OVer Missers in de Reisinformatie #2

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Raymond »

InfoXX laat het bij de dubbelgelede bussen in Utrecht wel erg afweten. Alle bussen die ik zag op lijn 12 toonden als bestemming Airport Twente. (of andersom) en gebruikten dat omloopdisplay om daar maar aan te geven dat het in ieder geval lijn 12 was.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Gekko123 »

Wou ook al aangeven dat ik vanochtend rond half 11 een bus zag rijden op lijn 12 naar Airport Twente. De volgende bus op lijn 12 was helemaal apart: volgens het bestemmingsdisplay was de bus vol, maar in werkelijkheid was die (bijna) leeg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Klaasje »

Ook mooi. Loop ik vanmiddag tijdens de spits over het busstation bij station Centrum hier in Almere kom ik het volgende tegen:
Afbeelding
Wie gaat er mee? *O*
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Fles »

Ik zag in Utrecht nog een bus rijden met 999 Airport Twente op de display :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Ook mooi. Loop ik vanmiddag tijdens de spits over het busstation bij station Centrum hier in Almere kom ik het volgende tegen:
Haha, dat lijkt een beetje op Utrecht waar ze enige tijd een bestemming aan de chauffeurspendel lijn 81 gekoppeld hadden. Stond er dus keurig "81 Utrecht, Garage GVU" op de film (later werd het zelfs "Garage Connexxion"!)

Wat betreft de lijnfilmproblemen bij het GVU: men is kennelijk erg wanhopig want vanmorgen viel me op dat op het omloopnummerbordje de tekst "Lijn" geprogrammeerd is gevolgd door het lijnnummer. Om verwarring te voorkomen stond bij bussen met werkende filmbak het omloopnummerbordje uit.
Vraag me alleen nog af wat ik nu aan moest met de dubbelgelede die op het omloopbordje "Lijn 12" had staan en op de lijnfilm lijn 11 :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Fles »

ik heb ook al eens een trammetje zien staan op dat omloopbordje :lol: SchienenErsatzVerkehr ftw :mrgreen:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Jurjen »

Of een muzieknoot, of zo'n schoolbus-symbool.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Mark »

Op lijn 12 in Hengelo zat vandaag blijkbaar een Twente-supporter als chauffeur. In plaats van Streekziekenhuis stond er FC TWENTE KAMPIOEN in het bestemmingsdisplay :D :D :D
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Marc »

Op Utrecht Centraal hoorde ik vanmiddag het volgende bericht: "De stoptrein naar Utrecht van 13:46 rijdt vandaag niet. De eerstvolgende stoptrein naar Utrecht..." (en toen werd het bericht afgebroken). Ik dacht eerst dat het bericht voor Utrecht Overvecht bestemd was (trein t5743), maar deze kwam op tijd in Utrecht binnen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door VIRM »

Trein van 15:13 van Leiden richting Schiphol. De CTA's in de hal en op het perron (die ik zag) waren helemaal wit, tot grote verwarring van sommige reizigers.
Omroepen op het station of in de trein werd niet gedaan... Oops...
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Milco »

Klaasje schreef:Ook mooi. Loop ik vanmiddag tijdens de spits over het busstation bij station Centrum hier in Almere kom ik het volgende tegen:
Afbeelding
Wie gaat er mee? *O*
Waarscijnlijk is dit een buslijn voor het personeel dat van de garage naar Station Centrum gaat ofzo, heb tot nu toe al 2 bussen zien rijden met 786 Station Centrum op de film.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Tochjo »

Reiziger Ddrs schreef:Vraag me alleen nog af wat ik nu aan moest met de dubbelgelede die op het omloopbordje "Lijn 12" had staan en op de lijnfilm lijn 11 :P
Je bent niet de enige: de circa vijf reizigers die er vanmiddag na halte Padualaan (richting Centraal Station) achterkwamen dat zij niet in lijn 11, maar in lijn 12 zaten, waren niet zo blij.
Laatst gewijzigd door Tochjo op za 08 mei 2010, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Daniel »

In Utrecht werd op vertrektijd nog even omgeroepen dat de stoptrein naar Breda van 14.43 uur van spoor 9 vertrok, waar 'ie overigens nog slechts een minuut eerder op de CTA's voorgedraaid werd. Gelukkig bleef hij wel even wachten op de mensenmassa die vervolgens de trap af gestormd kwam. (En een losse DDAR die op 9b stond op geheel spoor 9 aankondigen is ook wel wat overdreven trouwens.

Edit: ook wel opvallend dat in de t5862 bij Hilversum werd omgeroepen dat je er kon overstappen op de stoptrein naar Schiphol. Dan kom je immers in de t5764 terecht terwijl je met een overstap in Weesp op de t4362 een kwartier eerder in Schiphol bent.

Ook leuk: omroep voor de IC naar Bad Bentheim op Amsterdam Zuid: "...houdt u rekening met de gereserveerde zitplaatsen van internationale reizigers". Hmm ja, internationale reizigers die net een paar meter de grens over gaan :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door lint41 »

Tochjo schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Vraag me alleen nog af wat ik nu aan moest met de dubbelgelede die op het omloopbordje "Lijn 12" had staan en op de lijnfilm lijn 11 :P
Je bent niet de enige: de circa vijf reizigers die er vanmiddag na halte Padualaan (richting Centraal Station) achterkwamen dat zij niet in lijn 11, maar in lijn 12 zaten, waren niet zo blij.
Dit alles komt waarschijnlijk doordat InfoXX (en dus ook de DRIPs) vakantiedienstregeling 'rijden', terwijl de bussen de normale dienst rijden ;) Op die manier krijg je natuurlijk nooit 12s op je film.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Tochjo »

Volgens mij reden er in ieder geval wel bussen met het nummer 12 (bestemming Airport Twente). Daarnaast reden er ook bussen zonder bestemming of met een overduidelijk andere "bestemming" (zoals Gereserveerd). Daarmee is het direct duidelijk dat je niet op het bestemmingsdisplay af moet gaan. Er zijn haltes waar zowel lijn 11 als lijn 12 stoppen; het zal dan toch duidelijk zijn dat je verwarring veroorzaakt als je als bestemming lijn 11 filmt en links onderin nog klein "Lijn 12s" hebt staan?
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door lint41 »

Mijn hypothese zegt ook niet dat 12 niet kan (die rijdt gewoon in de vakantie), maar dat 12s niet kan. En bovendien is het via InfoXX gewoon mogelijk zelf een bestemming te kiezen, dus zet er dan gewoon Centraal Station ofzo op...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Dexter »

Hoe komt het eigenlijk dat de bussen lijn/bestemmingsfilmproblemen hebben? Worden die automatisch aangestuurd?
Vallend blad maakt rails glad.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Klaasje »

Dexter schreef:Hoe komt het eigenlijk dat de bussen lijn/bestemmingsfilmproblemen hebben? Worden die automatisch aangestuurd?
Ja klopt.. Zo'n beetje alles wordt bij Connexxion aangestuurd vanuit de Infoxx-boordcomputer. In ieder geval wordt het volgende aangestuurd:
  • Lijn/Bestemmingsdisplays
  • reistijdinformatie voor in de bus, maar ook voor actuele reisinfo via de website/displays op de halte
  • ov-chipapparatuur
  • Communicatie met de CVL
  • camerabeelden doorsturen aan de CVL bij gebruik noodknop (beperkt aantal bussen)
De eerste drie zaken die ik opnoemde worden aangestuurd op basis van een omloopnummer. Hierdoor weet de computer welke ritten de bus zal rijden. Doormiddel van GPS en een dienstregeling die aan de omloop gekoppeld is wordt vervolgens de rest volautomatisch geregeld. Perfect systeem als alle omlopen erin staan en het goed werkt. Helaas is het een beetje storingsgevoelig. -O-
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Karl »

Qbuzz werkt met Qbis/Qbiz (?) toch ook met dit systeem? Werkt het daar beter? Wat is dan het verschil in het proces?
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Dexter »

@Klaasje: Thnx voor je uitleg! En in dit geval was de computer waarschijnlijk in de veronderstelling dat het meivakantie is, waardoor bepaalde lijnen en bestemmingen niet konden worden gefilmd?
Vallend blad maakt rails glad.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Klaasje »

Aan het einde van de dag wordt het hele aanwezige wagenpark voorzien van een omlopendatabase voor de volgende dag dmv wifi. (Moet je dat ding wel binnen het bereik van de hotspot zetten natuurlijk.. *O* ) Het mooie van dit systeem is dat je heel makkelijk bussen kunt uitwisselen tussen vestigingen zonder dat ze met informatie van de andere vestiging rondrijden.
Het zou inderdaad kunnen dat in verband met de vakantie er minder omlopen geladen worden. Het kan natuurlijk ook dat er iets fout is gegaan tijdens het updaten. Hoe dat verder precies in elkaar steekt (uitzoeken omlopen e.d.) weet ik niet.
@Karl: Ik weet niet precies hoe het bij Qbuzz geregeld is. Misschien iemand anders? Ik dacht wel dat ze een aparte aansturing van de lijn/bestemmingsdisplays hadden.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Daan »

Bij Qbuzz wordt alles in eerste instantie ook aangestuurd via Qbis op basis van omloopnummer, volgens mij. Lijnnummer en -film zijn ook apart in te stellen via Qbis, en ook nog eens buiten Qbis om, direct op de aansturing van de film zelf dus.

Tenminste, zoiets was het geloof ik (heb het over GD, overigens).
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door marvinkok »

Meende dat het Qbis op Infoxx was gebaseerd, weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb.
Bij infoxx gaat de lijnfilm ed allemaal via het omloopnummer en dat werkt goed, als het werkt, en niet zoals afgelopen maandag iemand de verkeerde omlopen had ingeladen :?
Er was nog wel met hand een bestemming te toveren via infoxx (vijrwel iedereen reed toch met Gefeliciteerd :D), maar een deel van de piramides en slagbomen werken dan niet, omdat het KAR/Vetag ook via infoxx gaat.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Stefan »

Klopt, Qbis is het zelfde als Infoxx. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #2

Bericht door Suus »

Vandaag een bus op lijn 41 vanaf Gaasperplas naar het Muiderpoortstation die op de display aan de zijkant het lijnnummer zwart toonde, en het vlak er omheen groen :lol:

Ook was er een bus bezig met een displaytest, eerst werd alles in een klap groen, en vervolgens werd dot voor dot zwart :lol:

Tot slot wat trams richting Diemen die nog steeds Plantage Parklaan toonden als bestemming :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten