Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Ardan »

Het is dan wel geen afwijking in materieelinzet, maar wel in materieel-in-ZIT....
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Joshua »

Euhm tja wat zal ik zeggen. Zo zie je maar dat de stoelen eigenlijk niet zo veel verschillen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Dexter »

Qua formaat misschien niet, maar qua hardheid zeker wel. IRM: Zalig zacht. VIRM 1/2/3: Terugstuiterfactor = hoog. VIRM 4: IC-materieel-onwaardig hard, zelfs in de 1e klas. Al worden de stoelen van VIRM 4 misschien na een aantal jaar dagelijks gebruik nog wel wat zitzachter. :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Jurjen »

Grappig. Zelf mijd ik IRM voor ritten van langer dan een half uur en neem ik het liefste plaats in VIRM-4. (Bij gebrek aan 'echte' Intercity's op de door mij bereisde trajecten. ;))
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Ardan »

Kan iemand mij nou eindelijk eens het verschil uitleggen tussen IRM en VIRM? Ik zie dat iedereen het hier met regelmaat over IRM heeft, maar die bestáán toch helemaal niet meer? (nee, staat ook niet op wikipedia.)
(okee, en DDAR en DDM-2, 3, 4, 5, 6, 7 enz. en etc. kan ik ook niet uit elkaar houden, maar probeer ik ook niet meer. De mDDM kan ik wel ontdekken en de DDM-1 ook, maar dat is alles.)
Ik doe ook maar wat
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Jurjen »

IRM bestaat niet meer inderdaad. Dat waren de 3- en 4-delige treinen die als eerste zijn gaan rijden. Die zijn later verlengd. De IRM-III tot VIRM-IV met dus 1 bak extra en IRM-IV tot VIRM-VI. De 'toenmalige' IRM's kan je herkennen aan de blauwpaarse, niet-stoffen bekleding in 3 van de 4, of 4 van de 6 bakken. Omdat we het nu niet over de complete treinen hadden, maar over de bekleding, noemden we het weer even 'IRM', want in de extra tussenbak die er bij de verlenging tussen is gezet, is dezelfde bekleding gebruikt als in de gelijk als 4- of 6-delige treinen geleverde VIRM's.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Dexter »

@Ardan: Ja excuus, met IRM bedoelde ik de 'oude' originele bakken van de eerste bestelling uit 1994, waar nog de originele stoelen in zitten. Jurjen, bedankt voor je uitleg. :wink:

Overigens staat er bij ons op bv de dienstkaartjes nog steeds IRM. VIRM was oorspronkelijk alleen de projectnaam voor het verlengen en de nieuwbouw van stammen en zou alles na afronden van het project IRM gaan heten. Maar de naam VIRM is zo ingeburgerd geraakt dat er ook intern bij NS meer over VIRM gesproken wordt dan over IRM.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Ardan »

Okee, het is me duidelijk, bedankt heren!
Wat --Stefan-- en ik ons trouwens eens hebben zitten afvragen... waarom zijn de 'oude' viertjes niet gewoon viertjes gebleven, en zijn de drietjes naar zesjes verlengd? Was toch veel makkelijker? Of zou dat niet uitkomen met het aantal treinen dat ze wilden hebben?
Ik doe ook maar wat
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Jurjen »

Ardan schreef:Okee, het is me duidelijk, bedankt heren!
Wat --Stefan-- en ik ons trouwens eens hebben zitten afvragen... waarom zijn de 'oude' viertjes niet gewoon viertjes gebleven, en zijn de drietjes naar zesjes verlengd? Was toch veel makkelijker? Of zou dat niet uitkomen met het aantal treinen dat ze wilden hebben?
De drietjes hebben bij de verlenging een bak met stroomafnemer erbij gekregen, die hadden de 'originele' viertjes niet. De viertjes hebben zo'n zelfde bak en een aangedreven bak erbij gekregen. Niet alle tussenrijtuigen zijn exact hetzelfde natuurlijk. Het hoe en waarom precies weet ik ook niet. ;)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Karl »

Heeft men moet bewust voor twee bakken met stroomafnemer per trein hebben gekozen, vanwege storingen of iets dergelijks? Anders lijkt het ook nog geld weg gooien, bakken met stroomafnemers en aandrijvingen en dergelijke zijn ook niet gratis.
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Dexter »

@Karl: Het oude IRM had twee aangedreven kopbakken per stel, met ieder een stroomafnemer en een eigen snelschakelaar. Het waren in feite twee omafhankelijke motorbakken met elk hun eigen installaties (maar wel met elkaar verbonden natuurlijk) dit vanwege een grotere betrouwbaarheid. Als je de trein bij bv brand moest aarden, dan moest je dit ook twee keer doen, in beide kopbakken. Bij de ombouw naar VIRM hielden de twee kopbakken hun motoren, maar de stroomafnemers werden naar de nieuwe tussenbak verplaatst en er kwam 1 snelschakelaar.

@Ardan: De drietjes zijn verlengd naar viertjes zodat er een nieuwe tussenbak met de stroomafnemers en elektrische installatie kon worden ingebouwd die ook geschikt is voor een eventuele aanpassing van de bovenleidingsspanning op het binnenlandse net naar 25 kV (zoals op de HSL en de Betuwelijn). Daar waren toen plannen voor en als dat ooit zou gebeuren is het VIRM er op voorbereid: In die nieuwe bak (de ABv6, met de stroomafnemers op het dak) is plaats voor een transformator en is de bak al verstevigd. Als je goed kijkt, staat die bak iets hoger op z'n vering dan de andere bakken, dat kan je mooi zien als je de belijning van die bak met een andere, naastgelegen bak vergelijkt. :wink:

En de viertjes zijn zesjes geworden omdat er behalve die ABv6 nog een extra aangedreven bak (mBv7) in de stam moest komen om de rijkarakteristieken gelijk te houden en anders zouden ze trager worden in vergelijking met een viertje.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Suus »

Breng Ambassador 1845 bracht vandaag een bezoekje aan Amsterdam, hij stond de hele dag geparkeerd OP het Meester Visserplein. Het roze dak paste mooi bij de Giro :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door reisthijs »

Ardan schreef:(okee, en DDAR en DDM-2, 3, 4, 5, 6, 7 enz. en etc. kan ik ook niet uit elkaar houden, maar probeer ik ook niet meer. De mDDM kan ik wel ontdekken en de DDM-1 ook, maar dat is alles.)
Zo ingewikkeld is dat eigenlijk niet. Naast de mDDM en DDM-1 is er alleen nog DDM-2 en DDM-3 en daarin is het grote verschil dat de eerste serie harde groen bankjes heeft en de tweede zachte groene bankjes.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Suus »

... en een andere kleur vloer, bij de een is het blauw en bij de ander is het grijs. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Jurjen »

Maar dan heb je dus ook mDDM-2 en -3? Want volgens mij ben ik in zowel tussenrijtuigen als in stuurstand als in mDDM harde danwel zachte banken tegengekomen (waarbij ik voor Almere-Amsterdam vaak weinig voorkeur heb, maar voor Almere-Utrecht per se de zachte banken opzoek...)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Dexter »

Er is maar 1 serie mDDM. Jij bedoelt vast DDM-2 en -3 beter bekend als DDAR, de rijtuigen met de groene banken en de confetti-tafeltjes. Die rijden zowel met een 1700 als met een mDDM (de motorbak zelf). DDM-1 is de oudste serie die met een 1800 rijden.
Vallend blad maakt rails glad.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Jurjen »

Is er een mDDM waarbij de 'verkeerde' stoelen geplaatst zijn dan? Ik meen laatst toch een mDDM (het motorrijtuig zelf dus) met harde banken tegengekomen te zijn, of ik vergis me heel hard hoor, dat kan ook...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Caspar »

Dat zou dan een uitzondering zijn, want ik heb tot nog toe altijd zittingen gezien waar je onder de hoofdsteun door kan kijken in de motorwagen.
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Maik »

Zover ik weet hebben alle mDDM'en "zachte" banken.
Pommes.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Meltrain »

Jurjen schreef:Grappig. Zelf mijd ik IRM voor ritten van langer dan een half uur
Ja, ik ook. Dan gaat dat plastic echt behoorlijk 'zweten' en daardoor irriteren aan je achterwerk. :?
Zelf heb ik het liefst VIRM-1/2/3 (maar nog liever geen VIRM ;) ).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Joshua »

Ach de nieuwste VIRM met die blauwe stoeltjes vind ik best leuk. Al gaat mijn grote voorkeur nog wel gewoon naar de ICRm.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Justin »

Nou ja, het zit vrij hard. Ik denk niet dat de zittingen binnen twee jaar zachter gaan worden.

Als ik in een IRM zit, zit ik liever in de VIRM (95xx/87xx) stoelen, aangezien ik die wat lekkerder vind zitten. Vooral in de zomer, dan krijg ik geen plakbillen en plakrug als ik in een korte broek en t-shirt rondloop.

Maar mocht ik een eerste klas kaartje hebben, dan heb ik liever de nieuwe IRM (>9547), omdat ze stroom hebben. En zoals flink wat mensen hier weten, is dat ik nogal verslaafd ben aan stopcontacten in de trein.

(zit daarom in een GTW liever bij een klapstoeltje dan bij een normale zitting, indien ik me niet op Ddr-Gdm, Lw-Hlgh/Stv bevind). Verder jammer dat mijn telefoonadapter niet in de stopcontacten van de ICMm passen... Moet maar een tussenstuk of verlengsnoer meenemen :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Dexter »

Dan doe je even klopklop op de cabinedeur en dan vraag je aan de mcn of hc of je je gsm mag opladen. (In de cabines van ICMm zitten ook stopcontacten en gelukkig niet van die rare diepe) En ik ben niet zo moeilijk hoor. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Marc »

Dat stopcontact is toch voor extra airco :mrgreen: :mrgreen:...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #2

Bericht door Caspar »

Omgekeerde wereld: In de t1500 / t4500 rijdt al een hele dag een Ddar, en in de stopper tussen Amsterdam en Amersfoort al de hele dag een ICMm. Vooral op een zondag zou men dat toch beter kunnen omdraaien?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten