Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Daniel »

Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam
Geplaatst op: vrijdag 30 april 2010 22:51
Laatst bijgewerkt: vrijdag 30 april 2010 22:53


RIJSWIJK - Het treinverkeer van en naar het Centraal Station en Station Sloterdijk in Amsterdam verliep op Koninginnedag enige tijd onrustig en lag ook tijdelijk stil. Ook reden er in de loop van de middag korte tijd geen treinen van en naar het station Haarlem.
De treinen van en naar Amsterdam Centraal Station werden omstreeks 15.00 uur stilgezet, omdat er mensen op de rails liepen. Ook in Haarlem was dat het geval, volgens een woordvoerster van de politie omdat er in een trein aan de noodrem was getrokken.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door iljitsch »

Hoe zat dat dan? Reed bijvoorbeeld de trein van Den Haag CS naar Amsterdam CS naar Amsterdam Zuid om dan weer terug te gaan of reed-ie helemaal niet of wat?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Caspar »

Die t2600 reed in principe naar Amsterdam centraal gewoon. De stoptrein Den Haag- Haarlem reed ook de hele dag naar Amsterdam centraal.

Mijn bijdrage in foto's aan het hele gebeuren:

Afbeelding
Alle treinen uit Alkmaar en Hoorn lopen op Zaandam leeg, wat na enige tijd zo druk werd dat het door de politie afgezet werd. Een HC riep dat alle mensen beter in Zaandam ''een lekker feessie kunnen gaan bouwe'' en het klonk echt overtuigend, alsof ie dat zelf ook zo af en toe in Zaandam doet :D

Afbeelding
Veel reizigers gaan weer terug naar Hoorn/ Enkhuizen

Afbeelding

Afbeelding
Stationshal in Zaandam

Afbeelding
Amsterdam centraal, westzijde

Afbeelding
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Dexter »

De foto's spreken voor zich... Ik vind het echt schokkend om te zien dat mensen aan de noodrem trekken, met de noodknop de deuren forceren en vervolgens op eigen houtje langs de baan gaan lopen, terwijl het nog mogelijk is dat daar nog treinverkeer rijdt, je zou als machinist op zo'n menigte inrijden en niet op tijd meer kunnen stoppen... :shock:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door iljitsch »

Ach ja. Ik was ooit in Haarlem toen het zo hard begon te stormen dat de treinen stilgelegd werden. In plaats van naar de CTAs te staren op het station of in de rij te gaan staan voor een twee uur durende busrit slingerend langs ieder gehucht tussen Haarlem en Den Haag ben ik maar de stad in gegaan en heb daar lekker chinees gegeten. Na het eten reden de treinen weer. :-)

Als je in staat bent tot wat flexibiliteit is het leven een stuk makkelijker.

Van Haarlem en koninginnen gesproken: toen ik nog erg jong was werd ik door mijn moeder meegenomen naar de rellen, sorry, kroning van Beatrix in Amsterdam. Ik weet nog dat het perron in Haarlem zo vol was dat ik bang was onder de trein terecht te komen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Caspar »

Ja maar in dit geval is het best lastig flexibel in te spelen als je nog naar huis wilt uit Amsterdam, dan zal je toch echt door alle ellende heen moeten gaan. Het is natuurlijk ook niet echt tof als je in een trein stapt waarvan je denkt dat hij gaat rijden, maar als je na een half nog steeds stil staat omdat blijkt dat er een hoop brandblussers zijn leeggespoten en je de trein weer moet verlaten... en dan niet weet wat er wel weer kan gaan rijden. Laat ik het zo zeggen, ik ben blij dat ik thuis ben.
Waalwijker
Berichten: 37
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 10:33
Locatie: Waalwijk

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Waalwijker »

Q-day is echt de grootste reldag in het OV.
Het wordt tijd dat NS hun treinen gaat voorzien van camera's zodat je de daders kunt gaan opsporen en een factuurtje kan toezenden van de geleden schade.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Dexter »

Niet alleen in het OV, ook in de steden moet alles smerig en kapot. Ik weet niet in hoeverre camera's uitkomst bieden, want je ziet dat mensen zich er gewoon niks van aan trekken. Achterhalen en procederen is vaak een moeizame zaak.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door iljitsch »

Maar wat is het alternatief dan? Gewoon handen in de lucht steken en het maar over je heen laten komen?

Ze zouden kunnen beginnen met de machinist de mogelijkheid geven de noodrem uit te schakelen en dit dan te doen op korte afstand van stations wanneer er langzaan gereden wordt in dit soort omstandigheden.

En wederom: geen dronken mensen in de trein.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Caspar »

Ja maar even voor de goede orde, deze treinen stonden al stil, voordat de mensen naar buiten kwamen. Hier kwam dus geen noodrem aan te pas, maar alleen de nooddeur vergrendeling. Het lijkt me toch vrij noodzakelijk om die ten alle tijden ingeschakeld te houden. Als er bv brand uit breekt, mensen onwel worden etc door die grote drukte...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door playertwo »

Standaard maar weer 2 beveiligers op ieder balkon neerzetten op de treinen rondom Amsterdam?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Caspar »

Ik weet ook niet wat de reden is dat alle treinseries in Amsterdam keren, maar dat neemt wel behoorlijk wat perron capaciteit in beslag, zeker als het even wat langer duurt voordat een trein weer kan vertrekken, hoopt het snel op dan.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Dexter »

@Caspar: Dat dienstregelingmodel waarin Asd in 4 'kwadranten' (effectief 4 aparte kopstations) wordt verdeeld, hebben ze ingevoerd na die rampzalige Koninginnedag van 10 jaar geleden waarbij Asd helemaal plat ging. De gedachte erachter is dat er zo min mogelijk kruisende bewegingen zijn en dat bij een verstoring in een van de 4 kwadranten de dienst vanuit de andere 3 zoveel mogelijk gaande gehouden kan worden. Internationale treinen worden teruggetrokken naar omliggende stations en de meeste series in Asd geknipt (o.a. alleen de s800 en s3000 rijden doorgaand) Dat het een groter beslag legt op de spoorcapaciteit in Asd neemt men voor lief.

@Iljitsch: Nieuw materieel zoals VIRM, DM '90 en SLT zijn voorzien van een noodremoverbrugging, waarbij een noodremtrekking ten alle tijde kan worden overgenomen, om te voorkomen dat een trein tot stilstand komt in een tunnel, op een lange brug of andere plekken waar hulpverlening niet bij kan komen of reizigers met moeite de trein kunnen verlaten. Zoals Caspar al schreef moet de noodontgrendeling van de deuren wél ten allen tijde beschikbaar zijn voor reizigers. Dat is ook wettelijk voorgeschreven. Met het risico op situaties zoals gisteren...

Maar ik wil er graag even aan toevoegen dat mensen (en ja: ook dronkenlappen) toch ook echt hun eigen verantwoording moeten kennen. Zelfs als je omroept dat de reizigers bij brand of rookontwikkeling vooral niet aan de noodrem moeten trekken of de trein niet mogen verlaten omdat ze anders worden platgereden door een tegemoet komende trein, dan doen ze het juist. Zelfs als er gevaar dreigt. En vervolgens NS of Prorail aanklagen als er ongelukken gebeuren. :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door iljitsch »

Het is erg frustrerend voor reizigers om vlak voor een station stil te staan. Hoe lang duurde dit zoal?

Ik denk dat ze in de toekomst treinen meer op andere stations moeten laten staan tot Amsterdam CS ze kan hebben en politie moeten inzetten langs het spoor ter afschrikking, bekeuring en opruiming van spoorlopers.

Het hielp natuurlijk ook niet dat Sloterdijk gesloten werd, waarschijnlijk leverde dit zelfs meer problemen op dan de spoorlopers.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Caspar »

Het is erg frustrerend voor reizigers om vlak voor een station stil te staan. Hoe lang duurde dit zoal?
In het geval van de fotos hierboven, ongeveer 5 minuten. Er stond niets langer dan 10 minuten in ieder geval (ja intussen wel leeg gelopen treinen, of treinen die de andere kant op gingen met heel weinig reizigers)

Wat mij eigenlijk verbaast, is dat mensen ondanks alle adviezen die werden omgeroepen in de treinen toch naar Amsterdam verder gingen reizen, terwijl ze in Zaandam al een paar uur vast stonden. Ik was allang lekker in Alkmaar/Hoorn/ Haarlem op een terras geploft, en heel die toestanden niet willen meemaken. Wat is er dan zo tof aan Amsterdam, dat je er 4 uur vertraging voor over hebt?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Het is erg frustrerend voor reizigers om vlak voor een station stil te staan.
Ja ik vind het ook erg frustrerend om in de supermarkt lang in de rij voor de kassa te staan, maar dan loop ik toch ook niet zo de winkel uit zonder te betalen?

Als dat de reden is voor mensen om dan maar de deuren open te breken en over het spoor te gaan lopen omdat ze geen 5 minuten geduld kunnen opbrengen, dan vind ik dat echt nergens op slaan. :neg:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door iljitsch »

Tja, blijkbaar brengt (de dag van) de monarchie het slechtste in sommigen van ons boven... Op de dag dat we de invoering van de republiek in Nederland vieren (26 juli) gebeuren dit soort dingen nooit.

Het helpt natuurlijk niet dat spoorlopers en treinzeikers hun kwalijke acties met een aan nul grenzende pakkans kunnen bezigen. In het geval van treinzeikers is politieinzet wat lastig (hoewel wat schrikdraad in hoeken mensen wellicht leert de gulp gesloten te houden) maar wat politieinzet langs het spoor lijkt me toch nuttig. Als de koningin nog maar bij één gemeente op bezoek gaat in plaats van twee maakt dat gelijk weer 650 dienders vrij, daar moet je toch een eind mee kunnen komen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:(hoewel wat schrikdraad in hoeken mensen wellicht leert de gulp gesloten te houden)
Héél hard door wissels rijden zodat ze zichzelf onderzeiken helpt ook goed, of beter nog, zodat ze een ander onderzeiken en meteen een klap te pakken hebben, dan leren ze het ook vanzelf af. :mrgreen:

(Ik zag 4 Koninginnedagen geleden een tijdje na vertrek uit Ass vocht onder mijn cabinedeur door mijn cabine instromen, stond er eentje tegen de cabinedeur aan te zeiken... Ik ben daarop de wissels bij Transformatorweg Aansluiting de wissels met 85 km/h doorgereden, daarna hoorde ik een hoop gestommel en gejoel en toen was het meteen over). :lol:
Laatst gewijzigd door Dexter op za 01 mei 2010, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Vallend blad maakt rails glad.
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Maik »

Caspar schreef:
Het is erg frustrerend voor reizigers om vlak voor een station stil te staan. Hoe lang duurde dit zoal?
In het geval van de fotos hierboven, ongeveer 5 minuten. Er stond niets langer dan 10 minuten in ieder geval (ja intussen wel leeg gelopen treinen, of treinen die de andere kant op gingen met heel weinig reizigers)
De 1e trein die leegliep betrof trein t4539 die met DDM1 reed. De trein stond zeker wel 10 minuten voor het CS alvorens er mensen uit kwamen, ik dacht ook rook te zien uit 1 van de voorste bakken maar dat kan ook een brandblusser zijn geweest.

Het opstarten van de treindienst leek erg moeizaam te gaan en toen het eindelijk weer een beetje reed stonden er weer 3 treinen stil en liepen de mensen weer massaal over de sporen richting het centrum.
Pommes.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Tja, blijkbaar brengt (de dag van) de monarchie het slechtste in sommigen van ons boven... Op de dag dat we de invoering van de republiek in Nederland vieren (26 juli) gebeuren dit soort dingen nooit.
Jij bent dan waarschijnlijk ook de enige die het als feestdag beschouwd :P

Maar feitelijk is er weinig aan te doen in de trein. Zowel noodrem als noodontgrendelijk kunnen bij noodgevallen extreem belangrijk zijn. Zelfs op koninginnedag kunnen er om andere redenen dan vandaliserende reizigers problemen zijn in de trein waardoor hij direct stilgezet moet worden, hoe klein de kans ook is.

Ondanks alles viel het mij op dat het personeel van de NS dat ik gisteren tegenkwam goedgemutst was.

Twee gezellige conductrices stonden te wachten op een s3500 naar Schiphol. Een VIRM-VI uit Amsterdam kwam aanrijden, en zou als het goed is aankomen op 9a. Machinist reed een beetje door en stond met de achterste bak halverwege 9b. Beetje te ver doorgetrokken volgens de conductrice. Toen er een oproepje werd gedaan voor een machinist kwam die aankachelen met een VIRM-IV en zette die er nog even tegenaan, de conductrices maakte zowat een vreugdedansje dat ze zonder vertraging konden vertrekken *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door VIRM »

Nouja, het was ook een beetje een chaos...

Op Zaandam werden mensen er (terecht) gedoseerd door de poortjes bij de trappen gelaten, tot groot ongenoegen van vele mensen (spreekkoren, duwen/trekken, blikjes gooien naar het aanwezige NS-personeel en politieagenten). Bij A'dam CS trok iemand in een andere trein aan de noodrem en gingen over het spoor lopen, waardoor mijn trein ook tot stilstand kwam.
Enig minpuntje vond ik dat op de terugweg, opstappend bij Amsterdam Sloterdijk, je zelf maar moest uitzoeken welke trein binnen kwam rijden omdat er bijna niks op borden stond en er niks werd omgeroepen.

Maar zou de NS/ProRail geen andere stations als 'eindpunt' kunnen maken/A'dam CS proberen te vermijden? Nu ben ik gewoon een nederige treinreiziger en zijn er op dit forum mensen met meer kennis dan ik, maar gewoon even een gedachte:
1. Amsterdam Sloterdijk als eindpunt voor treinen uit de richting Haarlem, Zaanstreek en de Kop van Noord-Holland.
2. Amsterdam Bijlmer/Arena als eindpunt voor de treinen uit de richting Utrecht.
3. Treinen uit de richting Flevoland/Hilversum laat je over de Schiphollijn rijden en geef je Schiphol/Hoofddorp als eindpunt.
4. Laat het GVB extra metro's inzetten tussen Zuid/Rai en het CS en Bijlmer/Arena en het CS. Ook extra inzet van tram 12 (Amsterdam Sloterdijk-Amsterl) en trams die vanaf Zuid/Rai richting de rand van het Centrum gaan.
5. Inzet van 'pendeldiensten'/'shuttlediensten' van de NS (lang materieel inzetten, zoals 2x VIRM6) tussen:
- Weesp (voor de gelegenheid omgetoverd tot volwaardig IC-station) en A''dam CS (minimaal 2 treinen elk bestaande uit 2x VIRM-6).
- A'dam Sloterdijk en A'dam Centraal (minimaal 2 treinen elk bestaande uit 2x VIRM-6).
- A'dam Bijlmer/Arena en A'dam Centraal (minimaal 2 treinen bestaande uit 2x VIRM-6).)

Gewoon een ideetje. Of het uitvoerbaar is, is een hele andere vraag. :)
Beul van de blindegeleidelijn
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door midnet »

zat zelf thuis naar de radio (Noord Holland) te luisteren toen het voorviel. Wat wel leuk was, dat er eerst ''zomaar'' iemand van ProRail aan de lijn kwam om het mee te delen-op zo'n toon van ''reportertje-snap jij nou niks of ben jij echt dom??'' over noodremmen, open deuren en lastpakken vertelde. Toen zou er een trein met relschoppers op Sloterdijk door de politie zijn vastgezet en de sporen versperren-en ja-vroeger ''toen het NS was allemaal deden wij dat zelf''.
Prompt kwam natuurlijk 10 min later zo'n stroopgesmeerde mooiprater (''voorlichter'') met zalvende toon en enkel positief gestemde opmerkingen. En zo wordt tegenwoordig alles in de media behandeld-jammer vind ik.
Camera's-helpen in zo'n situatie helemaal totaal niks om mensen op te pakken om rekeningen te sturen. Nog daargelaten dat ze het meestal niet goed doen.
Het is uiteraard wel jammer dat net op dagen dat mensen dan toch maar trein ipv auto nemen (ringweg was vrijwel leg die middag...) dat OV het laat afweten. Dat geeft wel vertrouwen in hun vermogen om grote massa's te kunnen vervoeren. Al is aan de andere kant het vermogen van veel mensen in die massa om rekening te houden met anderen ook tot nihil geslonken.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door iljitsch »

VIRM schreef:1. Amsterdam Sloterdijk als eindpunt voor treinen uit de richting Haarlem, Zaanstreek en de Kop van Noord-Holland.
2. Amsterdam Bijlmer/Arena als eindpunt voor de treinen uit de richting Utrecht.
3. Treinen uit de richting Flevoland/Hilversum laat je over de Schiphollijn rijden en geef je Schiphol/Hoofddorp als eindpunt.
Amsterdam is wel de laatste plaats waar ik op 30 april heen wil, maar misschien dat er toch een paar mensen uit de richting Zuid-Holland/Zeeland mee willen doen? Waar zouden die treinen dan stoppen? Of bedoel je dat die gewoon op Amsterdam CS blijven kopmaken bij gebrek aan een tussenliggend station waar dit zou kunnen?
VIRM schreef:4. Laat het GVB extra metro's inzetten tussen Zuid/Rai en het CS en Bijlmer/Arena en het CS.
Ik vraag me af of dat gaat lukken qua capaciteit.

Ik denk dat de NS gewoon te optimistisch was/is over hoeveel reizigers ze op Amterdam CS kunnen afhandelen met koninginnedag, en dat het belangrijkst is dat ze minder treinen laten rijden maar die dan wel snel binnen laten komen zodat mensen niet stilstaan vlak voor het station en in de verleiding komen daar uit te stappen. En als er dan gewacht moet worden, het liefst op een station en anders juist ver van een station zodat uitstappen ofwel mogelijk is ofwel zo onaantrekkelijk mogelijk is.

Op de terugweg zorgen dat Amsterdam CS niet volloopt met reizigers die niet snel weg kunnen en mensen die dronken zijn het station niet inlaten. Ideaal zou zijn aparte ingangen voor verschillende bestemmingen gebruiken.

Eventueel kaartjes voor een bepaalde tijd verkopen zodat mensen ontmoedigd worden om op het station te verschijnen wanneer er geen plaats voor ze is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Suus »

12 bakken VIRM is 324 meter. Dat past (net) niet in Weesp. Daarnaast heb je ook nog tussenliggende stations. Die moet je dan of ook bedienen met die pendeltreinen (dan kom je 50 meter perron te kort bij die stations) of alsnog treinen er tussendoor sturen (met als gevolg dat die ook nog steeds bomvol zitten).

Op extra metro's hoef je niet te rekenen, vaker dan 8x per uur is onmogelijk door een gebrek aan materieel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Dexter »

@VIRM en Iljitsch: Het advies was juist om Amsterdam Centraal te mijden en van/naar de stations Amstel en Zuid te reizen. Dat stond al dagenlang van tevoren overal aangegeven en was zelfs door de media goed opgepikt. Dat advies geldt trouwens al jaren omdat Asd een giga-grote bouwput is, waar tijdens een normale spits al geen doorkomen aan is.

Tijdens noodscenario's is het wel voorzien om de treindienst in te korten tot omliggende stations, maar daar moet dan wel een keervoorziening (wissels) aanwezig zijn en de capaciteit (aantal perronsporen) is alvast nooit toereikend.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten