Een dagje Toledo + Madridse stations

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Een dagje Toledo + Madridse stations

Bericht door iljitsch »

Ik heb gister eindelijk eens een trip gemaakt naar toeristentrekpleister Toledo. Dit was een klassiek geval van te hoge verwachtingen: het was niet zozeer zo dat er veel mis is met Toledo, maar het wordt zo vaak als "must see" aangeprezen dat ik aanzienlijk meer verwacht had. Voor degenen die onbekend zijn met dit stadje: het ligt op een kleine berg in een slinger van een rivier, perfekte plaats dus voor een middeleeuws vestingstadje zo'n 70 km ten zuiden van Madrid.

Een aantal jaren geleden is de bijna anderhalve eeuw oude traditionele spoorverbinding van Madrid naar Toledo via een aantal tussenliggende stadjes vervangen door een hogesnelheidslijn, hoewel volgens wikipedia maar 21 km van de 90 km ofzo echt hogesnelheidsspoor is. De hogesnelheidslijn heeft een standaard spoorbreedte en 25 kV voeding, terwijl gewone treinen in Spanje op breed spoor met 1,5 kV voeding rijden. Dus Toledo is nu alleen nog met Madrid verbonden. Ik was niet bepaald onder de indruk van de snelheid, maar zonder bomen langs het spoor en met m'n GPS die geen signaal had kon ik die niet echt goed schatten. Van station Puerta de Atocha in Madrid naar Toledo is een kleine 30 minuten.

Wegens gezeur bij het fotograferen van de tram volgende week heb ik niet zo veel foto's van stations e.d.. Dat van Toledo is erg mooi, met veel glas in lood en een ingelegd plafond. Ik zal jullie verder niet vervelen met wat er in Toledo al dan niet te beleven is, behalve dat als je ooit een zwaard nodig hebt dit de plek is waar je moet zijn. Voor de busliefhebber heb ik de volgende plaatjes geschoten. Deze MAN bus kwam net het oude deel van de stad uit via één van de grote gaten in de stadsmuur aan weerszijden van de oude poort:

Afbeelding

Ik stond verbaasd van hoeveel auto's er rondrijden in de oudste delen van Toledo, met straatjes van soms maar 1,90 meter breed. En in het oude deel loopt geen enkele weg recht, tenzij recht omhoog of omlaag... De bussen wagen zich daar echter niet, die komen niet veel verder dan het fort (alcázar) via de bredere wegen:

Afbeelding

Naast deze Umauto(of zoiets?) bus op aardgas (trots vermeld op de zijkant) geloof ik ook dat ik er een paar gezien heb met "citaro" op de voorkant, maar ik ben geen kenner, dus hou met ten goede. We wilden nog de bus terug nemen naar het station maar dat plan ging mooi niet door: bij de grote bushalte bij het fort reden geen bussen naar het treinstation. De bussen die dat wel deden kwamen elders wel voorbij sjezen maar hadden geen zichtbare haltes... Gelukkig was een taxi maar 5 euro.

Terug in Madrid even snel een paar kiekjes van het station Atocha geschoten. Dit is de Renfe Avant trein naar Toledo:

Afbeelding

Hier ernaast een echte / lange-afstands AVE met z'n vreemde snuit:

Afbeelding

Ik was nog nooit eerder in dit (deel van het) station geweest, waar de AVEs halteren. Dit lijkt best op een vliegveld, je tas wordt ook gescand, evenals je kaartje bij de <strike>gate</strike> deur naar het perron. Naast dit alles bevindt zich het ondergrondse cercanias station, waar de regionale treinen stoppen. Ik had van buitenaf wel eens de voorkant van de overkapping gefotografeerd, maar ik wist niet dat hieronder tegenwoordig een soort binnentuin is. Erg aardig gebruik van de overkapping.

Afbeelding

Afbeelding

Het was nu iets na zessen, en ik zou met iemand in de stad wat gaan eten. Maar in Spanje eten alleen toeristen voor negenen, dus ik had nog mooi de tijd om naar het grote busstation anderhalve kilometer verderop te wandelen. Het heet Estación Sur de Autbuses, maar ze zouden het net zo makkelijk Estación Sur de Taxis kunnen noemen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot mijn stomme verbazing was hier geen enkele stads- of streekbus te vinden: dit busstation is voor lange-afstandsdiensten die met touringcars gereden worden. Binnenin zijn kantoortjes van allemaal touringcarbedrijven, sommige met enorme netwerken, dus als ik ooit naar Nederland wil maar niet kan vliegen weet ik waar ik terecht kan.

Afbeelding

Ik was erg onder de indruk van de architectuur, maar kon hier helaas niks over vinden, nieteens een bouwjaar. Dit soort dingen komt op mij altijd als jaren 50/60 over, maar waarschijnlijk is het nog wat ouder.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Een dagje Toledo + Madridse stations

Bericht door Karl »

Leuk om te zien dat er nog wat groens te vinden is op het station, dat zie ik op de Nederlandse stations steeds minder. Het gedeelte waar het groen staat, was dat eerst in gebruik door de treinen zelf en nu een uitgebreide stationshal? Het ziet er niet namelijk niet uit dat het altijd al de huidige functie gehad heeft...
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Een dagje Toledo + Madridse stations

Bericht door iljitsch »

Ik neem aan dat dit ooit verbouwd is, maar zeker weten doe ik het niet. Overigens zijn ze voor het station (het is een kopstation) nog (?) stevig bezig, hopelijk weten ze hier een fatsoenlijke ingang te fabrieken want nu moet je vanaf de zijkant naar binnen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een dagje Toledo + Madridse stations

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:Een aantal jaren geleden is de bijna anderhalve eeuw oude traditionele spoorverbinding van Madrid naar Toledo via een aantal tussenliggende stadjes vervangen door een hogesnelheidslijn, hoewel volgens wikipedia maar 21 km van de 90 km ofzo echt hogesnelheidsspoor is. De hogesnelheidslijn heeft een standaard spoorbreedte en 25 kV voeding, terwijl gewone treinen in Spanje op breed spoor met 1,5 kV voeding rijden. Dus Toledo is nu alleen nog met Madrid verbonden. Ik was niet bepaald onder de indruk van de snelheid, maar zonder bomen langs het spoor en met m'n GPS die geen signaal had kon ik die niet echt goed schatten. Van station Puerta de Atocha in Madrid naar Toledo is een kleine 30 minuten.
90 km in minder dan 30 minuten? Da's een gemiddelde snelheid van meer dan 180 km/h, da's echt geen langzaam ritje!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Een dagje Toledo + Madridse stations

Bericht door iljitsch »

Ja, dat zat ik ook te denken. Ik had niet het gevoel dat-ie echt zo hard ging. Waarschijnlijk is mijn inschatting van de afstand verkeerd, ik heb een route gepland met Google Maps en die was 96 km, wellicht dat het spoor een stuk direkter loopt dan ik dacht.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Een dagje Toledo + Madridse stations

Bericht door Jurjen »

Het is 75 km en er wordt gereden met treinen die 250 km/h kunnen rijden. Tot 20 km voor Toledo wordt gebruik gemaakt van de HSL naar Sevilla, daarna wordt er 'afgeslagen' met 220 km/h en volgen de laatste 20 km.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een dagje Toledo + Madridse stations

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 12 gasten