'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door Chauf21 »

Titel van het nieuwsbericht op nu.nl: http://www.nu.nl/binnenland/2240331/pop ... rheid.html.

Deze week heeft de Raad voor Verkeer en Waterstaat een rapport uitgebracht over de effecten van veranderingen in demografie en leefstijlen op mobiliteit.
De Raad constateert dat bij ongewijzigd beleid de populariteit van de auto onverminderd hoog zal blijven en de populariteit van het openbaar vervoer en de fiets onder druk komen te staan. Dat heeft gevolgen voor de bereikbaarheid van stedelijke gebieden én van het platteland. Het zal het tegenovergestelde brengen van wat een duurzaam mobiliteitsbeleid nastreeft.

De voorkeur voor de auto heeft zowel te maken met veranderingen in de samenstelling van de bevolking als de manier waarop mensen in het leven staan.
- Zo gaat de babyboomgeneratie de komende jaren met pensioen. Het autobezit onder deze groep is hoog en zij zullen de auto blijven gebruiken.
- Onder allochtone bevolkingsgroepen heeft de auto een hoge status en wordt de fiets vaak geassocieerd met armoede. Nu maken zij nog veel gebruik van het openbaar vervoer, maar naar mate hun sociale positie verbetert, zullen ze gemakkelijker overstappen naar de auto.

Verder wordt bevestigd dat jongeren hoge eisen stellen aan informatie. Digitaal communiceren past bij hun belevingswereld. Met name in het openbaar vervoer worden hierbij veel kansen gemist. Innovatie moet niet alleen van deskundigen komen, maar juist ook van de burgers zelf..

De Raad verwacht een verschuiving in leefstijlen. Individualisme neemt toe, gezagsgetrouwheid wordt minder. De Raad constateert een groeiende behoefte aan zelfsturing: mensen willen hun eigen keuzes kunnen maken. Deze verschuivingen betekenen een toename van sociale groepen die status, gemak, snelheid, flexibiliteit, transparantie, keuzevrijheid en onafhankelijkheid hoog waarderen. Deze kenmerken worden nu voornamelijk aan de auto toegedicht. Het betekent ook een risico op een toename van asociaal verkeersgedrag. Overheid en vervoerbedrijven moeten hierop inspelen door intensief gebruik te maken van ICT-toepassingen, gemak te bevorderen, keuzemogelijkheden te bieden en door de grenzen van zelfsturing consequent te handhaven.

Zie voor meer informatie en het rapport: http://www.raadvenw.nl/extdomein/raadve ... rafie.aspx

Wellicht is het interessant om hier ook eens een boom over op te zetten :)
Zoals ook in het bijbehorende filmpje wordt gezegd: openbaar vervoer kan groeien, maar dan moet het wel afgestemd zijn op de persoonlijke behoeften. Vraag is dan hoe het OV daaraan tegemoet kan komen?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door Karl »

Maar toch staan ook snelheid en gemak in het rijtje, daar valt dus ook onder dat je nìèt 500 keer hoeft in en uit te checken op één reis van A naar B. Daar valt dus ook onder dat de trein onderdeel wordt van de rest van het OV. Daar valt dus ook onder dat de Intercity weer wordt ingevoerd. Waarom heeft zelfs Italië bij elke zitplaats een contactdoos en in Nederland is dat nieuw en dan alleen bij de eerste klasse?
Wat betreft informatievoorziening en dergelijke lijkt het mij goed als de database met dienstregelingen ook beschikbaar wordt gesteld aan anderen dan de REISinformatiebeheergroep en dat je daar ook up-to-date-informatie aan koppelt.
Aangaande het imagoprobleem, dat lijkt me toch wel lastig om daar iets aan te doen. Reizigers niet als domme idioten behandelen zou mijn inziens al helpen.
Laatst gewijzigd door Karl op wo 05 mei 2010, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door iljitsch »

Wat ook zou schelen is als het materieel comfortabeler was. Een belangrijke reden waarom de Beneluxtrein mijn favoriet is is omdat die altijd prettig zittende en vooral RUIME banken had/heeft. (Dat-ie sneller is kan ook geen kwaad.) De dubbeldekkers zijn hardstikke krap, da's echt geen lolletje om met 4 mensen op twee banken tegenover elkaar te zitten.

Verder kan de trein slecht concurreren op de korte afstand wegens het tijdrovende voor/natransport en het grote aandeel van de gemiddelde wachttijd. Op de lange afstand ben je nog steeds meestal trager dan de auto, maar je kan toch concurreren omdat het veel plezieriger reizen is: je kan een boek lezen of op je laptop werken. Maar dan moeten de treinen niet overvol zitten en comfortabel genoeg zijn. Een kop koffie p een rit van meerdere uren moet toch ook kunnen.

Wat betreft de snelheid: niet alleen rigoreus gehuchten als Hoogeveen voorbijrazen met de intercity, maar er mag hier en daar ook wel een kronkel of wat in het spoor rechtgetrokken worden. Weer Hoogeveen: vanaf daar ga je een heel eind recht naar 't westen naar Meppel. Met extra spoor waarmee de intercity deze twee stadjes afsnijdt wordt hopelijk de tocht naar Groningen een stuk sneller.

Op de stations meer zitplaatsen, en die !#%@$#% rokers aanpakken.

Bij het stadsvervoer lijkt een frequentie van 15 minuten wel leuk, maar als je tussen twee tramritjes van 5 minuten 12 minuten moet wachten valt het toch lelijk tegen. Als overstappen nodig is zou je toch eigenlijk minstens 6 x per uur moeten rijden.

En bussen die elk uur rijden: forget about it. Da's leuk als sociale voorziening voor mensen die geen andere keus hebben, maar iedereen die z'n eigen mobiliteit kan regelen zal dit nieteens als valide optie overwegen.

De auto gewoon ongenadig aanpakken, zowel bezit, rijden als parkeren. Niet dat "bezit goedkoop, rijden duur" gedoe, want dat geeft alleen maar meer auto's en uiteindelijk gaan ze toch wel een keer rijden.

Voor fietsgebruikers: flink snijden in de stoplichten. Uiteraard zijn ze nodig waar twee drukke wegen kruisen, maar er zijn plekken waar je elke 50 meter een stoplicht hebt, fietsen is dan niet te doen (als je je wat van die stoplichten aantrekt, tenminste). Woud aan fietsen bij stations opruimen ten gunste van kortparkeerders (< 24 u), je fiets bij het station stallen is bijna net zo erg als als een auto parkeren tegenwoordig.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Wat ook zou schelen is als het materieel comfortabeler was. Een belangrijke reden waarom de Beneluxtrein mijn favoriet is is omdat die altijd prettig zittende en vooral RUIME banken had/heeft. (Dat-ie sneller is kan ook geen kwaad.) De dubbeldekkers zijn hardstikke krap, da's echt geen lolletje om met 4 mensen op twee banken tegenover elkaar te zitten.

Verder kan de trein slecht concurreren op de korte afstand wegens het tijdrovende voor/natransport en het grote aandeel van de gemiddelde wachttijd. Op de lange afstand ben je nog steeds meestal trager dan de auto, maar je kan toch concurreren omdat het veel plezieriger reizen is: je kan een boek lezen of op je laptop werken. Maar dan moeten de treinen niet overvol zitten en comfortabel genoeg zijn. Een kop koffie p een rit van meerdere uren moet toch ook kunnen.
Vanwaar dat belang van de trein? Door een reis uit meerdere modaliteiten te laten bestaan creëer je juist afhankelijkheid en overstapergenissen. Dat zou je moeten proberen tegen te gaan. Ik zie bijvoorbeeld veel meer toekomst in het aanbod zoals dat in Almere Haven wordt aangeboden: in de spitsen bussen die rondjes rijden in de woonwijk en vervolgens linea recta naar de werklocaties rijden. Dat kan je dichtbij huis opstappen en bij het werk voor de deur uitstappen. Zeker als je dat goed uitwerkt, en er comfortabele bussen op inzet, zie ik daar best wel een markt in.
iljitsch schreef:Voor fietsgebruikers: flink snijden in de stoplichten. Uiteraard zijn ze nodig waar twee drukke wegen kruisen, maar er zijn plekken waar je elke 50 meter een stoplicht hebt, fietsen is dan niet te doen (als je je wat van die stoplichten aantrekt, tenminste). Woud aan fietsen bij stations opruimen ten gunste van kortparkeerders (< 24 u), je fiets bij het station stallen is bijna net zo erg als als een auto parkeren tegenwoordig.
Fietsen mag wat mij betreft ook wel wat meer gestimuleerd worden. Vaak zie je dat fietspaden er beroerd bij liggen of simpelweg geblokkeerd worden door allerlei opstakels, fietsers laagste prioriteit bij verkeerslichten hebben of dat fietsers te pas en te onpas voorrang moeten verlenen. Allemaal om de auto er maar zo snel mogelijk doorheen te krijgen. Dáár wringt wat mij betreft de schoen. Het faciliteren van autogebruik is prima en juig ik in sommige gevallen ook toe, maar je moet de auto geen absolute prioriteit en alleenrecht willen geven, dan gaat het mis.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door iljitsch »

Ik weet niet hoe je van mijn opmerkingen over de trein bij overstappen komt. Toen ik nog in Den Haag woonde ging ik wel met enige regelmaat met de trein maar niet zo vaak met de tram en nog minder met de bus. (Er rijden tamelijk weinig bussen in het centrum van Den Haag.) Binnen de stad nam ik meestal de fiets. Maar ik kon om de hoek op trams naar Den Haag CS zowel als HS stappen, wat ongeveer net zo snel is als met de fiets. Vandaar dat ik me om dat deel van de reis niet zo druk maak.

Het probleem met voor de deur instappen en voor de deur uitstappen is dat je zo wel erg veel lijnen nodig hebt of enorm om moet rijden. Ik werkte ooit in Leidschendam en kon daar mooi met tram 6 heen, dat was ideaal als fietsen (7,5 km) om de een of andere manier er niet van kwam. Maar zelfs met drie verschillende trams op de hoek geeft dat je een beperkte keus qua werkgevers...

Maar je hebt gelijk dat multimodaal flinke nadelen heeft. Als er bij mij in Transvaal een bus was die rechtstreeks naar de universiteitsbibliotheek in Leiden reed had me dat flink wat tijd gescheeld toen ik in Leiden studeerde. Nu was ik een uur onderweg voor 19 km: ruwweg een kwartier naar het station (tram of fiets), kwartier in de trein, kwartier lopen (bus rijdt maar 2 x per uur ofzo, niet de moeite), kwartier extra voor de zeer frequente vertragingen. Of een uur hard fietsen.

Over fietsen: wat overigens ook mateloos irritant is voor fietsers is de neiging om ze "opzij te duwen" bij kruisingen, waar je dus niet gewoon rechtdoor rijdt maar eerst een stuk naar rechts moet zwenken, dan oversteken en dan naar links. Dat haalt de vaart uit het fietsen en als het druk is kom je in de problemen omdat fietsers geen scherpe bochten kunnen maken en elkaar dus in de weg zitten. Helemaal erg is fietsers voor het stoplicht laten wachten op het kruisende fietspad. Zal allemaal wel gedaan zijn om elkaar makkelijker te kunnen zien (als een auto rechtsaf gaat en jou als fietser vlak naast 'm niet ziet heb je een probleem) maar het is zo enorm irritant en vanwege dat geslinger ook gevaarlijk bij regen en gladheid dat ik het een erg slecht idee vind. Laat de fietsers vóór de auto's stoppen bij stoplichten, dan zien je ze ook wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door Suus »

Ik merk in Amsterdam dat bij sommige kruisingen de tram of bus prioriteit krijgt. Als ze dan wit (= groen) licht krijgen, mogen ze doorrijden. Die lichten werken vaak op basis van VETAG. Als je bijvoorbeeld groen krijgt voor een tram die rechtdoor gaat, krijgen de fietsers geen licht voor rechtdoor, terwijl het autoverkeer op de kruising wel stil ligt. Dat soort concepten zou ik wel wat in zien (maar hoor je nooit wat over).

De kleine hoekjes in de fietspaden bij kruisingen vind ik dus niet zo erg, want door het kleine vluchtheuveltje wat zo opgeworpen kan worden verbeterd veiligheidsgevoel, omdat het auto's die de bocht om gaan dwingt een ruimere bocht te nemen en het ook tegen mensen die verkeerd mikken enigszins beschermt. Het werkt in ieder geval beter dan de rode kleur van een fietspad. Overigens kan je ook met regen nog bijzonder snel door dat soort bochtjes komen als je maar vooraan staat bij de kruisingen. Als ze rioolputten in dat soort hoekjes stoppen wordt het al vervelender, en sneeuw is natuurlijk gruwelijk irritant. De hele truc is om niet alleen op je stuur te vertrouwen. Vervelender vind ik Three-quarter, Half, Butterfly en Grand Union tramkruisingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door Ederveen »

Chauf21 schreef: Onder allochtone bevolkingsgroepen [...] wordt de fiets vaak geassocieerd met armoede.
Als dat zo is, waarom kan men zijn fiets dan niet zomaar in binnensteden laten staan zonder dat bepaalde mensen het nodig vinden deze groep armoedzaaiers ervan te beroven? Klinkt net alsof je dan dus een zwerver van zijn (lege) c1000-winkelkarretje berooft.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door Ruben »

Zwervers die elkaars lege karretjes stelen? :idea:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door Ederveen »

NS-Reiziger schreef:Zwervers die elkaars lege karretjes stelen? :idea:
:Y *bus* :X
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door Vinny »

Ederveen schreef:
Chauf21 schreef: Onder allochtone bevolkingsgroepen [...] wordt de fiets vaak geassocieerd met armoede.
Als dat zo is, waarom kan men zijn fiets dan niet zomaar in binnensteden laten staan zonder dat bepaalde mensen het nodig vinden deze groep armoedzaaiers ervan te beroven? Klinkt net alsof je dan dus een zwerver van zijn (lege) c1000-winkelkarretje berooft.
Nederlanders stelen fietsen hé ;) In Slotervaart staat je fiets betrekkelijk veilig :P

On topic: Ik denk dat de populariteit van de auto heel simpel verklaard kan worden: Het is een goedkoop, snel, comfortabel, direct en gemakkelijk vervoermiddel waarbij het OV op minimaal één en bij veel relaties op alle aspecten enorm tekort schiet. Ik denk dat daar in Nederland niet heel veel aan te doen is. Het OV zou wel versterkt kunnen worden op de belangrijkste vervoersstromen: namelijk tussen de voorstad en de stad waar relatief veel mensen werken. Als je déze autoforensen in het OV weet te krijgen dan heb je het bereikbaarheidsprobleem al sterk opgelost.

Om maar eens buiten mijn regio een goed voorbeeld te geven: Zoetermeer en Rotterdam zijn erg slecht onderling verbonden met het OV, terwijl er aannemelijk best wel wat Zoetermeerders in Rotterdam werken. Randstadrail is een gemiste kans; wanneer het metronet van Rotterdam niet alleen aan dat van Den Haag maar ook aan dat van Zoetermeer was gekoppeld had je een attractief vervoersproduct kunnen bieden. Ook denk ik dat het OV geld naar de verkeerde projecten gaat. Niemand zit te wachten op een tram in Groningen of Leiden. Leg die dan ook niet aan, en gebruik het geld om het bestaande systeem te verbeteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door willy84 »

iljitsch schreef: De auto gewoon ongenadig aanpakken, zowel bezit, rijden als parkeren. Niet dat "bezit goedkoop, rijden duur" gedoe, want dat geeft alleen maar meer auto's en uiteindelijk gaan ze toch wel een keer rijden.
Waarom autorijders criminaliseren...??? :N Waarom gooi je autorijders niet in de gevangenis? Net als mensen die zo hard werken dat ze meer dan een ander verdienen..?? Ik kan echt niet tegen dat extreem linkse gedoe.
Het is toch niet gek dat je comfortabel met de auto gaat in 25 min waar je met het OV 1.5 over doet? Neem jij dat mensen kwalelijk?

Een reiziger wil gewoon comfortabel, veilig en snel naar zijn bestemming. Dat kan je hem toch echt niet kwalijk nemen. Dan moet je niet de auto onaantrekkelijker maken maar het OV aantrekkelijker! In grote gebieden van NL is het OV geen redelijk alternatief. Face it en benut de eigen kracht van het OV in gebieden waar het wel zinvol is. Investeer dáár dan juist in ipv andere mensen cirminaliseren omdat ze gewoon op een fatsoenlijke manier op hun bestemming willen komen!
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door Suus »

Maar bij grote projecten zoals de HSL, RijnGouweLijn, Noord-Zuidlijn, Kolibri of Ridderkerklijn hoor je alleen maar huilies dat het zo ontzettend veel geld kost. Kortom, het is nooit goed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door willy84 »

Mwahh dat is wel waar wat je zegt zolang er wordt gebouwd of het niet goed gaat. Over Randstad Rail hoor je nu niks meer. De Zuiderzeelijn gaat heel geruisloos. Als straks de NZ-lijn af is dan zit iedereen er ook braaf in en na een paar jaar is iedereen het vergeten en kan je het over 50 jaar aan je kleinkinderen vertellen terwijl de Oost-Westlijn wordt gebouwd. :mrgreen:
immer kwaliteits posts
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door iljitsch »

Ik zie dat niet zo hoor, dat er veel mensen met het OV forensen tussen Zoetermeer en Rotterdam. En als dat zo is, dan kunnen ze nog altijd vrij makkelijk overstappen op Leidschenveen. Natuurlijk is een rechtstreekse verbinding leuker, maar dat zou wel 10 km nieuw spoor gekost hebben. Maar ik denk dat op een enkeling na (die bijvoorbeeld aan de westkant van Zoetermeer woont bij een RR halte en in Rotterdam bij een RR halte werkt) de verbinding toch te langzaam is om echt de concurrentie met de auto aan te kunnen. Zeker nu nu RR E nog doodloopt in het niemandsland van station Hofplein.

Overigens was ik vandaag op station Melanchtonweg, en dat kan ik niemand aanbevelen. Geen enkele zitplaats (ik moest 10 minuten wachten, op zondag is de frequentie zelfs maar 2 x per uur), irritant geklik van de stoplichten en walm en herrie van de auto's die er onderdoor rijden. Ik wilde eigenlijk wat foto's van station Rotterdam Noord maken maar bij gebrek aan haltemeldingen in tram 8 was ik ineens bij het eindpunt. Daar is een spoorwegovergang over de voormalige hofpleinlijn, en vreemd genoeg begint daarna weer de derde rail die de Rotterdamse metro gebruikt. Die loopt door naar het station Melanchtonweg 200 meter verderop, maar houdt daar dan weer op. Erg typisch.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door Bart »

Bee schreef:Maar bij grote projecten zoals de HSL, RijnGouweLijn, Noord-Zuidlijn, Kolibri of Ridderkerklijn hoor je alleen maar huilies dat het zo ontzettend veel geld kost. Kortom, het is nooit goed.
En die kosten ook te veel geld. Verbeteringen aan het ov hoeven niet per se te worden ondergebracht onder een enorm project met een mooie naam. Verbeter liever het huidige systeem met hogere frequenties en betere infrastructuur (een busbaan hier en daar). Nu hebben Nijmegen, Leiden, Groningen en Maastricht plannen voor trams, maar ik denk dat betere bussen een goedkoper alternatief zijn. Ook omdat zulke grote plannen vaak funest blijken voor het onderliggende normale ov. Met de Zuidtangent is het netwerk eronder volledig uitgekleed, met de hsl verdwijnen verbindingen op de Oude Lijn en door de Rijngouwelijn is het netwerk in en om Leiden al verslechterd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Daar is een spoorwegovergang over de voormalige hofpleinlijn, en vreemd genoeg begint daarna weer de derde rail die de Rotterdamse metro gebruikt. Die loopt door naar het station Melanchtonweg 200 meter verderop, maar houdt daar dan weer op. Erg typisch.
Dat is niet typisch, dat is toekomstgericht ;)
Links van de door jou genoemde spoorwegovergang is het begin van de metrotunnel naar het centraal station van Rotterdam. In die nieuwe situatie rijden de metro's uit Rotterdam tot Melanchtonweg met de derde rail, daarna wordt gebruikgemaakt van de bovenleiding :)
Bee schreef:Maar bij grote projecten zoals de HSL, RijnGouweLijn, Noord-Zuidlijn, Kolibri of Ridderkerklijn hoor je alleen maar huilies dat het zo ontzettend veel geld kost. Kortom, het is nooit goed.
De aanleg van de HSL heeft veel geld gekost, maar daar komt ook nog eens bovenop dat voor veel mensen de HSL niet eens aantrekkelijk wordt gemaakt. NS Hispeed/HSA streeft een winstmaximalisatie na, terwijl dergelijke projecten, mijns inziens, een maatschappelijke nutsmaximalsatie zouden moeten kennen.
NS Hispeed heeft nu liever 20 mensen die bereid zijn de volle prijs (bijvoorbeeld €20) te betalen dan dat 200 mensen €2 voor een ritje betalen. Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt is het eerste veel wenselijker, maar wil je het project maatschappelijk doen willen slagen en ook daadwerkelijk iets willen doen aan de mobiliteitsissues in dit land, zou je moeten willen streven naar het laatste. Helaas gebeurt dat nu nog niet -O-
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door iljitsch »

Chauf21 schreef:
iljitsch schreef:Daar is een spoorwegovergang over de voormalige hofpleinlijn, en vreemd genoeg begint daarna weer de derde rail die de Rotterdamse metro gebruikt. Die loopt door naar het station Melanchtonweg 200 meter verderop, maar houdt daar dan weer op. Erg typisch.
Dat is niet typisch, dat is toekomstgericht ;)
Links van de door jou genoemde spoorwegovergang is het begin van de metrotunnel naar het centraal station van Rotterdam. In die nieuwe situatie rijden de metro's uit Rotterdam tot Melanchtonweg met de derde rail, daarna wordt gebruikgemaakt van de bovenleiding :)
Ja, ik kwam er vanochtend langs in de andere richting, en wat daar gebeurt is dat de metro het linkerspoor op gaat en zo doorrijdt naar Hofplein. Het rechterspoor is op dat trajekt ook al flink overgroeid met struiken hier en daar. Het rechterspoor net voorbij de spoorwegovergang gaat al de tunnel in, dus het omschakelen van het eindpunt van Hofplein naar Rotterdam CS is alleen een kwestie van een wissel omzetten.

Maar de hele hofpleinlijn heeft verder bovenleiding, historisch verklaarbaar maar ook omdat RRE een stuk gelijk opgaat met de RR3 en RR4 van de HTM, en er zijn nog een paar AHOBs waar een derde rail wat onhandig zou zijn... Dat stukje van 200 meter met derde rail snap ik dus niet zo goed. Of misschien is het nodig om voldoende tijd te hebben om om te schakelen van de derde rail naar de pantograaf of andersom.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door Suus »

Gezien de redelijk korte afstand tussen de tunnel en het metrostation, inclusief de spoorwegovergang Kleiweg, denk ik dat het logischer is om de bestuurder van de metro daar de aandacht op te laten richten dan om het rijdend omschakelen van stroomvoorziening. Op de A en B lijn gebeurt dat wel tijdens het rijden (herkenbaar aan de stevige puf tussen Capelsebrug en Schenkel), en daar kan dat omdat er (nog) geen speciale aandacht nodig is op dat traject.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: 'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'

Bericht door Justin »

Zeg, dit lijkt wel alsof het uit mijn bachelorthesis is overgenomen :| :neg:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten