Wijzigingsvoorstellen Haaglanden 2011

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Wijzigingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Meltrain »

Met dank aan Busfreaks heb ik een document gevonden met daarin de wijzigingsvoorstellen die het Stadsgewest Haaglanden doet voor dienstregeling 2011.
Een paar opvallende zaken:

- lijn 18: Wordt ingekort tot het stuk Rijswijk - Den Haag Centraal
- lijn 27: Gaat naar Veolia, die hier met Midibusjes gaat rijden.
- lijn 28 (oud): vervalt.
- lijn 28 (nieuw): nieuwe lijn Voorburg - Den Haag Centraal - Clingendael. Vervangt tussen Voorburg en CS lijn 30 en tussen CS en Clingendael lijn 18.
- lijn 29: Wordt in september geëvalueerd.
- lijn 30: Vervalt op Rijswijk - Den Haag, maar rijdt in plaats daarvan via (ongeveer) de huidige route van lijn 33 naar Leidschenveen.
- lijn 33: Vervalt, wordt vervangen door (verlengde) lijn 30.
- lijn 46: Vervalt wegen een gebrek aan reizigers.
- lijn 47: Vervalt eveneens wegens een gebrek aan reizigers.
- lijn 53: Vervalt. (Jullie mogen één keer raden waarom. :P )
- lijn 63 (ringlijn Leidschenveen): Wordt in september 2010 geëvalueerd.
- lijn 80 / 82: De frequentie op zondag wordt verhoogd van 1x / uur naar 2x uur gedurende openingstijden van de IKEA
- lijn 131: Wordt hernummerd in lijn 61, krijgt een andere route en rijdt niet meer op zondag. Neemt het traject Nootdorp - Leidschenveen over van lijn 60.

Bron: http://www.haaglanden.nl/content/hlinvo ... 202011.pdf

Edit: site is te lang ofzo. :S Kan het beheer er iets aan doen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Suus »

Er ontbreekt een l bij de laatste bb-code :wink:

En al die 5x ex-interliners in Haaglanden heb ik vreemd gevonden, maar vooral 52 en 53. Ze gaan van niets naar nergens en amper door woongebieden heen. Lijn 53 is wel een heel extreem geval: Siemens - Station Zoetermeer - Station Den Haag. Die stopt alleen in Voorburg op een plek waar mensen wonen :X

Ah, en de stadsdienst Leidschendam kan ook uit het lijstje geschrapt worden. Begint populair te worden, volledige stadsdiensten opheffen. Dat is afgelopen december ook al in de wereldstad Schagen gebeurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door iljitsch »

Er vervalt nogal wat... Betekent dit dat de HTM aanzienlijk minder bussen gaat rijden, of staat er elders wat tegenover?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Suus »

Dit is Veolia Transport :wink:

(aka Hopjesvla Transploft (A) )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Daniel »

meltrain schreef:- lijn 27: Gaat naar Veolia, die hier met Midibusjes gaat rijden.
Met die lijn weten ze ook niet wat ze willen... geintroduceert in Haaglanden-streek bij Connexxion, vervolgens naar HTM met midibusjes, vervolgens bij HTM met grote bussen en nu dus weer naar Veolia met midibusjes :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Dit is Veolia Transport :wink:

(aka Hopjesvla Transploft (A) )
Niet helemaal.
1 t/m 29 is HTM, 30+ is Veolia. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Daantje »

Hmm, als lijn 46/47 wegvallen heb je in een groot gedeelte van Leidschendam geen bus meer wat vooral voor ouderen een groot nadeel zal zijn :? Met de aanpassingen op bus 30/33 rijden er ook weer minder lijnen tussen station Voorburg en de Herenstraat, vind ik erg jammer, gebruik die verbinding regelmatig. Komen er geen wijzigingen voor bus 40? Dat had ik wel verwacht eigenlijk. Hoop wel dat ze in de tijden van bus 80/82 een beetje gunstig gaan schuiven. Nu gaan er van het ziekenhuis in Delft naar het station vier bussen per uur maar wel om .02, .04, .32 en .34. Beetje jammer, had veel efficienter gekund.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Suus »

Sowieso moeten ze in Delft misschien eens gaan nadenken of de stadsdienst logischer kan, bij elke bushalte wordt zo'n beetje standaard de vraag "hoe rijdt u?" gesteld aan de chauffeur :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Daantje »

Ja, dat sowieso. Ik maak nu ruim drie jaar gebruik van die buslijnen en ik snap nu eindelijk hoe het ongeveer zit.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door WSM »

Bee schreef:En al die 5x ex-interliners in Haaglanden heb ik vreemd gevonden, maar vooral 52 en 53. Ze gaan van niets naar nergens en amper door woongebieden heen. Lijn 53 is wel een heel extreem geval: Siemens - Station Zoetermeer - Station Den Haag. Die stopt alleen in Voorburg op een plek waar mensen wonen :X
Lijn 52 wordt nog redelijk gebruikt voor reizen uit Rijswijk naar Rokkeveen en Lansinghage vv.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door WSM »

Daantje schreef:Komen er geen wijzigingen voor bus 40? Dat had ik wel verwacht eigenlijk. Hoop wel dat ze in de tijden van bus 80/82 een beetje gunstig gaan schuiven. Nu gaan er van het ziekenhuis in Delft naar het station vier bussen per uur maar wel om .02, .04, .32 en .34. Beetje jammer, had veel efficienter gekund.
Welke lijn 40? Die in Leidschendam wordt opgeheven.
De stadsdienst in Delft is in dienstregeling 2007 'verbeterd' (lees: exploitatief goedkoper gemaakt) door er maar een grote ringlijn van te maken. Duidelijker is het er in elk geval niet op geworden.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Chauf21 »

Lijn 40 verdwijnt zodra tramlijn 19 in dienst komt, maar dat is geen onderdeel van de wijzigingsvoorstellen voor 2011.

Gelukkig zijn het voorstellen en nog een definitieve wijzigingen. Ik kan me zo voorstellen dat er wel wat kritiek komt op het laten vervallen van o.m. lijntje 47.
Op het traject tussen Voorburg en Rijswijk (lijn 30) rijdt lijn 23 grotendeels ook. Vanuit kostenoogpunt (en ja, daar is Haaglanden streek op gebaseerd), valt er wel wat voor te zeggen om lijn 30 dan te laten vervallen tussen Rijswijk en Den Haag. Haaglanden is sowieso wel fan van overstapknopen aan de rand van de stad: met de komst van Den Haag Leyenburg is ook al een zooi lijnen uit het centrum gehaald. Nu gaat datzelfde ook gebeuren rondom Rijswijk. Of het er voor de reiziger beter op wordt...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door iljitsch »

Ik weet niet hoe het vroeger ging toen de streekbussen uit 't Westland nog naar Den Haag CS reden, maar ik kan me zo voorstellen dat het stuk door het centrum niet zo ontzettend opschiet tegenwoordig. RR4 doet dit in 17 minuten.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Chauf21 »

Niet voor iedereen is snelheid belangrijk.
Op Den Haag Centraal krijg je nogal eens de vraag waar de bussen naar bv. het Westland gaan. Dan moet je die mensen altijd doorverwijzen naar eerst de Randstadrail. Nu is dat nog wel te doen, maar voor bv. lijn 30 moet je mensen gaan doorverwijzen naar de trein en station Rijswijk (de busverbinding naar Rijswijk is niet te vergelijken met de Randstadrail-verbinding naar Leyenburg). Voor sommige mensen is dat een hoop gedoe waar ze helemaal niet op zitten te wachten, die willen gewoon instappen en op hun bestemming komen. Ook al betekent dat een tien of vijftien minuten langere reistijd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Meltrain »

Daantje schreef: Hoop wel dat ze in de tijden van bus 80/82 een beetje gunstig gaan schuiven. Nu gaan er van het ziekenhuis in Delft naar het station vier bussen per uur maar wel om .02, .04, .32 en .34. Beetje jammer, had veel efficienter gekund.
Ik geloof dat er in dat document ook nog plannen zijn om lijn 37 op termijn langs het Reinier de Graaf te leiden, maar dat was afhankelijk van de aanleg van een busbaan in Delft-Noord ofzo.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Suus »

Vanaf het CS heb je ook maar twee keer per uur een rechtstreekse trein naar Rijswijk, en tramlijn 17 is ook niet de snelste lijn, onder andere door het omrijden in Plaspoelpolder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door iljitsch »

Ik ben zelf ook geen fan van overstappen, het kost extra tijd, onderbreekt je reis zodat je minder goed kan lezen e.d. en kans op gemiste aansluitingen. Het is vaak ook duurder dan een rechtstreekse verbinding. Maar je kan toch moeilijk rechtstreekse lijnen naar iedere uithoek van de stad laten rijden vanaf het centraal station enkel omdat dit zo lekker makkelijk is voor de reiziger. Het moet ook allemaal betaald worden.

Vanaf station Voorburg tot en met de kruising met tram 16 in Wateringen heeft bus 30 zowat 0 toegevoegde waarde: je kan veel bestemmingen ook met de trein (zij het dat die maar een keer of twee per uur gaat (heeft de NS de vertrekstaten van de stationsinfo op ns.nl verwijderd?)) of trams 15, 16 en 17 bereiken dan wel 30 rijdt gelijk op met een andere bus. En minder mensen hoeven naar Den Haag CS omdat Rijswijk en Voorburg, in tegenstelling tot het Westland, wel eigen stations hebben.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Chauf21 »

Ik ben het wel met je eens dat de toegevoegde waarde tussen Rijswijk en Voorburg beperkt is, maar tussen Voorburg en Den Haag Centraal is dan wel weer een verbinding nodig. Je zou lijn 30 ook kunnen koppelen aan lijn 18; dan behoud je de directe verbinding Den Haag - Naaldwijk en rijd je geen loze stukjes. Lijn 30 rijdt nu ook al door de concessie van de stad, dus iets roepen over verschillende vervoerders en concessies is een niet al te sterk argument.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Meltrain »

Chauf21 schreef:Ik ben het wel met je eens dat de toegevoegde waarde tussen Rijswijk en Voorburg beperkt is, maar tussen Voorburg en Den Haag Centraal is dan wel weer een verbinding nodig.
En op die verbinding komt daarom buslijn 28 (Voorburg - Clingendael) die delen van lijn 30 en lijn 18 aan elkaar knoopt. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door midnet »

toen WSM/WestNederland/ZWN doorreden naar den Haag was dat heel vroeger tot de Varkensmarkt-bij kantoor Ziekenfonds Joh. de Deo. Toen werden die lijnen voor stadsvervoer opengesteld (plan Lehner-grote sanering van de HTM), maar er was nog geen CS met busplat-er was station Staatsspoor. Werden al die gele bussen verlengd-eerst nog via de Grote Markststraat-later achterom via de Wagenstr.
Ri. stad in valt dat overstappen op tram wel mee-maar naar tante in Naaldwijk (Nah-luk voor ons-daar ga je heen via de Poe-luhk en langs ''de dijk'' ) dus niet-zondagochtend, een of andere kinderwagen en lastpak-tram te laat-bus weg-uur wachten-weg strippen of 78 ct.chip.
Er is toch nog die andere bus ex Conx-Veolia-via de Schildersbuurt? Ook alweer weg van CS-maar Grote Markt-vlakbij vanwaar ze ooit begonnen.
Ssstt-weet je-bij al die bezuinigingsvoorstellen is er altijd iets te veel-dan komen er protesten en kunnen ze hun grootheid tonen door wat extra te bieden-bvb die nieuwe 28 via de 46 verder door Leidschendam. Of is er opeens weer een bezem die alle ''parrallel''verkeer wil opheffen?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door waldo79 »

^^Ik wil niet vervelend doen, maar je berichten zijn moeilijk leesbaar :N
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Vinny »

Chauf21 schreef:Niet voor iedereen is snelheid belangrijk.
Op Den Haag Centraal krijg je nogal eens de vraag waar de bussen naar bv. het Westland gaan. Dan moet je die mensen altijd doorverwijzen naar eerst de Randstadrail. Nu is dat nog wel te doen, maar voor bv. lijn 30 moet je mensen gaan doorverwijzen naar de trein en station Rijswijk (de busverbinding naar Rijswijk is niet te vergelijken met de Randstadrail-verbinding naar Leyenburg). Voor sommige mensen is dat een hoop gedoe waar ze helemaal niet op zitten te wachten, die willen gewoon instappen en op hun bestemming komen. Ook al betekent dat een tien of vijftien minuten langere reistijd.
Klopt, ik had het dan ook toegejuichd als Den Haag een Centraal Station á la Utrecht had gehad waar alle vervoersmodaliteiten te vinden zijn, en niet dat je daarna nog eens ergens moet overstappen. Voor de bussen naar het Westland wordt Delft mogelijk een alternatief.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Karl »

Het lijkt me eerder dat Utrecht ook de kant van Rotterdam op gaat, met de mogelijke uitbreiding van het (snel)tramnet.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door iljitsch »

Waarom moeten er zonodig bussen uit het Westland naar Den Haag CS rijden? Het is veel logischer om een tram door te trekken naar 't Westland.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wijzingsvoorstellen Haaglanden 2011

Bericht door Etienne »

iljitsch schreef:Waarom moeten er zonodig bussen uit het Westland naar Den Haag CS rijden? Het is veel logischer om een tram door te trekken naar 't Westland.
En daarmee gepaard gaande stedelijke uitbreidingen. :| Geen goed idee dus :N
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten