mb90 on Tour #44: One day in London
mb90 on Tour #44: One day in London
Afgelopen dinsdag was het dan zover. Ik ging voor het eerst de ‘plas’ over en wel naar Londen. :) Een reisje die al op 31 januari geboekt was, maar die door het laten vervallen van de IC’s 9208 en 9265 aangepast moest worden. Hierdoor is er ook een dagje Brussel bijgekomen. Dit komt in een volgend verslag.
Uiteindelijk ging ik dinsdag voor 35 euro met de Thalys 9310 naar Brussel-Zuid om zo nog voldoende tijd te hebben voor de incheckprocedure bij de Eurostar. Zo vertrok ik dus om iets voor half 7 met de metro naar Rotterdam Centraal om daar om 6:58 uur met de Thalys te vertrekken. Deze vertrok op tijd en nadat Barendrecht achter ons lag kwam de vaart erin en kreeg je echt het gevoel dat de trein hard reed. Binnen een kwartier werd Breda al gepasseerd en niet veel later ook de Belgische grens. Daarna ging, zoals al in het reiservaringen-topic stond, de vaart eruit voor een ree op het spoor. De aankomst in Brussel was door dit gebeuren met +30.
Daarna ging ik maar gelijk naar de Eurostar-plaforms, want daar moet je een half uur van te voren zijn. Toen ik daar aankwam begreep ik ook wel waarom. Eerst moest je je kaartje inchecken, daarna je paspoort laten zien aan de Belgische douane, daarna al je metalen en je jas af of uitdoen en in een bak stoppen om daarna zelf door een detectiepoort te gaan. Het leek dus net een vliegreis. Na de Engelse douane kon er gewacht worden in een mooie wachtruimte met heerlijke stoelen tot het openen van de trein zelf. Dat gebeurde om 9:15 uur en zo had ik nog alletijd om mijn plekje uit te zoeken. Dit was bijna helemaal achteraan vanaf de trappen gezien, dus dat duurde nog even. Het bleek een plekje vooruit en aan het raam te zijn, dus dat was helemaal goed. Tot Lille Europe zat er ook nog eens niemand naast mij, dus dat gaf ook nog wat extra ruimte.
Keurig op tijd vertrok de rit en na Halle kwam de vaart er al snel in. Na dus een tussenstop in het saaie Lille Europe kwam de trein al na iets meer dan een uur bij de Kanaaltunnel. Daar sloten de branddeuren en werd het een klein half uurtje donker waarbij ik maar de kranten van die dag ben gaan lezen. Daarna was ik echter voor het eerst in Engeland. Het linksrijden op de snelweg M20 naast het spoor viel direct op en mijn horloge zette ik ook maar gelijk een uurtje terug. Na weer een half uurtje en een mooi landschap van Kent afgewisseld door flinke tunnels later kwam de trein keurig op tijd in Londen St. Pancras International. De lokale tijd was 10:26 uur en dat was ook direct te zien:
Net als in Parijs een jaar geleden kwam ook dit keer de douane naar mij toe voor een controle van al mijn spullen (1 grote rugzak). Dit keer ging alles gelukkig een stuk vriendelijker en begreep ik ook waarom ik eruit gehaald werd. Iedereen die alleen reist werd namelijk eruit gehaald. Na een praatje over de reden van mijn bezoek aan Londen, mijn woonplaats, de feestdagen die week in Nederland en mijn werk (het was dus eigenlijk best wel gezellig) kon ik daarna weer rustig doorlopen. Ik liep daarna gelijk tegen het loket van de TFL aan en doordat er geen rij stond had ik gelijk een dagkaartje voor 5,60 pond te pakken. Daarna dook ik niet gelijk de underground in, maar keek ik eerst even buiten. Daar viel al direct de hoeveelheid dubbeldekkers op. Niet te missen :
Toen ging het wel naar de undergroud en wel met de Piccadilly Line naar Piccadilly Circus om zo direct echt in de stad te komen. Ook daar zag ik weer de nodige dubbeldekkers waaronder deze dubbel-Wright van Arriva. De geluiden van de bus kwamen me na het optrekken al bekend voor, precies hetzelfde als de Nederlandse versie:
In de Coventry Street kwam er daarna een typisch Londens beeld naar voren. Een typische taxi, een telefooncel en daarachter nog net een dubbeldekker :
Via een plein waar o.a. Charlie Chaplin stond kwam ik daarna op het erg mooie Trafalgal Square uit:
Daar reden niet alleen dubbeldekkers rond, maar ook gelede Citaro’s waar ik toch even raar moest kijken voor de deuren en de plek waar de chauffeur zat :
Via de Whitehall ging het toen langzaam verder. Eerst weer een opvallende dubbeldekker met de Big Ben al op de achtergrond:
Bij de Horse Guard ben ik van de Whitehall gegaan, want daar was dit prachtige gebouw te vinden:
Waar op het plein ervoor deze bijeenkomst voor de Undentable run (waar ook mensen van de BBC bij waren) aan de gang was:
Via dit oorlogsmonument:
…ging het naar het St James’ Parc om even rustig uit te rusten op een bankje. Daar at ik een stroopwafel, maar dat duurde niet lang. Ik kreeg onverwacht bezoek, nogal brutaal bezoek. Het klom zelfs tot bij mijn arm voor een stukje koek . Ik heb het over deze eekhoorn:
Dat was dus wel even schrikken, maar ook wel weer leuk, want dit zie je niet in elk park. :) Vanuit dit park kom je zo bij het Buckingham Palace uit. Daar was het erg druk, dus ik had zo’n gevoel dat er iets ging gebeuren:
En dat was ook zo, want de welbekende ceremonie van de wisseling van de wacht begon:
Hierna liep het hele plein weer leeg en ging ik naar de Big Ben. Daar kon ik samen met deze mooie toren nog een dubbeldekker vastleggen. Dit keer van Transdev:
Vanaf deze brug is er ook een mooi uitzicht over de Thames en de London Eye:
Na nog een foto van de Big Ben met een bus, in dit geval weer een Citaro G:
…ging het weer verder. Tussen de London Eye en Waterloo Station kwam ik dit tegen. Zijn dit levende wezens of niet?:
Het was een levend iemand, want het bewoog. Het ziet er in ieder geval wel erg mooi uit.
Na nog een kleine wandeling kwam ik dan bij Waterloo Station uit om weer eens met de Underground te reizen:
Het werd een ritje met de Jubilee Line naar London Bridge. Daar kon ik ook mooi het welbekende logo met de stationsnaam fotograferen:
Vanaf London Bridge ging het naar de kade langs de Thames voor een wandeling naar de Tower Bridge. Onderweg kwam ik nog de City Hall tegen met ook wat olifanten voor een parade die door heel Londen te zien is en die ik ook al eens eerder in een andere Europese stad gezien heb (al weet ik niet meer welke):
Toen kon de Tower Bridge vastgelegd worden. Ook in het echt is het een prachtige brug:
Met daarnaast het mooie uitzicht op The City en de Tower of London:
Op de brug zelf kwam ik nog Abellio en dus ook NS tegen. Een apart gezicht midden in Londen:
Ook was er weer een Citaro te zien, maar dit keer een enkele van First:
Na een rondje rondom de Tower of Londen en het kopen van een souvenirtje voor het thuisfront vond ik het de hoogste tijd om Londen eens buiten het centrum te gaan kijken. Dat deed ik met de DLR waarop automatische voertuigen rijden. Als eerste ging het van Tower Gateway naar Blackwall voor deze foto:
Maar ik ging er ook heen voor de O2 Arena wat in het begin de Millenium Dome heette:
Daarachter was nog een bekende naam uit de OV-wereld te vinden, namelijk Veolia, alleen nu niet in de rol van vervoerder, maar als vuilnisbedrijf :
Toen ging het verder naar Canary Wharf, het zakencentrum. Onderweg kwam ik nog een busje van Dennis tegen:
Het gebied waar ik nu in liep ziet er best vervallen uit. Dat is dus best wel een groot contrast met het moderne zakencentrum van Canary Wharf wat op de achtergrond te vinden is:
In het centrum van Canary Wharf waren ook dubbeldekkers te vinden, zoals deze:
Daarna vroeg ik mij af hoe laat het was, ik had echter iets te veel keuze :
Naast de klokken heb je een leuk uitzicht op de baan van de DLR tussen de stations Canary Wharf en Heron Quay’s:
Vanaf Heron Quay’s was dit het uitzicht op het fraaie station Canary Wharf wat vol staat:
Vanaf dit station ging het met de DLR weer verder naar station Cutty Sark voor het universiteitsterrein en het museum van Greenwich en het bijbehorende uitzicht vanaf daar. Dit is Greenwich:
Waar ook deze klok hangt met bijbehorende tekst hangt:
Vanaf de heuvel waar dit ligt is er zoals ik al zei een fraai uitzicht over bijvoorbeeld Canary Wharf en de universiteit:
En een stukje naar rechts richting o.a. de O2 Arena:
Toen ging het via de erg steile helling weer terug naar station Cutty Sark om vanaf daar met de DLR helemaal naar het eindpunt Bank te gaan. Zo was ik dus weer terug in het centrum bij de gewone underground. Via de Northern Line en een overstap bij weer Kings Cross / St. Pancras ging het naar de Piccadilly Line. Hiermee ging het naar Arsenal om te kijken bij het oude (Highbury) en het nieuwe stadion (Emirates Stadium). Zoals wellicht bekend loop ik in vrijwel elke stad die ik bezoek even langs bij een voetbalstadion. Nu heb je in Londen hiervoor zoveel keus dat ik uit een flinke waslijst deze keuze moest maken. Het werd dus deze stadions en de eerste was het oude Highbury met hier de East Stand:
Binnenin is alles nu flink verbouwd of gesloopt. Zo zijn er nu woningen in de nog overeind gebleven tribunes te vinden:
3 straten verder is het nieuwe stadion te vinden. Een mooi stadion:
Met ook op het plein een grote plaat met oud-spelers van Highbury. Naast Dennis Bergkamp zitten hier ook nog een Feyenoorder en een recente ex-Feyenoorder bij :
Nu was station Holloway Road het dichtste bij en vanaf ging het voor het laatst terug naar St. Pancras. Toen was er nog net even een kans om een foto te maken van het interieur van de Tube 1973 op de Piccadilly Line:
Na een simpel avondeten bij de Burger King was het alweer tijd om terug te gaan naar Brussel. Het was een mooie dag in Londen. Nadat er dit keer controle was van de Engelse en Franse douane (terwijl daar dit keer niet eens gestopt werd) en dus niet van de Belgische was het na even wachten weer de hoogste tijd om naar de trein te gaan. Ook dit keer was mijn plekje vrijwel achteraan vanaf de trappen gezien en ook dit keer zat ik vooruit. Opvallend was nu dat ik een plekje aan het gangpad had terwijl er niemand naast mij kwam zitten. Na vertrek ben ik dus maar aan het raam gaan zitten, want zo zie je toch wat meer en onderweg zou er toch niemand instappen. Deze reis verliep net als de heenreis zonder problemen. Er werd alleen net na de Kanaaltunnel bij Calais even gestopt (waarvoor weet ik niet, wellicht om de klokken vooruit te zetten ), maar ondanks dat was de aankomst in Brussel met -5. Om 21:30 uur al. Zo kon ik dus na het halen van een kaartje al een tram eerder halen op lijn 33 naar Bordet Station om vanaf daar met lijn 80 naar Maes te gaan. Vanaf daar werd er nog een stukje gelopen naar mijn hotel in Diegem nabij Brussels Airport. Meer daarover en over de volgende dag in Brussel volgt in een nog volgend (en iets korter) verslag wat hier staat: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 033#p92033.
Uiteindelijk ging ik dinsdag voor 35 euro met de Thalys 9310 naar Brussel-Zuid om zo nog voldoende tijd te hebben voor de incheckprocedure bij de Eurostar. Zo vertrok ik dus om iets voor half 7 met de metro naar Rotterdam Centraal om daar om 6:58 uur met de Thalys te vertrekken. Deze vertrok op tijd en nadat Barendrecht achter ons lag kwam de vaart erin en kreeg je echt het gevoel dat de trein hard reed. Binnen een kwartier werd Breda al gepasseerd en niet veel later ook de Belgische grens. Daarna ging, zoals al in het reiservaringen-topic stond, de vaart eruit voor een ree op het spoor. De aankomst in Brussel was door dit gebeuren met +30.
Daarna ging ik maar gelijk naar de Eurostar-plaforms, want daar moet je een half uur van te voren zijn. Toen ik daar aankwam begreep ik ook wel waarom. Eerst moest je je kaartje inchecken, daarna je paspoort laten zien aan de Belgische douane, daarna al je metalen en je jas af of uitdoen en in een bak stoppen om daarna zelf door een detectiepoort te gaan. Het leek dus net een vliegreis. Na de Engelse douane kon er gewacht worden in een mooie wachtruimte met heerlijke stoelen tot het openen van de trein zelf. Dat gebeurde om 9:15 uur en zo had ik nog alletijd om mijn plekje uit te zoeken. Dit was bijna helemaal achteraan vanaf de trappen gezien, dus dat duurde nog even. Het bleek een plekje vooruit en aan het raam te zijn, dus dat was helemaal goed. Tot Lille Europe zat er ook nog eens niemand naast mij, dus dat gaf ook nog wat extra ruimte.
Keurig op tijd vertrok de rit en na Halle kwam de vaart er al snel in. Na dus een tussenstop in het saaie Lille Europe kwam de trein al na iets meer dan een uur bij de Kanaaltunnel. Daar sloten de branddeuren en werd het een klein half uurtje donker waarbij ik maar de kranten van die dag ben gaan lezen. Daarna was ik echter voor het eerst in Engeland. Het linksrijden op de snelweg M20 naast het spoor viel direct op en mijn horloge zette ik ook maar gelijk een uurtje terug. Na weer een half uurtje en een mooi landschap van Kent afgewisseld door flinke tunnels later kwam de trein keurig op tijd in Londen St. Pancras International. De lokale tijd was 10:26 uur en dat was ook direct te zien:
Net als in Parijs een jaar geleden kwam ook dit keer de douane naar mij toe voor een controle van al mijn spullen (1 grote rugzak). Dit keer ging alles gelukkig een stuk vriendelijker en begreep ik ook waarom ik eruit gehaald werd. Iedereen die alleen reist werd namelijk eruit gehaald. Na een praatje over de reden van mijn bezoek aan Londen, mijn woonplaats, de feestdagen die week in Nederland en mijn werk (het was dus eigenlijk best wel gezellig) kon ik daarna weer rustig doorlopen. Ik liep daarna gelijk tegen het loket van de TFL aan en doordat er geen rij stond had ik gelijk een dagkaartje voor 5,60 pond te pakken. Daarna dook ik niet gelijk de underground in, maar keek ik eerst even buiten. Daar viel al direct de hoeveelheid dubbeldekkers op. Niet te missen :
Toen ging het wel naar de undergroud en wel met de Piccadilly Line naar Piccadilly Circus om zo direct echt in de stad te komen. Ook daar zag ik weer de nodige dubbeldekkers waaronder deze dubbel-Wright van Arriva. De geluiden van de bus kwamen me na het optrekken al bekend voor, precies hetzelfde als de Nederlandse versie:
In de Coventry Street kwam er daarna een typisch Londens beeld naar voren. Een typische taxi, een telefooncel en daarachter nog net een dubbeldekker :
Via een plein waar o.a. Charlie Chaplin stond kwam ik daarna op het erg mooie Trafalgal Square uit:
Daar reden niet alleen dubbeldekkers rond, maar ook gelede Citaro’s waar ik toch even raar moest kijken voor de deuren en de plek waar de chauffeur zat :
Via de Whitehall ging het toen langzaam verder. Eerst weer een opvallende dubbeldekker met de Big Ben al op de achtergrond:
Bij de Horse Guard ben ik van de Whitehall gegaan, want daar was dit prachtige gebouw te vinden:
Waar op het plein ervoor deze bijeenkomst voor de Undentable run (waar ook mensen van de BBC bij waren) aan de gang was:
Via dit oorlogsmonument:
…ging het naar het St James’ Parc om even rustig uit te rusten op een bankje. Daar at ik een stroopwafel, maar dat duurde niet lang. Ik kreeg onverwacht bezoek, nogal brutaal bezoek. Het klom zelfs tot bij mijn arm voor een stukje koek . Ik heb het over deze eekhoorn:
Dat was dus wel even schrikken, maar ook wel weer leuk, want dit zie je niet in elk park. :) Vanuit dit park kom je zo bij het Buckingham Palace uit. Daar was het erg druk, dus ik had zo’n gevoel dat er iets ging gebeuren:
En dat was ook zo, want de welbekende ceremonie van de wisseling van de wacht begon:
Hierna liep het hele plein weer leeg en ging ik naar de Big Ben. Daar kon ik samen met deze mooie toren nog een dubbeldekker vastleggen. Dit keer van Transdev:
Vanaf deze brug is er ook een mooi uitzicht over de Thames en de London Eye:
Na nog een foto van de Big Ben met een bus, in dit geval weer een Citaro G:
…ging het weer verder. Tussen de London Eye en Waterloo Station kwam ik dit tegen. Zijn dit levende wezens of niet?:
Het was een levend iemand, want het bewoog. Het ziet er in ieder geval wel erg mooi uit.
Na nog een kleine wandeling kwam ik dan bij Waterloo Station uit om weer eens met de Underground te reizen:
Het werd een ritje met de Jubilee Line naar London Bridge. Daar kon ik ook mooi het welbekende logo met de stationsnaam fotograferen:
Vanaf London Bridge ging het naar de kade langs de Thames voor een wandeling naar de Tower Bridge. Onderweg kwam ik nog de City Hall tegen met ook wat olifanten voor een parade die door heel Londen te zien is en die ik ook al eens eerder in een andere Europese stad gezien heb (al weet ik niet meer welke):
Toen kon de Tower Bridge vastgelegd worden. Ook in het echt is het een prachtige brug:
Met daarnaast het mooie uitzicht op The City en de Tower of London:
Op de brug zelf kwam ik nog Abellio en dus ook NS tegen. Een apart gezicht midden in Londen:
Ook was er weer een Citaro te zien, maar dit keer een enkele van First:
Na een rondje rondom de Tower of Londen en het kopen van een souvenirtje voor het thuisfront vond ik het de hoogste tijd om Londen eens buiten het centrum te gaan kijken. Dat deed ik met de DLR waarop automatische voertuigen rijden. Als eerste ging het van Tower Gateway naar Blackwall voor deze foto:
Maar ik ging er ook heen voor de O2 Arena wat in het begin de Millenium Dome heette:
Daarachter was nog een bekende naam uit de OV-wereld te vinden, namelijk Veolia, alleen nu niet in de rol van vervoerder, maar als vuilnisbedrijf :
Toen ging het verder naar Canary Wharf, het zakencentrum. Onderweg kwam ik nog een busje van Dennis tegen:
Het gebied waar ik nu in liep ziet er best vervallen uit. Dat is dus best wel een groot contrast met het moderne zakencentrum van Canary Wharf wat op de achtergrond te vinden is:
In het centrum van Canary Wharf waren ook dubbeldekkers te vinden, zoals deze:
Daarna vroeg ik mij af hoe laat het was, ik had echter iets te veel keuze :
Naast de klokken heb je een leuk uitzicht op de baan van de DLR tussen de stations Canary Wharf en Heron Quay’s:
Vanaf Heron Quay’s was dit het uitzicht op het fraaie station Canary Wharf wat vol staat:
Vanaf dit station ging het met de DLR weer verder naar station Cutty Sark voor het universiteitsterrein en het museum van Greenwich en het bijbehorende uitzicht vanaf daar. Dit is Greenwich:
Waar ook deze klok hangt met bijbehorende tekst hangt:
Vanaf de heuvel waar dit ligt is er zoals ik al zei een fraai uitzicht over bijvoorbeeld Canary Wharf en de universiteit:
En een stukje naar rechts richting o.a. de O2 Arena:
Toen ging het via de erg steile helling weer terug naar station Cutty Sark om vanaf daar met de DLR helemaal naar het eindpunt Bank te gaan. Zo was ik dus weer terug in het centrum bij de gewone underground. Via de Northern Line en een overstap bij weer Kings Cross / St. Pancras ging het naar de Piccadilly Line. Hiermee ging het naar Arsenal om te kijken bij het oude (Highbury) en het nieuwe stadion (Emirates Stadium). Zoals wellicht bekend loop ik in vrijwel elke stad die ik bezoek even langs bij een voetbalstadion. Nu heb je in Londen hiervoor zoveel keus dat ik uit een flinke waslijst deze keuze moest maken. Het werd dus deze stadions en de eerste was het oude Highbury met hier de East Stand:
Binnenin is alles nu flink verbouwd of gesloopt. Zo zijn er nu woningen in de nog overeind gebleven tribunes te vinden:
3 straten verder is het nieuwe stadion te vinden. Een mooi stadion:
Met ook op het plein een grote plaat met oud-spelers van Highbury. Naast Dennis Bergkamp zitten hier ook nog een Feyenoorder en een recente ex-Feyenoorder bij :
Nu was station Holloway Road het dichtste bij en vanaf ging het voor het laatst terug naar St. Pancras. Toen was er nog net even een kans om een foto te maken van het interieur van de Tube 1973 op de Piccadilly Line:
Na een simpel avondeten bij de Burger King was het alweer tijd om terug te gaan naar Brussel. Het was een mooie dag in Londen. Nadat er dit keer controle was van de Engelse en Franse douane (terwijl daar dit keer niet eens gestopt werd) en dus niet van de Belgische was het na even wachten weer de hoogste tijd om naar de trein te gaan. Ook dit keer was mijn plekje vrijwel achteraan vanaf de trappen gezien en ook dit keer zat ik vooruit. Opvallend was nu dat ik een plekje aan het gangpad had terwijl er niemand naast mij kwam zitten. Na vertrek ben ik dus maar aan het raam gaan zitten, want zo zie je toch wat meer en onderweg zou er toch niemand instappen. Deze reis verliep net als de heenreis zonder problemen. Er werd alleen net na de Kanaaltunnel bij Calais even gestopt (waarvoor weet ik niet, wellicht om de klokken vooruit te zetten ), maar ondanks dat was de aankomst in Brussel met -5. Om 21:30 uur al. Zo kon ik dus na het halen van een kaartje al een tram eerder halen op lijn 33 naar Bordet Station om vanaf daar met lijn 80 naar Maes te gaan. Vanaf daar werd er nog een stukje gelopen naar mijn hotel in Diegem nabij Brussels Airport. Meer daarover en over de volgende dag in Brussel volgt in een nog volgend (en iets korter) verslag wat hier staat: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 033#p92033.
Laatst gewijzigd door mb90 op zo 23 mei 2010, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Die olifanten ken je misschien wel uit Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam
Leuk verslag!
Leuk verslag!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Echt een heel leuk verslag :D
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Wauw, Londen, wil er altijd al eens een keer naartoe. Ben er al wel eens in de buurt geweest, maar dat was over de zuidelijke Ringroad om verder Zuid-Engeland in te gaan, en heb dus nooit iets van Londen gezien. Maar door de verhalen van mijn moeder, en nu dit, heb ik echt zoiets van ik-stap-nu-op-de-trein :Y
Heb er ook al eens aan zitten denken om met zo'n spotgoedkope bus in de nacht erheen te gaan, daar de dag door te brengen, en de volgende nacht weer terug. Toch maar eens doen. Wie gaat er mee?
In ieder geval, mooi verslag, een genot om naar te kijken! En wat zien die bussen er raar uit in 'spiegelbeeld'...
Heb er ook al eens aan zitten denken om met zo'n spotgoedkope bus in de nacht erheen te gaan, daar de dag door te brengen, en de volgende nacht weer terug. Toch maar eens doen. Wie gaat er mee?
In ieder geval, mooi verslag, een genot om naar te kijken! En wat zien die bussen er raar uit in 'spiegelbeeld'...
Ik doe ook maar wat
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
ik zit je verslag eens door te nemen en naar die leuke dubbeldekkers die natuurlijk worden gebruikt om meer mensen in kwijt te kunnen als een normale bus en het nederlandse alternatief genaamd een gelede bus. Probeer ik me nu daar een combinatie van voor te stellen.
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Een gelede dubbeldekkerbus?
HA HA! Goeie grap! Zou ik wel eens in het echt willen zien Lijkt me best gaaf :D
HA HA! Goeie grap! Zou ik wel eens in het echt willen zien Lijkt me best gaaf :D
Ik doe ook maar wat
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Tja dat is mijn fantasie dan weer wat waarschijnlijk niet echt snel gaat gebeuren.
Maar dit verslag maakt me echt lekker om zelf ook snel een keer naar Londen te gaan :D
Maar dit verslag maakt me echt lekker om zelf ook snel een keer naar Londen te gaan :D
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Gaaf verslag, Mario. Krijg ook meteen weer zin om naar Londen te gaan, prachtige stad. :pos:
't Heeft ook een reden dat ze vooral met dubbeldekkers rijden. De gelede bussen verdwijnen in 2013 (geloof ik) uit het Londense straatbeeld vanwege de veiligheid. Sowieso is rijden met een 10 of 12 meter lange dubbeldeksbus in Londen een stuk gemakkelijker (maar ook veiliger, je hebt als chauffeur zijnde minder/kleinere dode hoeken) dan met een gelede bus van 18 meter.Joshua schreef:ik zit je verslag eens door te nemen en naar die leuke dubbeldekkers die natuurlijk worden gebruikt om meer mensen in kwijt te kunnen als een normale bus en het nederlandse alternatief genaamd een gelede bus. Probeer ik me nu daar een combinatie van voor te stellen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Mooie reportage :D
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Wauw wat heb je ontzettend veel interessante plekken gezien in 1 dagje! Wel grappig dat de op het oog meest aftandse bus van Abellio/NS is. Leuke afwisseling ook in het type foto's tussen architectuur en ov. Die eekhoorns zijn de grijze eekhoorns die ooit vanuit Amerika zijn overgekomen naar Engeland, en zijn dermate taai ras, dat ze de oorspronkelijke rode eekhoorns in Engeland bijna hebben verdreven.
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Geldt dat niet voor zo'n beetje alle grote steden? Ze willen inderdaad af van de gelede bussen ('bendy busses' worden ze in Londen genoemd) en de zittende burgemeester heeft er zelfs een politiek speerpunt van gemaakt, nadat de grootschalige inzetplannen voor bendy busses een groot publiek en politiek schandaal is geworden.Stefan schreef:Sowieso is rijden met een 10 of 12 meter lange dubbeldeksbus in Londen een stuk gemakkelijker (maar ook veiliger, je hebt als chauffeur zijnde minder/kleinere dode hoeken) dan met een gelede bus van 18 meter.
Een aantal aanrijdingen met fietsers heeft daar ook niet aan meegeholpen, maar ik denk dat het vooral een kwestie is van vasthouden aan (dubbeldeks-)traditie.
Heerlijk verslag! :pos: Ik krijg er ook meteen weer de kriebels van om naar Londen te gaan!
Vallend blad maakt rails glad.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
In Nederland vinden ze een gelede-bus juist veiliger dan een dubbeldekker volgens mij, doordat de chauffeur de reizigers beter in de gaten kan houden.
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Dat is veiligheid in de bus. Dubbeldekkers zijn veiliger voor het overige verkeer.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Mwah, mwah, een woeste stuurbeweging en een dubbeldekker ligt al op zijn kant, in tegenstelling tot een gewone bus dus zo veilig zijn ze nou ook weer niet...
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Heb je cijfers die een gemiddelde van meer dan eens per jaar laten zien dat dubbeldekkerbussen in de steden omvallen?STF schreef:Mwah, mwah, een woeste stuurbeweging en een dubbeldekker ligt al op zijn kant, in tegenstelling tot een gewone bus dus zo veilig zijn ze nou ook weer niet...
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Ik lees nou ook niet bepaald veel verhalen over busongelukken waarbij gelede bussen zijn betrokken. Hooguit dat er weer eens eentje vast staat omdat ie een te scherpe draai heeft gemaakt. En dan vooral nachtbussen, toch STF?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Schitterende reportage met dito foto's over mijn favoriete stad. :D
Deze foto vind ik er echter toch echt uitspringen:
Krijg zo zin om ook weer te gaan. :X
Deze foto vind ik er echter toch echt uitspringen:
Krijg zo zin om ook weer te gaan. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Ik denk dat er vaker iets tegen het uitzwenkende deel van een bendybus aanrijdt dan dat er iets onder een omvallende dubbeldekker komt, laat ik het zo zeggen. ;-)Dexter schreef:Ik lees nou ook niet bepaald veel verhalen over busongelukken waarbij gelede bussen zijn betrokken. Hooguit dat er weer eens eentje vast staat omdat ie een te scherpe draai heeft gemaakt. En dan vooral nachtbussen, toch STF?
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Ik ben vrij recent ook in Londen geweest en toen naar het Transport for London-museum geweest en dan zie je ook een filmpje uit een dubbeldekker fabriek, waarbij ook de 'omvalbaarheid' wordt getest, dus volgens mij zit dat wel goed. Verder is het voordeel van dubbeldekkers ook dat je maar 2/3 van de ruimte van een 'bendy' gebruikt.
Het is een spectrum.
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
De dubbeldekkers waren vroeger trouwens trolleybussen, en daarvoor zelfs nog trams. Kan je je nu helemaal niets meer bij voorstellen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
De zware onderdelen (motor etc.) zitten bij een dubbeldekkerbus ook gewoon onderin. Het (massa)zwaartepunt ligt dus wel iets, maar niet dermate veel hoger dat dat problemen geeft bij nemen van bochten.STF schreef:Mwah, mwah, een woeste stuurbeweging en een dubbeldekker ligt al op zijn kant, in tegenstelling tot een gewone bus dus zo veilig zijn ze nou ook weer niet...
Het gaat bij de bendies voornamelijk om de combinatie van 18-meter bus en het drukke, vaak stilstaande verkeersbeeld. Met die lange voertuigen gebeurt het vaker dat kruispunten geblokkeerd worden of dat fietsers worden klemgereden.Dexter schreef:Ik lees nou ook niet bepaald veel verhalen over busongelukken waarbij gelede bussen zijn betrokken. Hooguit dat er weer eens eentje vast staat omdat ie een te scherpe draai heeft gemaakt. En dan vooral nachtbussen, toch STF?
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Het is ook een tijd verboden (!) geweest om op de etage een dak te hebben, dat kan je nu helemaal niet voorstellen. Stel je voor dat je zo'n draad aanraakt.Bee schreef:De dubbeldekkers waren vroeger trouwens trolleybussen, en daarvoor zelfs nog trams. Kan je je nu helemaal niets meer bij voorstellen
Het is een spectrum.
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Museumfilmpjes :DKarl schreef:Ik ben vrij recent ook in Londen geweest en toen naar het Transport for London-museum geweest en dan zie je ook een filmpje uit een dubbeldekker fabriek, waarbij ook de 'omvalbaarheid' wordt getest, dus volgens mij zit dat wel goed.
Ik ben eens aan het zoeken of ik ergens het massazwaartepunt van een dubbeldekkerbus kan vinden. Dat wil ik wel eens vergelijken met de nieuwe hybrides in Zuid-Holland (die hebben een hoop onderdelen op het dak liggen).
Re: mb90 on Tour #44: One day in London
Geweldige reportage.
Londen is super :pos:
Londen is super :pos:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten