Bee bezoekt (1): Köln

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:In Nederland is personeel inderdaad verplicht. Of dat in Duitsland ook zo is, weet ik niet. Ik heb in ieder geval niet op elk station duidelijk aanwezig personeel gezien.
Is die bemensing op Duitse stations ook niet een gevolg van het hoge werkloosheidscijfer? In de zin van dat die banen gecreëerd zijn om het werkloosheidscijfer te doen dalen?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Karl »

Dexter schreef:Als er zoveel lijnen zovaak per uur met gekoppelde stellen rijden en dan nog allemaal afgeladen zijn, lijkt me een paar volwaardige metrolijnen geen overbodige luxe. Het kost je alleen wel je fijnmazige net met veel rechtstreekse lijnen.
Of je haalt de gelijkvloerse kruisingen er uit en verlengt de perrons zodat er twee treinen tegelijk kunnen staan, volgens mij scheelt dat al enorm.
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door JWM »

In Köln bouwt men nu een tweede noord/zuid as, door het oude centrum mede om de druk op de huidige tunnel wat te verminderen. Overigens verloopt de bouw tot nu toe nog dramatischer dan haar Amsterdamse tegenhanger.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Dexter »

Bee schreef:De drukte heeft de snelheid van het net duidelijk de das omgegaan
Ik vond nog een filmpje van station Neumarkt, waar dat duidelijk in te zien is:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4s7tEdDZJtE[/youtube]
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Suus »

Al geeft dat de situatie niet helemaal goed weer, want toen waren er verstoringen op lijn 3, 4, 15, 16 en 18, en op lijn 15 na rijden die allemaal door de centrumtunnel. Het aantal trams op lijn 18 is wel heel erg ernstig daar...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door iljitsch »

Dexter schreef:Als er zoveel lijnen zovaak per uur met gekoppelde stellen rijden en dan nog allemaal afgeladen zijn, lijkt me een paar volwaardige metrolijnen geen overbodige luxe. Het kost je alleen wel je fijnmazige net met veel rechtstreekse lijnen.
Het kan ook betekenen dat er gewoon meer spoor nodig is omdat teveel dingen door dezelfde trechter gegoten worden.

In Den Haag rijden er 2 gewone trams en twee randstadrailtrams door de tramtunnel, met in de spits 8 + 10 + 8 + 6 = 32 trams per uur. Maar er rijden ook nog eens 8 andere trams langs het Hollands Spoor, met 6 + 5 + 6 + 4 + 6 + 8 + 6 + 8 = 49 trams per uur. Stel je voor dat al die 81 trams per uur door één tunnel zouden moeten...

Het maakt ook nogal wat uit met wat voor materieel er gereden wordt. Met een RR-tram neem je 220 mensen mee (waarvan er dan wel 130 moeten staan) (met een GTL maar 15% minder: 188) maar met een enkele PCC gaan er niet meer dan 110. Ter vergelijking: een zilvermeeuw-stel heeft plaats voor 294 mensen, waarvan er 94 kunnen zitten.

Dit betekent dus dat er in de spits 6500 mensen in een uur (per richting) mee kunnen in de Haagse tramtunnel... Nieteens zo veel, ongeveer hetzelfde als een snelweg met 2 banen per richting (uitgaande van 1,5 reizigers per auto). Met een metro zou je dit in een 10-minutendienst weg kunnen krijgen, als je tenminste met 4 gekoppelde stellen rijdt.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door 030utrechtt »

lijn 18 is ook de drukste lijn van het net, heeft een hele hoge frequentie, zelfs sávonds.
de nieuwe in aanbouw zijnde tunnel dient vooral als splitsing tussen het hoge en lagevloernet. lijn 16 rijdt nu nog gedeeltelijk samen met lagevloertrams. (Barbarossaplats-Ubierring).
volgens mij gaat de situatie er dan juist op achter uit (meer trams door de tunnels), de route van lijn 16 wordt verlegd en er komt een extra lijn bij richting arnoldshohe. is de toekomstige lijnvoering al bekend?, lijn 16 zou dan dom/hbf niet meer aandoen, ik denk dat lijn 5 vanaf dom dan afbuigt richting het zuiden inplaats van richting ebertplatz.

Lijn 3 en 4 zie ik eigenlijk nooit echt vol zitten. misschien dat daar wat gesnoeid kan worden, op het gedeeltelijke traject dan. extra overstappen. geeft toch weer wat lucht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Suus »

Lijn 16 gaat inderdaad niet meer door de "oude" tunnel, maar vanaf Breslauerplatz/Hbf door de Nord-Süd naar Bonner Wall, en vanaf daar verder naar de Rheinuferbahn. Het traject in de stad wordt elke vijf minuten bereden, omdat lijn 16-Noord overbelast is. Dat vaker rijden kan, omdat lijn vijf aan de noordkant van het Hbf verdwijnt.

Lijn 5 buigt na Dom/Hbf af naar de Nord-Süd, en rijdt die dan helemaal af. Die gaat niet naar Marienburg, zoals lijn 6 tot 2002 reed, maar die gaat naar Arnoldshöhe. Waarneer de vervangende buslijn 106 dus naar Marienburg gaat, dat tracé is toch al opgegeven.

De driehoek tussen Dom/Hfb, Breslauerplatz/Hbf en Rathaus wordt wel ongelijkvloers uitgevoerd, dat voorkomt situaties zoals bij Appellhofplatz.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Meltrain »

Oke, en bij Chlodwigplatz komt er dan een ongelijkvloerse kruising tussen 15 en 16?

Dit plaatje van Wikipedia laat overigens ook redelijk goed de situatie na gereedkomen van de Nord-Süd-Tünnel zien.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee bezoekt (1): Köln

Bericht door Suus »

Ja, want bij Chlodwigplatz rijden lijn 5 en 16 nog in de tunnel, terwijl lijn 15 daar gewoon boven de grond rijdt :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten