Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Jurjen schreef:
Caspar schreef:Maar zo is nu eenmaal opgebouwd in Nederland. Vandaar natuurlijk ook dat bedrijven als AH mensen eruit knikkert als ze ouder worden.
Maar dat is nog een heel ander verhaal. Het gaat hier over het verschil in beloning tussen een 23- en 40-jarige. Bij supermarkten gaat het om het verschil in beloning tussen 16 en 23 jaar. Vanaf je 23e krijg je geen loonsverhoging meer bij een jaar ouder worden.
Waar ik op doel is dat er wel degelijk bij veel bedrijven onderscheid wordt gemaakt tussen iemand van 25 of 40 jaar qua indeling op de loonschaal. Er staat bij ontzettend veel vacatures immers de zin: Salaris afhankelijk van leeftijd en ervaring.
De loonschaal is dan wel het zelfde, maar als je die in tredes of procenten opdeelt, dan komt een ouder persoon hoger binnen bij zulke bedrijven. Dat dit bij AH niet zo werkt, dat wist ik natuurlijk niet.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door willy84 »

Caspar schreef:Maar zo is nu eenmaal opgebouwd in Nederland. Vandaar natuurlijk ook dat bedrijven als AH mensen eruit knikkert als ze ouder worden.
Ja, iemand van 30 die veel harder werkt verdient veel minder dan iemand van 60 die overal tegen is en de boel op het werk tegenwerkt omdat het vroeger altijd zo ging etc. Je stijgt ieder jaar weer een trede terwijl je helemaal niet harder gaat werken ofzo. Dat is toch raar? Als je een krantenwijk loopt dan verdient ook iedereen even veel. Omdat het om het werk dat je doet gaat.

Ik begrijp dat oudere mensen meer kosten hebben qua uitgaven aan woning en kinderen, hoger levensniveau etc. Maar dat staat wat mij betreft buiten het inkomen.

Ook nog wel vermeldigingswaardig: mensen gingen 20 jaar geleden vaak al met 55 met pensieon. Ik zal tot mijn 67ste door moeten gaan... hoezo eerlijk en rechtvaardig?
immer kwaliteits posts
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Joshua »

Ik ga morgen mijn vrije dinsdag eens verspillen aan een dagje Amsterdam.
Me rijinstruceur heeft namelijk afgebeld voor morgen omdat zijn vrouw aan het bevallen is nu.

Benieuwd hoe erg is het gestelt met al het afval.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door playertwo »

Caspar schreef:
Jurjen schreef:
Caspar schreef:Maar zo is nu eenmaal opgebouwd in Nederland. Vandaar natuurlijk ook dat bedrijven als AH mensen eruit knikkert als ze ouder worden.
Maar dat is nog een heel ander verhaal. Het gaat hier over het verschil in beloning tussen een 23- en 40-jarige. Bij supermarkten gaat het om het verschil in beloning tussen 16 en 23 jaar. Vanaf je 23e krijg je geen loonsverhoging meer bij een jaar ouder worden.
Waar ik op doel is dat er wel degelijk bij veel bedrijven onderscheid wordt gemaakt tussen iemand van 25 of 40 jaar qua indeling op de loonschaal. Er staat bij ontzettend veel vacatures immers de zin: Salaris afhankelijk van leeftijd en ervaring.
De loonschaal is dan wel het zelfde, maar als je die in tredes of procenten opdeelt, dan komt een ouder persoon hoger binnen bij zulke bedrijven. Dat dit bij AH niet zo werkt, dat wist ik natuurlijk niet.
Ahold werkt ook gewoon met een jaarlijkse verhoging. Langer in dienst, is gelijk aan geleidelijk aan meer verdienen. Een jochie van 15 verdient nu eenmaal slechts een derde van wat een 23-jarige krijgt, en mekkert bovendien minder. Keus is dus snel gemaakt. Wil je van dat probleem af zijn, schaf je het minimumloon af in Nederland, en laat je dat volledig vrij aan afspraken tussen werkgever en werknemers (vergelijkbaar met Zwitserland). Trek je dat probleem vanzelf recht.
iljitsch schreef:Maar ik kan me er ook wel wat bij voorstellen. Ik woon nu al een paar jaar in Spanje en spreek nauwelijks genoeg Spaans om lunch te kunnen bestellen. (Nee, ik ben geen schoonmaker, hoewel een onderzoeker in opleiding niet zo heel veel meer verdient.) De universiteit heeft wel een cursus twee keer per jaar maar die is midden op de dag in een stadje iets verderop. Het eerste jaar had ik vaak les tot 8 uur, niet echt te doen om dan van waar ik woon en werk (net buiten Madrid) de stad in te gaan naar een commercieel instituut.

Als m'n werkgever een cursus had aangeboden op een tijd en plaats die logistiek te verhapstukken was had ik nu waarschijnlijk enigszins Spaans gesproken...
Je hebt dus weekend en vakanties op de universiteit (ook in Spanje), waarin je prima Spaans kan leren, en anders had je dat voordat je naar Spanje ging ook wel kunnen doen. Als je een aantal jaren woont en werkt in een land, en de taal niet spreekt is dat een gebrek aan inzet om daar te willen slagen. Het eerste jaar had je blijkbaar tot dat tijdstip les, maar dan zal je niet om 8 uur i/d morgen die dag zijn begonnen, en 12 uur achtereen lessen hebben gekregen, en dat zal ook niet iedere dag zijn dat je tot 20u geacht werd aanwezig te zijn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ardan »

Joshua schreef:Ik ga morgen mijn vrije dinsdag eens verspillen aan een dagje Amsterdam.
Me rijinstruceur heeft namelijk afgebeld voor morgen omdat zijn vrouw aan het bevallen is nu.

Benieuwd hoe erg is het gestelt met al het afval.
Erg :shock: Heb vanmiddag de Oosttunnel eens bekeken... dikke vlokken stof en aangekoekte zooi waarvan ik niet eens wíl weten wat het allemaal is...
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door STF »

Hoelang gaat die staking nog duren zeg... Staan we daar straks op 12 juni allemaal op het verzamelpunt van de forummeeting klaar, komt Reiziger Ddrs met een schema: Ardan en STF gaan Amsterdam Centraal schoonmaken, Fles en Daantje gaan Utrecht Centraal schoonmaken, find_your_spot en .... gaan ... schoonmaken...

:Y
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Joshua »

STF schreef:Hoelang gaat die staking nog duren zeg... Staan we daar straks op 12 juni allemaal op het verzamelpunt van de forummeeting klaar, komt Reiziger Ddrs met een schema: Ardan en STF gaan Amsterdam Centraal schoonmaken, Fles en Daantje gaan Utrecht Centraal schoonmaken, find_your_spot en .... gaan ... schoonmaken...

:Y
Joshua gaat er dan wel met een camera langs staan en stuurt de foto's op naar NS.
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door |Pim| »

En ik ga er een documentaire van maken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Wubbo »

Hee, goede ideeën voor de meeting 8-)
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door willy84 »

Ik vind het opzich wel meevallen met de zooi. Laat ze nog maar 3 maanden staken tot de stakingskas leeg is en er nieuwe mensen worden aangesteld die wel willen werken. Laat ze gelijk een megascrob machine aanschaffen zodat de helft van het personeel ontslagen kan worden.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Vinny »

Ik vrees een hete zomer, als de schoonmakers ook maar een beetje hun zin krijgen dan wordt er in alle andere sectoren ook weer snel naar het stakingsmiddel gegrepen. Dat gaat procenten economische groei kosten, maar dat vertelt de vakbond er natuurlijk niet bij... :neg:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door iljitsch »

Geef ze eens ongelijk... werknemers kopen niks voor economische groei als hun loonstijging onder de inflatie blijft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Suus »

De schoonmakersstaking is de langste sectorstaking sinds 1933.

Verder verwacht aan stakingen de komende tijd zijn:
- Vuilnisdienst Amsterdam Centrum, West en Zeeburg vanaf 30 april
- Gemeente Nijmegen op 20 april.
- Parkeerwachters Amsterdam in week 17.
- Zuivelindustrie
- Containeroverslag
- Staalindustrie
- Verpleeghuizen en thuiszorg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:Geef ze eens ongelijk... werknemers kopen niks voor economische groei als hun loonstijging onder de inflatie blijft.
Dat is weinig verwonderlijk, gezien het feit dat de afgelopen jaren de loonstijging hoger was dan de inflatie terwijl de economie stilviel. Een correctie is dan ook noodzakelijk, want anders gaan er veel bedrijven op de fles. Geld wat er niet is, kun je ook niet uitgeven :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door tsov »

Bee schreef:- Vuilnisdienst Amsterdam Centrum, West en Zeeburg vanaf 30 april
Wat nog leuk wordt voor Zeeburg, want dat stadsdeel houdt op 1 mei op te bestaan ;) Gaat dan heel Oost staken, of komen de schoonmakers uit het voormalige Oost-Watergraafsmeer dat gewoon naar Zeeburg? :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door willy84 »

Bee schreef:De schoonmakersstaking is de langste sectorstaking sinds 1933.

Verder verwacht aan stakingen de komende tijd zijn:
- Vuilnisdienst Amsterdam Centrum, West en Zeeburg vanaf 30 april
- Gemeente Nijmegen op 20 april.
- Parkeerwachters Amsterdam in week 17.
- Zuivelindustrie
- Containeroverslag
- Staalindustrie
- Verpleeghuizen en thuiszorg.
Ja ik las dit lijstje ook in de Volkskrant vandaag. Ik moet het allemaal nog zien. Ik werk ook bij de gemeente Amsterdam en ze waren 2 weken terug al briefjes van de FNV aan het verspreiden over te gaan staken maar ik zie dat niet zo zitten. Het is gewoon niet de goede tijd nu. Maar een aantal mensen op onze afdeling en vast overal zijn met geen mogelijkheid van hun geloof af te krijgen dus ik verwacht nog wel een stevige staking bij de gemeenten. Ik gok alleen dat er niet snel wordt toegegeven.

Nog even over mijn voorgaande bericht. Ik moet dat toch even rechtzetten. Kwam vandaag een DDAR in waar echt een complete AKO onder de bankjes geschoven lag. Man man wat een bende! Ongelofelijk. Je moet de krantjes aan de kant schuiven om te kunnen zitten en je voeten kwijt te kunnen. Wat een lol :mrgreen:
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Suus »

Dames en heren, het is voorbij :D Hopelijk zullen de stations weer snel spik en span zijn :)

Cao-akkoord in schoonmaakbranche

In de schoonmaakbranche is een akkoord bereikt over een nieuwe cao. Woensdagavond laat werd overeenstemming bereikt in het al maanden slepende conflict.

Dat hebben werkgevers en bonden donderdag bekendgemaakt.

De schoonmakers krijgen een loonsverhoging van 3,5 procent in twee jaar. De bonden eisten aanvankelijk 4 procent in twee jaar; de werkgevers wilden niet verder gaan dan 2,5 procent.
Bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door STF »

:shock: En onze meeting dan? Geen vloer dweilen? Geen vuilnisbakken leggen? :shock: :? :cry:

Het werd wel tijd zeg, wat heeft die staking lang geduurd. Overigens was station Amsterdam Sloterdijk-Hemboog brandschoon afgelopen zaterdag, nog nooit zo'n schoon station gezien.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Vinny »

Gelukkig maar. Nu nog echt het station schoonmaken :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door willy84 »

Pviewwww ik wilde net met mijn emmertje richting het CS gaan :mrgreen: . Jammer dat ik niet meer mag.
Ben benieuwd hoelang de stakingsleiders nog bij hun bedrijf werken. Die mensen worden er natuurlijk zo snel mogelijk uitgetyft. Eerlijk is eerlijk, zo gaat het wel.
immer kwaliteits posts
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ennes »

Nou gelukkig maar weer... dan kan iedereen weer ongegeneerd zijn zooi laten slingeren, en de stations en treinen onderkotsen!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Vinny »

Het Centraal ziet er echt áánmerkelijk schoner uit :) Ik hoef nu niet meer naar Sloterdijk om mijn gezondheid te houden *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ardan »

Jep, Centraal ziet er weer prima uit :D
Maar nu ze aan het staken zijn in de stad moet je het station niet uit komen, je schrikt je dood..
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Geert »

De binnenstad (en het busstation) van Utrecht is ook al een zooitje...
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Joshua »

Ach hou er over op. Gister in Utrecht was ik echt verbaast van de rotzooi. Prullenbakken die tot de rand vol zaten en alles lag er gewoon omheen. Het verbaaste me dat er nog geen vieze geur in Utrecht rond hing.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten