Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Wubbo »

Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd
Geplaatst op: donderdag 6 mei 2010 18:49
Laatst bijgewerkt: donderdag 6 mei 2010 18:51


Het treinverkeer van en naar Rotterdam Centraal is aan het eind van donderdagmiddag op last van de politie stilgelegd omdat er mensen op het spoor liepen. De mensen kwamen uit een trein die vlak bij het station werd stilgezet in afwachting van de afhandeling van een brandje in een andere trein op het station. De passagiers ongeduldig en hebben zij zelf de deuren van de trein geopend.
Lees verder
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Caspar »

Vandaag zijn ze wel met honderden agenten aanwezig, dus zou je zeggen allemaal een boete. Ik geloof dat er 150 euro op staat, maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door AppleMoose »

Spoorlopen is de nieuwe mode tegenwoordig? :roll:
Geduld is er niet meer bij lijkt het wel :? :?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Dexter »

Ik ben die mentaliteit van tegenwoordig echt zo langzamerhand beu aan het worden. Ik begrijp dat mensen op een gegeven moment hun geduld verliezen, maar om dan meteen levensgevaarlijke toeren uit te gaan halen met grote gevolgen voor nog meer reizigers dat doet bij mij de deur dicht.

Volgende keer als ik een langere ongeplande stilstand heb, dan roep ik om dat er hoogspanning op de baan staat. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door STF »

Het is echt de Nederlandse mentaliteit want in Luxemburg kunnen beneden de 5 km/u de deuren gewoon geopend worden maar geen mens die eraan zit tijdens stilstand bij een defect o.i.d. In Nederland heeft iedereen stress en haast, zelfs bejaarden!

En omroepen dat er hoogspanning op de baan staat helpt heus niks, ik heb de reizigers uit een defecte trein (ergens rond Bijlmer Arena) weleens gewoon langs en over de spanningsrail van de Amsterdamse metro zien lopen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Dexter »

STF schreef:En omroepen dat er hoogspanning op de baan staat helpt heus niks, ik heb de reizigers uit een defecte trein (ergens rond Bijlmer Arena) weleens gewoon langs en over de spanningsrail van de Amsterdamse metro zien lopen.
Sterker nog, mensen gebruiken de derde rail dan als 'handig afstapje' om uit de trein te klimmen... :N
Vallend blad maakt rails glad.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door robert55 »

Je kan dat veroordelen, maar je moet dan wel de tijden weten.
Volgens de spotters van Somda was de brandweer om 17.17 gealarmeerd. De melding dat de treindienst was stilgelegd was van 18.00
Als je een half uur lang alleen maar non-informatie [waarschijnlijk in de trant van "we staan voor een rood sein" of "op last van de politie"] krijgt, kan zien dat er geen treinbewegingen zijn en op loopafstand van het station staat wordt het ongeduld wel een beetje verklaarbaar.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Caspar »

En omroepen dat er hoogspanning op de baan staat helpt heus niks, ik heb de reizigers uit een defecte trein (ergens rond Bijlmer Arena) weleens gewoon langs en over de spanningsrail van de Amsterdamse metro zien lopen.
Bij Bijlmer ArenA is ook wel eens een reiziger op deze manier de trein uit gegaan, en die wilde naar een ander perron even door de sporen gaan. Hij zwaaide zijn lichaam over het wandje heen het spoor scheidt met... Jawel het stationsplein wat er 12 meter onder ligt. De beste man zal ongetwijfeld gedacht hebben zo bij de metro sporen terecht te komen, die daar weer een meter of 2 verder liggen. Maar was op deze manier overleden.
Als je een half uur lang alleen maar non-informatie [waarschijnlijk in de trant van "we staan voor een rood sein" of "op last van de politie"] krijgt, kan zien dat er geen treinbewegingen zijn en op loopafstand van het station staat wordt het ongeduld wel een beetje verklaarbaar.
Tsja al sta je er 2 uren. Dan is het nog superdom. Als je met een auto met pech op de vluchtstrook staat, en je krijgt dorst, dan ren je toch ook niet even naar de overkant van de snelweg als daar toevallig een tankstation ligt?
En overigens is me opgevallen dat ook de spotters van Somda het vaak niet bij het juiste eind hebben met hun constateringen, daarom is het ook een site waar ik niet zo graag kom.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Dexter »

Ik moet ook niks hebben van Somda, het wemelt daar van de mensen die denken dat ze de waarheid in pacht hebben. En daarnaast wordt daar wel heel erg krampachtig gehamerd op het on-topic blijven en zijn de leden zo onaardig tegen elkaar. Dan vind ik het hier veel gezelliger en iedereen hier laat elkaar tenminste in elkaars waarde. :pos:
Vallend blad maakt rails glad.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door robert55 »

Caspar schreef:
Als je een half uur lang alleen maar non-informatie [waarschijnlijk in de trant van "we staan voor een rood sein" of "op last van de politie"] krijgt, kan zien dat er geen treinbewegingen zijn en op loopafstand van het station staat wordt het ongeduld wel een beetje verklaarbaar.
Tsja al sta je er 2 uren. Dan is het nog superdom. Als je met een auto met pech op de vluchtstrook staat, en je krijgt dorst, dan ren je toch ook niet even naar de overkant van de snelweg als daar toevallig een tankstation ligt?
Ik denk niet dat je twee uur in een auto op de vluchtstrook kan stilzitten zonder dat je door de politie wordt aangesproken over wat je in hemelsnaam aan het doen bent. Overigens, mocht je met pech stil komen te staan: zet je gevarendriehoek uit en ga zelf met je passagiers achter de vangrail staan. Die auto staat niet veilig.

Ik zeg niet dat het slim is om uit de trein te gaan, maar ik heb wel het gevoel dat er soms te makkelijk wordt besloten [op niveau verkeersleiding / politie / brandweer] dat die reizigers daar wel goed zitten en best wel even kunnen wachten.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Dexter »

robert55 schreef:Ik zeg niet dat het slim is om uit de trein te gaan, maar ik heb wel het gevoel dat er soms te makkelijk wordt besloten [op niveau verkeersleiding / politie / brandweer] dat die reizigers daar wel goed zitten en best wel even kunnen wachten.
Ik geloof niet dat er besloten wordt dat de reizigers daar wel goed zitten, ik denk eerder dat er tegenwoordig te gemakkelijk wordt besloten door instanties die geen verstand van treinverkeer hebben (zoals KLPD en de brandweer) om meteen het volledige treinverkeer plat te gooien en dat er niet stilgestaan wordt bij de consequenties die dat voor de reizigers heeft, vooral in die stilstaande treinen. Daarnaast is de hele communicatie/overlegmolen te groot en te traag.

Het zou veel beter zijn om bij calamiteiten emplacementen en baanvakken (vooral als die meersporig zijn) zo mogelijk slechts in gedeelten buiten dienst te stellen en zoveel mogelijk treinen de kans te geven om langs een perron te komen, zodat de reizigers de trein normaal kunnen verlaten. Bij een brandmelding zoals in dit geval kan dat niet, maar bij een aanrijding of spoorlopers zou je treinen via een aanwijzing met voorzichtig rijden naar binnen kunnen halen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Vinny »

Bij Bijlmer ArenA is ook wel eens een reiziger op deze manier de trein uit gegaan,
Tijdens de verbouwing werd op het station consequent omgeroepen dat het oversteken van de sporen levensgevaarlijk en volstrekt illegaal was. Ik denk dat er meer mensen zijn geweest die de afstand via de stationshal te groot vonden. Vroeger kon je meteen overstappen, tijdens de verbouwing was het een heel doolhof wat je door moest. Het is nu wel ietsje verbeterd, maar mensen hebben wel het gevoel dat ze erg om moeten lopen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Jurjen »

Hadden ze toch even in Duitsland op werkbezoek moeten gaan. Berlin Hbf bijvoorbeeld kent vanaf het perron korte roltrappen naar een soort 'tussenniveau', vanwaar een roltrap verder naar beneden naar het 'ingangsniveau' genomen kan worden. Zo'n tussenniveau zou op Bijlmer ook handig geweest zijn, maar bouwtechnisch veel duurder, en levert minder omzet in de winkels op, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Suus »

Bijlmer moest een zo groot mogelijke stationshal met zo min mogelijk belemmeringen vanwege de afvoer van zeer grote mensenmassa's, bijvoorbeeld met een wedstrijd of concert in de ArenA.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door robert55 »

Dexter schreef: Ik geloof niet dat er besloten wordt dat de reizigers daar wel goed zitten, ik denk eerder dat er tegenwoordig te gemakkelijk wordt besloten door instanties die geen verstand van treinverkeer hebben (zoals KLPD en de brandweer) om meteen het volledige treinverkeer plat te gooien en dat er niet stilgestaan wordt bij de consequenties die dat voor de reizigers heeft, vooral in die stilstaande treinen. Daarnaast is de hele communicatie/overlegmolen te groot en te traag.

Het zou veel beter zijn om bij calamiteiten emplacementen en baanvakken (vooral als die meersporig zijn) zo mogelijk slechts in gedeelten buiten dienst te stellen en zoveel mogelijk treinen de kans te geven om langs een perron te komen, zodat de reizigers de trein normaal kunnen verlaten. Bij een brandmelding zoals in dit geval kan dat niet, maar bij een aanrijding of spoorlopers zou je treinen via een aanwijzing met voorzichtig rijden naar binnen kunnen halen.
Als je het rapport van de IVW en de Inspectie Openbare orde en veiligheid leest over het brandje in de Schiphol tunnel in juli 2009 dan krijg ik de indruk dat het sterk schort aan de communicatie tussen verkeersleiding en politie/brandweer en dat de gehanteerde protocollen wel erg makkelijk uitgaan van de beheersbaarheid van de passagiers.
Overigens speelde daar ook iets met passagiers die een trein wilden verlaten. Die trein stond in een tunelbuis voor het station en kwam steeds meer in de rook te staan. De officiele veiligheidsleer in Nederland is dat het station de veilige haven is, wat in dit geval dus niet zo was. De machinist vroeg en kreeg uiteindelijk toestemming om om te bouwen maar het duurde erg lang voor hij terug mocht rijden. In het rapport staat dat het treinpersoneel het 'moeilijk' had om de reizigers binnen te houden. Dat is wel logisch met een machinist die op de bok moet blijven en waarschijnlijk niet in ieder treinstel een conducteur

Overigens zou ook een brandmelding als deze op z'n omvang beoordeeld moeten worden. AFAIK was het geen uitslaande brand en is het dan echt nodig heel Rtd dicht te gooien?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Vinny »

Als je het rapport van de IVW en de Inspectie Openbare orde en veiligheid leest over het brandje in de Schiphol tunnel in juli 2009 dan krijg ik de indruk dat het sterk schort aan de communicatie tussen verkeersleiding en politie/brandweer en dat de gehanteerde protocollen wel erg makkelijk uitgaan van de beheersbaarheid van de passagiers.
Wat mij altijd zo opvalt is dat het ontzettend makkelijk is om aan te geven wat er allemaal níet klopt, maar dat er weinig concrete aanbevelingen worden gedaan hoe er in zulke gevallen wél moet worden gehandeld. Ik constateer dat de brandweer/politie bij regelmaat het treinverkeer helemaal plat (wenst) te leggen, zonder na te denken over de eventuele gevolgen voor reizigers die in die treinen zitten. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat de politie en brandweer vaak geen specifieke kennis hebben van het spoorwezen en een treindienstleider weer erg moeilijk zich een beeld kan vormen van de situatie ter plaatse.

Overigens vind ik dat er op de Schipholtunnel wel eens een keer een "echte" rampoefening mag plaatsvinden, die gewoon in de dienstregeling plaats vindt. Eigenlijk (maar dat is natuurlijk om logische wijze taboe) tijdens een ochtend- of avondspits. En dan kijken of je alle treinen met de reizigers erin ordentelijk kan evacueren en het treinverkeer zo snel mogelijk weer geheel op orde hebt.

Ik heb ernstig mijn twijfels of dat gaat lukken. Maar je hebt wel meteen de zwakheden in je veiligheidssysteem te pakken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Jurjen »

Bee schreef:Bijlmer moest een zo groot mogelijke stationshal met zo min mogelijk belemmeringen vanwege de afvoer van zeer grote mensenmassa's, bijvoorbeeld met een wedstrijd of concert in de ArenA.
Ah, als je het zo zegt klinkt het logisch. Een bij evenementen afsluitbaar 'overstapniveau' dan, met eigen (rol)trappen vanaf het perron en geen doorgang naar de uitgang. ;-) (Maar we gaan geloof ik weer off-topic. Eh, met zo'n overstapniveau kan je bij een calamiteit in de stationshal wel de overstapfunctie van het station behouden! :Y )
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Dexter »

Vinny schreef:Overigens vind ik dat er op de Schipholtunnel wel eens een keer een "echte" rampoefening mag plaatsvinden, die gewoon in de dienstregeling plaats vindt. Eigenlijk (maar dat is natuurlijk om logische wijze taboe) tijdens een ochtend- of avondspits. En dan kijken of je alle treinen met de reizigers erin ordentelijk kan evacueren en het treinverkeer zo snel mogelijk weer geheel op orde hebt.
Ik heb zelf in 2002 deelgenomen aan een rampenoefening in de Willemsspoortunnel. We zijn toen met zo'n 400 man in een DDAR geladen, gerangschikt naar kleur, elke bak en verdieping een andere kleur. We kregen opdrachten mee in welke mate we gewond/aangeslagen waren en er waren ook professionele lotus-acteurs bij, met griezelig realistische verwondingen. Ze schreeuwden hysterisch en bloedden als een rund, het was levensecht.

Op het diepste punt onder de Nieuwe Maas, even voorbij station Blaak werdt er aan de noodrem getrokken en de trein vol disco-rook gezet. We moesten toen z.s.m. de trein uit en met de richting van de rook mee om via de noodtrappenhuizen de tunnel verlaten. Maar om bij het dichtstbijzijnde noodtrappenhuis te komen, moesten we juist recht tegen de rook in lopen. Het was een heel gedoe met die mensenmassa in het schemerdonker op dat smalle paadje.

En daar sta je dan, om 3:00 uur in de nacht in de stromende regen ergens in Rotterdam-Zuid... Toen we eenmaal aan de oppervlakte waren, werdt er door de hulpdiensten een groot oranje zeil over ons heen gegooit en werdt er een rood-wit-lint om ons heen gespannen, alsof we een kudde schapen waren. Het duurde nog tot 4:00 uur tot een RET-bus ons terug naar CS bracht. De uitkomst? Als het voor het echie was, waren er vele gewonden en zelfs doden gevallen. De communicatie tussen de verschillende instanties verliep stroperig en was echt barslecht. :neg:
Vallend blad maakt rails glad.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Treinverkeer Rotterdam CS deels stilgelegd

Bericht door Justin »

Misschien dat een herhaling weer nodig is? Of komt die er nochthans niet?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten