Ov-acties om AOW toch toegestaan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Daniel »

Ov-acties om AOW toch toegestaan
Geplaatst op: dinsdag 4 mei 2010 22:15
Laatst bijgewerkt: dinsdag 4 mei 2010 22:16


AMSTERDAM - Acties die de vakbonden in het openbaar vervoer tegen de verhoging van de AOW-leeftijd willen voeren, zijn toch toegestaan.
Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam besloten, melden Abvakabo FNV en FNV Bondgenoten dinsdag.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Ruben »

Daar gaan we weer hè. Altijd het OV. Begrip ervoor was al 0. Er moet al bezuinigd worden in dit land, en de pensioenen kunnen niet eeuwig uitbetaald worden zoals dat nu gebeurt. Bovendien leven we gemiddeld langer dus is het niet meer dan logisch dat we wat langer werken, al vindt niemand dat leuk. Staken om het staken lijkt het zo. Het winkelpersoneel staakt toch óók niet?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Gekko123 »

Ik krijg ook steeds meer het idee dat het hier wat betreft staken steeds meer richting de Fransen gaat. Daar gaan ze al om ieder wissewasje de straat op.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Joshua »

Sowieso, de AOW moet omhoog. Of we nou willen of niet. Mensen worden steeds ouder dus het is ook logies dat je dan langer moet werken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Vinny »

De vakbonden moeten eens de wereld niet door een roze bril gaan bekijken. Griekenland gaat bijna failliet, en wat doet iedereen? Staken.

Wellicht moeten we dan maar gewoon de 'Duitse Rijk' oplossing doorvoeren. Iedereen 100% loonsverhoging geven (iedereen blij), terwijl de prijzen met 200% stijgen - zodat de koopkracht alsnog achteruit gaat :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door iljitsch »

Da's een fijn plan als een overheid de geldpersen kan laten draaien, maar dat is precies het probleem met Griekenland: ze zitten in de euro dus dat kunnen ze niet.

Ik heb nog nergens gelezen of gehoord wat de heren economen verwachten dat er gebeurt als de huidige plannen in Griekenland er niet door komen of sneuvelen in de uitvoering. Maar goed kan dat nooit aflopen. Ik neem aan dat dat betekent dat de geldkraan dichtgaat en Griekenland dan niet meer aan z'n verplichtingen kan voldoen. Kijken of ze dan stoppen met hun rente- en schuldbetalingen of met het betalen van ambtenaren. Of misschien wel allebei. De vakbonden kunnen zo hard als ze willen schreeuwen dat het oneerlijk is (en ze hebben niet helemaal ongelijk) maar het enige alternatief is dat de Griekse staat failliet gaat en daar springen hun leden ook nooit goed uit.

Ik hoop dat als dat gebeurt de Nederlandse overheid de banken die dan in de problemen komen keihard laat stikken. Indirect is de redding van Griekenland ook weer een redding van het internationale bankwezen, waar ze gewoon ijskoud bonussen blijven toucheren.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Karl »

Vinny schreef:(...) Wellicht moeten we dan maar gewoon de 'Duitse Rijk' oplossing doorvoeren. Iedereen 100% loonsverhoging geven (iedereen blij), terwijl de prijzen met 200% stijgen - zodat de koopkracht alsnog achteruit gaat :|
Klinkt mij meer in de oren als een Weimar-republiek-oplossing.

Het punt is een beetje als Griekenland failliet gaat, dat speculanten dan ook inzetten op de andere landen aan de Middellandse Zee en zij dan ook failliet zullen gaan. Daarmee keldert de Euro aanzienlijk en daar zitten wij in Nederland ook mee. Volgens mij las ik gisteren al dat Spanje moeite heeft met het herfinancieren van leningen. Eigenlijk had Griekenland, Spanje, Portugal en in mindere mate ook Italië nooit tot de Euro toegelaten mogen worden, hun economieën zijn daar veel te zwak voor. Verder lijkt het mij ook dat Brussel (of Frankfurt, ECB?) meer macht moet krijgen, wel een munt delen, maar geen gezamenlijk controle- en correctie-orgaan lijkt mij fundamenteel fout.

Het is niet voor niets dat deze landen in de Engelstalige landen de Varkens (PIGS) worden genoemd. -O-

Ontopic, wel jammer dat de OV-afhankelijken weer de dupe worden van werkschuwtuig. De baas vragen of je een keer een reservebus mee mag nemen om daarmee het Binnenhof te blokkeren, a la, maar het hele OV gelijk maar plat leggen. Alle keuze-reizigers ben je na een aantal stakingen (ook die van de schoonmakers) echt wel kwijt, dat is ook niet goed voor de OV-sector en daar hebben zij toch ook werk aan...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door AppleMoose »

Afgezien of ik wel of niet eens ben met de verhoging van de AOW, vind ik dat het eens afgelopen moet zijn het OV te misbruiken om je eigen zin door te drukken.

Punt 1. het is mijns inziens toch niet echt een directe werknemers/werkgevers conflict, maar meer dat de vakbonden het niet eens zijn met de politiek

Punt 2. De vakbonden zijn erg hypocriet bezig, zij waren immers eerder ook voor verhoging van de AOW leeftijd en hebben samen met de werkgeversorganisatie verzuimd om met goede alternatieven te komen.

Waarom moeten de reizigers dan voor hun eigen stupide fouten lijden?

Als je niet eens bent met politieke beslissingen, ga je demonstreren, op het Malieveld, voor mijn part blokkeer je het binnenhof en ga je niet eerder weg dan dat je je zin hebt gekregen, maar je gaat niet zomaar even hele bedrijfssectoren platleggen!

We begeven ons verdorie aan niet in de Zuidelijke landen waar om iedere scheet die dwars zit gestaakt wordt! :?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Gekko123 »

Even terugkomen op Spanje: de betalingsproblemen daar zijn allemaal geroepen door Britse speculanten die uit zijn op de val van de Euro. Ze vergeten voor het gemak even dat Spanje een kleinere staatsschuld en een kleiner begrotingstekort heeft dan Groot-Brittanië :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Suus »

Mja, maar in Spanje bleek de economie op lucht te draaien:

Huizen bouwen, wegen aanleggen en metro's bouwen is niet de ideale manier om de economie draaiende te houden. Gevolg is nu dan ook dat de werkloosheid weer ouderwets hoog is in Spanje, tot zo'n 20%, wat voor de bouwbubbel ook al het geval is. Kortom, de verwachte inkomsten na de investeringen lijken op te drogen waardoor het probleem nog wel eens veel erger groter kan worden dan nu het geval is. Bovendien lopen de uitgaven ter bestrijding van de werkloosheid ook nog eens op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Gekko123 »

Dat is daar het enige minpunt: ze hebben een werkloosheid van 20%. Maar toch blijkt het allemaal paniek om niets.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door iljitsch »

Nee, dan kan je het beter op z'n Nederlands doen: de bouw van nieuwe huizen zo afknijpen dat de bestaande vanzelf hardstikke duur worden. Makkelijk verdiend!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Suus »

In Spanje werden de afgelopen jaren miljoenen huizen uit de grond gestampt, in 2004 en 2005 elk al 500.000 stuks. In Spanje zijn er 16,5 miljoen huishoudens en tussen de 22 en 24 miljoen huizen. Er zijn 3 tot 4 miljoen huizen die leegstaan, en van de huizen die tussen 2001 en 2007 zijn gebouwd is 28% nog nooit bewoond geweest. In Nederland zijn er te weinig huizen gebouwd voor de vraag van de markt, maar het gevolg daarvan zijn hogere huizenprijzen, niet een volkomen ingestorte markt. Het hedendaagse gehuil over dalende huizenprijzen is dan ook niets vergeleken met andere landen zoals Spanje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door iljitsch »

Vergeet niet dat veel buitenlanders (evenals Spanjaarden) een tweede huis aan de costa hebben.

Als er zoveel huizen teveel zijn moet je mij toch eens vertellen waarom ik hier helemaal aan de rand van een stadje net buiten Madrid nog altijd 700 euro huur betaal voor een driekamerappartementje. In Madrid zelf is dat nog aanzienlijk meer.

Ik heb liever wat leegstand dan de situatie in Nederland waar het volslagen onmogelijk is om je in Amsterdam te vestigen als je minder dan een ton verdient en de andere grote steden ook zeer problematisch zijn. Ik maak me echt zorgen over de woningsituatie voor wanneer ik terugkeer naar Nederland.

In Nederland is de sociale-huurgrens 42000 euro per jaar. Dus iemand die in guldens bijna een ton verdient moet bij een woningbouwvereniging aankloppen omdat er op de vrije markt geen huizen zijn die met zo'n inkomen te betalen zijn. Dat is toch onvoorstelbaar?

Laat de koopprijzen maar lekker 10 jaar met 5% per jaar omlaag gaan. Zijn ze nog altijd hoger dan 10 jaar geleden. Ik heb geen medelijden, dan maken die koopwoners maar geen winst op hun huis, ze hebben in elk geval een plek om te wonen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:In Nederland is de sociale-huurgrens 42000 euro per jaar. Dus iemand die in guldens bijna een ton verdient moet bij een woningbouwvereniging aankloppen omdat er op de vrije markt geen huizen zijn die met zo'n inkomen te betalen zijn. Dat is toch onvoorstelbaar?
'tis zelfs zo onvoorstelbaar dat het complete onzin is... met een inkomen van 42000 euro per jaar kan je makkelijk een appartement kopen. Ik kon (met een jaarinkomen van iets minder dan 36000 euro) zelfs nog kiezen en zit nog altijd zeer ruim onder het maximale hypotheekbedrag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door iljitsch »

Sociale huur grens. Kopen is een ander verhaal. Ook bepaald geen vrolijk verhaal, helaas.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Chauf21 »

Opmerkelijk dat een topic over stakingen in het OV al snel leidt tot een discussie het tweedewoningbezit in Spanje...
iljitsch schreef:In Nederland is de sociale-huurgrens 42000 euro per jaar. Dus iemand die in guldens bijna een ton verdient moet bij een woningbouwvereniging aankloppen omdat er op de vrije markt geen huizen zijn die met zo'n inkomen te betalen zijn. Dat is toch onvoorstelbaar?
Zoals je het hier stelt, klopt het niet helemaal.
Iemand die meer dan de grens verdient, mag geen sociale huurwoning meer betrekken. Dat wil niet zeggen dat iemand die minder dan dat bedrag verdient ook altijd is aangewezen op een sociale huurwoning. Nee, het staat ook hen vrij om de private huurmarkt op te gaan (huurprijzen vanaf € 647,53 per maand). Er ligt overigens vanuit de EU de druk om de inkomensgrens te verlagen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Vinny »

Sorry dat ik dit topic op het verkeerde spoor hou, maar ik kan het niet nalaten om te reageren op de sociale huurgrens. Die is zo hoog dat 50% van de huisvesting in Amsterdam 'scheef' gegroeid is. Mensen met een modaal inkomen die ten onrechte een sociale woning bezet houden. Een ronduit asociale bijwerking van het systeem dus. In mijn ogen moet sociale woningbouw bestemd zijn voor hen die het nodig hebben, maar met wachttijden van 8 tot 10 jaar krijg je vanzelf dat mensen pas een sociale woning gaan betrekken terwijl ze het eigenlijk niet meer nodig hebben. Een belangrijke reden trouwens dat de particuliere sector in Amsterdam ook zo afschrikwekkend duur is. Het is een systeem waarbij je 'in' kunt zijn: Je verdiend iets minder dan 42.000 per jaar, je zit in een sociale woningbouw en omdat je woning niet genoeg punten heeft is de huur zo laag dat je er altijd kan blijven wonen. Maar je kunt ook 'uit' zijn: Je verdiend iets meer dan 42.000 euro, je komt als student zonder inschrijftijd naar de stad of je hebt direct woonruimte nodig. Dan betaal je de hoofdprijs of heb je helemaal geen woning. Het is zo'n fout systeem... :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Chauf21 »

De controle op de inkomensgrens bij zittende huurders is nu heel beperkt. Daarmee wordt de doorstroming ook niet gestimuleerd.
Op zich wel grappig dat uitgerekend jij met het 'betalen van de hoofdprijs' komt. Wanneer het over het OV gaat, ben je een van de eerste die roept dat het OV (of in ieder geval de trein) wel meer richting het elitevervoer mag gaan. Waarom zou dat dan niet mogen gelden voor de huisvesting in Amsterdam? Als je daar zo graag wil wonen, dan heb je je maar aan te passen aan de prijzen. Of je hebt de keuze om elders te gaan studeren. :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Vinny »

Ik heb mijn appartement in Amsterdam gewoon gekocht hoor, dus ik betaal al de hoofdprijs. ;)
Maar ik ben denk ik niet duidelijk geweest in mijn post. Ik ben voor verdergaande liberalisatie van de woningmarkt. Het is belachelijk dat in Amsterdam het percentage sociale woningbouw veel groter is dan het percentage van de mensen die 'arm' en 'zielig' zijn. Deze mensen zijn niet arm en zielig, het zijn profiteurs van het systeem, en vooral mensen die buiten het systeem vallen zijn daar de dupe van. Wanneer alle huizen in Amsterdam op de vrije markt verhuurd of verkocht zouden worden zouden de prijzen veel meer tenderen naar het landelijk gemiddelde als nu het geval is, en voor de vrije sector dus een stuk goedkoper worden. Mensen die nu in de sociale sector huren zullen wel fors meer betalen, en dat is zeer pijnlijk (en dus politiek onhaalbaar). Dat geef ik onmiddellijk toe, maar het is dus wel eerlijker. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door iljitsch »

Als je in New York bij de McDonald's werkt verdien je veel meer dan met hetzelfde baantje in een provinciestad in het mid-westen. Zo kan je de veel hogere huur in New York betalen. In Nederland bestaat echter het concept van "cost of living" die per stad of regio verschilt niet.

In Parijs zie je juist weer de arme mensen min of meer de stad uitgejaagd zijn. Typisch genoeg zijn het in Nederland de middeninkomens die massaal de grote steden verlaten hebben.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Joshua »

Maar voor McDonalds als werkgever heb ik sowieso geen goed woord over.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Jurjen »

iljitsch schreef:Als je in New York bij de McDonald's werkt verdien je veel meer dan met hetzelfde baantje in een provinciestad in het mid-westen. Zo kan je de veel hogere huur in New York betalen. In Nederland bestaat echter het concept van "cost of living" die per stad of regio verschilt niet.

In Parijs zie je juist weer de arme mensen min of meer de stad uitgejaagd zijn. Typisch genoeg zijn het in Nederland de middeninkomens die massaal de grote steden verlaten hebben.
Dat komt natuurlijk ook omdat Nederland te klein is voor loonsverschillen. Verdien ik in Amsterdam 2 keer zoveel als in Tsjietsjerkstradriel, welnu, dan reis ik wel elke dag op en neer! Een ritje van max. 2 uur, in vergelijking met een ritje van al gauw 2 dagen dwars door de US... Bij de McDonald's in Roemenië in Boekarest verdien je minder als de McD in Dokkum. Waarom? Cost of living.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Caspar »

Even tussendoor, ik heb trouwens nog geen geluiden gehoord dat er überhaupt collega's zijn van Prorail die willen gaan staken.
Bij de McDonald's in Roemenië in Boekarest verdien je minder als de McD in Dokkum. Waarom? Cost of living.
Misschien een klein beetje een onhandig voorbeeld, maar snap wel wat je bedoelt. Echter is Roemenië het land van de EU met het hoogste aantal 2 verdieners per huishouden, niet omdat de mensen daar zo graag werken, maar omdat de kosten voor levensonderhoud daar min of meer op het niveau van NL liggen, maar de inkomens er wel aanzienlijk lager zijn. Bittere noodzaak daar dus om overuren te draaien. Opa en Oma voeden in een groot aantal gezinnen de kinderen op. OV, en horeca is hier dan een uitzondering op, want dat is wel extreem goedkoop, maar de gas/electra, huur en koopprijzen zijn daar vergelijkbaar met hier.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Ov-acties om AOW toch toegestaan

Bericht door Ederveen »

Karl schreef:Het is niet voor niets dat deze landen in de Engelstalige landen de Varkens (PIGS) worden genoemd. -O-
Weer eens wat anders dan "ding flof bips" *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten