[A'dam] GVB doet het voor minder

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Oud forumgebruiker

[A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Oud forumgebruiker »

GVB doet het voor minder...

AMSTERDAM - GVB gaat vanaf 2012 vaker, beter op tijd en tot later in de avond doorrijden voor veel minder geld. Het bedrijf gaat akkoord met de strengere eisen die de stadsregio stelt, als het tot 2018 het openbaar vervoer in Amsterdam wil blijven verzorgen.

De 21 miljoen euro die de stadsregio dan nog jaarlijks bespaart, wordt onder meer geïnvesteerd in de Noord/Zuidlijn en de nieuwe metrostellen voor de Oostlijn.

Als GVB nee had gezegd, was de concessie alsnog aanbesteed. Vervoersbedrijf Connexxion liet gisteren in Het Parool weten mee te willen dingen naar de opdracht. Connexxionbestuurder Bruno Bruins zei de opdracht beter én zeker vijf procent goedkoper te kunnen uitvoeren dan GVB. Al met al zou de stadsregio door een contract
met zijn bedrijf jaarlijks 15 miljoen euro zou kunnen besparen, zei Bruins.

Die opmerking is bij GVB niet goed gevallen. ''Als ze alles goed hadden nagerekend, zouden ze hebben gezien dat wij vanaf 2012 het vervoer aanbieden voor 28 miljoen minder dan nu. Dan zijn we nog eens 13 miljoen goedkoper dan Connexxion.''

Lees verder...


Dus 8-)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Dexter »

Ik zou het alleen al niet willen om die gifgroene XX-kleur uit het straatbeeld in Amsterdam te weren, maar goed dat is een kwestie van smaak... :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Vinny »

Dat gifgroen rijdt allang door Amsterdam in de vorm van een streekbus...; de kwaliteit en de snelheid van deze bussen liggen aanzienlijk hoger dan dat van het GVB.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door midnet »

en op een hele frequente lijnenbundel zijn die zelfde lange bussen in het rood omgeturnd. Ik mag er graag gebruik van maken, als het zo uitkomt. De stoeltjes binnen zijn nog het vertrouwde groen met veel XXXXen.
Vreemd trouwens dat prijsbokser ARRIVA niet heeft uitgemeten het voor nog minder wel te kunnen/willen doen. Misschien toch wijs geworden?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Ruben »

GVB is nog veel te verweven met de overheid en door achterkamertjes i.c.m. een maas in de wet zal er nooit een aanbesteding komen. Niet zozeer het vervoersaanbod is daar de dupe van, maar wel de kwaliteit en innovativiteit. Dezelfde letters maar dan in de volgorde van BVG in Berlin lijkt het als overheidsbedrijf dan weer wél te kunnen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Suus »

Maar in hoeverre is dat houdbaar als je 246 miljoen euro verlies maakt in een jaar, wat het BVG in 2008 heeft gedaan :X

Het GVB heeft in 2009 namelijk winst gemaakt :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Ruben »

Niet houdbaar nee. Al denk ik dat je de grootste kostenpost in de rendabiliteit van je vervoersplan kan vinden. De innovativiteit, zoals reisinformatie (vgl. de dynamische halteborden, als ze er al hangen, tussen A'dam en Berlin), is hier gewoon ver te zoeken. Ik denk niet dat BVG daar op jaarbasis 246 miljoen extra aan kwijt is, met het GVB vergeleken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Oud forumgebruiker

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vinny schreef:Dat gifgroen rijdt allang door Amsterdam in de vorm van een streekbus...; de kwaliteit en de snelheid van deze bussen liggen aanzienlijk hoger dan dat van het GVB.
De kwaliteit van de GVB-bussen zal in 2012 niet onder doen aan de Connexxion-bussen. Dat doen de huidige Citaro's overigens ook niet, in mijn opzicht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Suus »

Er komt een pilot aan voor dynamische reisinformatie. Hopelijk binnenkort meer informatie...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Ruben »

Het gros van de haltes, in ieder geval die met abri's (om ergens een lijn te trekken), zou gewoon een display moeten hebben. Niet dat prutteltje wat ze nu enthousiast ombouwen naar LEDjes. Nee: eentje waar ook de onderste regel bijv. gebruikt kan worden voor ándere informatie. Al is het alleen maar om tijdens verstoringen wat te kunnen communiceren. Wat dat betreft was/is er bij GVB geen afdeling, persoon of robot die even op zo'n idee komt, m.a.w. wil innoveren.
Ik ben dan ook zeer benieuwd wat dit project inhoudt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door JWM »

De basiskwaliteit reisinformatie is momenteel dik in orde bij het GVB*, zeker als je het vergelijkt met andere vervoerders in Nederland. In alle voertuigen zijn duidelijke display's te vinden die de volgende halte aankondigen ondersteund door een automatische afroep. Verder hangen er in de voertuigen routestrips, behalve in de combinotrams waar op een display de komende 5 haltes aangegeven zijn. Op de haltes hangen duidelijke vertrekstaten en op de drukkere haltes staan borden met de actuele vertrektijden. Ook op de website kan je simpel via een paar muisklikken de dienstregeling terugvinden. Neemt niet weg dat het allemaal wel naar een hoger plan getilt kan worden natuurlijk, maar de basis is in iedergeval goed.

* De metro natuurlijk even volledig buiten beschouwing gelaten (A)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Ruben »

JWM schreef:* De metro natuurlijk even volledig buiten beschouwing gelaten (A)
De metro is m.i. juist wel naar dat hogere plan getild. De displays zou men efficienter kunnen benutten, maar op de sneltramhaltes na hebben we daar tenminste overal een omroep om dat gemis te compenseren. Een vervoerder zou juist dat hogere plan na moeten streven anno 2010. Het is al ontelbare keren (en dan met name in het buitenland) bewezen dat dynamische reisinfo gewoon werkt. Men zou dus ook niet de struisvogelpolitiek moeten hanteren dat na half december de statische reisinfo de haltes op te hebben gegooid, achterover te leunen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door STF »

ziggy schreef:De kwaliteit van de GVB-bussen zal in 2012 niet onder doen aan de Connexxion-bussen. Dat doen de huidige Citaro's overigens ook niet, in mijn opzicht.
Persoonlijk vind ik de Jonckheer bussen van betere kwaliteit dan de Citaro's. De vering mag dan ronduit slecht zijn bij een Jonckheer maar alles in de bus zit wel gewoon vast, terwijl ik bij de Citaro's al een glashamer en een stuk plafond op me hoofd heb gekregen en bij het remmen kantel je me stoel en al om omdat het bevestigingsmechanisme losschiet. Wat een ongeloofelijke flutbussen...
En ik zal vast niet de enige zijn die dat ervaart?
Oud forumgebruiker

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Oud forumgebruiker »

-
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op vr 06 aug 2010, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Suus »

Na het een en ander aan informatie van de stadsregio doorgespit te hebben (ik moest zeker weten dat de informatie openbaar was):

Het plan heet tramplus. Voorlopig is lijn 9 als eerste aan de beurt met een verhoogde frequentie. Later volgen toegankelijke haltes met een abri ter hoogte van de conducteursdeur en een haltepaal met dynamische informatie ter hoogte van de voordeur. Uit de informatie van de stadsregio zijn de lijnen 1, 2 en 13 daarna aan de beurt. Lijn 3 zal nog later volgen met een herprofilering van de Ceintuurbaan.

De busstations bij het CS en bij Sloterdijk moeten dynamische systemen krijgen voor de perronindelingen volgens dezelfde informatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door JWM »

En bestaat er ook een mogelijkheid dat wij die informatie ook kunnen lezen, bijvoorbeeld doordat jij een link plaatst :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Suus »

Ja, ik probeerde een link te plaatsen, maar die gaf een 404 error, dus ik ben het aan het oplossen :)

:arrow: Projecten regionaal OV (vanaf pagina 15 t/m 24): http://www.stadsregioamsterdam.nl/conte ... oamsterdam
:arrow: Programma Netwerk OV (vanaf pagina 19 t/m 26): http://www.stadsregioamsterdam.nl/conte ... oamsterdam

Verder is er waarschijnlijk ook nog wel het een en ander te vinden wanneer er wordt gezocht op DRIM, GOVI of telematica.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Oud forumgebruiker »

De Tramplus is een onderdeel van het zogenaamde MRA-net (MetropoolRegioAmsterdam?), een project dat ontwikkeld wordt door de stadsregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de provincie Flevoland. Lijn 9 is inderdaad een pilot voor het tramplus-project en de hogere frequentie is reed doorgevoerd sinds 15 februari (van 10 naar iedere 7½ minuut tussen 9.00 en 12.00). Vanaf 12 juli zal de tram ook op werkdagen in de zomerdienst vaker (dus iedere 7½ minuut tussen 9.00 en 18.00) rijden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Geert »

Goh, Amsterdam komt met een project genaamd Tramplus. Nou, dat is innovatieve naam in ieder geval *O*
Toegankelijke haltes, en dynamische reisinformatie bij de halte zelf. Ook al zo innovatief! *O*

Oh, wacht, dat hebben ze bij de RET al 10 jaar -O-
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Raymond »

Over 2 jaar kan het GVB meer en beter rijden voor minder geld? Dan krijgen ze nu dus veel te veel geld wat ergens verdwijnt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Klaasje »

ziggy schreef:De Tramplus is een onderdeel van het zogenaamde MRA-net (MetropoolRegioAmsterdam?), een project dat ontwikkeld wordt door de stadsregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de provincie Flevoland. Lijn 9 is inderdaad een pilot voor het tramplus-project en de hogere frequentie is reed doorgevoerd sinds 15 februari (van 10 naar iedere 7½ minuut tussen 9.00 en 12.00). Vanaf 12 juli zal de tram ook op werkdagen in de zomerdienst vaker (dus iedere 7½ minuut tussen 9.00 en 18.00) rijden.
MRAnet (aan elkaar ja..) is een net van Hoogwaardig OV in de Metropoolregio Amsterdam. Eerst was het bekend onder de naam Regionet maar daar kun je natuurlijk niet mee aan komen in de stad(dus geen regio *O* ) Amsterdam. Als het goed is worden de lijn 9 trams op termijn ook nog een keer Rood-Grijs.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door tsov »

Haha :lol:
Het GVB en lijngebonden trams :pos: Zolang ze het presteren eenrichtingtrams naar Amstelveen te sturen wens ik ze veel succes daarmee.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Suus »

Precies, vier keer eerder geprobeerd op... jawel, lijn 9, maar elke keer mislukt :P

Maar het is niet het enige bedrijf dat het niet lukt, de NS en Connexxion hebben er ook niet altijd succes in :P

Is trouwens niemand in het lijstje een heel zooitje waanideeën opgevallen die in nog geen honderd jaar door zullen gaan :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Klaasje »

Volgens mij is het voor 90% gewoon een mentaliteitskwestie.. Die trams kan je toch op het goede spoortje in de remise zetten? of denk ik dan te simpel? :| Tuurlijk zal er een keer iets mis gaan waardoor het verkeerde materieel rijdt. Bij CXX verschilt het ook nogal per vestiging of het goed of fout gaat. Vergelijk Lelystad maar met Alkmaar....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [A'dam] GVB doet het voor minder

Bericht door Suus »

Het is niet zo dat als alle trams binnen staan, ze tot de volgende dag weer stilstaan. Er wordt de hele nacht met die dingen gesleept zodat de voertuigen met defecten uit de omloop gehaald kunnen worden, gerepareerde voertuigen er weer in, voertuigen die niet in bepaalde diensten mogen komen dat ook niet gaan doen en er moet natuurlijk schoongemaakt worden.

Bovendien: Als je railvoertuigen elke keer dezelfde route laat rijden, heb je best kans dat ze niet gelijkmatige slijtage hebben van de voertuigen en bij een voertuig bijvoorbeeld niet van de linkerkant en rechterkant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 51 gasten