Rondje door Lansingerland & Pijnacker

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Rondje door Lansingerland & Pijnacker

Bericht door mb90 »

Vanmiddag heb ik even een fietsrondje gemaakt door een groot deel van Lansingerland (dat zijn Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk) en het zuidelijke deel van Pijnacker. Uiteraard ging ik even kijken bij de RandstadRail, maar er waren ook nog andere dingen te zien. Een fotoimpressie:

Eerst kwam ik in mijn rondje bij station Rodenrijs. Hier stonden de 2 bussen voor Buslijn 172 en 174 die een rondje maken door Berkel en Rodenrijs & Bergschenhoek klaar:
Afbeelding

De voorste bus was de ex-Hermes Amba 1736. Deze reed op Buslijn 172. Deze lijn rijdt het rondje linksom:
Afbeelding

Hier achter stond deze MAN Caetano 8257. Deze reed op Buslijn 174 en reed het rondje dus rechtsom. De chauffeur zat achter de bus lekker te zonnen:
Afbeelding

Toen was het tijd om naar het station te gaan. Het eerste wat me opviel was deze wegrijdende metro. Het was de 5262 die denk ik testritten aan het maken was. Ik zag hem namelijk ook al rijden tussen de Melanchthonweg en Wilgenplas. Op de foto rijdt hij weg richting Pijnacker:
Afbeelding

Zoals bekend lag/ligt RandstadRail er deze week uit. Voor dit station houden de werkzaamheden in dat het tijdelijke station gesloopt wordt en dat het nieuwe station (wat iets zuidelijker ligt) afgewerkt wordt. Eerst het nieuwe station:
Afbeelding

Boven de stationshallen is duidelijk te zien dat dit station Rodenrijs is:
Afbeelding

Toen ben ik naar de andere kant gegaan. Hier is het nog een stuk kaler. Op de foto het perron richting Den Haag Centraal vanaf het naastgelegen fietspad:
Afbeelding
Het station zelf gaat 5 mei open als de rest van de RandstadRail ook weer gaat rijden. Wel werkt de omroepinstallatie al, want er werd elke keer omgeroepen dat er niet gerookt mag worden op de metrostations en in alle RET-voertuigen. De standaard-omroep. Er was niets te horen over de werkzaamheden. Er stonden alleen wat borden. Hierdoor moest ik ook een Engelstalig gezin uitleggen dat er geen metro's reden en dat ze met de bus naar Rotterdam moesten.

Hierna werd het hoog tijd om te kijken wat er nog van het tijdelijke station over is. Hiervan is zoals te zien niets meer dan zand van te zien:
Afbeelding

Toen had ik het hier wel gezien en pakte ik de fiets en ging ik opzoek naar station Berkel Westpolder. Eens kijken of er al wat te zien valt van het station. Het was even een speurtocht door de wijk, want er staat niets aangegeven en de wijk zelf heeft straatjes die lekker kronkelig zijn. Uiteindelijk ben ik er gekomen. Jammergenoeg kan je er niet echt in de buurt komen. Dit is het dichtstbijzijnde wat ik kon vinden:
Afbeelding

Zoals te zien is is er alleen een perron in aanbouw en 2 seinen te zien. Ook stond de 5262 hier weer. Daarom heb ik even wat ingezoomd op de 5262 in een kale omgeving:
Afbeelding

Ik kon nog een stukje naar links richting het spoor en dat deed ik dan ook. Zo was daar het uitzicht op het toekomstige station Berkel Westpolder:
Afbeelding

Omdat ik verder niets kon zien ik maar verder gereden naar station Pijnacker Zuid. Het tijdelijke begin/eindpunt voor RandstadRail en voor de tijdelijke pendelbuslijn 6 tussen Rotterdam Hofplein en Pijnacker Zuid. In Rotterdam zag ik op die Buslijn 6 2 gelede Duvedec's rijden, maar hier in Pijnacker zag ik iets heel anders klaar staan. De ex-Hermes Amba 1744 met gewoon Rotterdam Hofplein op de display :):
Afbeelding

Nadat er net een enkel Teetje wegreed naar Den Haag Centraal wist ik dat de volgende metro vanuit Den Haag niet veel later binnen zou komen. Dat gebeurde ook. Het was de 5269 die na de wissel iets verderop het laatste stukje over het linkerspoor naar het station reed. Hier op de foto komt de 5269 bijna het station binnen:
Afbeelding

Veel meer was er niet te beleven op dit station en daarom ging de fietstocht maar weer verder. Toen ik net wegreed kwam de ex-Hermes Amba 1760 langs gereden. Deze reed op Buslijn 6 en had ook ook de juiste bestemming op de display. De fietsroute kwam via een aantal VINEX-wijken en de oude kern van Bergschenhoek op de Bergweg-Noord in Bergschenhoek uit. De zon stond hier erg goed en dit leek me een leuke plek voor wat busfoto's.
Binnen 5 minuten kwam de eerste bus langs. Dat was de Amba 8453 als Buslijn 173 naar Rotterdam CS:
Afbeelding

10 minuutjes later volgde de Amba 8243 als Buslijn 170 naar Rotterdam CS:
Afbeelding

De volgende bus zou eigenlijk 4 minuutjes later komen en dit was Buslijn 176 naar Rotterdam Alexander. Maar, na 13 minuten was deze bus nog steeds niet langsgekomen. Ik had geen zin om nog langer niks te doen en daarom ben ik maar verder gereden naar Rotterdam. Hier heb ik ook nog een aantal foto's gemaakt. Deze staan in het gebruikelijke OV in en rond Rotterdam-topic. :wink:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rondje door Lansingerland & Pijnacker

Bericht door Daantje »

Een tijdje terug (vlak voor de werkzaamheden) riepen ze op station Melanchthonweg wel om dat er werkzaamheden zouden zijn en vervangend busvervoer. Dat bandje draaide naast het bandje over het rookverbod.

Verder vind ik het echt een beetje jammer dat al die nieuwe randstadrailstations zowat kopieen van elkaar zijn. Station Rodenrijs is nu bijna exact hetzelfde als station Melanchthonweg. Kan iemand me trouwens uitleggen waarom het station verplaatst is? Het ligt nu juist verder uit de bebouwde kom. Ik dacht trouwens dat station Berkel westpolder nu ook in gebruik zou worden genomen maar mijn laatste blik daarop zei al genoeg :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten