OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
levi
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 dec 2009, 19:58

OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door levi »

Hallo allemaal,

Weet er al iemand of je al met de OV-Chipkaart in de buurtbussen kan rijden?

Groetjes Levi :wink:
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Joshua »

Op Lijn 1 rijden ze 's avonds net als op de buurtbussen met sprinters. En daar zijn de in-/uit- checkpalen gemonteerd. Of dat in de buurbussen ook is gedaan weet ik niet.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Freek »

Dat er Sprinters rijden maakt niet uit. Immers, dan zou ik ook in mijn persoonlijke Sprinter van CiCo moeten voorzien :wink:
Is het niet aan de buurtbus vereniging? Het is niet automatisch zo dat de OVC geldig is dacht ik. Maar ik begin nu ook te twijfelen of in alle buurtbussen de strippenkaart geldig is.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Raymond »

Strippenkaart is niet geldig in de buurtbus dus best kans dat ook in het OV-chipkaart tijdperk je nog een papieren kaartje moet kopen in de buurtbus.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Joshua »

De Nijmeegse buurbus accepteerde in uitzondering tot andere buurtbussen in Nederland wel de strippenkaart. Al weet ik dat er in brabant bijvoorbeeld een speciale buurtbus strippenkaart werd gebruikt.

Maar de gedachten achter de OV-chipkaart is toch 1 kaart voor al het OV, waar dan als het waren een product of saldo opgezet kan worden. Dus ook voor de buurbus. Met saldo en/of buurtbus product.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Suus »

Probleem van de buurtbus is dat het buurtbusje vaak niet in een stalling van het vervoersbedrijf komt, en dat is het belangrijkste om een boordcomputer in een bus te kunnen gebruiken: Er moet informatie worden uitgewisseld met een centrale computer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door fogeltje »

Het aantal geaccepteerde kaartjes schijnt vaak per regio te verschillen. Volgens mij zijn er namelijk ook buurtbussen waarop alleen bij de chauffeur gekochte kaartjes geldig zijn, verder geen strippenkaarten/sterabonnementen of studentenkaarten. Bij andere buurtbussen zijn dan OV-studentenkaarten weer wel geldig maar strippenkaarten en dergelijke niet. Ik ben maar 1x zelf met een buurtbus gereisd en wel in vanaf Vierlingsbeek. Daarin was toen de OV-studentenkaart in ieder geldig, dat weet ik nog. Of dat nu nog steeds zo is weet ik niet, of ze GOV2 accepteren weet ik niet.

Overigens zou de OV-chipkaart in buurtbussen toch moeten kunnen? Die kunnen dan voor die bussen desnoods een speciaal tarief hanteren. Volgens mij hanteerde de 255 iets van speciale kaartjes, enkeltjes voor een euro maar ook een tienritten kaart, waarschijnlijk wat bedoelt wordt met buurtbusstrippenkaart. Het lijkt me dat in ieder geval het "enkeltje" op zo een OV-chipkaart geladen kan worden, eveneens als iets van een tienrittenkaart. Dan wordt er gewoon bij elke rit met de buurtbus een rit van het "abonnement" afgehaald.

EDIT: De post van Bee komt nu pas binnen. Dat probleem heeft (of had) OAD in Zeeland ook. Die rijden met bussen van Breng maar hadden geen mogelijkheid om zelf communicatie met het centrale systeem tot stand te brengen om Infoxx uit te lezen en te updaten. Elke week moest een chauffeur op en neer rijden met alle bussen om de nieuwe gegevens voor die week te laden (zodat Infoxx weet welke rit precies gereden wordt). Maar ik denk niet dat ze op zo een oplossing zitten te wachten bij de buurtbusverenigingen, de chauffeurs bij OAD waren dat ook al zat.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Joshua »

Maar dat OAD rijdt is toch een tijdenlijke oplossing of blijft OAD de gehele concessie rijden?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Geert »

Bee schreef:Probleem van de buurtbus is dat het buurtbusje vaak niet in een stalling van het vervoersbedrijf komt, en dat is het belangrijkste om een boordcomputer in een bus te kunnen gebruiken: Er moet informatie worden uitgewisseld met een centrale computer.
Dat kan toch ook gewoon draadloos via GPRS, zou je zeggen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Daniel »

Gaat ook draadloos, maar via een hotspot in de stalling. Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen: hang zo'n ding op een centraal buurtbusknooppunt op ofzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Daan »

Ja, maar waarom niet via GPRS of UMTS?
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door midnet »

ALLE buurtbussen moeten de SOV accepteren-dat staat er toch ook op.
Die 2 of 3 buurtbusjes vlak achter Nijmegen, voorheen Hermes, nu Breng, zijn echt een uitzondering door de strippenkaart te gebruiken (met overstap recht en zelfs met verkoop dagkaarten van 2x6,40dat kan in die regio niet meer op de gewone bus! het werd/wordt altijd te ingewikkeld geacht om al die vrijwillige chauffeurs dat systeem uit te leggen-en dat ze ook nog precies de stempels bijhouden met tijd, datum ,zone etc.
de buurtbusjes in Groningen/Drenthe bieden een speciaal voordeeltarife aan -1 €/rit. Zij hebben ook maandkaarten en scholierentarief. De provincie bekostigt dat.
Ik heb een tijd geleden wel gemerkt dat toen nieuwe buurtbusjes in Brabant al de paal voor de chiplezer hadden gekregen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door fogeltje »

midnet schreef:ALLE buurtbussen moeten de SOV accepteren-dat staat er toch ook op.
(met overstap recht en zelfs met verkoop dagkaarten van 2x6,40dat kan in die regio niet meer op de gewone bus!
Ik heb de OAD chauffeurs op lijn 99 die dingen ook nog wel eens zien hanteren. Arriva heeft ook nog grijze strippenkaarten (de kleintjes) in de bus gehad, of ze ook de 6,40 nog hadden, weet ik niet. Of ze die nog steeds hebben, weet ik niet.
"Een touringcar is geen bus"
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door peter s »

Op de buurtbussen van Breng werken ze met de strippenkaart.
Even zijn er wat onduidelijkheden geweest over het KAN-kaartje maar dat is op dit moment weer terug.
Het plan zou wel zijn dat er chip terminals in de busjes komen, probleem is inderdaad dat de busjes niet in de remise komen.

Aldus een van de chauffeurs, tevens een ex Novio chauffeur bij mij in de wijk.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Joshua »

Maar dat een buurtbus niet op de garage van de vervoerder komt zal de reizigger natuurlijk een worst wezen. Hem/Haar is belooft dat er een kaart komt die geaccepteerd moet worden in al het openbaar vervoer, dus ook in de buurtbus.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Joshua »

Toch maar even de site van BRENG zelf doorzocht. De OV-chipkaart is NIET geldig in de buurtbus.

Maar ik ga er wel vanuit dat dit in de toekomst mogelijk wordt. Dit zou zelfs moeten naar mijn idee.
levi
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 dec 2009, 19:58

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door levi »

Ov-chip doet nu wel;)
Zie www.buurtbus.com
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Daniel »

Waar lees jij dat dan op de gelinkte site? Ik zie 't nergens staan hoor...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Joshua »

Als je rechts drukt op "Laatste Nieuws" dan kom je er bij uit.
Al weet ik niet hoe betrouwbaar deze site is diue nog steeds de novio stijl hanteerd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Daniel »

Daar staat nergens dat de chipkaart in de buurtbus geldig is, alleen dat 'ie in de normale bussen in gebruik is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door find_your_spot »

Ik ben nog nooit een buurtbus uitgezet met mijn ov-chipkaartjes... -o-
For Your Railroad Adventures
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-Chipkaart in Breng Buurtbussen?

Bericht door Joshua »

find_your_spot schreef:Ik ben nog nooit een buurtbus uitgezet met mijn ov-chipkaartjes... -o-
Ik ook niet, laat mijn SOV-C zien en ze zeggen van loop maar door. Maar ja zo heel vaak reis ik er niet mee. Hooguit als ik naar mijn ouders ga en de omweg neem van Boxmeer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten