Bee bezoekt (1): Köln

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Suus »

Een jaarlijkse traditie van mij is op op 30 april naar het buitenland te gaan. In de afgelopen vijf jaar ben ik dan ook 3x in Lille geweest, vorig jaar was ik in Londen en dit jaar besloot ik Köln met een bezoek te vereren. Ik heb wel een paar foto's gemaakt, maar omdat ik geen echt fototoestel heb, alleen mijn telefoon die de batterij ziet als een pakje limonade, zijn ze niet echt heel goed.

Maargoed, na een gratis ritje met de bus van Diemen naar Bijlmer Arena (de buschauffeur zei dat ik snel mijn kaart moet opbergen en gaan zitten, want hij reed vandaag gratis :shock: ) en een als intercity vermomde stoptrein (VIRM-VI die op alle stations tussen Amsterdam en Utrecht stopte onder een s3000 treinnummer :? ) kwam ik om kwart over zeven aan in Utrecht, waar ik met de ICE van 7:29 naar Köln ging. Daar kwam ik om 9:45 aan op station Messe/Deutz, en na eventjes op zoek te zijn geweest naar een kaartautomaat voor de stadtbahn vond ik uiteindelijk een winkeltje in het verder bijzonder lelijke oranje/bruin betegelde metrostation, waar ik een dagkaart aanschafte voor het tariefsgebied van Köln. Daarna ben ik snel het metrostation uitgelopen en over de Hohenzollernbrücke naar de stad toegelopen. Op deze beroemde spoorbrug hing het hek tussen het voetpad en de zes sporen vol met hangsloten met ingekraste namen. Blijkbaar een bijzonder populaire manier om je verkering te uiten. Aan het einde van de brug stonden nog een aantal mannen, keurig in pak met stropdas foto's te maken van treinen die van de brug af reden. Treinspotters kunnen dus ook hele normale mensen zijn :)

Keulen heeft een heel groot netwerk aan Stadtbahnen. Binnen de stad ligt er zo'n 140 kilometer aan spoor voor 11 lijnen. Daarnaast is het netwerk met twee lijnen verbonden aan de Stadtbahn van Bonn. Dit door middel van ook nog eens ruim 40 kilometer aan spoor. Kenmerkend van het netwerk is dat het uit lijnen bestaat die lange uitlopers naar de buitenwijken hebben, in de binnenstad een gezamelijk traject hebben en daarna weer op andere uitlopers verder gaan. In de binnenstad zijn er eigenlijk drie trajecten:
- De Centrumtunnel: een Noord-zuidtunnel met aan de noordkant een gelijkvloerse spoordriehoek waarop een West-Noord tunnel aansluit. Dit is de drukste tunnel, er rijden vijf verschillende lijnen doorheen.
- De Oost-West as. Hierop rijden drie lijnen van het westen naar het oosten en weer terug. Deze ligt binnen het centrum volledig boven de grond.
- De ringlijn. Deze komen niet direct in de echte drukke winkelgebieden, maar liggen wel voor een deel ondergronds en hebben vooral aan de noordkant lange uitlopers (tot 14 kilometer hemelsbreed).
Daarnaast zijn ze een vierde tunnel aan het bouwen, de Nord-Süd-Stadtbahn, die niet geheel zonder tegenslagen onder de binnenstad wordt gebouwd en geboord. Deze tunnel moet de centrumtunnel ontlasten, maar is niet de oplossing voor alle problemen, wat soms wel eens wordt gedacht. Ergens klinkt dit heel erg bekend (A)

Afbeelding
De Dom vanaf de zijkant gezien. De man in het oranje had een bordje neergezet dat het die dag Koninginnedag was in Nederland.

Na een rondje rondom de Dom direct tegen het Hauptbahnhof, die zo ontzettend groot is dat ik hem niet in zijn geheel op de foto kreeg, ben ik het metrostation Dom/Hbf ingelopen. Daar bleek dat ik mijn beeld van "mooi metrostation" misschien maar eens moest gaan bijstellen, want station na station bleek rijkelijk voorzien te zijn van langwerpige tegeltjes in overheersde kleuren. De stations in de centrumtunnel bleken nog redelijk normaal, en vooral erg wit. Later die dag zag ik nog bruin/oranje stations zoals bij Deutz, blauwe stations en een station was zelfs met vierkante bruine tegels gezet. Ook de donkerbruine houten accenten en grindtegels bleven niet achterwege bij de bouw. Gecombineerd met het vele geklieder met viltstiften, werkelijk een plaag in Köln, maakte het allemaal een beetje een verloederde indruk.

Maargoed, terug naar het verhaal. Op station Dom/Hbf heb ik lijn 16 richting Bonn genomen. Ik kwam terecht in twee gekoppelde Stadtbahn-B wagens (alle trams/metro's/kies-zelf-maar-een-naam rijden gekoppeld) terecht, beiden met slechts één cabine, net zoals in de Rotterdamse metro het geval is met de metro's serie 5300/5400. In de tunnels viel het mij op dat er echt belachelijk scherpe bochten in de tunnels zaten, waardoor de snelheid vrij laag was. Daarnaast waren alle aansluitingen tussen verschillende trajecten gelijkvloers uitgevoerd en dan hebben ze ook nog vier lijnen die allemaal minstens elke tien minuten rijden die dezelfde tunnel delen. De rit met lijn 16 werd er dan ook één van filerijden in de tunnels totdat het perron vrij was. Door de cabine heen was te zien dat de vorige metro nog niet eens het perron had verlaten als de volgende het perron op kwam rijden. Bovendien was het, zeker voor het tijdstip, behoorlijk druk. De gangpaden stonden dan ook helemaal vol bij vertrek vanaf station Neumarkt. Uiteindelijk ben ik bij Chlodwigplatz uitgestapt, waar ik alvast enkele sporen van de Nord-Süd-Stadtbahn kon bewonderen (de ingang vanaf de bovengrondse perrons was al zo goed als af). Omdat op dit deel van de lijn ook lijn 15 rijdt, zijn de perrons op dit station dan ook slechts 35 centimeter hoog. De B-wagens, die op lijn 16 rijden, hebben dan ook uitklaptredes nodig.

Afbeelding
Een stadspoort bij Chlodwigplatz. Er vlakbij wordt een ingang tot een nieuw metrostation gebouwd.
Afbeelding
Een Stadtbahn-B wagen van de derde serie op lijn 16 bij Chlodwigplatz.
Afbeelding
Op hetzelfde station, nu een K4500 op lijn 15. Zijn eindpunt is de volgende halte.

De Stadtbahn van Köln bestaat eigenlijk uit twee deelnetten: Een hogevloersnet, en een lagevloersnet. De Oost-Westlijnen (1, 7 en 9) en de ringlijnen (12 en 15) rijden met lagevloerstrams van de types K4000 en K4500. De hogevloerslijnen zijn de lijnen in de centrumtunnel (3, 4, 5, 16 en 18) en de Gürtellinie 13, en die worden gereden met Stadtbahn-B wagens en voertuigen van het type K5000. Vooral de K4000 was voor mij heel erg herkenbaar, die lijken op de vierde deur na namelijk van binnen bijna exact op de A32's die tot afgelopen jaar tussen Gouda en Alphen reden. Zelfs de indeling was zo veel als mogelijk hetzelfde. Deze situatie zorgt wel voor metrostations met trappetjes tussen perron en roltrap, en op Appelhoffplatz zag ik een hellend vlak vanaf het perron naar beneden, zodat je naar de roltrap omhoog kon lopen!

Maargoed, vanaf Chlodwigplatz heb ik een stuk het tracé van de in aanbouw zijnde Nord-Sud-Stadtbahn gevolgd. Ik kwam langs de lege plek waar ooit het Stadsarchief stond, dat ruim een jaar geleden is ingestort. Uiteindelijk kwam ik uit bij metrostation Heumarkt, dat bovengronds is, en waar lijn 1, 7 en 9 rijden. Er stond een flinke file van propvolle trams aan beide kanten van het station.

Afbeelding
Twee keer lijn 7 op Heumarkt. Beide trams bestaan uit 2x K4000-trams

De drukte heeft de snelheid van het net duidelijk de das omgegaan :? Een straatje achter het station lag nog stukje ongebruikt tramspoor, dat vroeger gebruikt werd als keerlus. Via het winkelgebied ben ik naar de Neumarkt gelopen. Daar komen dezelfde bovengrondse lijnen weer langs. Handig was een groot LED-display met daarop alle metro's die zouden vertrekken, en vanaf welk spoor, en of ze dat bovengronds of ondergronds zouden doen. De onderste regel werd gebruikt voor mededelingen, bijvoorbeeld over ritten met historische trams, koopzondag en verstoringen. Zowel ondergronds als bovengronds werd op de halte vlak voor het binnenrijden omgeroepen op welk perron welke lijn binnen kwam rijden, en via welke route deze naar het eindpunt zou rijden.

Het ondergrondse metrostation was een groot winkelcentrum waar toevallig ook nog wat trams reden. Omdat dit dezelfde tunnel is waar lijn 16 al doorheen reed, was het hier ook weer aanschuiven met de metro's. Ik nam lijn 3 naar Thielenbruck. Helemaal op het eindpunt is een trammuseum. Hoewel ik wist dat het gesloten was, hoopte ik toch op een mogelijkheid een glimp van oude trams te kunnen zien. Maar behalve de uitgang van het station in een oude hal van de werkplaats, dat een achterdeur van een oude tram was :shock:

Afbeelding
De ingang van Thielenbruck aan de buitenkant...
Afbeelding
en vanaf de binnenkant. Alhoewel het dan misschien meer een uitgang is :P
Afbeelding
Een blik in de hal, waar twee K5000's op lijn 3 en twee Stadtbahn B-wagens op lijn 18 hun vertrektijd staan af te wachten. Op lijn 18 rijden ook groene wagens van Stadtwerke Bonn (SWB), maar deze heb ik die dag niet gezien :(

Ik heb nog wat andere lijnen gedeeltelijk bereden (1, 3, 4, 7, 9, 13, 12, 15 en 18). Veel foto's heb ik niet, maar de indruk geeft dat het netwerk behoorlijk succesvol is, met propvolle trams die in hoge frequenties door bochtige straten en tunnels rijden. Het is net te langzaam om het een metro te kunnen noemen, maar te snel om het een standaard tramnetwerk te kunnen noemen, zoals in Amsterdam.

Afbeelding
Een overzicht van de perrons van ondergronds station Appelhoffplatz tijdens een zeldzaam moment dat er geen tram langs de perrons staat. Dit station is een knelpunt in het netwerk vanwege...
Afbeelding
deze spoordriehoek direct aan het einde van het perron. De rust wordt alweer doorbroken door een knarsende en piepende tram van lijn 3 of 4.
Afbeelding
Tegelijkertijd rijden er twee Stadtbahn-B wagens van lijn 18 het station op. Lijn 18 rijdt als enige lijn zelfs elke vijf minuten, en als je bedenkt dat langs dit perron vier lijnen komen waarvan er 2 linksaf en 2 rechtsaf gaan na dit perron, heb je tijdens het dal 60 trams over deze wissels rijden. Nou ProRail, eat your heart out :shock:

Tot slot sluit ik af met een "statieportret" van twee K4500-wagens bij het westelijke eindpunt van lijn 9:
Afbeelding

Om 20:45, toen mijn voeten ondertussen helemaal stukgelopen waren (pijnlijk, de volgende keer niet met nieuwe All-Stars kilometers gaan rondlopen maar mijn oude aandoen :oops: ) had ik de ICE terug naar Utrecht, waar ik nog een leuk gesprek had met een zakenman waarmee ik mijn krantje deelde. Deze man ging elke maand wel een paar keer met de ICE naar Duitsland. Hij vond het comfortabeler dan de auto doordat hij nog even rustig kon werken, en de ruimte in de tweede klas was veel beter dan in het vliegtuig. Dat hij niet altijd bij een raam zat (we hadden precies een rij die op de plastic wand uitkeek) vond hij niet zo erg, de volgende keer zou hij wel weer een betere plaats hebben :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Ardan »

Wauw, mooi verslag.
Köln, al veel te lang niet meer geweest, ruim anderhalf jaar geleden ofzo. Hoog tijd om weer eens te gaan. Thielenbruch ben ik ook nog geweest, erg leuk, die tram-in/uitgang. Inderdaad zijn mij toen die wissels ook opgevallen, wat een drama. In andere U-Stadtbahnnetwerken in het Ruhrgebiet zijn die kruisingen gewoon ongelijkvloers uitgevoerd, maar blijkbaar vonden ze dat ten tijde van de aanleg in Köln niet nodig.

Wel jammer dat je station Amsterdamer Str./Gürtel (lijn 13 en 16) niet op de foto hebt gezet :( Ongelijkvloers kruisingsstation, best geinig.
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door iljitsch »

Leuk verhaal! Die kathedraal wil ik zelf ook nog eens een keer zien.

Bizar zeg, dat ze ondergronds gelijkvloers kruisen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Suus »

@Ardan: Ik ben daar wel geweest, maar die foto is helaas mislukt doordat er net iemand voor mijn lens liep bij het maken van de foto...

Ze hebben er trouwens ook een volledig ondergronds kruisingstation: Friesenplatz‎. Daar heb ik ook geen foto van, maar het heeft echt ontelbare roltrappen en is dieper dan enig ondergronds kruisingsstation in Nederland, want het heeft drie ondergrondse lagen: een stationshal en daarna twee tunnels boven elkaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Meltrain »

Bee schreef: Ze hebben er trouwens ook een volledig ondergronds kruisingstation: Friesenplatz‎. Daar heb ik ook geen foto van, maar het heeft echt ontelbare roltrappen en is dieper dan enig ondergronds kruisingsstation in Nederland, want het heeft drie ondergrondse lagen: een stationshal en daarna twee tunnels boven elkaar.
Logisch, want zover ik weet, is er maar één ondergronds kruisingsstation in Nederland: Beurs in Rotterdam. :P

Maar leuk verslag verder. :D
Ik ben vorig jaar in Köln geweest, maar heb er alleen nooit een verslag van gepost. ;)
Laatst gewijzigd door Daniel op zo 02 mei 2010, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link gefixt
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Dexter »

@ meltrain: Nee, dat is niet helemaal waar. Rotterdam Blaak is ook een ondergronds kruisingsstation, eveneens met 3 lagen. Alleen is dat wel een kruisingsstation metro/trein. En het is ook aardig diep station i.v.m. de nabije kruising met de Maas, maar dat lijkt niet zo door de open structuur.
Laatst gewijzigd door Daniel op zo 02 mei 2010, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: verwijzing naar bericht waarnaar verwezen wordt gecorrigeerd
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Daniel »

Ehm, Rotterdam Blaak heeft toch maar twee ondergrondse lagen. De ondergrondse hallen liggen immers op metro-niveau :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Suus »

Precies. Friesenplatz is meer vergelijkbaar met metrostation Weesperplein in Amsterdam als het volledig in gebruik genomen zou zijn: -1 een stationshal, -2 en -3 metrotunnels. Waarschijnlijk had het dan wel minder roltrappen gehad dan Friesenplatz, dat schijnt er 24 te hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Daantje »

Leuk verslag ondanks de beperkte hoeveelheid foto's :)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Dexter »

Reiziger Ddrs schreef:Ehm, Rotterdam Blaak heeft toch maar twee ondergrondse lagen. De ondergrondse hallen liggen immers op metro-niveau :wink:
Ja dat is waar ook, dat komt omdat het metrostation dwars door het NS-station loopt.

@Daniël: Had ik helemaal overheen gelezen, dat het een bericht van meltrain was, excuus! :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door webguy »

De Keulse stations zijn inderdaad oerlelijk :) Die in Bonn zijn veel en veel mooier, met verschillende kleuren en mooi ontworpen. Ik ben 3 jaar geleden inmiddels een weekendje in Keulen geweest. Neumarkt was toen op t eerst wel erg ingewikkeld omdat het nog best ver lopen is van de ondergrondse naar de bovengrondse haltes, en op je lijnenkaart is dat een stip :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Suus »

Dat valt eigenlijk reuze mee. Aan het eind van de bovengrondse perrons zit een trap naar beneden, en beneden ga je direct naar rechts voor nog een tweede trap naar beneden. Enige minpuntje is dat de trams buiten niet direct bij de trap stoppen, omdat er nog een oversteekpad tussen de perrons en de trappen zit.

Bonn staat nog voor een andere keer op het programma, samen met de lijnen 16 en 18 die vanuit Köln naar Bonn rijden. Maarja, alle van de ruim 50 tramnetwerken in Duitsland staan nog een keer op het programma, alhoewel ik die van Hannover en München al voor een heel klein stukje heb gehad :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Dexter »

Ik vind dat al die Duitse U-Bahn/S-Bahn/Stadtbahn-stations uit de beginperiode op elkaar lijken: ze hebben dezelfde lay-out met dezelfde pilaren en tegels, vloeren enzovoort. Net zoals bij ons is er pas later wat meer aandacht voor design en kleur gekomen, zo zijn bijvoorbeeld de nieuwere U-Bahn-stations in München echt een lust voor het oog.
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Karl »

Je ziet dat volgens mij in heel West-Europa, vergelijk het (voor de renovatie) Voorschoterlaan, Gerdesiaweg (beide in Rotterdam) eens met deze stations, ziet er allemaal jaren '70 en '80 uit. Wat wij nu design noemen is over dertig jaar vreselijk.
Laatst gewijzigd door Karl op zo 02 mei 2010, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Suus »

Maar in de jaren 70 en 80 was integraalbouw natuurlijk wel het neusje van de zalm. Bovendien was de economische situatie in de tijd zeker niet zo goed zoals hij was rondom de eeuwwisseling. Nieuwere stations in Köln zien er al een stuk beter uit, maar alles voor 1990 is gewoon lelijk, tenzij het is gerenoveerd of verbouwd. Alleen al het wit schilderen van plafonds (wie heeft ooit bedacht dat die in stations zwart moesten zijn?) zorgt al voor een aangename verbetering :)

Het station wat ik op de foto heb staan (Appellhofplatz), zag er in 2006 nog zo uit:
Afbeelding
(foto van Wikipedia)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Karl »

Wellicht omdat er niemand over dacht?

En na de flowerpower uit de zestiger jaren mocht het ook allemaal wel wat 'rustiger'. Sowieso was er in de jaren tachtig ook niet echt veel geld beschikbaar. Daar voor zie je het ook, in de jaren twintig kon er met geld gestrooid worden; na de beurskrach moest de hand op de knip in de dertiger jaren; begin veertiger jaren spreken voor zich en de jaren vijftig waren vooral 'basic' en doelgericht: dat uit zich ook in een kunstvorm die door velen als middel wordt gebruikt, architectuur.
Het is een spectrum.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Joshua »

Nice, eindelijk is weer een echt leuk verslag hier :D.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door 030utrechtt »

mooi verslag :pos: .
ik kom best vaak in keulen, je verveelt je geen moment daar.
het netwerk is inderdaad erg succesvol.
mooie overzichtelijke plek om te spotten is barbarrossaplatz. je ziet echt alleen maar volle trams voorbij komen, vooral lijn 18. ze mogen trots zijn daar op het openbaar vervoer.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door JWM »

Köln is dan ook het neusje van de zalm als het gaat om de typische Duitse Stadtbahnnetwerken. Ingegeven door geldgebrek (te weinig geld voor volwaardige metrolijnen) heeft men toch een mooi en uitgebreid vervoerssysteem ontwikkelt.

Vergelijk dat eens met Nederland, waar Amsterdam bijvoorbeeld tegenwoordig volledig inzet op een full-metro die meer past bij echte wereldsteden en een tramnet met een exploitatiemodel uit 1900. Jammer dat men niet net als in Köln de voordelen van beide systemen gewoon combineert tot een stedelijk railnetwerk.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Ardan »

Ik roep het al jaren: tram/Stadtbahntunnel onder de NZVBW en Leidsestraat...
1/17 van Suriplein naar de Meer en Vaart vind ik dan weer een goed voorbeeld van hoe het wél moet :)
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door JWM »

Je hoeft daarvoor niet eens meteen allemaal dure tunnels aan te leggen, je kan ook bovengronds routes maken die fatsoenlijk doorstromen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Dexter »

@JWM: Daar heb je wel een punt, maar een stad met 1 miljoen inwoners kan haast niet zonder 1 of 2 sterke full-metro-lijnen. Uit het verslag van Bee blijkt ook dat de drukste tunnels overbelast zijn en die gelijkvloerse aftakkingen en splitsingen helpen ook niet echt mee.

Ook Brussel, een stad van gelijke omvang en inwonertal ontkwam en ontkomt niet aan het vermetro-en van de drukste lijnen. Daar laait ook telkens weer de discussie op of dat nou echt wel nodig is (bij lijn 1 en 2 en nu weer bij lijn 3).
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door iljitsch »

Ik begrijp dat bij ondergrondse stations altijd personeel aanwezig moet zijn. Dat, en de steeds strengere veiligheidseisen aan tunnels, maakt een ondergrondse metro bepaald niet aantrekkelijk.

Ook zie je dat je bijvoorbeeld in Amsterdam wel lekker een enkele uithoek van de stad naar het centraal station kan racen, maar echt de binnenstad ontsluiten doet de huidige metro niet. De Rotterdamse is in dat opzicht beter, maar zoals ze nu in Amsterdam merken, tunnels graven onder oude stadsdelen is gruwelijk duur. (Overigens geloof ik dat de Rotterdamse metro ten zuiden van de maas welgeteld één ondergronds station heeft.)

In Den Haag zie je dat je met vrije trambanen een heel eind kan komen. Als je dat combineert met korte stukken tunnel of verhoogde sporen (zie de Haagse netkous) om ongelijkvloers te kunnen kruisen met verkeer uit andere richtingen op strategische plaatsen heb je met minder geld meer vervoer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Suus »

In Nederland is personeel inderdaad verplicht. Of dat in Duitsland ook zo is, weet ik niet. Ik heb in ieder geval niet op elk station duidelijk aanwezig personeel gezien.

Wat men in Köln onder de grond heeft gestopt is wat we in Amsterdam boven de grond doen: Heel veel lijnen over hetzelfde traject laten rijden met gelijkvloerse aftakkingen. Jaag 4 lijnen (3x 10, 1x5) over de wissels heen, plus nog een lijn die gebruik maakt van de twee zijtakken. Daar komt nog eens bij dat het KVB heeft toegegeven dat voor sommige lijnen de huidige frequentie niet voldoende is om alle reizigers enigszins normaal te vervoeren, de trams staan zo lang stil op de haltes en zorgen voor vertragingen van achterliggende voertuigen.

De haltes zijn vrij klein, er stoppen veel lijnen, er zijn veel passagiers, er is weinig ruimte voor vertragingen. Toen ik er was, was er een spoedreparatie op lijn 16, waardoor er vertragingen tot één kwartier ontstonden. Het werd allemaal wel erg storingsgevoelig op die manier. Köln lijkt een leuk voorbeeld voor Amsterdam, maar er zijn wel een paar duidelijk minpunten aan de uitvoering. Er komt wel lucht in de tunnel als de Nord-Sud-Stadtbahn in gebruik wordt genomen (lijn 16 gaat elke 5 minuten rijden en verdwijnt uit de centrumtunnel), maar dan heb je nog steeds 48 trams over één paar wissels. Doe het ze maar na :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Dexter »

Als er zoveel lijnen zovaak per uur met gekoppelde stellen rijden en dan nog allemaal afgeladen zijn, lijkt me een paar volwaardige metrolijnen geen overbodige luxe. Het kost je alleen wel je fijnmazige net met veel rechtstreekse lijnen.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten