Bordjes, bordjes, bordjes...

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Fles »

Dat bedoelde Geert denk ik ook. Stadnaam groot en wijknaam klein slaat sowieso nergens op. Ik ben dat in ieder geval nog nooit tegengekomen voor zover ik me kan herinneren :)

Opmerkelijk wel dat teksten in CAPS LOCK langzamer gelezen worden. Ben benieuwd of dat ook geldt voor hele korte teksten zoals in dit geval?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Geert »

Ardan schreef:Bahbahbah, moet er niet aan denken dat Arriva haar eigen kleur gaat gebruiken.
Overigens doet men het in Duitsland andersom aan wat jij beschijft: plaatsnaam klein, wijknaam groot.
Oh, dat zou best kunnen, ik twijfelde al. Het gaat meer om het principe, waarom zou je het ene deel van de naam meer willen benadrukken dan het andere deel?
Fles schreef:Opmerkelijk wel dat teksten in CAPS LOCK langzamer gelezen worden. Ben benieuwd of dat ook geldt voor hele korte teksten zoals in dit geval?
Ik weet niet zo snel of daar specifiek onderzoek naar is gedaan, maar volgens mij bestaan er voor wegwijzers (boven de snelweg bijvoorbeeld) wel richtlijnen om geen hoofdletters te gebruiken. Ik kan me er in ieder geval wel iets bij voorstellen, het woordbeeld is veel onderscheidender in onderkast.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Fles »

Is wat voor te zeggen, hoewel ook dat nog steeds een andere situatie is natuurlijk :P

Ik weet wel dat ze in België op een aantal stations getest hebben met inversie: Dus blauwe letters op een witte achtergrond i.p.v andersom. Krijg de indruk dat dat niet zo'n succes was. Laatste keer dat ik er langs reed heb ik deze niet meer terug kunnen vinden:

Afbeelding

Maar alleen nog maar deze:

Afbeelding
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door STF »

GVB hanteert op de bestemmingsfilms van de blokkendoos (9G-10G) trams de plaatsnaam in het groot en de wijk in het klein, dus het komt wel voor hoor Fles.

Osdorp
de Aker
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Fles »

Vast wel. Maar dat is geen bordje :P Op een bestemmingsfilm is het gewoon een nadere aanduiding van waar hij precies heen gaat. Ik denk dat het in die situatie wel vaker zal voorkomen ook eigenlijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Vinny »

Ik weet wel dat ze in België op een aantal stations getest hebben met inversie: Dus blauwe letters op een witte achtergrond i.p.v andersom. Krijg de indruk dat dat niet zo'n succes was. Laatste keer dat ik er langs reed heb ik deze niet meer terug kunnen vinden:
Merk ook een verschil in lettertype op ;)

Overigens voor mensen die zich vervelen: Vraag eens de ProRail richtlijn 'Muziek op Stations' aan. Deze richtlijn is een lijvig document waar allerlei beleidslijnen worden aangegeven wanneer en welke muziek er op stations te horen moet klinken. Wetenschappelijk onderbouwd. Zeggen ze zelf :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Jurjen »

Hangt het bij de Duitsers ook niet af van de 'grootte' van het station? Fernverkehr (IC, ICE): alles groot, Nahverkehr (RB, RE): plaats klein, wijk groot? Net even gegoogled, en tegengekomen:
Berlin Hauptbahnhof
Berlin Zoologischer Garten
Berlin Gesundbrunnen
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Fles »

Jurjen schreef:Hangt het bij de Duitsers ook niet af van de 'grootte' van het station? Fernverkehr (IC, ICE): alles groot, Nahverkehr (RB, RE): plaats klein, wijk groot? Net even gegoogled, en tegengekomen:
Berlin Hauptbahnhof
Berlin Zoologischer Garten
Berlin Gesundbrunnen
De Duitsers hebben 6 categoriën stations, van heel groot tot heel klein. Dat gaat wel over de voozieningen, maar niet over de belettering :)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Jurjen »

Ja, dat weet ik. ;) Maar er is dus gekozen voor een verschillende hantering van lettergrootte, binnen verder dezelfde stijl bordjes. Daar moet toch haast een logica achter zitten, niet?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Geert »

Bij S-Bahnstations wordt vaak de plaatsnaam helemaal weggelaten, zie bijvoorbeeld:
Afbeelding
(bron: http://www.perspektive89.com/)

Daar valt wel iets voor te zeggen, aangezien dergelijke stations vaak rond één stad zijn geconcentreerd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Fles »

Klopt, heel kut is dat. Doen ze in München ook. Daar hebben ze bordjes "Ostbahnhof" op de S-Bahnperrons staan en "München Ost" daar waar de andere treinen komen. Als ze dat in Berlin ook gaan doen heb je dus 2 identieke bordjes "Ostbahnhof" van twee verschillende stations :|
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Jurjen »

Is die foto am Alex wel op de S-Bahn perrons gemaakt? Hij is nogal blurry, maar staat die RE niet erg dichtbij?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Geert »

Jurjen schreef:Is die foto am Alex wel op de S-Bahn perrons gemaakt? Hij is nogal blurry, maar staat die RE niet erg dichtbij?
Geen idee, de foto is niet van mij ;) Hier het grotere origineel: http://www.perspektive89.com/system/fil ... CF0482.JPG.

Op onderstaande foto is (als je goed kijkt) in ieder geval te zien dat de S-Bahnbordjes het type bordjes hebben als op de voorgaande foto te zien. Of de RE-perrons dezelfde bordjes hebben weet ik niet.
Afbeelding
Bron: Renke.se
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Suus »

Opvallend genoeg staat Alexanderplatz in de DB Bahnhofsliste 2010 zonder Berlin bij de naam in de lijst. Ook in de Bahnhofssuche staat hij zonder Berlin geregistreerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door ODRAIL »

Dit is er gebeurd met de bordjes van Station Rotterdam Wilgenplas (Waarschuwing: foto bevat een schokkend beeld):
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.as ... las&num=18
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Fles »

Die bordjes telden allang niet meer :P
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door ODRAIL »

Dat weet ik ... , ... maar toch (best jammer).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Fles »

Ja zeker ja. Raar ook, had die halte dan meteen in 2006 geschrapt denk je dan :? Maar goed, da's offtopic ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Fles »

De oogst van gisteren :)

Afbeelding
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Fles »

En voor wie er helemaal geen genoeg van kan krijgen :mrgreen:

Afbeelding

:mrgreen:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door STF »

Wat doen die meisjes op dat bankje er nou weer tussen? :lol:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Fles »

STF schreef:Wat doen die meisjes op dat bankje er nou weer tussen? :lol:
Speciaal voor Vinny gedaan, onze Grote Vrouwenverslinder 8-) :lol:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door Karl »

Zijn ze wel Turks dan? ;)
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door tsov »

Heeft Fles dit bordje al?
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Bordjes, bordjes, bordjes...

Bericht door M57 »

Fles schreef:De oogst van gisteren :)
Nog steeds overstappen in kaldenkirchen?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten