Tweede Kamer verkiezingen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Op woensdag 9 juni uis het weer zo ver: verkiezingen voor de Tweede Kamer.
Ondanks dat ik eerder steeds zei dat ik D66 wilde stemmen, denk ik datb ik dat toch maar niet doe, want die partij is voor de omzetting van de basisbeurs naar een lening! :shock:
Op welke partij ik wel stem, weet ik nog niet, maar het zou best wel eens de PvdD kunnen worden. :P

En hoe zit het bij jullie?
Gaan jullie überhaupt stemmen (hoop het wel) en zo ja, voor welke partij?
Ik hoop dat hier een mooie politieke discussie ontstaat met respect voor elkaar, iets wat bij de lijsttrekkers van de grote partijen helaas nog wel eens ontbreekt. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Mijn naam is Iljitsch en ik ga niet stemmen op de volgende partijen omdat:

- CDA, CU, SGP: ik geloof niet in op geloof gebaseerde politiek
- CU: willen mensen met kinderen bevoordelen ten koste van mensen zonder kinderen
- SGP: houden zich niet aan de grondwet
- PvdD: dieren zijn om op te eten
- CDA: je weet niet wat je aan ze hebt voor de verkiezingen, vaagheid is troef
- CDA, PVV, VVD: willen subsidie voor huiseigenaren in stand laten waardoor huizenprijzen hoog blijven en ik er nooit één kan kopen
- VVD: willen belasting verlagen = dingen die daar nu uit betaald worden moeten we straks zelf betalen, alles wordt duurder voor mensen met een gemiddeld inkomen
- PVV: ondemocratisch, bizarre standpunten
- SP: willen alleen maar bestaande "verworvenheden" voor lagere inkomens behouden ook al gaat dat ten koste van de sectoren in de maatschappij waar het geld verdiend wordt = als land worden we er veel slechter van
- PvdA: vechten altijd voor de verkeerde standpunten en geven de belangrijke weg, krampachtige omgang met minderheden (zoals mannen op alle oneven plaatsen en vrouwen op alle even plaatsen)
- PvdA, CDA, PVV: leider spreekt me niet aan

Ik moet me blijkbaar nog wat meer verdiepen in D66 en GroenLinks want daar is vast ook nog zat op aan te merken. Ik vond Halsema wel heel zuur overkomen op de radio een tijdje geleden, en ik was niet te spreken over hoe Pechtold destijds Van der Laan eruit werkte. En D66 stelt altijd zwaar teleur als ze gaan regeren.

Idealiter zou ik een paarse coalitie zien waarbij de subsidies op zowel huren als kopen (snel!) afgebouwd worden zodat er lucht op de woningmarkt komt, ontslagrecht wat versoepeld en vooral versimpeld wordt maar wel met een goede WW, rijke babyboomers die met pensioen gaan meer belasting gaan betalen, er geen enorme knip komt tussen mensen die met 65 of 66/67 jaar met pensioen gaan (dus niet 1 of 2 jaar later met pensioen als je 1 dag ouder bent), ontwikkelingshulp gegeven wordt als het zin heeft maar het in de zak blijft als dit niet aangetoond kan worden, het niet-hogere onderwijs waar nodig gesaneerd wordt (met name MBO) en het hogere gestimuleerd wordt en ook iets meer geld krijgt om de kwaliteit te verhogen maar niet om enorm elitair te gaan lopen doen. Stevige inzet op research en betaalbare inzet op stimulering van duurzame energie, kerncentrales blijven beperkt tot wat nodig is om medische isotopen e.d. te maken. Gemotoriseerde mobiliteit wordt over de gehele linie duurder zodat het z'n eigen broek (beter) op kan houden, wat geherinvesteerd wordt in meer snelheid op de weg en meer kwaliteit in het OV. Geen gezeur met herindeling van ministeries en provincies e.d., behalve daar waar dit onmiskenbaar voordelen heeft en simpel blijft, bijvoorbeeld een fusie tussen Groningen en Drente. Waterschappen blijven bestaan maar democratische controle gebeurt door provinciale staten. Minder gedogen, regels die optreden in de weg staan opruimen. Wildgroei aan toezichthouders die wel nette mensen in de weg lopen maar raddraaiers niet tegenhouden aanpakken. Niet 600 politieagenten op de dam op 4 mei maar die inzetten om misdaden op te lossen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Ik twijfel al weken tussen het D66 en de PvdA. D66 omdat dat ideologisch het dichtst bij mijn opvattingen zit, en PvdA omdat ik koste wat het koste Balkenende (en liefst ook Rutte) en dus ook de PVV van de premierspost wil houden. Dat laatste is strategisch stemmen ja :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

iljitsch schreef: - PvdD: dieren zijn om op te eten
Pardon?! :shock:
Daar ben ik het dus niet mee eens. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Karl »

Ik heb geen flauw idee op wie ik ga stemmen. Ik ga wèl stemmen, want dat is een verworven grondrecht waar een ieder trots op zou moeten zijn. Waarschijnlijk wordt het D'66, al ben ik lang niet met alle standpunten eens. Europa vind ik belangrijk, alsmede mobiliteit (verkeer en vervoer), maar de versoepeling van de hypotheekrentaftrek spreekt mij ook erg aan. Het samenvoegen van provincies vind ik ook een interessante gedachte, maar het verwerpen van besluiten uit Den Haag door middel van een referendum vind ik belachelijk. Als partijleider spreekt Femke Halsema mij wel aan, maar diverse standpunten van GroenLinks vind ik totaal niet realistisch en daarbij stemmen we in Nederland op een partij en niet op een persoon.
Op een partij die religie als uitgangspunt neemt stem ik uit principe niet, ik ben pleiter van een seculiere staat (en dat is dan in zekere zin ook weer een geloof, ja).
meltrain schreef:Daar ben ik het dus niet mee eens. :roll:
Ja en ik misschien wel.

Zo kom je nooit uit op een discussie die wordt gevoerd op basis van argumenten, overigens ben ik van mening dat sommige (alle?) standpunten uitgedragen worden vanuit een bepaalde filosofie en een discussie daar over waarschijnlijk weinig productief is.

Zelf vind ik het standpunt van de PvdD ietwat radicaal, maar bevordering van biologische veeteelt en een milieubelasting op (ondermeer) veeteelt spreken mij wel aan. Het gaat hierbij niet alleen om het welzijn van de dieren, maar ook om bijvoorbeeld het watergebruik van deze sector. Om één kilo vlees te produceren ben je zo ontzettend veel water kwijt, dat houd je gewoon niet op een fatsoenlijke wijze vol.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

meltrain schreef:
iljitsch schreef: - PvdD: dieren zijn om op te eten
Pardon?! :shock:
Daar ben ik het dus niet mee eens. :roll:
Tja, als zij de kans krijgen eten ze ons op, hoor... Gewoon een kwestie van wie het eerst hapt. (En nee, schapen eten geen mensen maar wel (eventueel indirekt) menseneten zodat er niks voor ons overblijft.)

Serieus: ik heb geen probleem met veeteelt en dergelijke, zolang we onze beesten maar wel fatsoenlijk behandelen. Een partij organiseren alleen om het opkomen voor dieren vind ik toch wel een erg smalle grondslag. Is geld lenen aan Griekenland goed of slecht voor dieren? Bovendien, waarom wel dieren en geen planten? De bestaan even goed uit levende cellen. En bacteriën? Zelfde verhaal. Sterker nog, in een mensenlichaam zitten meer bacteriecellen dan mensencellen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Vinny »

Ik weet nog niet zeker of ik ga stemmen, ik zit namelijk in het buitenland en ik heb niet zoveel tijd om een volmacht te regearen. Als ik ga stemmen wordt het vrijwel zeker D66. Ik heb het een beetje gehad met goed bedoelde linkse plannetjes van de PvdA en GL, die al jaren niet snappen dat het belangrijk is om de problemen van vandaag aan te pakken. De verheffing van de Arbeider is grotendeels geslaagd en Nederland heeft een van de meest genivellerde lonen ter wereld. Nu wordt het tijd om de belastingdruk eens aanzienlijk te verlagen.

Rutte vind ik niet een goede premierskandidaat. Hij komt over als een verwende kleuter, al moet ik zeggen dat hij wel beter is geworden de laatste maanden. Zelf zou ik de VVD overwegen als iemand als Neelie premierskandidate zou zijn. Het is trouwens sowieso een verademing om van Balkenende af te zijn. Tegen hem zou ik willen zeggen: Jij bent de zwakste schakel - tot ziens!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

iljitsch schreef:
meltrain schreef:
iljitsch schreef: - PvdD: dieren zijn om op te eten
Pardon?! :shock:
Daar ben ik het dus niet mee eens. :roll:
Tja, als zij de kans krijgen eten ze ons op, hoor... Gewoon een kwestie van wie het eerst hapt. (En nee, schapen eten geen mensen maar wel (eventueel indirekt) menseneten zodat er niks voor ons overblijft.)

Serieus: ik heb geen probleem met veeteelt en dergelijke, zolang we onze beesten maar wel fatsoenlijk behandelen. Een partij organiseren alleen om het opkomen voor dieren vind ik toch wel een erg smalle grondslag. Is geld lenen aan Griekenland goed of slecht voor dieren? Bovendien, waarom wel dieren en geen planten? De bestaan even goed uit levende cellen. En bacteriën? Zelfde verhaal. Sterker nog, in een mensenlichaam zitten meer bacteriecellen dan mensencellen.
Ik vind een Partij voor de Dieren inderdaad redelijk overdreven, maar jouw eerste reactie vond ik nogal kort door de bocht, vandaar mijn reactie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Mark »

Ik stem VVD. :pos: Spreekt me qua ideologie en standpunten veruit het meest aan.

Stemwijzer vindt dat ik wel heel rechts ben :| :
Afbeelding
Maar ik zal nooit op de PVV of TON stemmen. :Y
Laatst gewijzigd door Mark op di 11 mei 2010, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Hmm, ik ben heel benieuwd naar de Piratenpartij. :lol:
Is dit toevallig de verkiezingsposter met lijsttrekker?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Ik heb net het kieskompas en de stemwijzer ingevuld. De uitslag was heel verschillend. Ik vond die van het kieskompas, waar D66 bovenaan stond en ik het verst afsta van de SP, aanzienlijk beter dan de stemwijzer die kwam met bovenaan PvdA, dan CU, GL, PvdD, D66 en SP.

KK is verstandig genoeg om te vragen over partijen en leiders, niet alleen over stellingen. Ik denk dat het verder nogal aan de formuleringen van de vragen ligt. KK vraagt: "De belastingen voor de hoogste inkomens moeten worden verhoogd" terwijl SW vraagt: "Mensen die erg veel verdienen moeten meer belasting betalen dan ze nu doen." Bij de eerste is mijn antwoord "nee", bij de tweede "ja". Ik vind dat het belastingtarief onder de 50% moet blijven, maar de uitbundige aftrekmogelijkheden moeten wel flink beperkt worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Het schijnt ook dat nogal wat vragen niet helemaal eerlijk worden beantwoord door de partijen (bij Stemwijzer): http://www.nu.nl/internet/2243253/stemw ... -niet.html

Ik zou het overigens een verademing vinden als we weer eens een kabinet zonder CDA krijgen, en daarbij dus ook een premier die niet telkens beloftes breekt en zijn zinnen zodanig ingewikkeld maakt dat niemand meer begrijpt wat hij eigenlijk wil zeggen. Ook CU zal ik niet missen, ik zeg: weigerambtenaren afschaffen en een gewoon koopzondagen invoeren.

Maar ja, welke partij ik dan voor ga... Ik ben er nog niet uit. Ik ga in ieder geval niet meer 'strategisch stemmen' zoals de vorige keer, want dat bleek achteraf helemaal niet zo strategisch.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

meltrain schreef:
iljitsch schreef: - PvdD: dieren zijn om op te eten
Pardon?! :shock:
Daar ben ik het dus niet mee eens. :roll:
:lol: Nou ik wel :P Fijn dat we vanuit ze ontstaan zijn en zo, maar ze hebben hun nut gehad nu :mrgreen:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Caspar »

CDA niet, omdat ik tegen verdere intensivering van de landbouw ben. Met CDA in de regering, leveren ze ook standaard de minister van landbouw, die zo lijkt het soms, geheel wordt betaald door de boerenlobby. Mega stallen moeten kunnen vind het CDA, maar ik zit er niet op te wachten dat er ergens een stal wordt gebouwd waar dagelijks meer dan 100 vrachtwagens komen laden en lossen met levende dieren, afval, mest en grondstoffen (allemaal over dat ene boeren dijkje :wink: ). Laat staan wat er open blijft van het open landschap op die manier. Een stal voor 1,6 miljoen vleeskippen, nee dank je. Dus geen CDA. Tevens heb ik een hekel aan Maxime Verhagen. Daar kan ik geen standpunten voor verzinnen, maar dat is gewoon een gevoel.

VVD: is een echte automobilisten partij. Ook de hypotheekrente aftrek kan worden aangepast door die bv boven een bepaalde WOZ-waarde van een pand stapsgewijs lager uit te laten vallen, en niet meer te laten gelden voor aflossingsvrije hypotheken. Verder vind ik een sociaal leenstelsel voor de Stufi wel een goed plan, immers, als je een leuke baan hebt gevonden en je verdiend dan bijvoorbeeld 40.000€ bruto, kan je best een aantal jaar lang 200 euro per maand terug betalen. Een investering in jezelf. Dus VVD gemengde gevoelens, maar bij de bitterballen etende 50tigers luisterend naar een dixieland bandje vind ik mezelf nog lang niet horen. Dus nee.

Enige positieve standpunt van de Christenunie is dat ze vinden dat de winkels op zondag dicht moeten zijn. Nu hoeft dat van mij niet op iedere zondag, maar er kunnen best afspraken worden gemaakt dat er bv maar 12 zondagen de winkels open mogen zijn, en supermarkten in een hoop buurten van Amsterdam kunnen ook best een dagje per week dicht.
Hier op dit forum wordt vaak de link gelegd met Duitsland, waar men alle positieve zaken in het OV terug vindt, bij deze doe ik dat ook. In steden als Keulen of Duisburg is het heerlijk stil op zondag zonder geopende winkels. Ik betwijfel of die steden er erg onder lijden, of dat er om die reden toeristen die steden mijden.

Ik twijfel tussen D66 en Groenlinks. De redenen weet ik op dit moment daarvoor nog niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:immers, als je een leuke baan hebt gevonden en je verdiend dan bijvoorbeeld 40.000€ bruto
Jij bent wel erg hoopvol gestemd over de gemiddelde startsalarissen :P

Wat de stemwijzer betreft: ik kwam merkwaardig genoeg ook al op de PVV uit terwijl ik zover ik weet toch echt niet rechts ben... toch ook maar eens het Kieskompas proberen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Caspar »

Nou dat is niet wat ik denk bij een startsalaris, maar iemand die bv 25.000 krijgt, die kan dan bijvoorbeeld 75 tot 100 euro af betalen. Noem ook maar wat hoor. Moet nu ook een deel terugbetalen aan DUO, en dat doe ik in ieder geval zonder dat ik daar bezwaren tegen heb. En het bedrag wat DUO koppelt aan mijn inkomen voor de maandelijkse aflossing is prima te behappen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Chauf21 »

De VVD is naast pro-auto ook heel aardig pro-OV in de stedelijke centra (om daarmee de economie te versterken). Dat is op zich best interessant. Rover heeft een lijstje met alle standpunten van de politieke partijen samengesteld: http://www.rover.nl/nieuws/berichten/be ... =ber100503.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Even een Intermezzo tussendoor: Het promotiefilmpje van Trots op Nederland. Ja, dit is echt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UEjNvX6ppas[/youtube]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Ik had het gisteren al gezien ja. Te tenenkrommend voor woorden :lol:
En wie is er telkens aanwezig op de plaats delict? -O- Verdacht hoor...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door AppleMoose »

Wat een treurig, amateuristisch zielig filmpje is dat zeg :roll:

Nuja, geen verrassing, hier gaat mijn stem naar de SP :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Jurjen »

Caspar schreef: Enige positieve standpunt van de Christenunie is dat ze vinden dat de winkels op zondag dicht moeten zijn. Nu hoeft dat van mij niet op iedere zondag, maar er kunnen best afspraken worden gemaakt dat er bv maar 12 zondagen de winkels open mogen zijn, en supermarkten in een hoop buurten van Amsterdam kunnen ook best een dagje per week dicht.
Hier op dit forum wordt vaak de link gelegd met Duitsland, waar men alle positieve zaken in het OV terug vindt, bij deze doe ik dat ook. In steden als Keulen of Duisburg is het heerlijk stil op zondag zonder geopende winkels. Ik betwijfel of die steden er erg onder lijden, of dat er om die reden toeristen die steden mijden.
Maar hoezo is het aan de politiek te bepalen dat wij op zondag niks mogen doen behalve tv loeren, op een bootje van de natuur genieten of cultuur snuiven in een museum? Waarom mag ik alle dagen van de week kijken waar ik zin in heb om te eten, maar moet ik voor zondag ruim tevoren gaan bedenken wat ik wil gaan eten, omdat ik anders aangewezen ben op afhaalzaken? Wat maakt de zondag anders dan de dinsdag, of de vrijdag?
En zullen we dan ook wel een andere Duitse gewoonte overnemen: doordeweeks winkels open tot 20:00, zodat iedereen elke avond nog wat kan kopen, en winkelen niet onmogelijk gemaakt wordt door hordes mensen op de donderdagavond en zaterdag.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Joshua »

Het filmpje van TON is gewoon lachwekkend. Nou mijn stem hebben ze al als het om humoor gaat.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Caspar »

En zullen we dan ook wel een andere Duitse gewoonte overnemen: doordeweeks winkels open tot 20:00, zodat iedereen elke avond nog wat kan kopen, en winkelen niet onmogelijk gemaakt wordt door hordes mensen op de donderdagavond en zaterdag.
Zijn veel winkels nu al, of tot 22.00. Denk aan bouwmarkten, audiozaken, supermarkten, meubelwinkels, de V&D, sigarenboer, videotheek of een tuincentrum. Daarentegen kom ik in Duitsland nog wel winkels tegen die 's middags een uurtje dicht zijn. (oke in kleine dorpjes) :lol:
Enne, al zouden winkels 24u per dag open zijn, ik zou er niet wakker van liggen. De stemwijzer gaf alleen dit als raakvlak met de Christenunie aan, waar ik me wel in kan vinden. Maar er zijn zo ongeveer 50 belangrijkere zaken waarmee de politiek zich moet bemoeien :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Vinny »

Maar hoezo is het aan de politiek te bepalen dat wij op zondag niks mogen doen behalve tv loeren, op een bootje van de natuur genieten of cultuur snuiven in een museum?
Dat heet nou 'democratische besluitvorming'. Stel dat een politieke partij het verbieden van boerka's agendeert en daar een kamermeerderheid voor vindt. Dan is het dragen van dergelijke kleding gewoon verboden; ook al bepaalt de politiek dan wat voor kleding er op straat gedragen wordt.

De mening van de meerderheid in een democratie betekent niet meteen dat iets moreel 'juist' is, of dat het goed is dat een dergelijke wet wordt ingevoerd. Het alternatief, dat een mening van een minderheid of van één persoon (dictatuur) tot wet wordt verheven is natuurlijk nog veel slechter.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede-Kamerverkiezingen

Bericht door iljitsch »

Als je zondagsrust wil, dan moet je gewoon wat vroeger opstaan. Ik fietste afgelopen zondag om negen uur 's ochtends door de binnenstad van Den Haag, en het was volledig uitgestorven. Wel kwam ik drie politieauto's tegen in een half uur, terwijl je die normaal zelden ziet. Blijkbaar vindt er veel misdaad plaats wanneer brave burgers uitslapen. (Hoewel het mogelijk is dat ze bij gebrek aan ander verkeer meer opvielen.)

Vervolgens nam ik om 10.47 u de metro van Nootdorp naar Hofplein. Ik was de enige op het station in Nootdorp, maar er zaten al wel wat andere mensen in de metro. Dichter bij Rotterdam werd het langzaam iets drukker. Vervolgens een rondje rond Rotterdam gemaakt tot ik uiteindelijk om kwart voor één op Zuidplein was en daar was de koopwoede in volle gang.

Er is blijkbaar nogal wat behoefte aan die zondagsopenstelling. Wie zijn die christelijke politici met een achterban van een kwart van de bevolking ofzo om hun voorkeur aan de rest van het land op te leggen? Dit kan je heel goed aan de gemeenten overlaten, zo al niet aan de individuele ondernemers. Als er op zondag niet gekocht zou mogen worden zou het op andere dagen moeten, waardoor het op die dagen drukker is, met meer files en vollere bussen en trams. Zitten we daarop te wachten?

Bovendien zijn de drukke winkelgebieden vrij beperkt in omvang. De overlast is redelijk beperkt. En bovendien zitten mensen niet automatisch thuis als ze niet kunnen winkelen op zondag, die gaan wel naar 't park, het strand, museum enzovoort. Echt rustig zal het nooit meer worden op zondagmiddag.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten