Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Bastiaan »

Gisteren zat ik in een tram van de RET, gebruik makend van mijn weekend-OV op Hemelvaartsdag. De controleur kwam mij vragen om mijn vervoerbewijs en ik liet mijn kaart zien. Opeens werd er moeilijk gedaan over het feit dat een donderdag niet in het weekend valt en dat ik dus een roze strippenkaart moet kopen. Eerlijk gezegd keek ik daar niet raar van op. Ik heb zoiets al eerder meegemaakt bij de RET; toen moest ik aan zo'n jongen uitleggen dat de weekend-OV ook vrijdagmiddag na 12:00 uur geldig is.

Om deze jongen te overtuigen haalde ik mijn kaart uit de hoes en liet de achterkant zien: de weekend-OV is ook op feestdagen geldig, en onder anderen 1 mei (Hemelvaartsdag) is een feestdag. Nee, dat was volgens hem niet goed genoeg en ik moest gewoon een strippenkaart kopen, anders moest ik er bij de volgende halte maar uit :shock: Ik begon een beetje boos te worden en legde nog een keer uit dat het zo op de kaart staat. Hij begon te twijfelen en ging het vervolgens navragen aan de bestuurder.
Hij kwam terug en ik weet niet wat hij precies aan die bestuurder gevraagd heeft, maar het werd er voor mij niet echt beter op. Deze keer was mijn houding een stuk onvriendelijker. "Het staat er toch gewoon op?!" beet ik hem toe. Hij zou het nog eens gaan navragen, maar hij deed vervolgens niets. Bij de volgende halte kwam de tram tot stilstand en ik kreeg het verzoek om hier uit te stappen. Prima, maar eerst wilde ik wel even zijn naam hebben, dus daar heb ik dan ook om gevraagd. Vervolgens kreeg ik als antwoord dat hij niet zou weten waarom ik zijn naam moest hebben. Ach, zoek het dan allemaal maar zelf uit. Ik heb toch alle tijd; ik neem de volgende tram wel.

Nadat ik uitgestapt was heb ik direct de klantenservice gebeld en gevraagd hoe het nou precies zit op Hemelvaartsdag. Ik kreeg netjes te horen dat de weekend-OV gewoon geldig was. "Nou, dat is mooi, want ik ben net de tram uitgezet." "O, wilt u daar een klacht van maken?" "Ja, heel graag!" Dus lijnnummer en halte doorgegeven. Die hoort er nog wel van :D "En wilt u ook een reactie ontvangen van de RET?" "Als dat kan, graag :P "
Ik zal vast niet de eerste zijn die dit meemaakt. De RET mag haar controleurs wel wat beter opleiden, als je het mij vraagt. Zo weinig kennis van vervoersbewijzen, maar vervolgens wel de baas op de tram spelen. Zo geven we het openbaar vervoer weer dat kleine beetje extra kwaliteit ...
Ik wacht de reactie wel af 8-)
Laatst gewijzigd door Bastiaan op vr 02 mei 2008, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Karl »

De RET heeft inderdaad een stelletje idioten op de voertuigen, een aantal maanden geleden had ik een controleur die beweerde dat je niet terug mocht reizen met je strippenkaart, ook wanneer je gestempelde zones nog niet waren verlopen. :roll:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Daantje »

Ik zou niet te hard op die reactie wachten. Ik moet ook nog steeds een reactie van de HTM krijgen op al mijn klachten vorig jaar november toen ik zowat dagelijks 50 minuten in Leidschenveen op een bus stond te wachten die elk kwartier hoort te rijden...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door WSM »

Deze bijdrage geeft haarfijn aan wat er gebeurt als je mensen zonder voldoende kennis en opleiding een controlerende taak geeft. Het geeft ook aan dat het helemaal geen goed idee is om dit soort lieden meer bevoegdheden te geven, laat staan wapens.
Bastiaan schreef:Om deze jongen te overtuigen haalde ik mijn kaart uit de hoes en liet de achterkant zien: de weekend-OV is ook op feestdagen geldig, en onder anderen 1 mei (Hemelvaartsdag) is een feestdag. Nee, dat was volgens hem niet goed genoeg en ik moest gewoon een strippenkaart kopen, anders moest ik er bij de volgende halte maar uit :shock: Ik begon een beetje boos te worden en legde nog een keer uit dat het zo op de kaart staat. Hij begon te twijfelen en ging het vervolgens navragen aan de bestuurder.
Hij kwam terug en ik weet niet wat hij precies aan die bestuurder gevraagd heeft, maar het werd er voor mij niet echt beter op. Deze keer was mijn houding een stuk onvriendelijker. "Het staat er toch gewoon op?!" beet ik hem toe. Hij zou het nog eens gaan navragen, maar hij deed vervolgens niets. Bij de volgende halte kwam de tram tot stilstand en ik kreeg het verzoek om hier uit te stappen. Prima, maar eerst wilde ik wel even zijn naam hebben, dus daar heb ik dan ook om gevraagd. Vervolgens kreeg ik als antwoord dat hij niet zou weten waarom ik zijn naam moest hebben. Ach, zoek het dan allemaal maar zelf uit. Ik heb toch alle tijd; ik neem de volgende tram wel.
De kennis van dit sujet schiet duidelijk te kort:
1. hij kan niet lezen;
2. volgens artikel 5.12 awb dienen toezichthouders zich desgevraagd te legitimeren.
Nadat ik uitgestapt was heb ik direct de klantenservice gebeld en gevraagd hoe het nou precies zit op Hemelvaartsdag. Ik kreeg netjes te horen dat de weekend-OV gewoon geldig was. "Nou, dat is mooi, want ik ben net de tram uitgezet." "O, wilt u daar een klacht van maken?" "Ja, heel graag!" Dus lijnnummer en halte doorgegeven. Die hoort er nog wel van :D "En wilt u ook een reactie ontvangen van de RET?" "Als dat kan, graag :P "
Is het onterecht uit trams zetten van reizigers eigenlijk een strafbaar feit? Immers de toezichthouder maakt misbruik van zijn bevoegdheden.
Ik zal vast niet de eerste zijn die dit meemaakt. De RET mag haar controleurs wel wat beter opleiden, als je het mij vraagt. Zo weinig kennis van vervoersbewijzen, maar vervolgens wel de baas op de tram spelen. Zo geven we het openbaar vervoer weer dat kleine beetje extra kwaliteit ...
Kennelijk speelt ook de RET graag voor sociale werkplaats. :(
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door mb90 »

Tsja, het niveau van sommige controleurs bij de RET is inderdaad bedroevend. De openingspost zegt alweer genoeg. Ik begrijp niet hoe sommige figuren controleur zijn geworden bij de RET. Gewoon van de straat gehaald en een pakje aangetrokken ofzo? Overigens zijn lang niet alle controleurs zo dom als de struisvogel van de openingspost, maar het geeft wel een gelijk een vooroordeel voor de rest... :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Geert »

Bastiaan schreef:Bij de volgende halte kwam de tram tot stilstand en ik kreeg het verzoek om hier uit te stappen. Prima, maar eerst wilde ik wel even zijn naam hebben, dus daar heb ik dan ook om gevraagd. Vervolgens kreeg ik als antwoord dat hij niet zou weten waarom ik zijn naam moest hebben. Ach, zoek het dan allemaal maar zelf uit. Ik heb toch alle tijd; ik neem de volgende tram wel.
Heel aardig voor je medereizigers :), maar ik ben benieuwd wat er gebeurd was als je was blijven zitten. Belachelijk, zulke controleurs die van een van de meestgebruikte vervoersbewijzen niet eens de geldigheid kennen. :roll:

Wat betreft de klantenservice: alle keren dat ik een klacht/opmerking stuurde kreeg ik netjes een reactie. :!:
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Linkerspoor »

Ik was mooi blijven zitten.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door M57 »

Anders ik wel. Waarschijnlijk komt er dan zo'n busje met een RET-controleploeg. (Zo gaat dat bij het GVB.) Als het goed is weten die dan wel hoe het zit.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door deadlock »

Linkerspoor schreef:Ik was mooi blijven zitten.
8-) ik zou waarschijnlijk ook een hoop lawaai gemaakt hebben en iets geroepen hebben met haal je baas of politie er maar bij jij incompetente leeghoofdige dombo.... ofzo.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door WSM »

Je kunt natuurlijk ook zelf de politie bellen, met de melding dat je onterecht wordt lastiggevallen door een zogenaamde controleur (het lijkt me eerder een verkapte vorm van sociale werkvoorziening).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door aswnl »

WSM schreef:Je kunt natuurlijk ook zelf de politie bellen, met de melding dat je onterecht wordt lastiggevallen door een zogenaamde controleur (het lijkt me eerder een verkapte vorm van sociale werkvoorziening).
Inderdaad, en er ook even bij vermelden dat er een nepcontroleur actief is omdat meneer geen legitimatie kan tonen.
deadlock schreef:Ik zou waarschijnlijk ook een hoop lawaai gemaakt hebben en iets geroepen hebben met haal je baas of politie er maar bij jij incompetente leeghoofdige dombo.... ofzo.
Schelden werkt meestal averechts. Gewoon blijven zitten en laat de controleploeg maar komen. En vervolgens publiekelijk excuses eisen.

Weet je waar die meneer nog wel geschikt voor is ? Voor flits-BOA...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door deadlock »

schelden vind ik nog iets anders dan iemand uitmaken voor dombo ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door aswnl »

Nou, daar verschillen we dan behoorlijk van mening...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Vinny »

schelden kan natuurlijk in gradaties. Persoonlijk vind ik iemand voor 'dombo' uitmaken iets minder erg dan er allerlei ernstige ziektes tussendoor gooien; wat overigens in steden gebruikelijk is helaas.
Voor flits-BOA...

Bordje:
30 kilometer per uur
tijdens schooltijd

Ben je dan nog zo blij als hij flitsboa is :wink: :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Meltrain »

Wat ik me afvraag: is het een controleur of conductuer?
In het eerste geval, zou ik diep geschokt zijn. In het tweede geval, verbaast het me niet echt. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Ruben »

Het is ook altijd hetzelfde als het weer 16 augustus is, dat vergeet men ook altijd. Loop je door nadat je dat ding hebt laten zien aan de chauffeur, en dan wordt je teruggefloten of je niet ff moet stempelen...
Als je al jaren in het vak zit zou je gewoon op moeten staan de 16e van augustus en als eerste moeten realiseren dat je vandaag op je werk weer niet-stempelende studenten krijgt, vind ik.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Geert »

meltrain schreef:Wat ik me afvraag: is het een controleur of conductuer?
In het eerste geval, zou ik diep geschokt zijn. In het tweede geval, verbaast het me niet echt. :P
Ze moeten het allebei weten, kennis van vervoerbewijzen lijkt me wel een basiselement voor zowel controleurs als conducteurs...
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Bastiaan »

Ik heb zojuist een brief ontvangen van de RET met daarin het volgende.
Geachte heer,

Met aandacht heb ik kennis genomen van uw telefonische vraag, graag reageer ik hierop.

U geeft aan op Hemelvaartsdag 1 mei jl. met uw Studenten OV-jaarkaart met de tram wilde reizen, maar dat u te horen kreeg dat deze niet geldig was. Zoals achterop uw Studenten OV-jaarkaart kunt zien, staan verschillende feestdagen aangegeven waarop de jaarkaart niet geldig is. Hier staat 1 mei, Hemelvaartsdag op vermeld. U was dus inderdaad niet in het bezig van een geldig vervoerbewijs.

Ik vertrouw erop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Dit is werkelijk van den zotte :shock: Ik heb verdomme een weekendkaart, geen weekkaart, en mag op Hemelvaartsdag dus wél vrij reizen. Zo makkelijk zijn ze echt niet van mij af :P

En ja, die verschrikkelijk slecht lopende zin staat er letterlijk.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Fles »

schiet goed op ja. Achterkant van je kaart scannen en terugsturen? En vragen of "met aandacht kennisnemen" misschien heel iets anders is dan "luisteren"? :idea:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Chauf21 »

Dat is wel erg opmerkelijk ja. Ben benieuwd wat de volgende reactie is (even aannemende dat jij een tegenreactie stuurt :)).
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door mb90 »

De RET Klantenservice stond bij mij al niet zo hoog aangeschreven en deze mail laat dat weer duidelijk zien. Ik had bijvoorbeeld ergens in oktober / november (weet het niet meer precies) een mailtje gestuurd over een niet-werkende OV-Chipkaartlezer bij de enige uitgang van metrostation Schenkel. Ik zit nu nog op een reactie te wachten... :roll: Gelukkig deed de lezer het na een week wel weer.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Bastiaan »

Mijn reactie die ik nu op de bus ga doen.
Geachte mevrouw,

Ik heb zojuist uw brief ontvangen met kenmerk ** ** ** / ******, waarin u antwoord geeft op mijn telefonische vraag of de OV-studentenweekendkaart geldig is op 1 mei (Hemelvaartsdag). Uw reactie heeft mij echter niet tevreden gesteld. U zegt met aandacht kennis te hebben genomen van mijn vraag, maar kennelijk heeft u niet begrepen wat er precies aan de hand was.

Ik wil duidelijk stellen dat ik reis met een OV-studentenweekendkaart. Uw bewering dat vrij reizen niet geldt op Hemelvaartsdag, geldt alleen in het geval van de OV-studentenweekkaart.

Het volgende is mij op 1 mei jl. voorgevallen.

Ik reisde op Hemelvaartsdag met mijn OV-studentenweekendkaart met de tram in Rotterdam. De controleur kwam mij vragen om mijn vervoerbewijs en ik liet mijn OV-studentenweekendkaart zien. Daarop kreeg ik het verzoek om een roze strippenkaart te kopen, omdat de weekendkaart volgens hem niet geldig zou zijn.
Ik heb hem toen de achterkant van mijn kaart laten zien. Deze heb ik ook gekopieerd en bij deze brief gevoegd.

Op de achterzijde van de OV-studentenweekendkaart staat dat met deze kaart vrij reizen geldt van vrijdag 12:00 uur tot maandag 4:00 uur en op feestdagen van 4:00 uur tot 4:00 uur de volgende dag.
Elders op de achterzijde staat een lijst met alle feestdagen van het jaar. 1 mei, Hemelvaartsdag, staat óók in deze lijst vermeld.
Hiermee kan ik niets anders concluderen dan dat ik die dag wel degelijk recht had op vrij reizen en dat de controleur het dus bij het verkeerde eind had.

Echter, hoe veel ik de bewuste controleur ook heb geprobeerd ervan te overtuigen dat ik op deze dag wel degelijk recht had op vrij reizen, kreeg ik desondanks bij de volgende halte het verzoek om de tram te verlaten. Omdat ik deze manier van behandelen erg klantonvriendelijk vind, heb ik hem gevraagd naar zijn gegevens, maar deze wilde hij niet geven. Dit is tegen de regels, want iemand die gezag uitoefent, is verplicht zichzelf te identificeren als daarnaar gevraagd wordt.

Ik ben vervolgens de tram uit gegaan ik heb direct de klantenservice gebeld. Via de klantenservice heb ik een klacht ingediend tegen de betreffende controleur. Het betreurt mij zeer, dat hier verder niets mee gedaan is. Ik blijf bij mijn standpunt dat ik zeer klantonvriendelijk ben behandeld door deze controleur. Ik zou daarom graag willen dat u deze klacht ook daadwerkelijk als klacht behandelt.

De RET zou er goed aan doen om haar medewerkers goed te informeren over de verschillende kaartsoorten en de geldigheid daarvan. Ik ben geschrokken van dit voorval en ik zou niet graag nog een keer terecht willen komen in een dergelijke situatie. Ik hoop dat u hier begrip voor heeft.

In afwachting van uw antwoord, verblijf ik.

Met vriendelijke groet,
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Bastiaan »

Ik heb weer een brief terug gekregen. Deze keer met excuses en de bevestiging dat de betreffende controleur niet juist heeft gehandeld. Er zat zelfs een roze 15-strippenkaart bij de brief! Kijk, dat maakt natuurlijk een hele hoop goed :)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Daan »

Netjes idd :) :pos:
Markie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 10:51

Re: Controleurs op RET-tram: Geschikt [ ] Ongeschikt [X]

Bericht door Markie »

Toen ik nog de beschikking had over een OV-jaarkaart, heb ik met veel moeite een boete voor zwartrijden kunnen voorkomen omdat meneer de controleur meende dat deze kaart enkel in de trein geldig was. De kaart wordt uitgegeven door de NS en bevat inderdaad een NS-teken...

Klagen heb ik toen al lang niet meer gedaan, mijn ervaringen met de klantenservice van de RET zijn dramatisch... Je wordt veelal lomp en arrogant behandeld, terwijl je toch niet voor niets klaagt.

Zo heb ik ooit eens mijn beklag gedaan over het automatisch sluiten van de deuren van de Citadis trams. Vaak meegemaakt dat dit tijdens het in- en uitstappen gebeurd waarna de tram wegrijdt, heel wat reizigers achterlatend bij de halte. Zo stond een keer mijn vriendin al binnen en ik nog buiten (we stapten zonder tussenpozen achter elkaar in, de deuren sloten echter gewoon en van schrik sprong ik weer naar achter). Of zat vooral ouderen die door het iets tragere instappen de tram 'missen'...

Maar we moesten maar sneller instappen volgens de RET, de sensoren waren in orde. (waarom heb ik er dan een keer tussen gezeten terwijl ik met de meute mee instapte?)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten