Giromania!

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Giromania!

Bericht door tsov »

Het zal weinigen ontgaan zijn dat de Giro d'Italia afgelopen zaterdag begon met een proloog door Amsterdam.
Afbeelding
Dat had natuurlijk ook gevolgen voor het hoofdstedelijke OV.

Aan de westkant van de stad waren twee combinatielijnen gemaakt: 3/10 en 7/12. Lijn 3 reed vanaf de Zoutkeetsgracht de normale route naar de Constantijn Huygensstraat en dan via de Overtoom naar het Leidseplein, waarvandaan als lijn 10 naar de Van Hallstraat werd gereden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lijn 7 reed vanaf Slotermeer de normale route naar het Leidseplein en vanaf daar via de Overtoom als lijn 12 naar Sloterdijk.
Afbeelding
Afbeelding

Op mijn fietstocht door de stad kwam ik ook een paar keer lijn 18 tegen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lijn 1, 13, 17 en 26 waren de enige lijnen die hun normale route reden.
Afbeelding
Afbeelding

Er waren die dag twee lijnen 14: een lijn Slotermeer - CS:
Afbeelding
en een lijn Flevopark - Plantage Parklaan:
Afbeelding

Geen idee wat deze tram deed, en het is ook geen geweldige foto, maar zo vaak is het rood/geel van lijn 11 nu ook weer niet te zien in Amsterdam ;)
Afbeelding

De sinds december 2009 gemankeerde lijn 15 reed ook voor de camera langs.
Afbeelding
Afbeelding

Ook Connexxion moest omrijden, en daardoor verschenen er bussen op niet alledaagse plekken, zoals hier in de Surinamestraat.
Afbeelding

Een uitrukker van lijn 17 op de Amstelveenseweg.
Afbeelding

Lijn 65 schampt hier het parcours voor de Apollohal.
Afbeelding

Lijn 4 was slechts een schim van zichzelf en reed het opmerkelijke rondje Station RAI - Rooseveltlaan - Rijnstraat - President Kennedylaan - Rijnstraat - Vrijheidslaan - Amstelstation - Vrijheidslaan - Rooseveltlaan - Station RAI. Op deze lijn werd ook Girotram 781 ingezet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Evenals lijn 14 eindigde ook lijn 9 aan de Plantage Parklaan, waardoor de Artislus weer eens ten volle benut werd.
Afbeelding
Afbeelding

Goed passend bij de kleur van de stad in de afgelopen dagen (het roze van de Giro, of eigenlijk van de hoofdsponsor La Gazetta dello Sport) stond Breng-meisje 1845 de hele zaterdag op het Mr. Visserplein.
Afbeelding
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Giromania!

Bericht door STF »

Leuke foto's! Je hebt zo'n beetje elke lijn wel op de foto gezet geloof ik.
Dit is nou de eerste keer dat ik ze de bestemming Leidseplein op de Combino's zie gebruiken, heb het altijd een vreemde bestemming gevonden aangezien je er niet kunt keren (en het oudere materieel ook niet over deze bestemming beschikt) maar met deze routes was die bestemming zo vreemd nog niet.
Lijn 14 met Centraal Station op het display is ook wel grappig, een van de weinige tramlijnen die erg dicht langs het station komt maar er (normaal gesproken) geen eindpunt heeft.

En op dat plein waar die Breng bus staat had die GVB nachtbuschauffeur laatst zonder moeite kunnen keren...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Giromania!

Bericht door find_your_spot »

Super gave foto's Tim! Leuk die Breng bus in de stad, het nut van dat ding was alleen maar dat die roze was? :@
For Your Railroad Adventures
Oud forumgebruiker

Re: Giromania!

Bericht door Oud forumgebruiker »

Leuke foto's. Vooral de foto van de 2032 op lijn 17 is heel bekend terrein :wink:.

@STF: Amsteldijk is ook niet geheel een logische eindbestemming op de Combino's, hoewel enkele bestuurders 'm gebruiken voor binnenlopers van het eindpunt naar de Lekstraat i.c.m. Niet Instappen en een ander lijnnummer. Zodat het duidelijk zou moeten zijn dat het GEEN reguliere tramlijn is. Zul je zien dat je altijd nog een paar flippo's hebt die het vreemd vinden dat de deuren niet open gaan :|
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Giromania!

Bericht door M57 »

Gek hè als je als klant vervoerd wilt worden en op die tram een bestemming staat die de goede kant op is. Die reizigers ook altijd...
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Giromania!

Bericht door Jurjen »

In veel landen zijn zulke ritten immers zelfs toegankelijk voor reizigers. Waarom ook niet, zou je haast zeggen...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Giromania!

Bericht door Stefan »

In Bremen zag je dat ook regelmatig ja, wel met aparte 'gevolgen'. Had je ineens tussen alle nachttramlijnen (waar je toeslag voor moet betalen) een ritje zoals lijn 1E of 4E rijden die eindigen bij de remise.. Daar hoef je dan weer géén toeslag te betalen, gewoon.. om het makkelijk te houden. :mrgreen:

Om nog een beetje ontopic te blijven: Toffe platen, Tim! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Oud forumgebruiker

Re: Giromania!

Bericht door Oud forumgebruiker »

M57 schreef:Gek hè als je als klant vervoerd wilt worden en op die tram een bestemming staat die de goede kant op is. Die reizigers ook altijd...
Ja heel vreemd als je in de Wijttenbachstraat staat met een lijn 1 naar Amsteldijk Niet Instappen. Overigens: ook als je met een tijgervel + heel groot Niet Instappen langs komt zijn er nog die op die knoppen beginnen te rammen en het vreemd vinden dat er geen deuren zijn die open gaan :roll:.

@Jurjen: De Uitrukkers van de Remise naar eindpunt tram zijn wél toegankelijk voor reizigers. Die moeten ook gereden worden met correct lijnnummer + correcte eindbestemming (dus in de Rijnstraat heb je 's ochtends dus lijnen 7's, lijnen 3's etc. waar je gewoon in kunt stappen). In de praktijk echter nog maar zélden meegemaakt dat er mensen instapten. De Inrukkers vanaf het eindpunt naar remise zijn niet toegankelijk voor reizigers aangezien die simpelweg maar een klein deel van de route van de lijn doen en het moeilijk uit te leggen is waar die remise dan is, en wat de laatste halte is tot waar men mee kan. Dat gaat veel te veel tijd kosten voor een ritje dat eigenlijk leeg hoort te zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Giromania!

Bericht door Wubbo »

Ik begrijp twee dingen niet:
- Waarom film je op een tram waar mensen niet in mogen stappen een bestemming? Waarom hou je het niet gewoon bij Niet Instappen en geen lijnnummer, of in ieder geval een niet bestaand lijnnummer? Wel een lijnnummer en een bestemming filmen zorgt per definitie voor verwarring ('ik kan elke tram nemen die hier stopt')
- Waarom kun je in de hele wereld mensen uitleggen dat niet alle vervoermiddelen naar het eindpunt rijden maar lukt dat in Amsterdam niet? In Utrecht kennen we buslijn 50 waarvan ongeveer de helft van de ritten naar het eindpunt rijdt en de rest niet. Toch snappen mensen dat. Waarom kan dat in Amsterdam niet?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Giromania!

Bericht door Meltrain »

In Rotterdam nemen de laatste inrukkende ritten van in elk geval lijn 2, 4, 8, 21, 23 en 25 ook reizigers mee tot de laatste halte op de normale route.
Bij lijn 2 zijn dat Maashaven en Randweg (hoewel in de praktijk Afrikaanderplein zelfs nog kan), bij 4 Station Noord en Rotterdam Centraal, bij 8 Station noord en Churchillplein, bij 21 Avenue Concordia (alleen vanaf Woudhoek), bij 23 Akkeroord en Vuurplaat en bij 25 Randweg en Vuurplaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Giromania!

Bericht door Suus »

Iemand heeft bedacht dat ritten wel halverwege mogen verzinnen maar niet halverwege mogen eindigen. Dat komt dan ook in principe niet voor. Bussen rukken vaak in en uit met het lijnnummer + sorry geen dienst, of met de eindbestemming die ze als eerste gaan aandoen. Zo ben ik al eens een lijn 249 naar Indische Buurt tegengekomen in Diemen (A)

Trams zouden in principe na hun laatste aankomst bij het eindpunt Tijgervel + Sorry geen dienst moeten filmen, maar in de praktijk blijkt dat te veel moeite en staat er alleen sorry geen dienst of de remise waarnaar wordt gereden. Uitrukkers verschijnen ook in de dienstregeling op het moment dat ze op het traject komen waar ze de dienstregeling kunnen volgen. Daardoor zijn er allerlei extra wagendiensten op lijn 9 richting Diemen vanaf de kruising Wijttenbachstraat/Lineausstraat/Oosterpark
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten