Koninginnedag in Amsterdam

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Koninginnedag in Amsterdam

Bericht door tsov »

Op Koninginnedag is het Amsterdamse OV een nog grotere puinhoop dan normaal :) Omdat het centrum geheel is afgesloten is er een heel afwijkend tramnet en zijn er voor een aantal buslijnen omleidingen.
Bij de trams rijden alleen 3 & 12 hun normale route. 1, 2, 4, 9, 13, 14, 16, 17, 24 en 25 zijn opgeheven, 7 & 10 hebben omleidingen, 5 is omgelegd vanuit Amstelveen naar het Haarlemmermeerstation en 26 is ingekort en rijdt alleen IJburg - Zeeburg. Van de opgeheven lijnen zijn de eindpunten aan elkaar geknoopt en zo ontstaan de lijnen 71 t/m 75.

Bij het GVB hebben ze gelukkig niet de vlaggetjes wegbezuinigd! :pos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

18, 21 en 48 reden een lus omdat ze bij het CS niet konden keren. Ze gingen de stad uit via hun eigen route; binnen kwamen 18 en 21 via route 48 en 48 via route 18/21
Zo plaatte ik dus 18 op de Westerdoksdijk
Afbeelding
en 48 op de Haarlemmer Houttuinen
Afbeelding
22 reed wel de gewone route door de Haarlemmerbuurt, maar reed achter het CS langs in plaats voorlangs
Afbeelding

De GVB-lijnen uit Noord en vanuit het Oostelijk Havengebied reden een lusje omdat het Stationsplein afgesloten was. Uit de IJtunnel gingen ze gewoon rechtsaf, maar vanaf het CS gingen ze onder het spoor door en via de Piet Heinkade en Kattenburgerstraat terug naar de IJtunnel. Arriva en Connexxion konden wel in beide richtingen via de Prins Hendrikkade rijden.
Afbeelding
Afbeelding

Tram 26 was ingekort tot Zeeburg en vanaf daar reed een pendelbus 326 naar het CS. Deze reed dezelfde lus als de Noordlijnen.
Afbeelding

De bussen van Connexxion die via de Amstelveenseweg de stad binnenkomen werden vanaf het Haarlemmermeerstation omgeleid via Amstelveenseweg, Overtoom, Nassaukade en Elandsgracht naar busstation Marnixstraat. Daar eindigden nu alle lijnen. Mooi was dat ook Infoxx was aangepast en de bussen dus Amsterdam Marnixstraat als eindpunt filmden :pos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er waren dus 5 speciale tramlijnen. Lijn 71 bestond uit de uiteinden van lijn 1 en 2 en reed dus De Aker - Nieuw Sloten
Afbeelding
Afbeelding

Lijn 72 was een samenstelling van lijn 13 en 17 en reed Dijkgraafplein - Geuzenveld
Afbeelding
Afbeelding

Lijn 73 bestond uit delen van lijn 4 en 9, verbonden via de Roetersstraat
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lijn 74 reed VU - Flevopark en was losjes gebaseerd op lijn 14 en 16: de lijn reed VU - route 16 - Van Baerle - Ceintuurbaan - Van Wou - Frederiksplein - Hoge Sluis - Roetersstraat - route 14 - Flevopark. Als enige lijn reed deze niet met Combino's maar geheel met 12G-wagens
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lijn 75 was een combinatie van 16 en 25 en reed Kennedylaan - VU
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lijn 5 reed wel gewoon onder eigen nummer, maar reed vanaf de Beethovenstraat via de Stadionweg en Amstelveenseweg naar het Haarlemmermeerstation. Daardoor werd ook de door lijn 24 verlaten Stadionweg bediend.
Afbeelding

Lijn 7 reed zijn normale route met een omleiding via het Museumplein omdat de Binnenring (Weteringschans/Marnixstraat) niet beschikbaar was.
Afbeelding
Afbeelding

Ook lijn 10 had deze omleiding reed dus ook via de Van Baerle en 1e Constantijn Huygensstraat
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lijn 3 en 12 reden geheel hun alledaagse route, maar waren nu slechts twee van de vele lijnen rond het Museumplein, waar het beetje drukker was dan normaal :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot slot nog twee plaatjes van lijnen die niet omgeleid werden maar die ik gewoon post omdat ik het mooie plaatjes vind :P
Afbeelding
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Koninginnedag in Amsterdam

Bericht door STF »

Mooie foto's, jammer dat GVB weer zo klungelig met de displays op de 12G trams omgaat; bordje achter het raam met het lijnnummer... Vorig jaar hebben ze er nog mee proefgedraaid; keurig het lijnummer (70 serie) op het display inclusief een koninginnedag kroontje (in het oranje uiteraard) als lijnkleur, met eronder de bestemming.
Dit jaar wilden ze zeker vooral niet moeilijk gaan doen, en hebben maar wat bordjes uit de kast gehaald...

Wat een maffe bestemming overigens op die combino; Gustav Mahlerlaan! Dat heb ik er nog nooit op gezien, meestal is het VU / Amstelveenseweg of VU medisch centrum. (Op het immidels gesloopte materieel stond nog Buitenveldert of VU ziekenhuis) Maar nu is er dus weer een nieuwe bestemming, voor het zelfde eindpunt :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koninginnedag in Amsterdam

Bericht door Geert »

tsov schreef:Afbeelding
Het lijkt wel alsof die tram wordt gelanceerd door dat bruggetje :P
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Koninginnedag in Amsterdam

Bericht door tsov »

STF schreef:Mooie foto's, jammer dat GVB weer zo klungelig met de displays op de 12G trams omgaat;
STF schreef:Wat een maffe bestemming overigens op die combino; Gustav Mahlerlaan! Dat heb ik er nog nooit op gezien
Viel me allebei ook op :wink: Wel jammer dat ze die kroontjes niet filmden :(
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Koninginnedag in Amsterdam

Bericht door STF »

Mwah Geert, heb je weleens een foto gezien, van een combino op die brug, voordat de brug verlaagd is? Dat leek echt op schansspringen, kan op verzoek wel een foto plaatsen.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Koninginnedag in Amsterdam

Bericht door Daan »

Bij deze het verzoek dan, wil wel ff lachen ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koninginnedag in Amsterdam

Bericht door Geert »

STF schreef:Mwah Geert, heb je weleens een foto gezien, van een combino op die brug, voordat de brug verlaagd is?
Nee, maar ik ben benieuwd :D
Oud forumgebruiker

Re: Koninginnedag in Amsterdam

Bericht door Oud forumgebruiker »

Lol! Ik zat die dag ook in Citaro nummertje 335 op lijn 18 van de Haarlemmerpoort tot het Sierplein, en de chauffeur zette de koersdisplay pas op "Slotervaart" toen we al ergens in de Hoofdstraat waren, dus misschien zat ik er wel in :lol:. Fraaie plaatjes overigens, op de lijn Geuzenveld - Osdorp (weet zo gauw effe het nummer van die tram niet meer) was de frequentie wel vrij hoog opgeschroeft.. de trams bleven maar voorbij stromen :D
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Koninginnedag in Amsterdam

Bericht door tsov »

Alleen reed hij op mijn foto echt naar het CS :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Koninginnedag in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Wat een maffe bestemming overigens op die combino; Gustav Mahlerlaan! Dat heb ik er nog nooit op gezien
Ja dat doen ze soms bij het GVB als ze er zin in hebben. De bestemming wijzigen in een straatnaam waar nog nooit iemand van gehoord heeft. ..

Tram 13 die ineens in plaats van naar Geuzenveld naar het Lambertus Zijlplein ging bijv.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Koninginnedag in Amsterdam

Bericht door Oud forumgebruiker »

Alleen reed hij op mijn foto echt naar het CS :wink:
Oh haha, dan is het hem niet geweest nee.
Vinny schreef:Tram 13 die ineens in plaats van naar Geuzenveld naar het Lambertus Zijlplein ging bijv.
Kan me herinneren dat de Combino ook een tijd "Lambertus Zijlplein" getoond heeft op lijn 13 :wink:. Toen ik nog langs lijn 13 woonde stond er wel altijd Geuzenveld... Waarschijnlijk is het dus iets tijdelijks geweest en is die Konninginnedagbestemming daar nog een staartje van?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Koninginnedag in Amsterdam

Bericht door STF »

Volgens mij stond er een tijdje Lambertus Zeilplein op, of het was Zijlplijn, het was in ieder geval een domme typfout.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten