Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door BR628 »

Omdat ik werkelijk een gruwelijke hekel heb aan volksfeesten ala Koninginnedag, en dan vooral de 'overlast' van diegene die dat net iets te uitbundig willen vieren, besluit ik op 30 april een dagje het Ruhrgebied aan te doen. Doordat mijn ouders nog altijd in Arnhem wonen is dat een ideale uitgangspositie om rond 9 uur 's ochtends de grens over te steken bij Venlo.

Afbeelding
Deze trein neem ik slechts tot Viersen. Daar stap ik over op de Regional Express ri Duisburg Hauptbahnhof.

Afbeelding
Voordat ik in deze trein stap, nog snel een plaatje gemaakt van Rail4Chem lok 1204 die op een aparte plaats in Venlo stond uit te rusten.

Na een rustige rit naar Viersen en een soortgelijke rustige rit in de Dubbeldekkers van de DB arriveer ik rond 10 uur op het CS van Duisburg. Hier haal ik een BVO'tje en uiteraard een Broodje Bratwurst. Omdat de zon behoorlijk uitbundig schijnt, besluit ik even te gaan kijken op een van de perrons op een leuk treintje in de zon.

Afbeelding
De EuroCity 101 van Hamburg naar Chur dient zich aan, waarbij een van de frontseinen een flinke oplawaai heeft gekregen.

Ik pak vervolgens het stoptreintje naar Duisburg Entenfang, welke gereden wordt door de 426 517. Blijkbaar is dit korte stukje van een kwartier heen en kwartier terug goed te vergelijken met het traject Zwolle-Kampen, getuige het feit dat ik de machinst de uren daarna nog tweemaal het slagje zag maken... Rondje om de kerk dus ook in Duitsland...

Afbeelding
Treinstel 426 517 vertrekt uit Duisburg Wedau richting Duisburg Entenfang.

Afbeelding
Op station Duisburg Wedau is een machinist zo ver in slaap gedommeld, dat zijn vertreksein al een tijdje veilig staat, voordat hij vertrekt.

Het traject Duisburg Wedau - Lintorf - Ratingen - Düsseldorf Rath wordt ook wel de Westbahn genoemd en is onderdeel van de corridor Duisburg - Düsseldorf. Over deze lijn rijden, op het stoptreintje tot Entenfang na, alleen goederentreinen. De reizigerstreinen rijden over een andere spoorlijn enkele kilometers westelijker.

Om een impressie te krijgen volgen hier enkele foto's van de ochtendsessie nabij station Duisburg Bissingheim.

Afbeelding
Een van de meest opvallende loks op de Westbahn zijn wel die van de firma Eisenbahn und Häfen GmbH. Lok 549 is met een Kalktrein onderweg naar Flandersbach.

Afbeelding
DB / Railion Deutschland 225 081 en 225 084 arriveren te Duisburg Bissingheim met een infratrein en vertrekken na omlopen weer de andere kant op.

Afbeelding
Een Taurus rijdt er ook wel eens, de Wiener Lokalbahn in dit geval. Taurus ES-64-U2-020 met, naar alle waarschijnlijkheid, de Linz-Shuttle vanuit de Rotterdamse Maasvlakte.

Ik besluit de plek te verlaten en ga met het treintje naar eindpunt Duisburg Entenfang. Entenfang is een recreatiegebied met vele bossen, een groot meer en een camping. De omgeving is zeer rustgevend. Ik ga vanaf hier lopen richting het zuiden, op uiteindelijk uit te komen bij het dorp Lintorf, nabij Ratingen, ongeveer 6 km zuidelijker.

Onderweg lijkt het middagpauze want ik heb slechts 1 goederentrein richting zuiden voorbij zien komen.

Afbeelding
De goederenspoorlijn Duisburg-Ratingen-Düsseldorf loopt langs een infra-groothandel, vergelijkbaar met het Nederlandse Crailoo. Oudgediende van de DB / Railion Deutschland lok 139 172 is met een sleep Ea(n)os'n onderweg richting zuiden.

Ik vervolg mijn voettocht en kom uiteindelijk na een uur wandelen in Lintorf aan. Zeer donkere wolken drijven over maar op enkele spetters na blijft het droog. Er is zelfs weer zon op komst!

Aangekomen bij het voormalige stationnetje van Lintorf een middagsessie gehouden:

Afbeelding
Buurtcargo lok 294 614 poseert voor het oude stationsgebouwtje wat nu dienst doet als café.

Afbeelding
Nog een gelukje in de zon! Een klein zongaatje tijdens het passeren van de NIAG 4 met een korte cementtrein.

Afbeelding
DB / Railion Deutschland lokken 151 033 en 151 019 zijn met een trein beladen met staalrollen op weg naar Düsseldorf-Rath en verder.

Afbeelding
RBH Logistics GmbH lok 824 is met een sleep Fal(n)s op weg richting Duisburg.

Afbeelding
Een bekende 'Nederlander' in het Ruhrgebiet! RN 232 905 met de "Flabakatrein" uit Beverwijk nadert zijn eindpunt Flandersbach.

Afbeelding
Een ideetje voor Railion Nederland? Nordbayrische Eisenbahn tooit haar loks in leuke kleuren. Ludmilla 232 105 passeert het voormalige stationnetje van Lintorf.

Afbeelding
DB / Railion Deutschland 232 403 met een uit Tals bestaande Kalktrein op weg naar Flandersbach.

Afbeelding
DB / Railion Deutschland 225 032 (-ex BR218) met een Staaltrein.

Afbeelding
Eisenbahn und Häfen GmbH lok 541 met een uit Fal(n)s bestaande Kalktrein op weg naar Flandersbach.

Afbeelding
Neusser Eisenbahn lok 500 1677 komt met een Cementtrein voorbij Lintorf.

Na het scoren van een Sixpackje Hefe Weizen pak ik de bus richting S-bahnhof Ratingen Ost richting Düsseldorf Hauptbahnhof. Hier aangekomen 'scoor' ik dan meteen nog maar wat BVO en uiteraard een broodje bratwurst om vervolgens in de trein richting Venlo plaats te nemen.

Tot Arnhem ging de reis verliep de reis vervolgens rustig en goed. Een zeer krappe overstap in Venlo werd dan ook maar nét gehaald. Helaas moest er toch iets voorvallen. Aanrijding bij Olst. Omreisadviesje via Utrecht. Tja en dan kom je het koninginnedagvolk wel tegen. Drama was het vooral tussen Amersfoort en Zwolle, waar hooligans van FC Zwolle bijna de trein afbraken. Uiteraard zittend in de 1e klas, rokend, stampend en schreeuwend..

Met +72 arriveer ik uiteindelijk in Leeuwarden. Leerzaam en leuk dagje, dat gaan we zeker nog eens doen!
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door Dubbele P »

Mooie plaatjes. Vreemd dat het er allemaal een beetje vervallen uitziet. Een oud gebouw langs het spoor, onkruid op de rails... :)

En ik ben ook geen fan van het koningshuis, maar de topictitel mocht wel wat minder agressief ;) Even aangepast!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door Chauf21 »

Mooie fotolocaties!
Wat ik me dan altijd weer afvraag; hoe kom je aan die locaties? Het lijkt mij dat niet al die locaties op het puntje van een perron liggen?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door BR628 »

Ik heb een hoop fotolocaties van http://www.westbahn.net" onclick="window.open(this.href);return false; maar ook enkele andere hobbyisten zijn mij voor geweest / wonen daar, zodat ik het daar simpelweg van 'afgekeken' heb. Niet alle foto's zijn idd van puntje perron afgeschoten. Zo zijn de foto's nabij het stationnetje van Lintorf bijvoorbeeld van het voormalige postperron geschoten.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door IC3 »

Ah, leuk verslag! 8-)
Ik ga morgen ook met de RE van Venlo naar Düsseldorf om daar EC 101 te nemen, wat toevallig. :)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door tsov »

Mooie foto's :pos: :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door Dubbele P »

Als ik deze foto bekijk, liggen er misschien nog wel wat leuke, verlaten spoortjes daar :) Het wissel op de foto is namelijk onklaar gemaakt en het rechtdoorgaande spoor verdwijnt onder begroeiing. Misschien staat daar simpelweg een juk, maar misschien gaat het ook wel ergens naartoe. Heb je dat toevallig gezien BR628?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door Daan »

Fraaie platen :) :pos:
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door dvdhoven »

Dubbele P schreef:Als ik deze foto bekijk, liggen er misschien nog wel wat leuke, verlaten spoortjes daar :)
Daar ligt het Ruhrgebied en eigenlijk heel Duitsland vol mee. Maar zeker in het Ruhrgebied en omstreken kun je je hart op dat gebied ophalen. :)
Hier en daar wordt het tot Kultur verheven, zoals bij de Zeche Zollverein in Essen, waar een deel van het emplacement een soort natuurterrein is.
Dick van den Hoven
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door Dubbele P »

Klinkt niet verkeerd! :) Binnenkort eens wat nader in verdiepen en eens die kant op. In Nederland ligt er ook nog wel het een en ander dat ik wil zien, maar het meeste daarvan is al meerdere keren gedaan door andere railtrackers dus niet meer zo origineel.
Bahn
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 05 mei 2008, 13:33
Locatie: Ratingen
Contacteer:

Duisburg - Ratingen

Bericht door Bahn »

mooie foto's van "mijn spoortraject" *

Groet Bernd

Afbeelding

*nederlands voor beginners
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door Ronald »

IC3 schreef:Ah, leuk verslag! 8-)
Ik ga morgen ook met de RE van Venlo naar Düsseldorf om daar EC 101 te nemen, wat toevallig. :)
Grappig, ik heb op vrijdag 2 mei de EC101 uit Koblenz zien vertrekken tijdens een rondje langs de Rijn :P (was ongeveer om 11.45).
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door Ruben »

WTF we hadden gewoon dezelfde trein vanaf Venlo. Groep jongeren met tassen/koffers gezien? Volgens mij gingen we ergens achterin een coupé onteigenen. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door BR628 »

NS-Reiziger schreef:WTF we hadden gewoon dezelfde trein vanaf Venlo. Groep jongeren met tassen/koffers gezien? Volgens mij gingen we ergens achterin een coupé onteigenen. :P
Ik zat bijna voorin, daar was het een stuk rustiger :=)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door Fles »

NS-Reiziger schreef:WTF we hadden gewoon dezelfde trein vanaf Venlo. Groep jongeren met tassen/koffers gezien?
Is dat geen basisuitrusting van die trein dan? :shock:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Weg met Koninginnedag, hup het Ruhrgebied in!

Bericht door Ruben »

Ongetwijfeld :D Die ochtend echter geen andere groep gezien. Wij waren met 16 dus dat moet wel zijn opgevallen ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten