Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Cookie »

Buschauffeurs in actie op Koninginnedag

GRONINGEN
- Buschauffeurs van Arriva gaan op Koninginnedag actievoeren.

De vakbonden eisen 3,5 procent loonsverhoging, maar volgens Arriva is er geen geld voor extra salaris. De chauffeurs hebben daarom besloten tot actie over te gaan. Ze beginnen met het aanbieden van gratis openbaar vervoer op 30 april en op 1, 5, 6, 11 en 12 mei. Als de directie van Arriva dan nog niet over de brug komt, volgen er stakingen.

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=72657" onclick="window.open(this.href);return false;

Publieksvriendelijke actie in ieder geval :) :pos: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Daniel »

Hmm, gratis vervoer met Pinksteren... dan krijgen we in Dordt zeker betaald als we de bus nemen, want Pinksteren is een van de feestdagen waarop het OV in de concessie DAV zowiezo al gratis is :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Geert »

Streekbussen gratis tijdens feestdagen

(Novum) - Reizigers kunnen tijdens de komende feestdagen gratis de bus nemen. In streekbussen worden op Koninginnedag, en tijdens Hemelvaart, Bevrijdingsdag en Pinksteren geen kaartjes gecontroleerd. Met de actie willen de vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond hun eis voor een betere cao kracht bij zetten.

De bonden besloten maandagavond over te gaan tot actie uit onvrede het verloop van de onderhandelingen met de werkgevers. Die liepen vorige week vast, toen het eindbod van FNV Bondgenoten werd afgewezen. De bond wil een loonsverhoging van 3,5 procent en een half procent hogere eindejaarsuitkering.

De werkgevers hebben nog geen loonbod gedaan. Volgens een woordvoerder van FNV Bondgenoten willen ze bedenktijd, maar daar voelen de bonden weinig voor. "De werkgevers zeggen bovendien dat ze geen geld hebben voor een loonsverhoging, maar dat lijkt me sterk want ze hebben volgens mij goede cijfers gepresenteerd."

De komende weken gaat FNV Bondgenoten in conclaaf met leden in het hele land. Zij moeten formeel instemmen of de acties bij Veolia, Arriva en Connexxion op 30 april en op 1, 5 6, 11 en 12 mei doorgaan.

Bron: Trouw

Niet alleen Arriva, maar ook de andere streekvervoerders doen dus mee begrijp ik?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Niet alleen Arriva, maar ook de andere streekvervoerders doen dus mee begrijp ik?
De discussies gaan in dit geval over de CAO voor chauffeurs. Die CAO (de CAO-OV) is overkoepelend en dus hetzelfde voor veel lijndienstchauffeurs. Het zou om die reden ook logisch zijn om acties in het kader van die CAO unaniem uit te voeren, dus bij alle chauffeurs die daarbij van doen hebben.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door tsov »

Het zal dus waarschijnlijk niet gelden voor het GVB? Aangezien die een eigen CAO hebben, meen ik...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Daantje »

Zou mij wel goed uitkomen want die dagen is mijn OV niet geldig :P Denk alleen dat de RET niet meedoet zeker?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Cookie »

Vakbond stelt directie Arriva ultimatum van 48 uur

GRONINGEN
- Vakbond FNV Bondgenoten heeft Arriva een ultimatum gesteld. Als de directie van de vervoersmaatschappij niet binnen 48 uur met betere voorstellen voor een cao komt, volgen acties.

De buschauffeurs beginnen met publieksvriendelijke acties. Op 30 april en op 1, 5, 6, 11 en 12 mei mogen reizigers gratis in de bus. Mocht er dan nog geen beter bod op tafel liggen, dan gaan de chauffeurs in staking.

FNV Bondgenoten eist een loonsverhoging van 3,5 procent. Arriva zegt dat er geen geld is voor extra salaris.

[AUDIO] Vakbondsbestuurder Ed van Eijbergen...

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=73024#" onclick="window.open(this.href);return false;
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Gratis met de streekbus op feestdagen

Bericht door Wubbo »

Gratis met de streekbus op feestdagen
Uitgegeven: 28 april 2008 12:14
Laatst gewijzigd: 28 april 2008 12:31


UTRECHT - Passagiers hoeven op Koninginnedag, Hemelvaartsdag, 5 mei en de twee pinksterdagen niet te betalen voor de streekbus. De buschauffeurs controleren die dagen de plaatsbewijzen niet en stempelen ook geen kaartjes af. Zij voeren zo actie voor een hoger loon.
Chris Heijmans

Deze dagen zijn de acties nog publieksvriendelijk. Maar de vakbonden sluiten stakingen niet uit wanneer de werkgevers niet alsnog met een goed loonbod komen.
Niet overal wordt actie gevoerd. In de Achterhoek vallen de buschauffeurs onder een andere cao en moet iedereen gewoon betalen.
In West-Brabant wordt geen actie gevoerd. Bussen die meedoen, zijn te herkennen aan een sticker, aldus een woordvoerder van FNV Bondgenoten.

Loon

De cao-onderhandelingen voor het streekvervoer liepen begin april vast. De bonden eisen 3,5 procent meer loon. De werkgevers zijn volgens hen niet met een serieus tegenbod gekomen en hebben niet gereageerd op het ultimatum van de bonden, dat zondag om middernacht afliep.

Bron: Nu.nl
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Gratis met de streekbus op feestdagen

Bericht door Wubbo »

Wat een wonder, Brabantse buschauffeurs die niet staken :mrgreen:
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Gratis met de streekbus op feestdagen

Bericht door IC3 »

Wubbo schreef:Wat een wonder, Brabantse buschauffeurs die niet staken :mrgreen:
Dat is omdat ze alleen écht willen staken, niet reizigers kostenloos mee laten rijden. Ze vinden de acties nu te soft... :|
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Justin »

Komt mij wel goed uit dit jaar... dit jaar vier ik het in Utrecht min of meer, en Zeist-Utrecht-Zeist scheelt toch weer 8 strippen :p!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Meltrain »

Ach, misschien ga ik op 1 mei wel even wat met de bus op pad.
Ik denk dat ik dan met de combinatie 144/92 naar Dordt ga en daarvandaan zie ik het wel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door JeePee »

Connexxion Noord- en Zuidwest Fryslân doet ook niet mee. Die hebben een multimodale CAO (NoordNed tijdperk).
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Daantje »

Op de wite http://www.fnvbondgenoten.nl" onclick="window.open(this.href);return false; zou moeten staan welke vervoerders in welke gebieden wel en niet mee doen werd vanmorgen bij Goedemorgen Nederland gezegd.

Edit: Na goed zoeken, het staat hier :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Daniel »

Acties in het openbaar vervoer

De vakbonden in het streekvervoer hebben voor de komende weken acties aangekondigd. Dit omdat er nog geen overeenstemming is over een nieuwe CAO. Een loonbod van 11.5% voor de komende 3 jaar en een eenmalige uitkering 0.5% hebben de bonden afgewezen.

Zij hebben medewerkers opgeroepen om op 30 april, 1, 5, 6,11 en 12 mei geen kaarten af te stempelen of te controleren. Feitelijk staan zij gratis openbaar vervoer toe. De streekvervoerbedrijven vinden de acties in geen verhouding staan tot het loonbod wat gedaan is. Daarnaast worden de vervoerders door de acties financieel getroffen. Dat is wrang aangezien de gestegen kosten en de financiële positie van de bedrijven juist een zware stempel drukken op de onderhandelingen.

Voor u als reiziger heeft dit vooralsnog geen grote consequenties. Alle ritten die vermeld staan in de dienstregeling worden gereden. Er worden echter geen extra bussen ingezet. Ook kan het gebeuren dat er medewerkers van Arriva zijn die niet aan de acties meedoen. U dient dan gewoon te betalen.

Mocht er geen resultaat worden geboekt in de onderhandelingen dan hebben de bonden aangekondigd om op 14 en 15 mei te gaan staken. Als er echter eerder een resultaat wordt geboekt gaan de aangekondigde acties niet door. Wij houden u via deze internetsite op de hoogte van de stand van zaken.

N.B. De bussen in Dordrecht en de Arriva-treinen doen niet mee aan de acties. Zij vallen onder de multimodale CAO, waarover vorige week een akkoord werd bereikt.

Bron: Arriva
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Caspar »

Iemand enig idee of de Qliner tussen Leeuwarden en Alkmaar ook gratis is? Of de Qliner Groningen- Lelystad?
Ik wil een dagje naar ouders in Alkmaar, en als ik wel moet betalen voor de bus zit ik liever in de trein, maar als het gratis is...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Cookie »

Geen idee, maar ik ben er vandaag wel achtergekomen dat niet iedere bestuurder van Arriva staakt. De mensen die met lijn 301 naar Groningen wilden, moesten gewoon betalen hier...
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Sebastiaan »

Daar kwam ik vandaag ook achter, ik wou met een Integro van de BBA mee. Echter bijna alle citaro's reden met een sticker rond van geen controle. Daarentegen heb ik op Utrecht Centraal 5 Intregro's gezien waarvan er maar één een sticker had. Bij zo'n bus zonder sticker nagevraagd of hij inderdaad niet mee deed aan de actie, resulteerde in het antwoord dat hij geen lid was van de vakbond. Uiteindelijk aardig lang moeten wachten voordat ik met een Integro mee kon.
mvg,
Sebastiaan
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door MdJ »

Op het reisje (Matenveld-) Apeldoorn-Witteberg-Harskamp-Arnhem-Apeldoorn(-Matenveld) heb ik alleen mijn strippenkaart moeten afstempelen tussen Harskamp en Arnhem. Dat was de enige bus die ik zonder stikker heb gezien Overigens had connexxion een kaart op het dashbord liggen met 'ACTIEBUS'. Veolia had dit iig niet.
Bij twijfel: gebruik beton.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door Caspar »

Vandaag gratis op en neer gegaan naar Emmen met de bus. Bij vertrek een super chagrijnig ogende chauffeur. Halverwege stapt er een groep in van ongeveer 15 jongeren, lekker aangeschoten, zingend en natuurlijk heel hard pratend.
Op een gegeven moment komt 1 meid van die groep op het idee om de buschauffeur eens in het zonnetje te zetten; ze liep met haar oranje hoed langs, om wat fooien te verzamelen voor de chauffeur. Het leuke was, iedereen gaf wel 1 of 2 euro :lol:
Toen ik mijn donatie deed, zat er denk ik wel 50 euro in de hoed :D
De chauffeur was erg vrolijk geworden, en zei dat ie zoiets nog nooit had meegemaakt, en riep nog om dat het misschien toch nog ooit goed zou komen met de hedendaagse jeugd, wat natuurlijk werd ontvangen met een luid gejuich en gezing.
Heeft ie toch lekker wat bij verdiend zo.

Wat sfeer plaatjes van gratis vervoer:
Afbeelding
Drukte bij de haltes...
Afbeelding
Scania op lijn 100 naar Heerenveen, na vertrek bleven er ongeveer 20 mensen achter die niet meer mee konden.

Afbeelding
Opendag Arriva? :lol:
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door JeePee »

Caspar schreef:Iemand enig idee of de Qliner tussen Leeuwarden en Alkmaar ook gratis is? Of de Qliner Groningen- Lelystad?
Ik wil een dagje naar ouders in Alkmaar, en als ik wel moet betalen voor de bus zit ik liever in de trein, maar als het gratis is...
De 350 van 11.01 uit Lw was iig gratis. De 315 van 12.38 uit Heerenveen naar Lelystad was ook gratis. Mijn reisje Lw - Joure - Hr - Emmeloord - Zl - Lw kon in ieder geval afgelegd worden voor € 0,- :) . De ritten van de 350 die door standplaats Lw gereden worden (dus diegene die niet met een Volvo of gelede citaro rijden) zijn op de volgende actiedagen sowieso niet gratis. Dit omdat zij de multimodale CAO hebben en dus al een akkoord hebben.

Verder vandaag een erg drukke lijn 141 tussen Emmeloord en Zwolle. Het gebruikelijke gratis vervoer in Leeuwarden werd op lijn 5 (Citybus FEC) verprutst door die kleine k*t Proshitty's. Vorig jaar reed Arriva nog met gelede wagens op die lijn en bleven al mensen achter...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

'Actie streekvervoer groot succes'

Bericht door Wubbo »

'Actie streekvervoer groot succes'
Uitgegeven: 30 april 2008 13:08
Laatst gewijzigd: 30 april 2008 13:24


UTRECHT - In vrijwel het hele land hebben chauffeurs gehoor gegeven aan de oproep van de bonden om woensdag geen plaatsbewijzen te controleren of strippenkaarten te stempelen. "De actie is een groot succes", stelde CNV Stads- en Streekvervoer woensdag.

Volgens de bond doet meer dan 90 procent van de chauffeurs mee aan de acties. Alleen in West- en Midden-Brabant en Friesland doen de chauffeurs niet mee. In Brabant voorzagen de chauffeurs problemen als ze wel mee zouden doen.

In Friesland hoefden mensen woensdag sowieso niet te betalen voor het openbaar vervoer omdat de koningin die provincie aandeed, weet de CNV.

Rustig
Een woordvoerster van de werkgevers in het streekvervoer stelt dat ongeveer 90 procent van de chauffeurs meedoet aan de acties en dat alles rustig verloopt.

In Amsterdam en op sommige plaatsen in Friesland is een grote toestroom van reizigers. Maar of dat maken heeft met de acties of dat het gewoon druk is in verband met Koninginnedag kan ze niet zeggen.

De chauffeurs in het stads- en streekvervoer voeren actie voor een betere cao. Ook voor Hemelvaartsdag, 5 en 6 mei en Pinksteren staan zogeheten publieksvriendelijke acties gepland.

Bron: Nu.nl
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Mogelijk staking streekvervoer tijdens eindexamens

Bericht door Geert »

Mogelijk staking streekvervoer tijdens eindexamens

(Novum) - Het streekvervoer gaat mogelijk plat tijdens de aankomende eindexamens op de middelbare scholen. Als de huidige acties waarbij mensen gratis met de bus mogen geen soelaas bieden, wordt er 14 en 15 mei gestaakt. Als er dan nog geen cao-akkoord komt tussen de bonden en de werkgevers, vallen de stakingen in de week daarop tijdens de examens, zegt onderhandelaar Janny Koppens van FNV Bondgenoten.

Koppens zegt het zelf ook vervelend te vinden als het zo ver zou moeten komen. "We hebben dan al op 2 april een eindbod gedaan, al drie keer publieksvriendelijke acties gehouden en twee 24 uursstakingen gedaan. Op een gegeven moment kan je niet meer anders."

De bond vindt dan ook dat de eventuele stakingen ook aan Arriva, Connexxion en Veolia te wijten zijn. "We zijn al sinds januari met de werkgevers aan het onderhandelen. Waar er twee vechten, hebben er twee schuld."

Het bod van de vervoerders vorige week dinsdag was volgens de bonden te laat en te laag. "Als ze met dat bod in januari waren gekomen, dan hadden we wat om over te praten. Nu hebben ze ons eindbod genegeerd en ons ultimatum genegeerd en dan komen ze daarna nog met zo'n sigaar uit eigen doos."

De vakbonden van FNV en CNV willen een loonsverhoging van 3,5 procent in een cao van één jaar en bovendien een half procent hogere eindejaarsuitkering. Arriva, Connexxion en Veolia bieden de tienduizend werknemers voor wie de cao geldt twaalf procent extra, waarvan 11,5 procent over drie jaar en een half procent eenmalig.

Volgens de bonden blijft er van dat bod echter weinig over omdat er allerlei aanvullende voorwaarden aan kleven. Zo zullen nieuwe werknemers veertigurige werkweken krijgen, waardoor er volgens de bonden nog maar een procent loonsverhoging overblijft, terwijl de inflatie drie procent is.

De vervoerders laten maandag weten het onbegrijpelijk te vinden dat de bonden niet willen praten over het bod. "We hebben een loonbod van bijna twaalf procent in drie jaar gedaan en geven daarmee gehoor aan de roep van de medewerkers dat zij meer geld willen", zegt onderhandelaar Peter van der Sluis.

De publieksvriendelijke acties van de bonden lopen door tot en met Pinksteren. Buschauffeurs en controleurs stempelen en controleren op actiedagen geen vervoersbewijzen. Volgende week woensdag en donderdag rijden de bussen niet. De week daarna beginnen de examens op maandag. Op dinsdag, woensdag en donderdag staan weer stakingen gepland.

Bron: Trouw
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Mogelijk staking streekvervoer tijdens eindexamens

Bericht door WSM »

Geert schreef:(Novum) - Het streekvervoer gaat mogelijk plat tijdens de aankomende eindexamens op de middelbare scholen. Als de huidige acties waarbij mensen gratis met de bus mogen geen soelaas bieden, wordt er 14 en 15 mei gestaakt. Als er dan nog geen cao-akkoord komt tussen de bonden en de werkgevers, vallen de stakingen in de week daarop tijdens de examens, zegt onderhandelaar Janny Koppens van FNV Bondgenoten.
Het OV geeft daarmee aan dat je er niet op moet vertrouwen om op belangrijke afspraken te komen.
Het is ook wel erg triest dat de FNV tot dit soort terreurmaatregelen over moet gaan. Hoe harder men de reizigers pakt, hoe beter lijkt het wel. Men kan natuurlijk ook een andere werkgever zoeken, als men vindt dat men te weinig betaald krijgt :idea:.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Arriva in actie op Koninginnedag

Bericht door deadlock »

Wat ik ook al op een ander forum over dat laatste bericht schreef; Scholieren van de huidige 'achterbankgeneratie' moeten met hun luie reet van de achterbank en op het fietszadel. Ik fietste ook 20km heen en 20km terug per dag. Door weer en wind. Je komt juist lekker uitgerust en fris op je examen aan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten