190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Klaasje »

Almere-Centrum • Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft in samenwerking met de politie Flevoland, vervoersonderneming Connexxion en de NS op woensdag 12 mei 2010 een grootscheepse kaartjescontrole gehouden in Almere Centrum. Alle reizigers van bus en trein zijn gecontroleerd op het bezit van een geldig vervoersbewijs. Van de 27200 gecontroleerde reizigers waren er 190 niet in het bezit van een geldig vervoersbewijs. Drie gesignaleerde personen zijn door de politie aangehouden.
.......
persbericht politie
Laatst gewijzigd door Klaasje op do 13 mei 2010, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Raymond »

4% zwartrijders bij de bus. De monitor zwartrijden van het ministerie spreekt over 1,6% in 2006 (al was het in 2005 3,9%). Na een daling dus weer terug bij af.
Laatst gewijzigd door Raymond op do 13 mei 2010, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Klaasje »

Als ik wel eens controle heb zijn er vaak tussen de 0 en 2 reizigers zonder vervoersbewijs.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door tsov »

Op de 3 of op de 100, dat scheelt nogal hè ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Klaasje »

Meestal zit er wel een mannetje of 40 a 50 in een stadsbus.. (overdag dan.)
Ik heb wel een beetje vraagtekens bij het aantal (bus-)reizigers dat gecontroleerd is. In het stuk staat dat alle (bus-)reizigers, dit waren er volgens het stuk 2200, gecontroleerd zijn. Terwijl er in die tijd meer dan 400 busritten langs zijn geweest.. (aankomst, vertrek niet meegerekend). Meestal zitten er wel meer reizigers in een bus dan 5 a 6.. :X
Laatst gewijzigd door Klaasje op vr 14 mei 2010, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Caspar »

In de trein vind ik 100 op 25.000 reizigers erg weinig. Als ik alleen al hoor hoeveel studenten er nog steeds met niet geactiveerde chipkaarten in de trein zitten en vooral ouderen, met ongedateerde kaartjes in de trein. Nou dan kan ik me niet voorstellen dat je zo laag uitkomt. Want dat zijn natuurlijk ook ongeldige kaartjes.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Dexter »

Even een vraagje voor de duidelijkheid: Heeft Maxx Almere een open-instapregime?
Vallend blad maakt rails glad.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door M57 »

Caspar schreef:Als ik alleen al hoor hoeveel studenten er nog steeds met niet geactiveerde chipkaarten in de trein zitten
Mwoah, dat aantal is ondertussen echt minimaal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Suus »

Dexter schreef:Even een vraagje voor de duidelijkheid: Heeft Maxx Almere een open-instapregime?
Ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Klaasje »

Dexter schreef:Even een vraagje voor de duidelijkheid: Heeft Maxx Almere een open-instapregime?
Van maandag tot zaterdag, vanaf de start dienstregeling tot 19:00 uur 's avonds wel ja.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Milco »

En volgens mij mag je op koopzondag ook bij alle deuren instappen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Jurjen »

Ik heb ze in elk geval de trein op station Centrum zien controleren. Naast in- en uitgangscontrole, werd de trein ook 'gesweept'. Vier teams gingen de trein in, controleerden elk 1 bak, en gingen er weer uit, zo waren alle bakken van het stelletje DDAR gecontroleerd en kon de trein met 1 minuutje 'vertraging' de reis weer vervolgen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Caspar »

M57 schreef:
Caspar schreef:Als ik alleen al hoor hoeveel studenten er nog steeds met niet geactiveerde chipkaarten in de trein zitten
Mwoah, dat aantal is ondertussen echt minimaal.
Ow dat zal best, maar tot nog toe ben ik iedere werkweek met retours Hoorn- Utrecht er meer dan 1 per week tegen gekomen in de nabije zit omgeving van mezelf :wink: Dus dan zal op de 25.000 er vast al een stuk of 50 zijn met zulke problemen lijkt me?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Mikos »

Klaasje schreef:In het stuk staat dat alle reizigers, dit waren er volgens het stuk 2200, gecontroleerd zijn. (...) Meestal zitten er wel meer reizigers in een bus dan 5 a 6.. :X
Dat klopt ook, want het stuk heeft het niet over 2200, maar over:
Klaasje schreef:Van de 27200 gecontroleerde reizigers waren er 190 niet in het bezit van een geldig vervoersbewijs.
:wink:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Klaasje »

Mikos schreef:
Klaasje schreef:In het stuk staat dat alle reizigers, dit waren er volgens het stuk 2200, gecontroleerd zijn. (...) Meestal zitten er wel meer reizigers in een bus dan 5 a 6.. :X
Dat klopt ook, want het stuk heeft het niet over 2200, maar over:
Klaasje schreef:Van de 27200 gecontroleerde reizigers waren er 190 niet in het bezit van een geldig vervoersbewijs.
:wink:
in het stuk staat:
  • 27200 reizigers gecontroleerd waarvan 190 een bekeuring hebben gekregen
  • 25000 treinreizigers gecontroleerd waarvan 100 een bekeuring hebben gekregen
  • 2200 busreizigers gecontroleerd waarvan 90 een bekeuring hebben gekregen
Ik doelde op de busreizigers.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Jurjen »

En zo zie je dat het aandeel zwartrijders bij de bus zo'n 10 keer zo hoog ligt als bij de trein....
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Klaasje »

Ergens is dat ook wel weer te verklaren denk ik. In de bus is de gemiddelde leeftijd toch wat lager. Deze wordt meer dan de trein door scholieren gebruikt. Daarbij is de bus het ideale luie lokale vervoermiddel. Stopt overal voor de deur en vaak. Tussen de superluie mensen zitten denk ik meer dan gemiddeld zwartrijders. Daarnaast speelt ook nog mee dat de pakkans in de trein hoger is dan in de bus. De laatste controle die ik heb meegemaakt is ongeveer 2 maanden terug, terwijl ik bijna dagelijks in de bussen te vinden ben. :N
Nou zag ik een paar weken terug wel een mooie controle.... Op een zonnige zaterdagmiddag bij de bushalte "kasteel" waar op zaterdag alleen lijn 10 langskomt. (Een buslijn die eigenlijk alleen doordeweeks vol zit...) Het zonnetje zal wel erg lekker geweest zijn :X
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Raymond »

Het open instapregime zorgt ook altijd voor meer zwartrijders in de bus. Wanneer iedereen langs de chauffeur moet is het aantal veel lager.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door iljitsch »

Ik vraag me af hoe laag het aantal zwartrijders in de trein dan is als iedereen z'n kaartje aan de machinist moet laten zien...

Ik vond 0,4% zwartrijders in de trein erg laag.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Bastiaan »

Sinds wanneer ligt Almere in Oost-Nederland trouwens?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Daniel »

Provincie Flevoland staat ingedeeld in de regio Oost. Concessietechnisch het meest logisch aangezien een flink deel van de streeklijnen daar onder de concessie IJsselmond valt en de stadsdienst Lelystad er met de nieuwe concessie ook bij komt.

We hebben de provincies zodanig over de landsdelen verdeeld dat je zo min mogelijk problemen krijgt door concessies die in meerdere provincies vallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Klaasje »

Het lastige is natuurlijk.. Als je Almere niet bij Oost Nederland doet.. Dan moet je een uitzondering op je systeem maken. Daar wordt een systeem niet echt duidelijk van.. (en dat opent de deur naar meer uitzonderingen.)
Als je het systeem even vergeet dan klopt het dat Almere niet bij Oost Nederland (naar mijn mening) thuishoort.
In ons reizigersoverleg voor Flevoland is dat ook wat lastig... eigenlijk heb je het altijd over "Almere" of "Flevoland"
Almere is héél erg op Amsterdam en in mindere mate op 't gooi en Utrecht gericht, terwijl de rest van de provincie veel meer gericht is op Gelderland en Overijssel. Ik denk alleen dat het beter is om deze discussie ergens anders te gaan voeren.. (A)

Verder on-topic:
Het open-instapregime helpt niet echt mee om het aantal zwartrijders erg laag te houden maar daarom trok ik wel een vergelijking met de trein waar ook een open-instapregime is en de pakkans groter is.
Het open-instapregime heeft trouwens niet alleen voordelen.. De gemiddelde snelheid van de stadsdienst was voor 2004 zonder open-instapregime zo'n 23 km/h en tegenwoordig is de gemiddelde snelheid zo'n 27 km/h, wat gezien het aantal in en uitstappers nog best wel snel is. Voor de vervoerder heeft het daardoor als voordeel dat je minder bussen nodig hebt voor het rijden van een dienstregeling.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door Bastiaan »

Oh, het was alleen maar een vraag hoor. Ik dacht eigenlijk dat het topic verkeerd stond (al ben ik geen moderator natuurlijk). Ik wilde er geen discussie van maken :)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: 190 zwartrijders betrapt in bus en trein Almere

Bericht door M57 »

Reiziger Ddrs schreef:We hebben de provincies zodanig over de landsdelen verdeeld dat je zo min mogelijk problemen krijgt door concessies die in meerdere provincies vallen.
Huh? :? Voor mij als forumgebruiker is een topografische indeling het handigste. Weet ik veel wat voor concessies daar allemaal gelden :?:
Caspar schreef: Dus dan zal op de 25.000 er vast al een stuk of 50 zijn met zulke problemen lijkt me?
Vandaag maar even bijgehouden: op 149 studenten-OV-chipkaarten één probleemgeval. (Geblokkeerde kaart) Mag je zelf extrapoleren :p
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten