Ddrs en Tsov on tour #6: Heuveltje op en weer af...

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ddrs en Tsov on tour #6: Heuveltje op en weer af...

Bericht door Daniel »

Afgelopen vrijdag waren Tsov en ik weereens op pad, dit keer naar de stad waarvan het complete bus-wagenpark aan een tweede (of zelfs derde) leven bezig is: Nijmegen.
Het begon voor mij al best vroeg... om 7.00 uur de deur uit en op m'n gemakje richting Papendrecht gewandeld om het een en ander te combineren. Daar aangekomen bleek ik precies op tijd om spitslijn 182 naar Utrecht, een soort van nep-Qliner (sneldienst waar ook het Qlinertarief geldig is), vast te leggen.
Afbeelding

Deze 6150 komen we over een paar regels op terug...
Afbeelding

Maar het ging allemaal om lijn 116, om precies te zijn de ene rit daarvan die door Arriva Dordrecht gereden wordt. Jammer genoeg deze tweede mei met een Wright, maar door de ramen is nog net te zien dat het er echt eentje met de stadsopstelling is...
Afbeelding

Daarna maar overgestoken richting halte Viaduct N3-Oost. De Quality van de Qliner houdt daar op zodra je uit de bus stapt...
Afbeelding

Al vrij snel kwam de 6150 weer aangereden, inmiddels bezig aan z'n rit op de 388 naar Utrecht. Bij 't instappen volgde nog een aangename verrassing: het was gratis reizen (of in mijn geval zonder toeslag) aangezien de Wayfarer defect was :)
Na het stukje binnendoor door de Alblasserwaard, waar je gek wordt van de halteafroep met drie haltes "Provincialeweg" achter elkaar :P , bereikten we een rustige A27 een eveneens rustige A2 en op de A12 was het nou ook niet bepaald druk. Die laatste weg werd bij Papendorp Zuid verlaten om voor de verandering, i.v.m. de afgesloten Graadt van Roggenweg, eens wat meer van Utrecht te kunnen zien langs de tijdelijke route. Zo'n 10 minuten te vroeg werd het Jaarbeursplein bereikt en liep ik 't station binnen, waar het dus ook nog even wachten was tot ik in de IC naar Nijmegen kon stappen die Tsov ook maar net gehaald had.
Uiteindelijk kwamen we na een wandelingetje door het Nijmeegse centrum op de Waalkade uit, waar lijn 31 passeerde met ver weg op de achtergrond de voor een rood sein wachtende IC uit Zwolle...
Afbeelding

Afbeelding

Daarna ging het weer de heuvel op die we net af gekomen waren, waar de 1843 passeerde. En InfoXX maakt zowaar een heuse quiz van de bestemming: gaat deze bus nu via Nijmegen Noord of via Wijchen Noord :wink:
Afbeelding

Een klein wandelingetje bracht ons bij een halte van lijn 8, die daar exact op het tijdstip dat we er arriveerden zou moeten vertrekken. Maar wat we nog wel meer zouden ondervinden betekend Novio iets als "Nijmeegs Openbaar Vervoer Is Onpunctueel" :P Met +10 kwam uiteindelijk een ex-Schiphol Sternet Van Hool voorgereden richting Berg en Dal.
Met het dal had die niet zoveel moeite, alleen de berg... je hoorde gewoon dat het motortje dat vlakke luchthaventerreinen gewend is er moeite mee had. Maar we kwamen boven, zodat z'n nieuwere ex-Utrechtse broertje op de volgende rit vastgelegd kon worden...
Afbeelding

Op weg naar Beek kwam de bus terug... uit een doodlopend weggetje wat verboden voor alle verkeer was :roll:
Afbeelding

En ja, we zaten er best hoog was onderweg naar beneden te merken...
Afbeelding
Afbeelding

Na in Beek nog wat plaatjes geschoten te hebben...
Afbeelding
Afbeelding

...konden we ons bij halte Verbindingsweg nog even verwonderen over de vertrekstaten van lijn 57. Er hingen er namelijk twee, met exact dezelfde tijden. Maar, op de ene duurde de vakantiedienst tot 2 mei en op de andere tot 4 mei. Ook ging de ene op 9 december 2007 in en de andere op 10 december 2007 :)
Lijn 80 bracht ons weer terug in Nijmegen, waar we onze weg wederom met lijn 8 vervolgden naar een plekje in het bos. Geheel toepasselijk lag de halte bij het ziekenhuis waar we uitstapten dan ook aan de "Weg door Jonkerbos".
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarvandaan ging het al wandelend verder via de Hatertseweg...
Afbeelding
...waarop we ons toch steeds meer gingen afvragen waar al die Nijmegenaren nu boodschappen doen: supermarkten hadden we nog nergens gezien. Grasmaaiers daar ook niet trouwens, aan het gemiddelde tuintje te zien.
Een zijstraat verder kwamen we er dan toch eentje tegen, wat de hoognodige lunchpauze mogelijk maakte. Ondertussen kwam de 8050 nog langs...
Afbeelding

Via onder andere de Houtlaan, waar de nog niet omgenummerde 909 passeerde...
Afbeelding
...kwamen we bij de overweg in de Sionsweg terecht, waar ik eind vorig jaar al Wadlopertjes in de herfstkleuren vast kon leggen. Maar een Veolia-GTW in het wild had ik nog niet...
Afbeelding

Onze weg vervolgde zich richting de Heilig Landstichting...
Afbeelding

De lijn 5 die ons daarvandaan weer naar het station vervoerde bleek de zoveelste ex-Sternet Van Hool te zijn waar we in zaten. Groot was dan ook de vreugde toen op 't centraal station eens wat anders verscheen: een B96 :) We bleken niet de enigen die graag met die bus mee wilden, er resteerde nog een staanplaats voorin naast de chauffeur.
Bij het busstation Brabantse Poort verlieten we de bus weer...
Afbeelding
Afbeelding

Wederom met lijn 2 ging de reis weer terug naar het centraal station, al werd het dit keer een spannende rit met een ex-GVU Van Hool: zouden we het station halen?
Tegen een bekende zat de chauffeur al te vertellen dat'ie een stuk route had overgeslagen omdat'ie door lang wachten op een bus flink vertraagd was, maar even later werd nog even gebeld met de stalling...
C: "Hallo, ik heb nu de 4119 bij, maar er begint hier een lampje te knipperen dat de dieseltank bijna leeg is"
S: "Waar heb je die bus vandaan?"
C: "Uit de rij bij de wasstraat"
S: "Ja dat mag niet he!"
C: "O maar die man daar zei dat ik 'm mee kon nemen"
S: "Eens kijken hoe we dit nu weer op gaan lossen"
C: "He, nu geeft 'ie weer aan dat de tank vol is"

Maar gelukkig... het station werd in ieder geval nog gehaald en daar konden we onze weg vervolgen met de IC naar Arnhem. Hoog tijd voor het avondeten, waar de stationsvoorzieningen in voorzagen, kon dat op 'n bankje in 't zonnetje verorbert worden. Nog wat fototjes later...
Afbeelding

...waaronder een heuse Volvo/Den Oudsten invasie...
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

...concludeerden we dat het toch wel hoog tijd werd weer riching het perron te lopen. Nog 6 minuten voor de trein naar Tiel zou vertrekken, die met gemak gehaald werd trouwens.
Tussen Kesteren en Tiel gingen we, volgens de omroep tenminste, even "zachter rijden" vanwege schapen op het spoor. Het bleek om een avontuurlijk ingesteld lammetje te gaan, dat de spoorsloot over gezwommen was en vervolgens in het spoor was gaan wandelen. Nadat de machinist het beestje verwijderd had konden we weer rustig verder naar Tiel, waar de aansluiteinde trein naar Geldermalsen gelukkig nog wel stond te wachten.

Tot slot van Geldermalsen richting Dordrecht met het Arriva-stoptreintje, waarin een grote controleploeg aanwezig was. De steward werd vergezeld door twee, overigens niet mee de controleronde lopende, toezichthouders van de bus. Op Dordrecht Stadspolders stapte ik dan weer uit, voor mij was de reis na 'n klein stukje wandelen daarmee weer ten einde gekomen...

De statistiekjes van Ddrs...
Reisduur: 14 uur en 35 minuten
Reisroute: Dordrecht - Papendrecht N3 Oost - Utrecht Jaarbeursplein - Utrecht Centraal - Nijmegen - Berg en Dal - Beek - Nijmegen CWZ - Heilig Landstichting - Nijmegen - Arnhem - Tiel - Geldermalsen - Dordrecht Stadspolders
Vervoerbewijs: OV-Dagkaart (let vooral op de enige stempel :wink: )
Trefkans HC: 20% (1x op 5 treinen)
Treinpunctualiteit 3+5 minuten: 80%
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ddrs en Tsov on tour #6: Heuveltje op en weer af...

Bericht door Wubbo »

Die Nijmegenaren moeten hoognodig mijn bussen eens teruggeven :P
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ddrs en Tsov on tour #6: Heuveltje op en weer af...

Bericht door Aking »

Ghehe grappig, met een beetje mazzel zat ik in die 58 (al denk ik dat jullie er iets vroeger waren...) ik was vrijdag namelijk railfietsen in kranenburg :D (wat overigens een aanrader is 8-) )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ddrs en Tsov on tour #6: Heuveltje op en weer af...

Bericht door Daniel »

Heb eens even gekeken... de lijn 58 op de foto was omstreeks 13.22 uur in Beek :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ddrs en Tsov on tour #6: Heuveltje op en weer af...

Bericht door Aking »

ja nee... ik was ongeveer 5 uur later geloof ik :P
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Ddrs en Tsov on tour #6: Heuveltje op en weer af...

Bericht door Thijs »

Leuk verslag :P

Grappig, jullie zijn zowat langs mijn huis gegaan, ik woon in Nijmegen om de hoek bij het Kelfensbos/Valkhof ;)
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Ddrs en Tsov on tour #6: Heuveltje op en weer af...

Bericht door Bastiaan »

Ik vind die drie laatste plaatjes zéker wel wat hebben :)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ddrs en Tsov on tour #6: Heuveltje op en weer af...

Bericht door waldo79 »

^Die laatste 3 zijn in Arnhem...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ddrs en Tsov on tour #6: Heuveltje op en weer af...

Bericht door Karl »

Dat staat er ook bij. ;)
Het is een spectrum.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Ddrs en Tsov on tour #6: Heuveltje op en weer af...

Bericht door Justin »

Voor mij zou het uitzicht vanaf een heuvel al geweldig zijn :pos:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten