Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Bericht door Daniel »

Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel
Geplaatst op: dinsdag 18 mei 2010 20:41
Laatst bijgewerkt: dinsdag 18 mei 2010 20:44


DEN HAAG - De hogesnelheidstrein Fyra gaat pas op z'n vroegst eind 2011 tussen Rotterdam en Brussel rijden. De bedoeling was om de trein eind dit jaar vanuit Nederland te laten doorrijden naar België, maar de Belgische spoorwegen willen onder meer om financiële reden niet met tijdelijk materieel op het hsl-traject gaan rijden.
De vertraging is ontstaan omdat het Belgische spoorbedrijf uitsluitend tussen Amsterdam en Brussel wil rijden met nieuw hogesnelheidsmaterieel, dat nog in bestelling is bij de Italiaanse fabrikant.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Bericht door Fles »

Wat een lulkoek. "Nieuw" materieel WTF? Wat is er niet nieuw genoeg aan de V250? Wie is de NMBS sowieso om te spreken over "nieuw materieel" :neg:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Bericht door Daniel »

De V250 is juist het nieuwe materieel waar ze op zitten te wachten :wink: Hispeed wilde met Traxx+ICRm de Benelux over de HSL gaan rijden, maar daarvoor zouden de Belgische Traxxen die nu de Benelux rijden een update moeten hebben van de software.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Bericht door reisthijs »

Ook opmerkelijk is dat andere nieuwtje, de de NMBS nu toch weer wel een extra treinstel wil aanschaffen om de hogesnelheidsboemel Brussel-Breda-Den Haag mee te rijden. Dat hebben ze (om financieële redenen) heel lang tegengewerkt, en ik eigenlijk al niet meer verwacht dat het er nog zou komen.
Hogesnelheidstreinen houden vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Acht hogesnelheidstreinen zullen vanaf 2013 dagelijks op de nieuwe lijn Den Haag-Breda-Antwerpen-Brussel rijden. Ze zullen ook stoppen in Mechelen en het nieuwe station Noorderkempen in Brecht. Dat maakte uittredend minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) dinsdag bekend.

Over de praktische uitvoering van het ministerieel akkoord over de verbinding, dat dateert van 2005, heeft Inge Vervotte een doorbraak bereikt met haar Nederlandse collega Camiel Eurlings (CDA).

lees verder...(GVA.be)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Bericht door Joshua »

Zo erg vind ik het niet. Heb liever de Beneluxtrein waarbij ik gewoon in Roosendaal kan op stappen dan die dure Fyra.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Bericht door iljitsch »

Is dat software voor de signalering? Ik begrijp dat die tonnen kan kosten. Slim om gepatenteerde spullen bij één fabrikant te nemen, betaal je 20 jaar lang de hoofdprijs.

Er rijdt nu toch al een trein op hoge snelheid tot Antwerpen?

En hoe hard zou de Benelux rijden op HSL-spoor?

In België rijdt-ie bepaald niet hard. Twee weken geleden op vrijdagmiddag reed-ie ook met een slakkengang vlak voor Dordrecht (alwaar +4) maar daarna keihard, maar het mocht niet baten want we waren met +3 in Rotterdam.

Als het snelheidsverschil hoog genoeg is kunnen ze de dienstregeling wellicht met minder materieel doen en dus toch geld besparen.

Is dat Noorderkempen het Belgische Hoogeveen ofzo? Den Haag - Brussel via Breda is al nauwelijks aantrekkelijk, met nog twee stops op plaatsen waar we in Nederland nooit van gehoord hebben wordt dat natuurlijk niet beter.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Bericht door waldo79 »

De Benelux komt niet over de HSL te rijden :idea:

Noorderkempen is ordinair gezegd een stel stoeptegels langs de E19 :roll:
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Bericht door robert55 »

iljitsch schreef:Is dat software voor de signalering? Ik begrijp dat die tonnen kan kosten. Slim om gepatenteerde spullen bij één fabrikant te nemen, betaal je 20 jaar lang de hoofdprijs.
Gaat om de ETCS software. De NS-traxxen [rood] hebben die, de groene van NMBS niet. Hoewel NMBS en Infrabel na Buizingen hebben gezegd dat alles met ETCS reg sal kom, denkt NMBS kennelijk niet dat ze die huurlocs lang zullen houden
iljitsch schreef:Er rijdt nu toch al een trein op hoge snelheid tot Antwerpen?
Thalys toch? En de NMBS pendel tussen Antwerpen en Noorderkempen
iljitsch schreef:En hoe hard zou de Benelux rijden op HSL-spoor?
De rijtuigen zijn IC, die zijn toegelaten voor 160. De Traxx is ontworpen voor max 160
iljitsch schreef:Is dat Noorderkempen het Belgische Hoogeveen ofzo? Den Haag - Brussel via Breda is al nauwelijks aantrekkelijk, met nog twee stops op plaatsen waar we in Nederland nooit van gehoord hebben wordt dat natuurlijk niet beter.
Is net zoiets als TGV Haut Picardie: een parkeerterrein met ambities. Of dat vergelijkbaar is met Hoogeveen durf ik niet te zeggen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Bericht door Fles »

Hoe hard iedereen ook over de HSL wil rijden, we zitten voorlopig in ieder geval tussen Antwerpen en Mechelen nog met de brug over de Nete bij Duffel, waar al heel lang niks harder dan 40 overheen mag. Ik heb nog nergens gehoord dat dat inmiddels opgelost is, al zou de brug zelf in februari 2009 al vervangen zijn.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Bericht door playertwo »

Antwerpen - Brussel blijft sowieso een flessenhals door een niet heel goede planning van de treinen over de 4 sporen (2 verschillende spoorlijnen). Daar zal pas verandering in kunnen komen als ze bij de NMBS ook in corridors gaan denken, al zal daar een revolutie voor nodig zijn.

Noorderkempen schijnt overigens redelijk druk te zijn wegens de dagelijkse files op de E19 en de Ring van Antwerpen. Natuurlijk helpt het ook niet mee dat de trein in het begin niet goed aansloot in Antwerpen, slechts 1x per uur reed, en alleen op werkdagen tot globaal 19u (vergelijkbaar met de s450, maar dan zonder s5300 in de daluren).

Een snelle verbinding Breda - Brecht - Antwerpen (- Brussel) zou een mooie aanvulling (lees compensatie) zijn voor reizigers uit Brabant (en in mindere mate uit Zeeland) die naar Antwerpen en Brussel willen. Hopelijk komt er later nog een aanvulling bij met een IC Utrecht - Antwerpen, en met een snelle verbinding Roosendaal - Antwerpen v.v.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Bericht door Fles »

playertwo schreef:Hopelijk komt er later nog een aanvulling bij met een IC Utrecht - Antwerpen,
Dan heb je het over een spoorlijn langs het tracé van de A27 he? Dat duurt nog even hoor ik net.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:Is dat software voor de signalering? Ik begrijp dat die tonnen kan kosten. Slim om gepatenteerde spullen bij één fabrikant te nemen, betaal je 20 jaar lang de hoofdprijs.

Er rijdt nu toch al een trein op hoge snelheid tot Antwerpen?

En hoe hard zou de Benelux rijden op HSL-spoor?

In België rijdt-ie bepaald niet hard. Twee weken geleden op vrijdagmiddag reed-ie ook met een slakkengang vlak voor Dordrecht (alwaar +4) maar daarna keihard, maar het mocht niet baten want we waren met +3 in Rotterdam.

Als het snelheidsverschil hoog genoeg is kunnen ze de dienstregeling wellicht met minder materieel doen en dus toch geld besparen.

Is dat Noorderkempen het Belgische Hoogeveen ofzo? Den Haag - Brussel via Breda is al nauwelijks aantrekkelijk, met nog twee stops op plaatsen waar we in Nederland nooit van gehoord hebben wordt dat natuurlijk niet beter.
Nee hoor, Noorderkempen is gewoon het eindstation van de IR Antwerpen - Noorderkempen. Het zou mooi zijn als deze trein doorgetrokken wordt naar Breda, maar dat lukt met het materieel niet dat de NMBS op deze verbinding inzet. De NMBS heeft altijd gevonden dat de V250 te duur is om als IR trein te rijden. Daar hebben ze gelijk in, maar nu worden ze door Nederland gedwongen om duurder materieel in te zetten op deze IR verbinding, omdat deze dus geintegreerd wordt met de dienst Brussel - Den Haag. Althans dit is wat ik dus begrijp.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten