Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door iljitsch »

Zoals gezegd, ik ben nooit op koneginnedag in Amsterdam geweest (behalve 1980 dan) dus ik weet niet precies hoe het daar toegaat, maar ik schat zo in dat weinig mensen interesse hebben de niemandslanden rond Sloterdijk, Amsterdam Zuid e.d. te bezoeken. Bovendien hebben die stations veel minder capaciteit en kan je er niet of moeilijk kopmaken dus echt helpen doet daarheen reizen allemaal niet.

Wat gaat er trouwens woensdag gebeuren? Eens in de 5 jaar is 5 mei immers een "echte" feestdag, wordt er nog wat gevierd of zit iedereen die dag nuchter in de trein?

Ik snap overigens nog steeds niet waarom Nederland al z'n feestdagen op twee na in het voorjaar moet vieren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Suus »

Vanaf Station Zuid kan je naar het Museumplein lopen. Daar geeft 538 een groot aantal gratis optredens, zoals Tiesto. Dat is ook een looproute.

Vijf mei is veel meer provinciaal. Elke provincie heeft zijn eigen feest, en Amsterdam nog een eigen. In tegenstelling tot koninginnedag is het bevrijdingsfestival in Zwolle het grootste van het land met 140.000 bezoekers op 750.000 voor alle 13 festivals, dus valt het waarschijnlijk allemaal reuze mee. Het scheelt ook dat er die dag met helikopters artiesten door het hele land worden gevlogen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door VIRM »

Nouja, het was maar slechts een gedachte/ideetje. :)

Dexter: met alle respect, is het omkeren van een trein een kwestie van naar de andere kant van de trein lopen en in de cabine te gaan zetten en de trein te laten vertrekken? Volgensmij zijn er bij stations als Sloterdijk wel wissels aanwezig om de treinen aan de 'goede' kant te laten rijden...

Dat het advies is om A'dam CS te mijden kan ik wel snappen. Maar vanuit de richting Haarlem/Kop van NH is er volgensmij niet echt een geweldig alternatief. Vanaf Sloterdijk/Lelylaan zouden de trams dan bombol zitten, of is het een pokkeneind lopen naar het centrum (niks mis met lopen, maar voor de laveloze leeftijdsgenoten die om 12:00 al volkomen bezopen zijn...).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Ardan »

Bee schreef:(...)
Vijf mei is veel meer provinciaal. Elke provincie heeft zijn eigen feest, en Amsterdam nog een eigen. In tegenstelling tot koninginnedag is het bevrijdingsfestival in Zwolle het grootste van het land met 140.000 bezoekers op 750.000 voor alle 13 festivals, dus valt het waarschijnlijk allemaal reuze mee. Het scheelt ook dat er die dag met helikopters artiesten door het hele land worden gevlogen :)
Vorig jaar naar het festival in Zwolle geweest (dit jaar weer *O* ).
Veranderde treindienst? No.
Pendelbussen? No.
Goede treininformatie die verspreid wordt? Mondjesmaat.
Tienduizenden mensen die lopen van het station naar de Weezenlanden. Verkeerschaos, afgezette straten, apart aangegeven looproute (hoewel die bordjes er permanent hangen). En toch gaat het goed :)
En hoewel de grote lichtbakschermen (hoe heten die krengen toch) aangaven dat het park vol was, bleven er mensen komen en werden we gewoon toegelaten.

Maar goed, terug naar Amsterdam.
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Caspar »

Volgensmij zijn er bij stations als Sloterdijk wel wissels aanwezig om de treinen aan de 'goede' kant te laten rijden...
Amsterdam Sloterdijk is best lastig wat dat betreft. Komende vanuit Haarlem is het in feite een halte langs de vrije baan, want er liggen daar nergens overloop wissels, pas bij Halfweg. Halfweg is, zo zegt de naam al, halverwege Amsterdam en Haarlem. Als je tussen Sloterdijk en Amsterdam centraal wil wisselen, dan moet je tot voorbij de werkplaats van Nedtrain doorrijden, en dan vlak voor de Singelgrachtbrug ombouwen. Een station als Zaandam leent zich er beter voor.

Misschien zouden provincie steden ook leukere programma's moeten ontwikkelen voor jongeren, koekhappen en prullaria markten is natuurlijk lang niet zo leuk als allerlei (inter)nationale artiesten met bier. Als je net als met Bevrijdingsdag dat ook door het hele land door laat circuleren, dan is de enorme stroom bezoekers voor Amsterdam misschien ook wat meer in normale proporties te krijgen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door willy84 »

Op Telegraaf.nl stond een berichtje dat station Zuid goed gebruikt werd. Dus in die zin gaat het al goed.
Inzetten van extra metro's is gezien de tekorten aan metro's onmogelijk. Station Amstel wordt trouwens ook goed gebruikt en daar wordt dan overgestapt op tram 12 (ri Museumpln) en de metro naar het Waterloopln.

Misschien is zo'n 10 minutendienst tussen Zaandam en Utrecht wel wat. En dan op volle sterkte met VIRM rijden want nu werd er meen ik met 8 bakken gereden. Dat is gewoon tekort.
immer kwaliteits posts
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Caspar »

Nou ik heb een hoop gezien met 12 bakken.(de t4500 met DDM1 wat ook goed paste) Alleen de t3300 reed met een enkel sprintertje. Dat was dan wel weer jammer, want dat was de enige manier om nog per trein vanuit Zaandam naar Sloterdijk en Lelylaan te komen (als je er nog in paste dan). En Zuid was inderdaad goed gebruikt, maar dan hadden ze het geloof ik over 35.000 extra reizigers ten opzichte van een normale zaterdag. Op een totaal van 500.000? reizigers voor Centraal, zou ik zeggen dat het een druppel op een gloeiende plaat is.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door iljitsch »

Waarom zou je als je kopmaakt op Sloterdijk van spoor moeten wisselen? Je zou gewoon op hetzelfde spoor terug kunnen rijden naar Haarlem, alsof je 2 x enkelspoor hebt.

Langere treinen inzetten naar Amsterdam CS lijkt me eerder het probleem verergeren: al die mensen moeten wel van de perrons af. Je hebt nu al perrons die zo smal zijn dat je twee roltrappen naast elkaar hebt en pas een eind verderop weer een gewone trap. Dus zelfs buiten de spits op een normale dag al een flinke rij voor die ene roltrap die naar beneden gaat.

En stations als Amsterdam Zuid zijn leuk als extra capaciteit naast Asd, maar kunnen echt niet een volledige trein van 8 bakken feestgangers absorberen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Waarom zou je als je kopmaakt op Sloterdijk van spoor moeten wisselen? Je zou gewoon op hetzelfde spoor terug kunnen rijden naar Haarlem, alsof je 2 x enkelspoor hebt.
Dan wordt je capaciteit wel heel erg beperkt hoor...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door iljitsch »

Stoptrein doet er 11 minuten over, kan je dus ongeveer elk half uur heen en weer pendelen, dat over twee sporen dus netto één trein per kwartier.

Het probleem is dat als je in een uur of drie honderduizenden mensen in het centrum van Amsterdam wilt dumpen en een paar uur later hetzelfde in de omgekeerde richting, je hoe dan ook een capaciteitsprobleem hebt. De vraag is hoeveel robuustheid je inbouwt om de te verwachten problemen de baas te kunnen. In dit geval was Amsterdam Centraal de flessehals, met spoorlopers als gevolg. Als je de treinen de flessehals laat zijn krijg je natuurlijk gedoe bij de instapstations, maar het voordeel daarvan is dat er daar veel van zijn dus als daar wat mis gaat zit je niet gelijk met al die mensen die Amsterdam niet meer uit kunnen. Een bijkomend probleem is dat de NS niet gewend is het aantal mensen per trein te beperken, en een beperkt aantal treinen tot de nok toe vullen is ook verre van ideaal.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door VIRM »

Een 10-minuten dienstregeling tussen Zaandam en Utrecht CS zou wat kunnen zijn.

Is het trouwens ook mogelijk om de noodrem tijdelijk uit te schakelen? Zorgen dat als je bijvoorbeeld in de IC Den Helder-Nijmegen zit, de noodrem tijdelijk wordt uitgeschakeld tussen Sloterdijk en Amstel? Als de verkeersleiding daarnaast ervoor zorgt dat er een leeg baankvak is zodat de trein in een keer door kan rijden naar het station in plaats van te wachten (waarbij mensen aan de noodrem trekken en uit de trein springen), dan heb je het probleem misschien al voor een groot deel opgelost. Maar is dit vanuit het oogpunt van veiligheid wel te doen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Ardan »

*gaat even uit zijn nek kletsen*
Misschien kan de baanvaksnelheid aangepast worden? Als je de hele tijd 40 kunt rijden en daardoor geen rode seinen hebt, springen mensen niet uit de trein, wel als de trein eerst 80 rijdt en vervolgens stil moet staan.
(geen idee of dit kan hoor, ik zeg ook maar wat :? )
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Caspar »

Stoptrein doet er 11 minuten over, kan je dus ongeveer elk half uur heen en weer pendelen, dat over twee sporen dus netto één trein per kwartier.
Het probleem is alleen dat je met linkerspoor beveiliging slechts 1 trein tegelijk kan sturen. Je zou dan met slechts 2 treinen kunnen pendelen, en dat is een veel lagere capaciteit dan de 8 treinen per uur die nu met minimaal 8 bakken reden daar. Op jou methode kom je hooguit op 1 trein per 20 minuten uit.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Daan »

VIRM schreef:Is het trouwens ook mogelijk om de noodrem tijdelijk uit te schakelen?
Moderne treinstellen hebben noodremoverbrugging, zoals al eerder in dit topic uitgelegd.
Ardan schreef:*gaat even uit zijn nek kletsen*
Misschien kan de baanvaksnelheid aangepast worden? Als je de hele tijd 40 kunt rijden en daardoor geen rode seinen hebt, springen mensen niet uit de trein, wel als de trein eerst 80 rijdt en vervolgens stil moet staan.
(geen idee of dit kan hoor, ik zeg ook maar wat :? )
De snelheid echt aanpassen zal niet gebeuren, maar je kunt als mcn zelf natuurlijk wel 40 gaan rijden in plaats van 80, al dan niet in overleg met de trdl.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Caspar »

En als je de noodrem overbrucht, dan is het probleem nog niet opgelost. Want er zijn bv een aantal treinen waarvan de brandblussers zijn leegespoten of de ramen van zijn ingeschopt. In zo'n geval is doorrijden met reizigers ook niet verantwoord wettelijk gezien. De noodrem was dit jaar dus nog niet eens het probleem, wel vandalisme.

En er schiet me nog iets te binnen over keren op Sloterdijk, dat is dus bijna niet te doen met de beveiliging daar, de machinist zou dan door Rood moeten vetrekken met een aanwijzing, omdat de rijrichting pas gekeerd kan worden als de trein weer op het emplacement is, en dat is in dit geval voorbij de aansluiting bij de werkplaats tussen Sloterdijk en Centraal station in.
Laatst gewijzigd door Caspar op zo 02 mei 2010, 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Karl »

Daan schreef:(...) De snelheid echt aanpassen zal niet gebeuren, maar je kunt als mcn zelf natuurlijk wel 40 gaan rijden in plaats van 80, al dan niet in overleg met de trdl.
Bij Lage Zwaluwe kan ook met dynamische snelheden gereden worden: computer rekent de 'optimale' snelheid uit en TRDL geeft dit dan door aan de machinist. Dit zou in Amsterdam ook moet kunnen, 'nadeel' is dat dit ongetwijfeld een investering vergt...
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Dexter »

VIRM schreef:Dexter: met alle respect, is het omkeren van een trein een kwestie van naar de andere kant van de trein lopen en in de cabine te gaan zetten en de trein te laten vertrekken?
Dat lijkt misschien zo, maar behalve dat teruglopen en in de cabine gaan zitten moet je de trein aan de ene zijde eerst 'afbreken', dan teruglopen en aan de andere kant de trein opbouwen, alles checken en de remproef nemen. Als je je dan eerst nog langs een vragenstellende mensenmassa op het perron moet worstelen, heb je zelfs onder normale omstandigheden met 12 bakken VIRM aan 10 minuten amper genoeg.

@Ardan en Karl: Dynamische snelheden kunnen er wel voor zorgen dat het treinverkeer beter doorstroomt en niet onnodig stil komt te staan, maar er is nu nog geen systeem dat kan aangeven aan een trdl of mcn wat de snelheid van je voorligger is en wat de optimale snelheid is die jij dan het beste kan rijden. Machinisten doen dat nu meestal op gevoel: Als je weet er een goederentrein voor je rijdt, ga je 80 rijden (want de meeste goederentreinen rijden gemiddeld 80), zodat je met hem 'mee' kan blijven rijden. En als ik met een IC achter een stoptrein zit, hou ik meestal 100 aan.

Wat ook kan helpen is seinverdichting: Op drukke baanvakken meer seinen plaatsen. Dit is nu al het geval op o.a. Asd - Shl, Rtd - Sdm en in de Schipholtunnel. Helemaal zaligmakend vind ik dat als machinist persoonlijk niet, want ik zie vaak genoeg het treinverkeer op de Westtak en in de Schipholtunnel ondanks die seinverdichting toch stagneren en je staat er niet minder vaak voor een rood sein te wachten dan voorheen.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door iljitsch »

Dexter schreef:behalve dat teruglopen en in de cabine gaan zitten moet je de trein aan de ene zijde eerst 'afbreken', dan teruglopen en aan de andere kant de trein opbouwen, alles checken en de remproef nemen. Als je je dan eerst nog langs een vragenstellende mensenmassa op het perron moet worstelen, heb je zelfs onder normale omstandigheden met 12 bakken VIRM aan 10 minuten amper genoeg.
Is het onder koninginnedag-omstandigheden dan niet handiger om een andere machinist aan het eind van het perron klaar te hebben staan zodat je de tijd die nodig is om door de mensenmassa te ploegen kan overslaan?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Caspar »

Maar dan nog kan je in Sloterdijk niet vertrekken met een groen seinbeeld, als je daar keert. En zal er door rood moeten worden vertrokken. Dat geld trouwens ook bij keren op station Amstel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdelijke chaos treinverkeer Amsterdam

Bericht door Vinny »

Volgens mij is het probleem ook beperkt tot de treinseries die uit West-Friesland en de Kop van Noord-Holland komen. Overigens vind ik sowieso het erg storend dat de schuld wordt gegeven aan een tekort schietende infrastructuur, terwijl treinen hooguit een paar minuten voor een rood sein hoeven te wachten. Dat is natuurlijk belachelijk, we gaan ook niet alle verkeerslichtenkruisingen ombouwen tot ongelijkvloerse kruisingen omdat er een paar eikeltjes rondlopen die niet snappen dat ze voor rood licht moeten stoppen :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten