Buurtbus moet mensen laten staan

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door Joshua »

Buurtbus moet mensen laten staan
maandag 19 april 2010 | 16:10 | Laatst bijgewerkt op: maandag 19 april 2010 | 16:12

Boxmeer - De buurtbussen in Noord-Brabant kunnen het aantal passagiers dat gebruik wil maken van de buslijnen niet of nauwelijks aan. Het komt regelmatig voor dat chauffeurs passagiers letterlijk in de kou moeten laten staan, omdat er in het buurtbusje maar plaats is voor acht personen.
Lees Verder

Bron: Gelderlander.nl (Maasland)

Dit is overegens echt een serieus probleem, ook toen ik nog in Mill woonde heb ik regelmatig een uur moeten wachten op de buurtbus omdat de bus gewoon vol zat. En dan nam ik het maar voor lief een uur te laat op school te zijn omdat je een oude vrouw het niet kan aandoen te laat in het ziekenhuis aan te komen.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door Mark »

Simpel zat, als dat één of twee keer is voorgekomen zet je als vervoerder in het vervolg toch gewoon een stadsbus in op die lijn?

Maar ja, zo is het niet meer dan logisch dat die busjes vol zitten: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=4086
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door Karl »

Dat ligt wellicht aan het buurtbusbeleid van de provincie Noord-Brabant/vervoerders, een buurtbus kost niets in vergelijking met een 'echte' bus.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door fogeltje »

Mark schreef:Simpel zat, als dat één of twee keer is voorgekomen zet je als vervoerder in het vervolg toch gewoon een stadsbus in op die lijn?

Maar ja, zo is het niet meer dan logisch dat die busjes vol zitten: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=4086
En dan blijkt het toch incidenteel te zijn en rijdt er vervolgens een lege grote bus rond.

Ergens is het natuurlijk wel goed dat de buurtbussen te vol zitten, dat betekent dat de vraag goed is, wellicht potentieel voor een reguliere buslijn, maar men moet natuurlijk wel zorgen dat zo snel mogelijk extra capaciteit komt zodat niemand hoeft te blijven staan. Een tweede busje op drukke tijdstippen lijkt me een betere optie dan een grote bus.
"Een touringcar is geen bus"
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door Ederveen »

Of middelgrote bussen (hoe heet zoiets, 18-personenbusjes?), waar vervoerders hiet in NL schijnbaar allergisch voor lijken te zijn.

Overigens waren veel van de huidige buurtbuslijnen/verbindingen in Noord-Brabant vroeger vaste lijnen, of anderzijds een belbus/lijntaxi.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door Suus »

Ik heb tot nu toe bijzonder weinig positieve verhalen gehoord over de Frysker, die op het 18-persoonsbusjes gebied in Nederland toch een redelijk groot marktaandeel bezit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door Daniel »

Irisbusjes zoals die bij Arriva DAV rijden wellicht een idee? Al zijn die dingen hier juist op veel lijnen weer vervangen door taxibusjes in met name de daluren.

Deze dingen dus...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door Freek »

Maar vergeet niet dat een Buurtbus door vrijwilligers wordt gereden en je geen speciaal rijbewijs nodig hebt. Simpel vervangen door grote bus kan niet. Immers, je hebt dan een groot rijbewijs nodig en daardoor een betaalde chauffeur.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Ik heb tot nu toe bijzonder weinig positieve verhalen gehoord over de Frysker, die op het 18-persoonsbusjes gebied in Nederland toch een redelijk groot marktaandeel bezit.
En ik snap dat gezeik dan weer niet. In Oss rijden ze ook en als je mij vraagt zijn ze ideaal voor dat soort lijnen. Ze zijn enorm lelijk, maar daar gaat het niet om (en is bovendien persoonlijk). Ze zitten voor geen meter, maar in Oss is de gemiddelde rittijd voor een reiziger ook laag, dan maakt dat niets uit. Het probleem met de Procity (waarom noemt toch iedereen dat ding Frysker?) in Friesland was volgens mij dat hij daar op zo een beetje alle lijnen werd ingezet. Als je er langer dan een kwartier moet inzitten, dan lijkt me dat ook niets.

Maar zoals boven al aangegeven, de reden voor buurtbussen is dat 9-persoonsbussen door vrijwilligers gereden kunnen worden, wat de kosten laag houdt. Mits er mensen en een busje voor te vinden zijn is het wellicht een idee om met een versterkingsbusje er op de drukke tijden achteraan te rijden (dat zou je eventueel zelfs op schooltijden kunnen afstemmen).
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door Joshua »

Maar het is toch abseurt dat als er 10 mensen met de bus willen er 2 moeten blijven staan omdat een vervoerder kosten wil besparen en daarom maar een bus in zet met een chaffeur er op zonder loon?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door reisthijs »

Zo simpel ligt het helaas niet denk ik, het is niet alleen maar omdat een vervoerder kosten wil besparen, dat er een klein busje rijdt. Misschien is er gewoon niet meer geld voor beschikbaar er moet wel budget voor zijn binnen de concessie. Natuurlijk is het geen ideale situatie maar in veel gevallen moest er een keus worden gemaakt tussen een buurtbus of helemaal geen bus.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door midnet »

dit fenomeen doet zich al voor zolang die buurtbusjes rijden-al ruim 20 jaar. Ik kan me herinneren dat je meestal of helemaal alleen zat (en dat moest je in dialect met de vrijwillige chuaffeur een kletspraatje doen) of met iemand op schoot. En sommige drukke ritten op schooltijden dubbel rijden is vrij gebruikelijk op andere drukkere buurtbuslijnen. Of een [plaatselijke] taxi/minibus erbij huren. Af en toe wat bijhuren komt nog veel goedkoper uit voor de opdrachtgever als alle dagen een bijna lege grote bus met CAO-beloonde chauffeur.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door Tom »

Je zou natuurlijk ook de frequentie kunnen verhogen van 1 naar 2 keer per uur, desnoods alleen in de spits. Op die manier zorg je voor meer spreiding van passagiers. Scholieren e.d. moeten zich natuurlijk aan lestijden houden, maar ik kan me voorstellen dat mensen die een boodschap in Boxmeer willen doen, ook op een andere tijd kunnen vertrekken: zij zijn niet zo aan een bepaalde tijd gebonden.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Bericht door JeePee »

In de spits met een reguliere bus versterken is ook niet geheel ongewoon. Gebeurt in Fryslân ook bij de bus van Oldetrijne naar Wolvega. Ook in Groningen waar Sellingen - Stadskanaal in de spits versterkt wordt gebeurt dit. Bijzondere van de laatste is dat het hier ook nog eens om 2 verschillende concessiehouders gaat. GD concessiehouder versterkt hier voor de KSV concessiehouder.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten