Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Fles »

Vandaag was het dan eindelijk tijd voor mijn langverwachte SLT-debuut. Ik had het genoegen met het vierwagenstel 2424, die samen met de 2428 om 12:35 uit Utrecht Centraal vertrok als sprinter naar Den Haag Centraal. Een paar dingen die me opvielen: Allereerst de enorme hoeveelheid licht binnen. Die ramen zijn echt GROOT gewoon. Daarnaast het inmiddels bekende pauperbeleid: 2e klas blauwe bankjes, 1e klas dezelfde bankjes, alleen in het rood :N Daar betaal je dan 70% extra voor -O- Daarnaast wordt elke halte aangekondigd met het perrondjingeltje gevolgd door "Dames en heren. Goedemiddag. Het volgende station is: <<naam station>>. Station <<naam station>>." Niet over nagedacht :N Perrondjingeltje hoort op het perron, niet in de trein. En dat iedere keer "Dames en heren." en dat iedere keer "Goedemiddag"? Dient geen enkel doel en gaat snel vervelend worden. Maar informatie over aan welke kant van de trein het perron komt, een langgekoesterde wens van velen, krijg je nog steeds niet. Overstaps? Ook niet. In Den Haag Centraal kon er niet eens een "eindpunt. Allemaal uitstappen" vanaf :N
Deugt er dan ook nog iets WEL aan? Ja, de informatiedisplays namelijk. Met de aankomsttijden op alle volgende stations. Niet alleen volgens de dienstregeling, maar ook volgens de werkelijkheid (die waren op mijn allereerste rit al meteen niet helemaal hetzelfde dus :P ). Dat is nuttig. Snelheid, binnen- en buitentemperatuur is leuk, maar niet echt waar mensen op zitten te wachten.

Conclusie: Leuk om een keer mee gereden te hebben, maar toch maar een VIRM4 terug naar Utrecht.

Dan wat foto's tot besluit:
1. De ruim bemeten stuurpost van de SLT
Afbeelding

2. De infodisplay
Afbeelding

3. De trein tijdens de lange haltering op Gouda Goverwelle
Afbeelding

4. Het 1e-klascompartiment (MET kerstverlichting aan de bagagerekken, ook zoiets.. 2e klas heeft dat niet)
Afbeelding

5. Bij het uitstappen in Den Haag kon ik nog snel ook even het 2e-klascompartiment fotograferen, vrijwel zonder mensen
Afbeelding

6. En nog allerlei goedbedoelde boodschappen bij het verlaten van de trein
Afbeelding

Toch een leuk ritje voor een keer :)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Chauf21 »

Eén keer eerder heb ik op de displays iets van een overstapmogelijkheid gezien :)
Voor de rest vind ik de trein wel oké. Jammer alleen dat het openen van de deuren lang duurt.

Zijn die SLT-treinen eigenlijk voorzien van eenmansbediening vanuit de cabine? In dat geval kan je op sommige trajecten wel wat minuutjes sprokkelen met de methode van deuren openen en sluiten :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Fles »

Ik zou het je niet durven zeggen. Ik weet wel dat er planmatig 6 minuten gehalteerd wordt in Goverwelle (hoewel het twijfelachtig is of je dat als "rek" kunt gebruiken, je moet toch wachten tot de IC's voorbij zijn..) , maar dat is dus maar dit traject. Inmiddels rijden ze op meer plekken in het land :)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door waldo79 »

De hoogste tijd dat ik ook maar eens SLT ga proberen te vatten :)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Joshua »

Het zijn inderdaad leuke treintjes. Al mis ik de toilet heel erg.
En licht zijn ze zeker, maar dat ervaar ik ook als zeer prettig.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Dexter »

@Fles: Leuk verslag met goede opbouwende kritiek! Dingen als het aangeven van de uitstapzijde en overstapinfo (wat bv in Duitsland standaard is) zijn zaken die wij als rijdend personeel ook missen en allang hebben aangegeven. Nu is het bij nieuw materieel relatief eenvoudig om dat soort dingen toe te voegen (kwestie van een software-update) dus hopelijk komt dat snel een keer, maar ik denk dat de prioriteit op het moment ligt om ze op orde en vooral rijdend te houden.

@Chauf21: Ja, de SLT's zijn voorzien voor een mogelijkheid van eenmansbediening, de knoppen daarvoor zaten er ook al (naast de ontgrendelknoppen) maar zijn afgedekt, want het ging om het Duitse systeem met een terugname van de deurvrijgave en dat is in hier niet toegestaan.

Dat wil zeggen dat de machinist de deurvrijgave intrekt en elke deur die dan sluit, zal niet meer openen. Als alle deuren dicht zijn, krijgt de mcn de groene lamp DD en vertrekt, maar omdat hierbij (behalve natuurlijk klembeveiliging en infrarood) geen fysieke controle op de deuren mogelijk door de mcn met een spiegel of monitor. En dat vindt IVW geen goed idee, dus dat moet eerst ingebouwd worden.

Het openen van de deuren duurt zo lang omdat eerst de trein volledig moet stilstaan en daarna moeten eerst nog de klaptreden helemaal uitgeklapt zijn, maar dat kun je vanuit de trein natuurlijk niet zien. Dus dat duurt even.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Geert »

Het zijn inderdaad leuke treintjes (zat er vanmorgen ook weer in), alhoewel ik ze wel erg wit vind van binnen. Zeker als het buiten donker is valt dat op, de tl's zijn wel erg fel. Het informatiesysteem is een leuk begin, maar heeft inderdaad nog wel wat manco's :)

Gaaf is in ieder geval dat je de hele trein door kunt kijken. Ik kan me voorstellen dat dat wel een prettig gevoel geeft bij een trein met veel gespuis. De rijkarakteristieken zijn trouwens ook wel prima, hij trekt lekker vlotjes op volgens mij :)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Jurjen »

Ik vind het ook erg fijne treinen, een stuk beter dan SGM/Mat '64 in elk geval. En het lange wachten op het openen van de deuren is niet zo heel erg: dat wordt goed gemaakt door het vlotte in- en uitstappen. Op de een of andere manier durven mensen ongelijkvloers vaak niet naast elkaar tegelijk uit te stappen, dat is hier geen issue. :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Geert »

Wat heet. Vanmorgen probeerde iemand (met uitgevouwen vouwfiets) in te stappen toen ik nog aan het uitstappen was (en na mij moesten er nog meer mensen uit)... :|
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door M57 »

Geert schreef:Het informatiesysteem is een leuk begin, maar heeft inderdaad nog wel wat manco's :)
Zoals de systeemtijd die vaak achterloopt en soms niet eens gelijk is op alle schermen :lol:
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Joshua »

Er staan al een aantal dagen 3 SLeT treinen in Nijmegen. Instructie is al geweest dus wat is de bedoeling er van? Gaan deze voortaan rijden op de s4400.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Ardan »

I (hartje) SLT!! :D
Geweldige dingen, al vind ik het meer een S-bahn-ding dan een echte trein, maar voor dat soort verkeer is-ie dan ook bedoeld. Maar of het komt door het vele licht, of doordat de ruiten anders zijn (is dat zo?), het lijkt dan net of je in een spiegel kijkt...
Schermen vind ik ook prima, hoewel ik een hekel heb aan het standaard-Arial, maar dat is mijn smaak. De teksten bij het eindpunt vind ik wel een beetje vreemd... Midden in de zin U met een hoofdletter schrijven is toch wel heel ouderwetsch. En in het Engels schrijven ze ook nog You, met hoofdletter dus. En de zin 'Please step out' klopt mijns insziens ook voor geen kant, 'Please leave the train' vind ik een stuk beter klinken.
Maar verder mooie dingen, het geluidje klinkt heel mooi :D en ook leuk om een wisselstraat door te scheuren, met alle voorliggende bakken die heen en weer slingeren..

Maar hoe komt het toch dat er nog zoveel aan de kant staat? Zijn die softwareproblemen nou nog niet opgelost? Er is al spul op de baan op Ut-Gvc en Gd-Rtd, dus dan zou je denken dat de rest ook wel komt, maar nee. En die arme s4000 met zijn Matjes, nog altijd...
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door reisthijs »

Fles schreef:Een paar dingen die me opvielen: Allereerst de enorme hoeveelheid licht binnen. Die ramen zijn echt GROOT gewoon.
Nogal wiedes, ze noemen het natuurlijk niet voor niets een lighttrain :idea:
:mrgreen:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door robert55 »

@ Fles: helemaal eens met je commentaar over de omroep. Nou is dat niet een typisch SLT probleem,maar iets wat met alle geautomatiseerde omroep bij NS/Prorail speelt: er wordt niet nagedacht over welke informatie op welk moment nodig is en vervolgens worden er ook nog eens beleefdheidsfrasen aan toegevoegd [geautomatiseerde excuses doen mij niets].

@ Dexter: bedankt voor de uitleg over de traagheid van het deuropenen. Daar is nog wel iets te winnen denk ik. Wat ook irritant is dat de knop pas actief wordt na vrijgave, dus iedereen staat al seconden te hengsten op die knoppen voor er iets gebeurt.

@ Geert: ik heb biet het gevoel dat ze snel optrekken. Rijcomfort is prima

@ M57: die variaties in systeemtijd zijn idd opvallend en eigenlijk vandaag de dag niet meer nodig [draadloze synchronisatie]

@ Ardan: het probleem is nu dat de instructie van het rijdend personeel achter loopt
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Dexter »

Wat ook ontzettend irritant is aan de displays is dat de buitendisplays bij binnenkomst op een eindstation permanent op 'Niet Instappen' springen, ook bij een kerende trein. Daardoor krijg je meteen vragen van verwarde reizigers of ze wel mogen instappen en waar de trein heen gaat. De enige oplossing is door meteen het volgende treinnummer in het RIS in te voeren, maar dat kan dan pas weer als je stilstaat en de deuren ontgrendeld hebt.

Als mcn mis ik zelf extra zijraampjes voor meer zicht. Er zit wel een grote frontruit in, maar die zit zowat 2 meter bij je vandaan dus heb je een enorme grote dode hoek en is het echt een paard met oogkleppen op. En er had wat mij betreft wel een extra deur in de kopbakken mogen zitten, maar misschien is dat wel mode tegenwoordig... (GTW, Lint, Flirt)

@robert55: Wat de deur-open-knoppen betreft was het nog beter geweest als ze terugkoppeling hadden gegeven dat de deur bezig is te openen (knop knippert), dat zou al veel schelen. En ze trekken zeker weten sneller op, ik haal nu snelheden tussen twee dicht bij elkaar gelegen stations die ik zelfs met DDAR+1700 nog nooit gehaald heb! *O*

@M57: Dat met die systeemtijd is zeker raar. Bij stel 2401 sprong de systeemtijd en -datum zelfs terug naar 1-1-1998 nadat ik de remproef had genomen. Toen reed zelfs de oma van onze SLT, de Duitse BR 423 nog niet eens. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: En die arme s4000 met zijn Matjes, nog altijd...
Ik vind SLT anders niet echt geschikt voor de s4000 hoor.
Het is een redelijk lange treinserie met ook gemiddeld lange reizen (Rtd - Asa bijvoorbeeld), dus ik denk dat het gemis aan toiletten op die serie nog best groot zal zijn.
Dexter schreef: En ze trekken zeker weten sneller op, ik haal nu snelheden tussen twee dicht bij elkaar gelegen stations die ik zelfs met DDAR+1700 nog nooit gehaald heb! *O*
Treekt DD-AR met een 1700 dan zo snel op? :o
Ik zou toch verwachten dat SGMm sneller optrekt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Suus »

DD-AR heeft wel meer pit dan SGM, maar geen enkele trein verslaat SGM als het om looks gaat natuurlijk :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Ardan »

Dexter schreef:(...)
Bij stel 2401 sprong de systeemtijd en -datum zelfs terug naar 1-1-1998 nadat ik de remproef had genomen. Toen reed zelfs de oma van onze SLT, de Duitse BR 423 nog niet eens. :mrgreen:
Zijn die dan 'familie'? Hmm, toch eens op letten op de gelijkenis als ik er weer één zie.
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Dexter »

meltrain schreef:
Dexter schreef: En ze trekken zeker weten sneller op, ik haal nu snelheden tussen twee dicht bij elkaar gelegen stations die ik zelfs met DDAR+1700 nog nooit gehaald heb! *O*
Treekt DD-AR met een 1700 dan zo snel op? :o
Ik zou toch verwachten dat SGMm sneller optrekt.
Zo nou en of een DDAR-met-1700 sneller is... Eén loc voor slechts 4 bakken, dat wil wel hoor! Daar is zelfs een SGMm-II (waarvan alle assen zijn aangedreven) niet tegen opgewassen. 8-)

@Ardan: Ja, onze SLT-tjes komen uit een hele familie van dezelfde soort treinstellen, waarvan de BR 423 (o.a. S-Bahn München, Stuttgart, Frankfurt/M) de 'oermoeder' is. Zo zijn de BR 422/423/424/425/426 een treinfamilie en de SLT is afgeleid van de BR 425. Je kan het zien aan de bakindeling, de deuren en het interieur. Al hebben onze SLT's wel iets kortere tussenbakken en zijn helemaal aangepast qua interieur, boordsystemen, botsnormen etc.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Ardan »

Foto van de SLT door Fles:
Afbeelding
Foto van de BR 425 door mij:
Afbeelding

Mja, zitten wel behoorlijk wat overeenkomsten in ja. SLT heeft een wat rondere kop, maar verder..
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Dexter »

Ik bedoelde niet qua uiterlijk, maar ze hebben (bijna) dezelfde techniek, draaistellen en aandrijving. Net zoals de Citadis-trams, die hebben in elke stad een andere kop maar het zijn dezelfde trams. Qua uiterlijk zijn ze heel anders en gelukkig maar ook, al vind ik de Duitse stellen niet lelijk hoor, maar anders wordt het net zo'n eenheidsworst als de GTW/Flirt-familie. Ze hebben wel dezelfde deuren en raampartijen, maar gelukkig wel een eigen 'smoel'.
Vallend blad maakt rails glad.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door robert55 »

De kop van de SLT is denk ik gemaakt op basis van een nieuwe [zwaardere] crash norm. Verklaart denk ik ook waarom er zo'n grote dode hoek in het uitzicht zit.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Fles »

Naja, dode hoek dode hoek.... Als je een trein bestuurt hoef je in principe nooit opzij te kijken. Kijk maar naar de Eurostar bijvoorbeeld, heeft ook geen zijramen in de stuurpost. Hooguit voor wat invallend licht is het leuk, maar verder totaal onbelangrijk :)
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door VIRM »

Wat mij opvalt aan SLT-foto's (als iemand met een visuele beperking) is de inconsistentie van de openingsknop aan de buitenkant.
Bij de meeste treinen zit de knop RECHTS van de deur (m.u.v. het uiteinde van het treinstel), maar bij de SLT zit de knop, zo te zien, AAN de deur. :S
Jammer van de inconsistentie daarin. Sommige VIRM'pjes hebben er ook last van: zo heb ik eens een keer aan de rechterkant van de deur staan tasten terwijl de knop LINKS bleek te zitten (en het was niet eens het uiteinde van het treinstel...).

Maarja, in ieder geval tijd dat de Mat 64'jes op mijn Zaanlijn gaan vervangen door deze nieuwe dingen. :P

Mochten jullie vanuit mijn perspectief een verhaal over de SLT willen horen, wil ik hem best geven zodra ik er in eentje ben geweest. :P
Beul van de blindegeleidelijn
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fles' SLT-debuut, eindelijk...

Bericht door Fles »

:idea: Dan zul je je nogeens kunnen opwinden over de Protos, waar de "knop" op dezelfde plek zit, maar niet bestaat uit een indrukbaar iets. Dat werkt met handoplegging, zogezegd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten