Lastige treinkaartjes

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door webguy »

Als je naar Enschede reist, dan ga je via Gronau, dat is het laatste duitse station. Een reis Wörgl - Gronau (Westf) kost dan 134,80, en dat is het standaardtarief. Als het goed is kan je aan het loket in Wörgl een kaartje Wörgl - Enschede (NL) kopen.
Wat het laatste stukje Gronau - Enschede kost weet ik zo snel niet, maar meer dan 10 euro zal het iig niet zijn (stukje van 11 min volgende de dienstregeling).
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Chauf21 »

Lastige situatie waarin je verkeert, dat voorop gesteld. Sterkte.

Via de website van de Deutsche Bahn kom je wel een eindje verder: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/n. Vanaf München heb je (betere) verbindingen met Nederland. Even voorop gesteld dat je vanaf dat station vertrekt, heb je verspreid over de dag verschillende reismogelijkheden. Bijna allemaal zijn die met de snelle ICE, maar de reistijd tot aan Enschede ligt tussen de 7 en 12 uur. De kosten liggen ongeveer rond de €130,-, maar ik weet niet of die prijsklasse ook op de dag van vertrek aan het loket nog beschikbaar is.
Vanuit Wörgl kan je ook heel redelijk in München komen. Dat kost je tussen de 20 en 30 euro en kan zonder overstappen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Geert »

Inderdaad, naar Wörgl is er iedere twee uur een eurocity vanuit München. Eventueel kun je ook reizen per stoptrein en met overstap in Rosenheim, dat is iets voordeliger maar kost wel wat meer tijd (half uurtje extra uit mijn hoofd).

Sterkte in ieder geval!
MaasR
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 10:06

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door MaasR »

Ik moet jullie nog bedanken voor de info!
Het was voor mij een erg fijne gedachte om te weten waar ik mogelijk gebruik van zou moeten maken. Gelukkig kan ik jullie melden dat wij niet naar huis hebben hoeven te gaan. Bedankt ook voor jullie steun.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Karl »

Voor de afdeling internationaal: iemand enig idee of het Sparpreise-concept ook voor Frankrijk bestaat? Ook als ik ver vooruit plan op TGV-Europe.nl dan krijg ik nog steeds onbetaalbare tickets.
Het is een spectrum.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Jurjen »

Tip: geef datum en route van je treinreis, dan kan er iets specifieker gekeken worden. Algemeen gesteld: ja, ook SNCF heeft zeer goedkope kaartjes.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door webguy »

Ik heb _nooit_ kaartjes kunnen vinden op TGV-Europe anders dan de normaal prijs: telkens vond 'ie nooit wat. Maar in het idee hebben ze een stuk of 4 klassen kaartjes ja.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Karl »

Bedankt voor de reacties.
Jurjen schreef:Tip: geef datum en route van je treinreis, dan kan er iets specifieker gekeken worden. Algemeen gesteld: ja, ook SNCF heeft zeer goedkope kaartjes.
Ik heb niet echt een concreet verzoek wat betreft tijdstip en bestemming, ik ga gewoon ergens heen, als dat voor een leuke prijs kan.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door reisthijs »

Ik heb nog een interrail voor Duitsland liggen (4-dagen-in-1-maand) waarvan ik nog één dag over heb. Ik heb ook nog een kruidvatkaartje. Kan ik met deze combinatie zo de grens over (heen via Emmerich, terug via Bad Bentheim) of moet daar nog een extra kaartje bij?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Geert »

In principe wel, alleen moet je wellicht bij een reis via Emmerich wel de ICE-toeslag betalen. Dat weet ik niet zeker. Via Bentheim is het sowieso mogelijk.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door reisthijs »

Een Kruidvatkaartje is dus toch gewoon geldig tot de grens? Want daar heb weleens ik tegenstrijdige berichten over gehoord (dat-ie alleen voor tussen NL-stations zou zijn).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door midnet »

webguy schreef:Ik heb _nooit_ kaartjes kunnen vinden op TGV-Europe anders dan de normaal prijs: telkens vond 'ie nooit wat. Maar in het idee hebben ze een stuk of 4 klassen kaartjes ja.
KLOPT! je moet ook een andere site hebben-voyages-sncf. maar hij komt niet altijd door in NL-of verwijst je meteen dor naar die lui van hispeed. Goedkope tickets (net zoals bij DB) heten PREM en gaan vanaf 15 eurie, Corail of 20 eur-TGV>
Je kan dan:
OF ticket laten opsturen uit FR-gaat meestal heel vlot, maar dat kan niet meer als je alter dan 7 dagen voor vertek boekt.
OF met code via @mail ol elk SNCF/station/automaat afhalen-maar dan moet je dus eerst in FR zijn-OF in BRUSSEL ZUID!
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door midnet »

reisthijs schreef:Een Kruidvatkaartje is dus toch gewoon geldig tot de grens? Want daar heb weleens ik tegenstrijdige berichten over gehoord (dat-ie alleen voor tussen NL-stations zou zijn).
Hangt van de grens af!
NS-tarife geldt ri. BELgie wel tot de grens. OOk via Maastricht.
Ri. DE-sommige lijnen kennen enkel lokaal tarief (verbund), ik meen Heerlen-Aken en Enschede-Gronau. Daar geldt KrVT NIET in hun treinen-en dat zijn dus de enige die daar rijden.
Via Venlo-maakt niks uit-want je moet toch altijd een VRR-Zusatzticket kopen, dat dekt Venlo-Kaldenkirchen. En die (nieuwe) Privatbahn wordt niet genoemd als KrVt deelnemer.
Met de ICE via Arnhem zit je meteen aan de extra toeslag vast-en ik meen zelfs dat krVT daar ook helemaal niet in geldt.
Het kan WEL via Oldenzaal-Bentheim met de luxe EC-treinen naar Berlin.
Kom je UIT BE/DE dan is de conducteur zelfs verplicht zonder gedoe en boete je ongedateerde kaartje af te stempelen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Caspar »

webguy schreef:Ik heb _nooit_ kaartjes kunnen vinden op TGV-Europe anders dan de normaal prijs: telkens vond 'ie nooit wat. Maar in het idee hebben ze een stuk of 4 klassen kaartjes ja.
Ik heb in januari nog een reis gemaakt van Parijs naar Nice in de 1e klas voor slechts 40€ Dat vind ik een heel erg nette prijs voor 1020 kilometer treinen in de 1e klas. Iets van 4 weken van te voren geboekt.
Als ik via Brussel Zuid zou reizen per TGV naar Zuid Frankrijk is het volgens mij een ander verhaal, dat lijkt op een of andere manier altijd dubbel zo prijzig als via Parijs Noord- Gare de Lyon.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Ronald »

midnet schreef:
reisthijs schreef:Een Kruidvatkaartje is dus toch gewoon geldig tot de grens? Want daar heb weleens ik tegenstrijdige berichten over gehoord (dat-ie alleen voor tussen NL-stations zou zijn).
Hangt van de grens af!
NS-tarife geldt ri. BELgie wel tot de grens. OOk via Maastricht.
Ri. DE-sommige lijnen kennen enkel lokaal tarief (verbund), ik meen Heerlen-Aken en Enschede-Gronau. Daar geldt KrVT NIET in hun treinen-en dat zijn dus de enige die daar rijden.
Via Venlo-maakt niks uit-want je moet toch altijd een VRR-Zusatzticket kopen, dat dekt Venlo-Kaldenkirchen. En die (nieuwe) Privatbahn wordt niet genoemd als KrVt deelnemer.
Met de ICE via Arnhem zit je meteen aan de extra toeslag vast-en ik meen zelfs dat krVT daar ook helemaal niet in geldt.
Het kan WEL via Oldenzaal-Bentheim met de luxe EC-treinen naar Berlin.
Kom je UIT BE/DE dan is de conducteur zelfs verplicht zonder gedoe en boete je ongedateerde kaartje af te stempelen.
Het lijkt mij heel simpel: Het Kruidvat-kaartje is een "Dagkaart" (dat staat er ook als zodanig op), dus dan gelden de volgende voorwaarden:
http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... ig-kaartje.

Daarnaast zijn er extra voorwaarden die op de groene strook bij het kaartje staan:
- alleen geldig op zaterdag of zondag in een bepaalde periode
- alleen geldig in NS-treinen (deze voorwaarde is dus inmiddels vervallen)
Conclusie: geldigheid lijkt mij precies hetzelfde als een "gewone" NS-dagkaart voor wat betreft de trajecten/treinen waarop hij geldig is. (Tenminste, dat is mijn mening zoals ik het begrijp :wink: )
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Jurjen »

En de trein naar Aachen is een NS-trein. Als zodanig wordt hij op vertrekstaten aangegeven, en wordt ook gereden en gecontroleerd door NS-personeel (samen met DB-personeel). Gewoon versuchen, zou ik zeggen. :p
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Meltrain »

Hoe het precies zit, durf ik niet te zeggen, maar uit betrouwbare bron kan ik melden dat je met de Kruidvatkaartjes minimaal t/m Glanerburg en Eygelshoven Markt kunt komen. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Geert »

Allicht, dat valt ook gewoon onder het Nederlandse net en daar is een (net)dagkaart dus gewoon geldig. Het gaat in deze discussie specifiek om het stukje tussen die laatste stations en de grens.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Meltrain »

Sowieso is het bij Enschede - Gronau dan al geen probleem: een NRW-Ticket is immers ook tot Enschede geldig.
Bij Heerlen - Aachen ligt het wat moeilijker, maar aangezien ze daar ook Euregio-Tickets hebben, zou dat evt. een alternatief kunnen zijn.
Ik denk (maar weet het dus absoluut niet zeker) dat bij Venlo - Kaldenkirchen het Kruidvat-kaartje tot Venlo geldig is en een Duits kaartje (zoals een NRW-Ticket) vanaf Kaldenkirchen. Op het tussenliggende stuk moet je dus een extra kaartje hebben.
Maar misschien is het het handigst om ergens bij een servicebalie op het betreffende station te vragen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Geert »

Voor de grensovergang bij Venlo heb je altijd een Zusatzticket nodig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Allicht, dat valt ook gewoon onder het Nederlandse net en daar is een (net)dagkaart dus gewoon geldig. Het gaat in deze discussie specifiek om het stukje tussen die laatste stations en de grens.
Voorzover ik weet moet je, als je de grens over wil, een kaartje kopen met de optie 'NS-net gratis' aanvinken op de automaat. Je krijgt dan automatisch een vervoersbewijs vanaf de grens tot het volgende buitenlandse station. Meestal is het goedkoper om vandaar een nieuw kaartje te kopen bij de buitenlandse vervoerder; aangezien de NS voor reizen in het buitenland niet het goedkope Belgische of regionale Duitse tarief hanteert.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Jurjen »

Geert schreef:Voor de grensovergang bij Venlo heb je altijd een Zusatzticket nodig.
Oh. Wat spreekt er tegen een netkaart NL met internationaal retour Venlo (Gr.) - Kaldenkirchen en NRW-ticket?
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Jurjen »

Geert schreef:Allicht, dat valt ook gewoon onder het Nederlandse net en daar is een (net)dagkaart dus gewoon geldig. Het gaat in deze discussie specifiek om het stukje tussen die laatste stations en de grens.
Maar het ging hier over een Kruidvatkaart die alleen in NS-treinen geldig is, en de trein die over de grens rijdt is van DB, maar wordt geexploiteerd door NS.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Ronald »

Jurjen schreef:Oh. Wat spreekt er tegen een netkaart NL met internationaal retour Venlo (Gr.) - Kaldenkirchen en NRW-ticket?
Niets, is alleen iets duurder denk ik.
Jurjen schreef:Maar het ging hier over een Kruidvatkaart die alleen in NS-treinen geldig is, en de trein die over de grens rijdt is van DB, maar wordt geexploiteerd door NS.
Het Kruidvatkaartje is dus juist niet alleen maar in NS-treinen geldig, die voorwaarde is juist een tijdje terug geschrapt (nog voor dat 'ie eigenlijk ingevoerd was, maar daar gaat het nu niet om). De discussie gaat dus wel degelijk over de geldigheid tot de grenspunten, die, mijn inziens, gelijk zou moeten zijn als bij een reguliere dagkaart.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Vinny »

Niets, is alleen iets duurder denk ik.
Bentheim grens - Bad Bentheim kost iets van 2 euro. Ik kan me niet voorstellen dat Kaldenkirchen grens - Kaldenkirchen veel duurder is...; met een Zusatzticket bespaar je hooguit een eurokwartje, en dat ding kun je volgens mij alleen maar in Venlo kopen; terwijl je een internationaal kaartje uit iedere NS automaat kan kloppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 54 gasten