Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Suus »

Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden
AMSTERDAM - Als het aan het nieuwe bestuur van Zuidoost ligt, is het stadsdeel straks ook 's nachts bereikbaar met de metro.

In het beleidsprogramma voor de komende vier jaar kondigt het bestuur aan snel met GVB te willen praten over een nachtmetro naar Zuidoost, om te beginnen in de weekeinden.

De metro van het Centraal Station naar Zuidoost rijdt nu tot half een in de nacht. Stadsdeelvoorzitter Marcel La Rose noemt de komst van een nachtmetro van vitaal belang voor Zuidoost. Hij wijst daarbij op de ontwikkeling van het Arenagebied als grootschalig uitgaanscentrum, maar ook op het relatief groot aantal inwoners dat in de nachtelijke uren buiten Zuidoost werkzaam is.

''De nachtmetro dient grote en kleine economisch belangen,'' zegt La Rose. ''Als het Arenagebied klaar is, zullen grote stromen mensen heen en weer reizen tussen Zuidoost en de rest van Amsterdam. Maar de metro is ook van groot belang voor de portemonnee van de bewoners die in de nightshift werken. Zij zijn nu aangewezen op bedrijfsvervoer of moeten een auto aanschaffen om naar hun werk te gaan. Dat slokt een groot deel van hun inkomen op.''

Meer op Parool.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door STF »

Een nachtmetro zou geen gek idee zijn, vooral nu ik afgelopen weekend gezien heb hoe vreselijk lang het duurt om met de nachtbus naar bijvoorbeeld Holendrecht te komen doordat de nachtlijnen een grote lus rijden door de hele Bijlmerwijk. Maar ik denk dat de kosten voor een nachtmetro aanzienlijk hoger zijn dan een nachtbus, personeelskosten om de stations te bemannen, etc. Ik zie het er in ieder geval niet van komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Suus »

Wanneer je 's nachts metro's laat rijden, kan je zeker van zijn dat er nachtbussen geschrapt gaan worden. Dan zit ook Oost en Diemen zonder nachtbus.
Laatst gewijzigd door Suus op wo 21 apr 2010, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door iljitsch »

Waarom laten ze de nachttrein niet op station Bijlmer stoppen? Hoeft er maar 1 station extra open.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Ruben »

Aan de andere kant kan je ook de nachtbussen omleggen zodat je bijvoorbeeld een bus naar oost eerst langs Leidse laat rijden om via Weesperplein Oost in te trekken. Zo maak je weer een ander en dichter nachtnet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door STF »

Vroeger had je drie nachtbussen in de Bijlmer, tegenwoordig nog maar twee daardoor zijn de routes veel te lang geworden. Als er eenmaal een nachtmetro zou zijn kan de nachtbus best blijven rijden in Bijlmer maar via een veel kortere route langs delen van de wijk waar geen metro komt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Ruben »

In principe zou de 53 niet aan dit spelletje hoeven deel te nemen waardoor je met die nachtbussen dat gedeelte blijft ontsluiten. Met aansluiting van 54 op N30 (Zuidtangent gedurende de nacht) zou je ook wat Schipholvervoer betreft nog wat leuks kunnen doen. Nu zitten er in die N30 sowieso al een hoop ZuidOost bewoners die ergens op Schiphol werken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door find_your_spot »

NS-Reiziger schreef:Nu zitten er in die N30 sowieso al een hoop ZuidOost bewoners die ergens op Schiphol werken.
De meeste zuidoost bewoners pakken liever de eerste vier 300's vanaf de Gaasperplas voor een normale prijs.
In plaats van 6 euro te moeten dokken voor de N30...
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Ardan »

Ik ben voor! De metro is gewoon makkelijk, en supersnel. (Nee find_your_spot, zelfs de auto is niet sneller!!!!) Toch vind ik de sociale veiligheid een punt om goed over na te denken. Persoonlijk zou ik de stations Spaklerweg, Duivendrecht en Bullewijk 's nachts voorbij laten rijden. Als ook de 53 wordt gereden: Verrijn Stuartweg niet aandoen, en Ganzenhoef als eindpunt. Ja, de metro moet dan alsnog doorrijden naar Gaasperplas om te keren, maar 'enge' stations hou je dan dicht.
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door STF »

Lijn 54 zou ik niet verder laten rijden dan Bijlmer Arena om het busstation als overstappunt op alle mogelijke nachtbussen van GVB en Connexxion aan te houden. Lijn 53 niet laten rijden, dat kan de nachtbus wel bedienen.

Nieuwmarkt en Strandvliet kun je overigens 's nachts net zo goed voorbij rijden.

En komt er dan ook een aftakking in Amstelveen bij de halte Meent, naar Galjoen (Waardhuizen) toe voor de nachtsneltram? :lol:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door find_your_spot »

STF schreef:Lijn 54 zou ik niet verder laten rijden dan Bijlmer Arena om het busstation als overstappunt op alle mogelijke nachtbussen van GVB en Connexxion aan te houden. Lijn 53 niet laten rijden, dat kan de nachtbus wel bedienen.
Juist, zo zou ik een mogelijke nachtmetro oplossing dan ook graag willen zien.

Het zou voor veel Rembrandtplein uitgangers logischer zijn even naar de metro op Waterlooplein te lopen.
Een metro die direct via de meest belangrijke stations door rijdt naar Bijlmer ArenA vindt ik nog wel een plan om te overzien.

Maar die lijn 53, alsjeblieft niet. Dat zal alleen nog maar meer ellende, berovingen en intimidaties opleveren.
For Your Railroad Adventures
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Joshua »

Het zou me voor bewoners van Amsterdam geweldig lijken. Maar denk aan de veiligheid. Je kunt natuurlijk in iedere metro 2 opzichters mee sturen en op de stations er ook nog eens 4 zetten. Maar is dat dan niet teveel van het goede.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door tsov »

Het zou voor de sociale veiligheid al een stuk schelen als je die nachtmetro met losse CAFjes gaat rijden, in plaats van Zilvermeeuwen. Of natuurlijk Metropolissen, maar dat duurt nog wel ff.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door find_your_spot »

tsov schreef:Het zou voor de sociale veiligheid al een stuk schelen als je die nachtmetro met losse CAFjes gaat rijden, in plaats van Zilvermeeuwen. Of natuurlijk Metropolissen, maar dat duurt nog wel ff.
Maakt allebei weinig uit, er hoeft maar 1 debiel met een stift rond te lopen en heeft binnen 50 seconden zo'n beetje alles onder gekalkt in het voertuig.

Wat een vandalist in 60 seconden aanricht heeft GVB 2 uur nodig om te verwijderen.... :cry:
For Your Railroad Adventures
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door willy84 »

Symhatiek maar achterlijk plan. Voor de mensen die het nog niet weten. Amsterdam moet komende jaren 640 miljoen bezuinigen. Het openhouden van hele lijnen met bijbehorend toezicht is dus niet echt realistisch. Ik denk dat mensen in Zuidoost. (Wie woont daar eigenlijk van dit forum...????.) blijer zijn met een nachtbus die iedere 30 min rijdt en voor 2 euro ofzo. Dit is echt weer nutteloos geldverspillen op een paar late metro's na dan.
immer kwaliteits posts
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Karl »

willy84 schreef:(...) Wie woont daar eigenlijk van dit forum...????.) (...)
Niet elke plaats/stadsdeel is op dit forum vertegenwoordigd... :?:
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door iljitsch »

willy84 schreef:Symhatiek maar achterlijk plan.
Ik vond mijn suggestie om de nachttrein op station Bijlmer te laten stoppen wel een goeie: geen extra materieel, maar één extra station open, en zeer veel sneller dan de bus. Maar niemand vindt dit blijkbaar de moeite.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Suus »

willy84 schreef:Symhatiek maar achterlijk plan. Voor de mensen die het nog niet weten. Amsterdam moet komende jaren 640 miljoen bezuinigen. Het openhouden van hele lijnen met bijbehorend toezicht is dus niet echt realistisch. Ik denk dat mensen in Zuidoost. (Wie woont daar eigenlijk van dit forum...????.) blijer zijn met een nachtbus die iedere 30 min rijdt en voor 2 euro ofzo. Dit is echt weer nutteloos geldverspillen op een paar late metro's na dan.
Van dit forum niemand, maar dit forum heeft nog geen 500 leden terwijl er in Zuidoost alleen al 80.000 mensen wonen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Ruben »

find_your_spot schreef:De meeste zuidoost bewoners pakken liever de eerste vier 300's vanaf de Gaasperplas voor een normale prijs.In plaats van 6 euro te moeten dokken voor de N30...
3.50 ;) Bovendien heb je weinig keus als je midden in de nacht moet beginnen, of eindigen. En dat moet men.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Suus »

Voor de N30 moet je wel 6 euro betalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Ruben »

Connexxion schreef:€ 3,50 kaartje (enkele rit)

* Geldig voor 1 persoon op de Connexxion nachtlijnen N30, N70, N72, N88, N89, N90, N91, N93 en N97
* Geldig vanuit Amsterdam tot en met busstation Amstelveen of busstation Zaandam (ook in omgekeerde richting).
* Met buslijn N30 geldig tussen Haarlem-Schiphol en tussen Schiphol-Amsterdam ZO
* Overstappen is met deze kaart niet toegestaan
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Suus »

Hmm, dan had ik nog de oude voorwaarden in mijn hoofd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Ruben »

Ik kan me van het hele begin van de N30 zelfs herinneren dat ik er gewoon met mijn strippenkaart terecht kon. Gebruikte de 300/N30 als aansluiting naar Amstelveen vanaf het NS Nachtnet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Suus »

Wat wel zo is, is dat je voor die €3,50 niet kan overstappen. Aangezien het Bijlmerstation nu niet bepaald centraal ligt, kan het best zo zijn dat je dan wel die kaart van €6,00 nodig hebt, om eerst met de nachtbus op het Bijlmerstation te komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Ruben »

Ik lees op verschillende pagina's dat de 6 euro kaartjes destijds niet goed zijn ontvangen, maar dat de stadsregio ze op heeft gedrongen. Ordinaire bezuiniging op OV, ten nadele van de Schipholwerknemers vooral. Al lees ik ook dat een abo wel geldig zou zijn, maar dat is weer niet lonend als je niet fulltime werkt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten