels (ook een soort waardepapier, vooraf gekocht) zijn trouwens wel zo lang als het mag geldig, bij elk voor is wel ergens een tegen te vinden.
En helaas-inmiddels komen er ook vele klachten van mensen die ontdekken dat die sjipkaart-beloofd 5 jaar-al na 3-4 het opgeeft. Zat een soort voorgeprogrammeerde vervaldatum in of zoiets. En niks gratis vervangen.
Ze doen er echt ALLES aan om dat ding zo onpopulair mogelijk te maken en een doolhof van ondoorgrondelijke regelingen. Goed dat zo'n partij als door Ilj gehate SP er is om dat genadelos aan het licht te houden. En om de floppersprijs van de Consumentenbond te krijgen.
(Tip: In Italia is vaak enkel maar ''biglietteria a terra'' daar moet je voor elke stadsrit in de tabakswinkel een kaartje kopen).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Suus »

De vervaldatum van een anonieme chipkaart wordt voor de verkoop reeds vastgesteld, en de levensduur van een kaart kan daarom korter of langer uitvallen. De kaarten van €3,00 die vorig jaar zijn verkocht door het GVB zijn geldig tot 2012, de kaarten die voor €7,50 verkocht worden zijn als sinds vorig jaar tot 2015 geldig. Mijn kaart uit 2009 is slechts geldig tot 2014, dus die mensen hebben een voordeel gehad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Ruben »

Het is mij volstrekt onduidelijk waarom er een vervaldatum aan een OV-chipkaart moet hangen, anders dan reizigers uitmelken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Oud forumgebruiker

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Oud forumgebruiker »

NS-Reiziger schreef:De doorgewinterde reiziger die tot nu toe altijd voorbereid zijn reis begon, moet dus inderdaad opdraaien voor de verminderde kaartverkoop in het voertuig.
In Amsterdam is de kaartverkoop op de wagens sinds de invoering van de wegwerpchipkaarten nauwelijks gedaald t.o.v. de 2- en 3-strippenkaarten. Ze worden ontzettend veel verkocht.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Ruben »

ziggy schreef:In Amsterdam is de kaartverkoop op de wagens sinds de invoering van de wegwerpchipkaarten nauwelijks gedaald t.o.v. de 2- en 3-strippenkaarten. Ze worden ontzettend veel verkocht.
Dan kunnen de tarieven dus omlaag, want de voorbereide reiziger hoeft niet voor de gemiste wagenverkoop te compenseren. Gebeurt dit? Nee. -O-
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Geert »

En het wordt opeens duidelijk waarom GVB voor minder geld kan rijden vanaf 2012. ;) ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Suus »

De verhoogde inkomsten door de OV-chipkaart is inderdaad de belangrijkste reden voor de winst die in het boekjaar 2009 is gemaakt..
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Klaasje »

Kunnen zoveel reizigers in Amsterdam nog steeds niet gewoon met een sterabonnement, strippenkaart of chipkaart reizen? -O- De combinatie van een duurder wagenverkoopkaartje en een relatief goedkope voorverkoopkaart hebben er in Almere ook voor gezorgd dat er minder op de bus verkocht is. :pos: (en er wonen nogal wat export-Amsterdammers, dus dan zou het in A'dam ook moeten kunnen werken). Kaartjes kopen kost tijd... :N. Sneller kunnen rijden is gewoon snijden aan de kostenkant van je OV..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Suus »

In Amsterdam heb je, zeker in het centrum, veel te maken met toeristen en dagjesmensen die niet in het bezit zijn van een ov-chipkaart of de auto hebben geparkeerd aan de rand van de stad en verder gaan met het OV, of gewoon met de trein naar de stad zijn gekomen. Veel van die mensen weten niet dat er ook een 2x1-uurskaart bestaat, en die kopen dus elke keer een 1-uurskaart. En verder zijn er in Zuid-Oost veel mensen die geen moeite doen om het te begrijpen en gewoon geld op de tafel gooien :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Klaasje »

Als die mensen er geen moeite voor doen mag het GVB die winst best opstrijken... -O-
Oud forumgebruiker

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Oud forumgebruiker »

Valt GVB dan iets te verwijten? Mensen kiezen er zelf voor om in de wagen een kaartje te kopen. Ze moeten niet...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Meltrain »

Nee, dat het GVB extra geld verdient doordat mensen een (duurder) kaartje op het voertuig of metrostation kopen, valt het GVB inderdaad niet te verwijten. Dat is immers de keus (of onwetendheid) van de reiziger.
Het GVB valt echter wél te verwijten dat ze de 'normale reizigers' laat opdraaien, aangezien voor 'verloren inkomsten' door de invoering van de OV-C, terwijl het GVB juist jarenlang extra geld heeft verdiend door de wagenverkoop.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wordt het tarief van de OVC per kilometer bepaald door het GVB?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Meltrain »

Ik durf te wedden dat GVB wel extra druk achter de SRA heeft gezet om deze tarieven te hanteren. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Oud forumgebruiker »

Alleen is dat geen hard feit, dus valt er over dit onderwerp GVB nog steeds weinig te verwijten...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Meltrain »

Daar heb je inderdaad een punt.
Feit blijft echter wel dat het GVB ook geen enkele moeite doet om de misstand recht te zetten, mocht het bericht kloppen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Geert »

ziggy schreef:Alleen is dat geen hard feit, dus valt er over dit onderwerp GVB nog steeds weinig te verwijten...
Het is ook niet zo heel belangrijk wie er iets te verwijten valt, de normale reiziger is er wel de dupe van. Hij betaalt immers extra voor een verwacht verlies dat er helemaal niet blijkt te zijn...
Oud forumgebruiker

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dat kan ik niet anders dan met je eens zijn :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder

Bericht door Vinny »

meltrain schreef:Ik durf te wedden dat GVB wel extra druk achter de SRA heeft gezet om deze tarieven te hanteren. :roll:
De SRA Amsterdam hanteert notabene het laagste kilometertarief van Nederland. Overigens is het verschil in concessiegebied Waterland het grootst, en daar hoor je dus niemand over. In Amsterdam valt het verschil echt enorm mee; die 1,5 procent is bijvoorbeeld minder dan de 4% tariefsverhoging die vorig jaar is doorgevoerd bij de strippenkaart. Ook zit een groot deel van dit percentage in de Uurkaartjes van het GVB. Die zijn aanmerkelijk duurder, terwijl reizigers hem niet anders gebruiken als de ouderwetse tweestrip-strippenkaart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 73 gasten