Fusie Connexxion en Veolia

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Fusie Connexxion en Veolia

Bericht door Karl »

Nu.nl schreef: Moederbedrijven Veolia en Connexxion fuseren
Algemeen directeur Antoine Frérot van Veolia Environnement zei in een toelichting op de plannen dat de Europese concurrentieautoriteiten de combinatie Veolia-Transdev zou kunnen vragen activiteiten in Nederland te staken.

De twee ondernemingen willen samen een wereldwijd opererend openbaarvervoerbedrijf worden. Het samengaan moet een jaarlijkse besparing van 70 miljoen euro opleveren. In 2009 behaalden de bedrijven een gezamenlijke omzet van 8,1 miljard euro. Ze zijn actief in 28 landen met ongeveer 117.000 werknemers.
Het is een spectrum.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Fusie Connexxion en Veolia

Bericht door Klaasje »

Samen 8,1 miljard Euro omzet... Cxx deed in 2008 in alleen Nederland al meer dan 1 miljard euro omzet. Vergis ik me nou in het feit dat het gezamenlijke Nederlandse deel een groot gedeelte van het bedrijf zou worden waarvan een deel meteen in de etalage gezet kan worden?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fusie Connexxion en Veolia

Bericht door Karl »

Veolia stelt in vergelijking met Connexxion in Nederland niet heel veel voor. Verder doet Connexxion veel meer dan alleen OV, maar ook ambulance en dergelijke. Ik vraag mij af of die diensten ook bij Veolia Environnement zitten.

Dat de combinatie Veolia-Connexxion in Nederland OV moet gaan afstoten lijkt mij overduidelijk, ze hebben samen een zeer groot deel van de markt in handen. Voornamelijk wat betreft busvervoer.

OV in 2010: http://www.kpvv.nl/files_content/kennis ... 2010_b.pdf
Het is een spectrum.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Fusie Connexxion en Veolia

Bericht door midnet »

Veolia als concern doet vrijwel alles-ergens op deze wereld. Ze zijn ook hier en daar nogal groot in de vuilnisophaaldiensten.
TransDev(dat is in feite vooral de RATP=het Parijse vervoerbedrijf) is in wezen zijn internationale expansie begonnen met de overname/aankoop van Conx. Toen trompetterde Conx zelf nog dat ze toch weer internationaal gingen en hun expertise konden uitdragen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Fusie Connexxion en Veolia

Bericht door find_your_spot »

Ik zit niet te wachten op het feit dat Veolia Environment het water uit de kraan met vertraging aflevert of de vuilnis niet komt ophalen.

Eerst zien, dan geloven.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fusie Connexxion en Veolia

Bericht door Suus »

Vuilnis wordt in Nederland allang door Veolia opgehaald: Sita is een onderdeel van SUEZ is een onderdeel van Veolia.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fusie Connexxion en Veolia

Bericht door VIRM »

Mooi. Wellicht zorgt de opvolger van Connexxion voor betere klantenservice/dienstverlening. :)
Beul van de blindegeleidelijn
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fusie Connexxion en Veolia

Bericht door robert55 »

midnet schreef: TransDev(dat is in feite vooral de RATP=het Parijse vervoerbedrijf) is in wezen zijn internationale expansie begonnen met de overname/aankoop van Conx. Toen trompetterde Conx zelf nog dat ze toch weer internationaal gingen en hun expertise konden uitdragen.
Maar RATP wordt door de andere Transdev aandeelhouder, Caisse des Depots [een soort beleggingsbedrijf van de Franse staat als ik het goed begrijp] uitgekocht:
In line with the terms of the framework agreement announced on December 21, 2009,
the new Veolia Transport-Transdev entity will be owned equally by Veolia
Environnement (50%) and Caisse des Dépôts (50%). Prior to completing the transaction,
Caisse des Dépôts will subscribe to a €200m capital increase by Transdev. Veolia
Environnement will be the industrial operator of the new and Caisse des Dépôts a longterm
strategic shareholder.
The buy-out of RATP’s 25.6% stake in Transdev will take the form of an exchange of
selected French and international assets belonging to both Transdev and Veolia
Transport. As a result, RATP will strengthen its international presence, notably in the UK,
Italy and Switzerland, as well as in France. 2009 revenues of the assets transferred to
RATP in exchange for its 25.6% stake in Transdev amount to c. €340m.

De bedoeling is dat het nieuwe bedrijf binnen een jaar [deels] naar de beurs gaat.
Bron: http://www.caissedesdepots.fr/uploads/m ... ia_eng.pdf
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Fusie Connexxion en Veolia

Bericht door Freek »

De RATP wordt dus uitgekocht door aandelen van bedrijven die Transdev/Veolia hebben over te nemen. Als men dit slim doet dan 'geeft' Transdev/Veolia aandelen weg van bedrijven op markten waar mogelijk de NMA (of zusjes/broertjes) lastig gaan doen. Dus mijn speculaas: de aandelen Connexxion gaan over naar de RATP.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Staatsbedrijven in de bocht

Bericht door Chauf21 »

In deze discussie ook interessant leesvoer: Staatsbedrijven in de bocht; over het marktaandeel van de combinatie en hoe daar mee om zou kunnen worden gegaan.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fusie Connexxion en Veolia

Bericht door Karl »

Is dit tegenwoordig een achtergrondartikel? -O-
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fusie Connexxion en Veolia

Bericht door deadlock »

Karl schreef:Is dit tegenwoordig een achtergrondartikel? -O-
Heb je gezien welke 'krant' het is?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten