Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door iljitsch »

Volgens mij kan je als je op schiphol werkt het best in Leiden wonen. Viel me in het verleden vaak op hoeveel stewardessen daar uitstapten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Suus »

In Amsterdam kan dat ook goed. Er elk uur van de dag een treinverbinding en een busverbinding (lijn 392). In de vroege ochtend is er daarnaast nog een spitslijn (245) vanuit Tuindorp Oostzaan via Nieuwendam, Zeeburg, Indische Buurt, Dapperbuurt, Oosterparkbuurt, Watergraafsmeer en Rivierenwijk naar Schiphol. Lijn 195 van het Schiphol Sternet heeft ook nog een spitsvoorloper (247) vanaf het Bos en Lommerplein naar het Lelylaanstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door iljitsch »

Die bussen weet ik niet, maar hoe ver van Amsterdam CS is de eerste wijk waar normale mensen kunnen wonen? Het is een erg grote stad, vanuit veel delen is fietsen naar CS al een hele onderneming. Wat dat betreft ben je in Leiden een stuk beter af. Of zelfs in de schilderswijk in Den Haag vlak bij HS. :-)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door tsov »

Tegenover Amsterdam CS wonen al mensen... Het stadsdeel Centrum heeft 81.000 inwoners, dat is allemaal heel goed te doen vanaf CS (max 10 minuten fietsen). Ik denk dat er weinig verschil is in het aantal mensen dat binnen een straal van 20 minuten fietsen rond Amsterdam CS woont in vergelijking met Leiden CS.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door willy84 »

Bee schreef:
willy84 schreef:Symhatiek maar achterlijk plan. Voor de mensen die het nog niet weten. Amsterdam moet komende jaren 640 miljoen bezuinigen. Het openhouden van hele lijnen met bijbehorend toezicht is dus niet echt realistisch. Ik denk dat mensen in Zuidoost. (Wie woont daar eigenlijk van dit forum...????.) blijer zijn met een nachtbus die iedere 30 min rijdt en voor 2 euro ofzo. Dit is echt weer nutteloos geldverspillen op een paar late metro's na dan.
Van dit forum niemand, maar dit forum heeft nog geen 500 leden terwijl er in Zuidoost alleen al 80.000 mensen wonen.
Er waren een paar mensen die het plan he-le-maal ge-we-lid vinden. En mijn punt is dat deze mensen de lokale situatie niet kennen. Als je om 11 uur met de metro gaat durf ik te wedden dat de meeste mensen van dit forum niet durven of in ieder geval geen zin hebben om verder dan het Amstel mee te rijden vanaf CS. Er zitten alleen maar mongole in die metro die zitten te roken of muziekjes draaien. En denk niet dat jij er wat van durft te zeggen. Daarom heb je zoveel mensen nodig om die stations te bemannen óf je hebt de beveiliging niet onder controle.

Wat heb ook is, een bus is veel simpeler te beheersen en voor heel veel mensen veel beter. Stel je nou eens voor dat een 30 min dienst vol zou zitten. Wat heb je dan liever. Eens per 30 min een metro of ieder kwartier een bus die je ook nog eens veel dichter bij huis afzet. Dat laatste is per definitie zo want er zijn veel meer haltes.
iljitsch schreef:
willy84 schreef:Symhatiek maar achterlijk plan.
Ik vond mijn suggestie om de nachttrein op station Bijlmer te laten stoppen wel een goeie: geen extra materieel, maar één extra station open, en zeer veel sneller dan de bus. Maar niemand vindt dit blijkbaar de moeite.
Ja dat vind ik ook een goed plan. Op dit moment stopt er al 1 nachttrein op de Bijlmer. Waarom dit niet meer is begrijp ik ook niet. Ook op Amstel stopt geen nachttrein en dat heb ik altijd als een gemiste kans gezien. Alhoewel ik eerlijkheidshalve moet zeggen dat ik de auto prevaleer op dat soort tijdstippen. Wellicht dat de NS geen zin heeft in al dat gajes in de trein vanaf CS naar Bijlmer. Je kan nu al bedenken dat dat problemen oplevert met mensen met een andere betaalmoraal. De NS zal zich dat wel realiseren.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Suus »

Ik wil je niet op de persoon aanvallen, maar waarom moet het altijd zo denigrerend over Amsterdam-Zuidoost in je posts. Alsof die 80.000 inwoners alleen maar schorriemorrie zijn, gebaseerd op vooroordelen omdat je weigert er ook maar een stap te zetten. Ga er eens kijken, zou ik zeggen. :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door willy84 »

iljitsch schreef:Die bussen weet ik niet, maar hoe ver van Amsterdam CS is de eerste wijk waar normale mensen kunnen wonen? Het is een erg grote stad, vanuit veel delen is fietsen naar CS al een hele onderneming. Wat dat betreft ben je in Leiden een stuk beter af. Of zelfs in de schilderswijk in Den Haag vlak bij HS. :-)
Mwah ligt eraan hoe je het bekijkt. Via het pontje kan je er ook snel zijn. Mensen van IJburg zijn ook veelal aangewezen op CS. In het Centrum wonen erg veel mensen van wie er veel geen auto hebben. Dat is dus een flink potentieel. Afhankelijk van de plek waar je woont loont het echter al snel om vanuit Utrecht op Amstel uit te stappen en met de metro verder te gaan. Ik denk dat misschien de Nieuwmarkt wel sneller is via Amstel dan via CS.
immer kwaliteits posts
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door willy84 »

Bee schreef:Ik wil je niet op de persoon aanvallen, maar waarom moet het altijd zo denigrerend over Amsterdam-Zuidoost in je posts. Alsof die 80.000 inwoners alleen maar schorriemorrie zijn, gebaseerd op vooroordelen omdat je weigert er ook maar een stap te zetten. Ga er eens kijken, zou ik zeggen. :|
Niks verkeerd met Zuidoost. Ik heb zelf in de Reigersbos gewoont en me nichtje woont ook nog in de Venserpolder. Enkel ik ken de buurt te goed om te zeggen dat het er geweldig is. Schietpartijen, vuilniszakken vanaf 10 hoog. Groepjes hangjongeren die de hele dag voor de portieken staan te hangen. Als je s'ochtends naar je werk gaat zijn er mensen die staan te kijken wie er weg gaat zodat er ingebroken kan worden. Ik ken mensen die op het metrostation van hun schoenen zijn berooft.

Dus mijn mening is echt wel ergens op gebasseerd. Alle echte Amsterdammers zeggen ook dat Zuidoost niet bij Amsterdam hoort.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Suus »

Dat zijn dezelfde mensen die zeggen dat Noord en IJburg ook niet bij Amsterdam horen. Maar de drukste tramlijn (26) en buslijn (33) rijden toch echt naar die stadsdelen. Kortom, klinkklare onzin.

Bovendien, de problemen die jij schets betekenen niet dat alle 80.000 mensen schorriemorrie zijn, wat je elke keer in je berichten doet laat overkomen. Het is gewoon genuanceerder dan dat. Jij hebt er ook gewoond en ik verwacht niet dat ik je in de groep schorriemorrie kan plaatsen. Er zitten vervelende mensen tussen, maar die heb je in iedere wijk.

Zuidoost heeft als nadeel dat het de meest afgelegen delen van de stad zijn, vanuit het centrum gezien, en ik snap best dat die sneller nachtvervoer willen, net zoals mensen in Osdorp 's nachts waarschijnlijk graag nachttrams zouden willen zien. Ik ben er niet voor, ook vanwege die sociale onveiligheid in het huidige materieel zonder doorloopmogelijkheden. Maar het is niet dat iedereen die 's nachts in de nachtbus naar Zuidoost zit schorriemorrie is. Ik ga nooit met de nachtbus naar Zuidoost (stap er in Diemen uit), maar na die halte zitten er nog genoeg mensen in, waaronder studenten die in Echtenstein wonen, of mensen tegen de dertig aan, die uit de Geerdinkhof of Kantershof komen. Nachtbussen hebben een betere ontsluiting, maar het is voor die stadsdelen wel behoorlijk traag, de 357 doet er 40 minuten over om van het CS naar Gaasperplas te rijden, en de 355 zelfs 50 minuten om naar Gein te rijden. En dan hebben beide bussen nog een stuk van de route te gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Dexter »

Waarschijnlijk is het vooral 'van horen zeggen' dat de Bijlmermeer zo'n slechte naam heeft. Ik zag laatst anders dat er heel wat Bijlmerflats gesloopt zijn en er hele aardige middenklasse woninkjes voor in de plaats zijn gekomen.
Vallend blad maakt rails glad.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door find_your_spot »

Dexter schreef:Waarschijnlijk is het vooral 'van horen zeggen' dat de Bijlmermeer zo'n slechte naam heeft.
Nee hoor, ook ik mag bevestigen uit eigen belevingen dat het gewoon wijken zijn waar dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.

Als de politie serieus streng zou optreden, zouden er elke nacht dooien vallen...
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Vinny »

Als je om 11 uur met de metro gaat durf ik te wedden dat de meeste mensen van dit forum niet durven of in ieder geval geen zin hebben om verder dan het Amstel mee te rijden vanaf CS
Overdrijven is ook een vak zeg. Ik nam regelmatig de laatste metro 50 en 53 naar het altijd bruisende Diemen (Zuid), toen ik nog in die studentenflats daaro woonde. Ik heb me geen minuut onveilig gevoeld, al reisde ik soms ver na middernacht... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Dexter »

find_your_spot schreef:
Dexter schreef:Waarschijnlijk is het vooral 'van horen zeggen' dat de Bijlmermeer zo'n slechte naam heeft.
Nee hoor, ook ik mag bevestigen uit eigen belevingen dat het gewoon wijken zijn waar dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.

Als de politie serieus streng zou optreden, zouden er elke nacht dooien vallen...
Jij bent een Amsterdammer, dus jij weet dat. :wink: Maar ik kom er niet vandaan, dus als je een bepaalde wijk of stadsdeel vaak negatief in het nieuws hoort komen dan is een conclusie al snel getrokken.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door iljitsch »

find_your_spot schreef:ls de politie serieus streng zou optreden, zouden er elke nacht dooien vallen...
Huh???
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door willy84 »

Bee schreef:Dat zijn dezelfde mensen die zeggen dat Noord en IJburg ook niet bij Amsterdam horen. Maar de drukste tramlijn (26) en buslijn (33) rijden toch echt naar die stadsdelen. Kortom, klinkklare onzin.
Dat is natuurlijk een kul argument. De trein naar Utrecht is ook erg druk maar dan hoort Utrecht nog niet bij Amsterdam. Zelfde geldt voor de bussen naar Waterland.
willy84 schreef:
iljitsch schreef:
find_your_spot schreef:ls de politie serieus streng zou optreden, zouden er elke nacht dooien vallen...
Huh???
Dat ze altijd met 3 of 4 mensen zijn spreekt boekdelen. In andere delen van Nederland survileren agenten in hun eentje. Dat zal daar nooit gebeuren. Grote politieacties worden ook gelijk met 100 man gehouden.
Dexter schreef:Waarschijnlijk is het vooral 'van horen zeggen' dat de Bijlmermeer zo'n slechte naam heeft. Ik zag laatst anders dat er heel wat Bijlmerflats gesloopt zijn en er hele aardige middenklasse woninkjes voor in de plaats zijn gekomen.
Ja, dat klopt. Achterin Gein staan ook leuke woningen. Er worden ook veel woningen verkocht, bijvoorbeeld in de Venserpolder. Die worden dan weer per kamer verhuurd aan studenten, illegalen en vreemde figuren die elders geen woning kunnen vinden. Hoe het ook zij, geen normaal gezin.
Laatst gewijzigd door willy84 op za 24 apr 2010, 23:15, 3 keer totaal gewijzigd.
immer kwaliteits posts
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef:
find_your_spot schreef:ls de politie serieus streng zou optreden, zouden er elke nacht dooien vallen...
Huh???
Amsterdam Zuidoost barst van de illegale afrikanen...

Zoals het er nu aan toe gaat rijdt de politie alleen maar een beetje rondjes, maar als ze echt invallen doen springen de illegalen gewoon letterlijk van de flats naar beneden....

Dat soort acties veroorzaakt alleen maar leed en agressie tegen de politie.

Als je niet weet wat ik bedoel, Google
For Your Railroad Adventures
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Ruben »

Wat dat betreft is het geen stuk van Amsterdam. Als je er niet woont komen dit soort praktijken wereld/stadsvreemd op je over. :X
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door iljitsch »

find_your_spot schreef:Amsterdam Zuidoost barst van de illegale afrikanen...

Zoals het er nu aan toe gaat rijdt de politie alleen maar een beetje rondjes, maar als ze echt invallen doen springen de illegalen gewoon letterlijk van de flats naar beneden....

Dat soort acties veroorzaakt alleen maar leed en agressie tegen de politie.
Ja, goed idee, gewoon de andere kant op kijken, dan gaat het probleem vast vanzelf weg.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef: Ja, goed idee, gewoon de andere kant op kijken, dan gaat het probleem vast vanzelf weg.
Inderdaad... zo denkt de politie er ook al jaren over...
For Your Railroad Adventures
Oud forumgebruiker

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik zou ook nooit in de Bijlmer, Noord of IJburg kunnen wonen (allen boven of in het IJ en voorbij Duivendrecht is geen Amsterdam). Maar hoe hier een beeld geschetst wordt over de Bijlmer? Dat is 10 jaar oud eenzijdig gelul met een allang verlopen houdbaarheidsdatum. Tegenwoordig is meer dan 75% van de woningen in de Bijlmer gesloopt en vervangen door degelijk nieuwbouw (ook veel laagbouw, rijtjeshuizen) en die problemen met schietpartijen e.d. Dat is echt geen dagelijkse, zelfs geen wekelijkse kost... Het beeld over de metro 's avonds geloof ik ook niet. Heb ik in de 50 nooit last van.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door tsov »

Ik zit hier heerlijk in Noord. Met een kwartier fietsen op de Dam en de andere kant op tussen de schapen in de polder :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Caspar »

Ik ben wel vaker met de bus door de Bijlmer gegaan snachts vanaf de Heineken music hall naar het centrum van Amsterdam. Nooit rare dingen gezien. In de Connexxion nachtbus naar Alkmaar uit Amsterdam wel kotsende en rokende mensen, en echt niet alleen jongeren maar ook veertigers die gewoon te veel op hebben en dan heel joviaal denken dat alles kan.

Het nachtnet op de Bijlmer laten stoppen lijkt me een bijzonder onbetrouwbaar plan, omdat zo ongeveer 1 op de 3 treinen via Hilversum rijdt snachts, en daar is de dienstregeling ook ingericht. Moet je maar eens kijken hoeveel speling die trein heeft, wel een kwartier als er stevig doorgereden zou worden. Het is ook nog eens zo dat als de trein naar Utrecht via Hilversum rijdt, het best zo kan zijn dat die naar Amsterdam de normale route volgt, omdat er bijvoorbeeld 1 spoor wel beschikbaar is. Er zit totaal geen logica in dus. Dan zou je een vertrekstaat krijgen met meer dan 60 voetnoten erop.

En over de Bijlmer, als je het stadsdeel als zelfstandige stad beschouwd met diverse wijken, dan zijn er volgens mij maar een stuk of 3 buurten die als 'zeer zwak' in de boeken staan. Er zijn inderdaad ook een hoop middenklasse wijken waar de gemiddelde WOZ waarde rond de 260.000 euro ligt. Dat soort mensen gooien geen afval van 10 hoog naar beneden doorgaans. Met het verbeteren van de ontsluiting van het stadsdeel kan het alleen maar populairder worden voor middenklassers om er te gaan werken. Ik heb zelf in Wamelstraat in Gaasperdam naar een paar appartementen gekeken, maar uiteindelijk gaf de slechte OV verbinding op de vroege zaterdag en zondag ochtend de doorslag om daar niet te gaan wonen. Ik had geen zin om al om 5.25 in een nachtbus te moeten stappen als ik om 7 uur 'sochtends zou moeten beginnen te werken bij het Centraal station. Zo zijn er vast nog wel meer mensen die er zo over denken.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door find_your_spot »

Ongeveer een jaar geleden gebeurde dit, nadat de politie een inval deed.

http://nos.nl/artikel/87521-vier-mannen ... -dode.html

En het zijn echt niet alleen de hogere flats, ook in de laagbouw en huizen zitten illegalen.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Caspar »

Dat kan wel zo zijn, maar als er niets gebeurd, dan verandert er ook niets natuurlijk. Een beter openbaar vervoer en betere ontsluiting van de buurten kan de leefbaarheid enorm vergroten is de redenatie van de gemeente, en daar ben ik het ook mee eens. Je moet toch ergens mee beginnen?
Er staan hier in dit topic al verhalen dat je beter kan uitwijken naar Leiden als je op Schiphol werkt, nou als de verbinding dus geoptimaliseerd wordt, dan zouden er dus ook mensen met een baan kunnen zeggen, ik ga vanuit Leiden naar Amsterdam Zuidoost verhuizen. Als er meer mensen met een redelijk inkomen zich vestigen, dan zal er vanzelf minder ruimte zijn voor illegale huurders lijkt me zo?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zuidoost wil de metro ook 's nachts laten rijden

Bericht door Caspar »

Ministerie van VROM houdt natuurlijk keurig de leefbaarheid bij. Hieronder 2 kaartjes van Amsterdam, met de leefbaarheid situatie in 1998 boven en 2008 onder. Er is in ieder geval al een hoop verbeterd zo te zien. :D

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten