Treinen HSL worden snel omgebouwd

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Treinen HSL worden snel omgebouwd

Bericht door Daniel »

Treinen HSL worden snel omgebouwd
Geplaatst op: dinsdag 18 mei 2010 20:40
Laatst bijgewerkt: dinsdag 18 mei 2010 20:41


Alle HSL-treinen worden de komende drie weken omgebouwd, zodat zij minder geluidsoverlast veroorzaken. Dat heeft minister Eurlings van verkeer dinsdagmiddag gezegd tijdens het kamerdebat over de kwestie.
Volgens Eurlings worden er nu remblokken verwijderd, zodat de wielen gladder worden.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Bericht door STF »

En hoe gaan ze in het vervolg dan remmen? Gat in de vloer van de cabine maken zodat de machinist met zijn benen de trein kan afremmen? Of een anker uit het zijraampje gooien?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Bericht door Daniel »

Als je het volledige artikel leest dan zie je dat ze niet alle remblokken verwijderen (gelukkig maar, hoewel, een trein die niet mag rijden wegens ontbrekende remmen maakt ook geen lawaai natuurlijk :mrgreen: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Bericht door STF »

Ik had het volledige artikel gelezen, maar zag/zie niks staan over het aantal remmen...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Bericht door playertwo »

Laten we het niet hopen, maar het zou wel een uitermate grote blunder zijn als er een trein door de remmen die nog over zijn, heen gaat of te laat tot stilstand komt met alle gevolgen van dien omdat er te weinig remkracht is. In die betonnen klankkast (net als in andere landen wel gebruikelijk is), gewoon grind storten had overigens ook prima geholpen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Bericht door iljitsch »

Wel vaag trouwens dat remmen herrie maken als er niet geremd wordt. Je zou toch zeggen dat er dan iets mis is met de constructie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Bericht door Daniel »

De remmen maken indirect herrie: die ontstaat niet bij het remmen zelf, maar het gaat om de wielen die door slijtage bij het remmen niet meer perfect rond zijn en dan meer geluid veroorzaken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:De remmen maken indirect herrie: die ontstaat niet bij het remmen zelf, maar het gaat om de wielen die door slijtage bij het remmen niet meer perfect rond zijn en dan meer geluid veroorzaken.

In 1920 was dat geloofwaardig ja. "Niet meer perfect rond" Doe eens normaal zeg :neg:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Bericht door Daniel »

Ik verzin het niet hoor, dat doet onze demissionair minister...
Volgens Eurlings worden er nu remblokken verwijderd, zodat de wielen gladder worden
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Bericht door Fles »

Wat een mongolenland is dit dan aan het worden zeg :?: Een minister die weet van werkelijk God noch zure appelen, en vrolijk denkt dat het gepeupel klakkeloos aanneemt wat hij zegt. Het moet niet gekker worden :N
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Bericht door Klaasje »

Volgens mij hebben die rijtuigen een combinatie van Schijf- en blokremmen. De blokremmen zorgen er bij het remmen voor dat de wielen opruwen. Opgeruwde wielen zorgen voor meer herrie dan gladde wielen. Doordat de blokremmen verwijderd worden zullen de wielen minder snel opruwen. Doordat er ook nog schijfremmen op de rijtuigen zitten kan er toch nog geremt worden. Kortom: Eurlings heeft gelijk *O* maar verteld maar de helft van het hele verhaal. -O-
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Bericht door Geert »

Fles schreef:
Reiziger Ddrs schreef:De remmen maken indirect herrie: die ontstaat niet bij het remmen zelf, maar het gaat om de wielen die door slijtage bij het remmen niet meer perfect rond zijn en dan meer geluid veroorzaken.

In 1920 was dat geloofwaardig ja. "Niet meer perfect rond" Doe eens normaal zeg :neg:
Toch is het zo. Vergelijk het maar rijden over een relatief gladde asfaltweg en een klinkerstraatje, dan maakt het klinkerstraatje veel meer herrie bij gelijke snelheid. Doordat je wiel niet glad genoeg is klapt het telkens een beetje neer op de rails (vergelijkbaar met vierkante wielen), en dat maakt herrie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Treinen HSL worden snel omgebouwd

Bericht door Dexter »

Klaasje schreef:Volgens mij hebben die rijtuigen een combinatie van Schijf- en blokremmen. De blokremmen zorgen er bij het remmen voor dat de wielen opruwen. Opgeruwde wielen zorgen voor meer herrie dan gladde wielen. Doordat de blokremmen verwijderd worden zullen de wielen minder snel opruwen. Doordat er ook nog schijfremmen op de rijtuigen zitten kan er toch nog geremt worden. Kortom: Eurlings heeft gelijk *O* maar verteld maar de helft van het hele verhaal. -O-
Klaasje heeft helemaal gelijk. De 'hoofd'-remmen van de ICRm-rijtuigen zijn de schijfremmen en de blokkenremmen zijn toegevoegde remmen die pas gebruikt worden als er een van de hoogste remstanden wordt gekozen. Als ze actief worden, voel je dat de trein veel harder gaat remmen en hoor je het aan het hoge piepende geluid. Ze worden ook wel poetsblokken genoemd omdat ze de wielen als het ware 'oppoetsen'. Een opgeruwde wielband heeft meer grip bij het remmen, maar veroorzaakt meer lawaai tijdens het rijden. O.a. ICM(m) heeft ze ook.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten