NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door playertwo »

iljitsch schreef:Ik reis eigenlijk nooit in de ochtendspits. Zelfs toen ik in Amsterdam en Diemen werkte nam ik pas na negenen de trein. Maar ik zit toch maar heel zelden in een echt lege trein, tram, bus of metro. Natuurlijk, soms zitten er maar een handvol mensen in een voertuig waarin er honderd passen. Dat ziet er leeg uit. Maar dat betekent nog niet dat er zo weinig reizigers zijn dat je die dienst op zou moeten heffen. Als je rigoreus elke dienst die geen winst maakt opheft kom je in Amerikaanse situaties, waar het openbaar vervoer zo beperkt op de meeste plaatsen dat alleen mensen die zich geen auto kunnen veroorloven met het OV gaan.

Als je op een lijn alle diensten op zondagochtend opheft omdat er in elk maar een paar mensen zitten, dan zijn dat toch nog veel mensen die in de kou staan, een alternatief zoeken en dan waarschijnlijk op rendabeler tijden ook niet meer meedoen. Zo kalft alles steeds verder af tot je alleen nog de forensen hebt en de rest van de dag honderden meters trein stilstaan.
Dat een trein niet helemaal vol is in de daluren is logisch, maar als je ritten structureel beneden de 5% bezettingsgraad hebt, moet je je wel degelijk gaan afvragen wat de toegevoegde waarde is van die ritten. Het personeel is immers een heel stuk duurder dan op andere dagen het geval is. Dan toch stug door blijven gaan met het aanbieden van een dienst is niet bepaald economisch verantwoord. Amerikaanse toestanden hoeft wat mij betreft zeker niet, maar er moet wel een zekere mate van verhouding zijn tussen kosten en baten. Als een buslijn structureel met een zeer lage bezetting rijdt, zal daar ook de frequentie worden verlaagd, wordt de dienst later opgestart resp. eerder beëindigd.

Dat er maar een paar mensen in de trein zitten, wil dus zeggen dat er onvoldoende vraag is op dat uur naar het OV-product per trein. Dan moet je je wat mij betreft toch echt gaan afvragen of je daar mee door wil gaan, de ritten gaat schrappen, of desnoods een aantal ritten met een bus laat rijden. Weliswaar dupeer je daarmee reizigers, en als je heel veel van dat soort ritten gaat schrappen zullen dat er meer worden, maar je bespaart ook een boel variabele kosten die je anders moet maken (bovenop je vaste kosten). Met het geld wat je daarmee dan bespaart kan je dus investeren in je bedrijf zodat het totaalproduct aantrekkelijker wordt, en je wellicht op andere tijdstippen extra diensten kan aanbieden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Geert »

Voor een deel worden zulke maatregelen al genomen, op zondag. Vrijwel overal start de treindienst op zondag later op dan op zaterdag.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door playertwo »

Maar blijkbaar kan je de dienstregeling dus nog een stuk later opstarten, en wellicht ook eerder beëindigen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Karl »

Of gewoon helemaal niet meer rijden op zondag, op wat studentenverbindingen na. :!:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Suus »

Ik stel voor de naam dan maar meteen te veranderen in NMNS, want dan ga je België al flink achterna.

Ik snap niet waar die hele discussie voor het afschaffen van treinen op zondagochtend vandaan komt. Het is niet druk, maar als je ze afschaft wordt er ook moord en brand geschreeuwd, want dan wordt het OV minder aantrekkelijk ten opzichte van de auto.

Anders is dat met nachttreinen, die dikwijls slechts voor een specifieke doelgroep zijn. Dat zag je bij Arnhem, die vol zat met stappers, en in Noord-Holland zal dat weinig anders zijn. Dergelijke groepen kunnen natuurlijk heel gezellig zijn, maar zijn vaak vermoeid en dronken, wat vaak geen fantastische combinatie is voor gezelligheid. Zulke treinen hebben dan ook weinig waarde. Ze zijn natuurlijk wel noodzakelijk als je alle treinen op zondagochtend gaat opheffen ja :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Geert »

Heeft NS niet gewoon een bedieningsplicht, ook op zondagochtend?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Vinny »

Merk op dat tot in de jaren '30 van de vorige eeuw er amper tot geen treinverkeer was op zondag :idea:

(heel nieuw is het idee dus niet)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS gaat werken aan nachttrein Noord-Holland

Bericht door Geert »

Tegenwoordig hebben we echter veel meer een 24-uurs maatschappij dan 80 jaar geleden. Koopzondag, bedrijven die altijd werken, evenementen in het weekend, ...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten