A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Momenteel worden er grote werkzaamheden verricht aan/op/rond/onder A'dam Centraal.
1. Heeft iemand een mooi overzichtje van welke buslijnen van de diverse maatschappijen waar stoppen? (dit heeft onder meer te maken met reizigers die last hebben van Connexxion-bussen die kennelijk ook niet weten waar ze moeten stoppen ).
2. Hoe komt het station er uiteindelijk uit te zien? Momenteel zijn ze aan het werk met de Noord-Zuidlijn, maar ik heb ook begrepen van iemanand dat er ergens achter spoor 15 momenteel een busplatform wordt gebouwd.
1. Heeft iemand een mooi overzichtje van welke buslijnen van de diverse maatschappijen waar stoppen? (dit heeft onder meer te maken met reizigers die last hebben van Connexxion-bussen die kennelijk ook niet weten waar ze moeten stoppen ).
2. Hoe komt het station er uiteindelijk uit te zien? Momenteel zijn ze aan het werk met de Noord-Zuidlijn, maar ik heb ook begrepen van iemanand dat er ergens achter spoor 15 momenteel een busplatform wordt gebouwd.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Op de site van het GVB staat een plattegrond: http://www.gvb.nl/reizigers/toegankelij ... -dec09.pdf
Bussen en trams moeten ook volgens deze kaart halteren, wat ook aardig goed gebeurt.
Bussen en trams moeten ook volgens deze kaart halteren, wat ook aardig goed gebeurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
1. op de gvb site staat een -als het goed is altijd actuele- kaart van het hele stationseiland
http://www.gvb.nl/reizigers/toegankelij ... -dec09.pdf
Connexxion richting zuid staat op de PH kade, Zaanstreek grotendeels bij de Noord bussen
Arriva Waterland vertrekt van het in aanbouw zijnde nieuwe busstation [vraag 2] aan de 'achterkant' boven de de Ruyterkade. Hiervan is momenteel ongeveer de helft af, minus de erg wenselijke overkapping.
Verder komt er aan het station nog een aantal dwarstunnels. Van West naar Oost:
- fietstunnel [nog niet begonnen]
- West tunnel
- winkeltunnel [nog niet begonnen]
- middentunnel [momenteel versmald ivm NZ lijn bouw
- winkeltunnel [nog niet begonnen]
- Oost tunnel [moet worden verbreed]
De twee winkeltunnels zijn primair bedoeld om een doorgang voor voetgangers te creeren zonder dat die door de OV poortjes hoeven. Ik noem het winkeltunnels omdat ze door NS poort worden gefinancierd door NS poort dat er winkels naast bouwt. De Duitsers noemen dat 'Kaufhaus mit Gleisanschluss'
http://www.gvb.nl/reizigers/toegankelij ... -dec09.pdf
Connexxion richting zuid staat op de PH kade, Zaanstreek grotendeels bij de Noord bussen
Arriva Waterland vertrekt van het in aanbouw zijnde nieuwe busstation [vraag 2] aan de 'achterkant' boven de de Ruyterkade. Hiervan is momenteel ongeveer de helft af, minus de erg wenselijke overkapping.
Verder komt er aan het station nog een aantal dwarstunnels. Van West naar Oost:
- fietstunnel [nog niet begonnen]
- West tunnel
- winkeltunnel [nog niet begonnen]
- middentunnel [momenteel versmald ivm NZ lijn bouw
- winkeltunnel [nog niet begonnen]
- Oost tunnel [moet worden verbreed]
De twee winkeltunnels zijn primair bedoeld om een doorgang voor voetgangers te creeren zonder dat die door de OV poortjes hoeven. Ik noem het winkeltunnels omdat ze door NS poort worden gefinancierd door NS poort dat er winkels naast bouwt. De Duitsers noemen dat 'Kaufhaus mit Gleisanschluss'
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Dat filmpje ken ik al. Belooft wat moois te worden. Maar dat gaat nog heel wat jaren duren. Waarschijnlijk reis ik dan al lang niet meer met het OV.
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Prachtige animatie en heel realistisch ook. Normaal is bv het materieel wat je ziet rijden in zo'n animatie een slordig geknipt en geplakt fantasie-allegaartje. Maar nu zie je materieel wat daadwerkelijk gaat (of ooit kan gaan) rijden, zoals de V250, de Metropolis en de Citea. Nu hebben we iets om naar uit te kijken als we tussen die houten schotten lopen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Het is al een stuk beter dan de virtuele rit over de NoordZuidlijn waarbij er veredelde jaren '50 restauratiewagons als metro op het spoor liggen. :)
Het station ziet er erg mooi uit, ook leuk dat het weer een grote authentieke ontvangsthal krijgt, dat is best uniek in Nederland. Ik heb het station trouwens nog nooit in volle glorie zonder bouwputten eromheen gezien, daarvoor ben ik net te jong en dus te laat naar Amsterdam verhuisd.
Het station ziet er erg mooi uit, ook leuk dat het weer een grote authentieke ontvangsthal krijgt, dat is best uniek in Nederland. Ik heb het station trouwens nog nooit in volle glorie zonder bouwputten eromheen gezien, daarvoor ben ik net te jong en dus te laat naar Amsterdam verhuisd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Ja, precies dat filmpje dacht ik aan toen ik m'n vorige post aan het schrijven was. :DNS-Reiziger schreef:Het is al een stuk beter dan de virtuele rit over de NoordZuidlijn waarbij er veredelde jaren '50 restauratiewagons als metro op het spoor liggen. :)
Vallend blad maakt rails glad.
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
En de reden dat het busplatform nog niet verder wordt verbouwd is de Noord-Zuidlijn. Onder de middentunnel wordt een diepe sleuf gegraven, waar de tunnel, die momenteel in de Westhavens ligt te dobberen, ingevaren moet worden. Deze sleuf komt op een diepte van 20 meter te liggen en is naar verwachting in 2011 klaar. Tot die tijd kan het 'gat' in het busplatform nog niet gedicht worden, en daarom is alleen de westelijke helft in gebruik. Overigens zijn de bevestigingspunten voor de boogspanten van de kap al wel gemaakt; er wordt echter al een aantal maanden geroepen dat ze 'binnenkort' gaan beginnen met de echte bouw.
Aan de westkant van het station komt, zoals hierboven vermeld, nog een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers, dit is pal naast die trap die nu direct aan de linkerkant van het stationsgebouw zit, naar perron 1/2.
Mocht je dit allemaal eens uitgebreid willen bekijken, neem dan eens een kijkje in het informatiecentrum, bij de trams aan de oostkant. Hier zie je een schat aan informatie over de Noord-Zuidlijn en de projecten in en rond het station. Of kijk hier even voor meer informatie.
Hier is dat oude filmpje trouwens ook nog te zien... een metrorit van Vijzelgracht naar CS, met een enkele LHB die zelfs '53' filmt Maar ze hebben nu ook een mooie 3D-film, eigenlijk praktisch hetzelfde als de film die hierboven al genoemd wordt, maar dan in 3D dus, mét brilletje!
(heb trouwens zelf het Stationseiland ook even ontleed )
Aan de westkant van het station komt, zoals hierboven vermeld, nog een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers, dit is pal naast die trap die nu direct aan de linkerkant van het stationsgebouw zit, naar perron 1/2.
Mocht je dit allemaal eens uitgebreid willen bekijken, neem dan eens een kijkje in het informatiecentrum, bij de trams aan de oostkant. Hier zie je een schat aan informatie over de Noord-Zuidlijn en de projecten in en rond het station. Of kijk hier even voor meer informatie.
Hier is dat oude filmpje trouwens ook nog te zien... een metrorit van Vijzelgracht naar CS, met een enkele LHB die zelfs '53' filmt Maar ze hebben nu ook een mooie 3D-film, eigenlijk praktisch hetzelfde als de film die hierboven al genoemd wordt, maar dan in 3D dus, mét brilletje!
(heb trouwens zelf het Stationseiland ook even ontleed )
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
De nachtbussen staan er niet op Ardan! :6
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Nee, werd te veel priegelwerk slash dan zou de kaart te druk worden. Die maak ik nog apart dus. Morgen heb ik toch weinig beters te doen.
Ik doe ook maar wat
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Het zier er inderdaad goed uit! Ik ben benieuwd of het zo 'mooi' en 'toegankelijk' zal worden (maar het ziet er nu nog inderdaad uit als een grote bouwput).
Wel opvallend dat ze de oudste metrostellen van het GVB in het filmpje laten zien. Als ik het me nog goed herinner heeft Amsterdam onlangs nog nieuwe metrostellen besteld (werd tijd!). :)
Wel opvallend dat ze de oudste metrostellen van het GVB in het filmpje laten zien. Als ik het me nog goed herinner heeft Amsterdam onlangs nog nieuwe metrostellen besteld (werd tijd!). :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Yep, de Metropolis. 116 meter lang, bestaat uit 6 bakken en is geheel doorloopbaar. Langsbanken erin, 960 personen kunnen mee, voorbereid op automatisch rijden. Er komen er 23, en de eerste wordt in 2012 verwacht. (hier staat een klein stukje)
Ik doe ook maar wat
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Nog even een vraagje (ik hoop dat dit het beste topic is):
Waar vertrekken de Connexxion-nachtbussen van CS precies? Ik heb waarschijnlijk het genoegen er eentej in de nacht van vrijdag op zaterdag te mogen pakken.
Maar Connexxion en duidelijkheid over nachtbussen bij het CS gaan niet goed met elkaar samen. :D
Waar vertrekken de Connexxion-nachtbussen van CS precies? Ik heb waarschijnlijk het genoegen er eentej in de nacht van vrijdag op zaterdag te mogen pakken.
Maar Connexxion en duidelijkheid over nachtbussen bij het CS gaan niet goed met elkaar samen. :D
Beul van de blindegeleidelijn
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Hier staan echt alle lijnen op die Amsterdam Centraal aandoen.
Kies dus zelf je bus maar uit. :)
Kies dus zelf je bus maar uit. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
De aanlegplaats van de draagvleugelboot van Connnexxxion staat er niet op, die moet ik juist hebben binnenkort. :-(
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Meteen links naast de pont naar de NDSM-werf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
@Meltrain: dank je!
Ik moet de 292 hebben, dus vanuit CS gezien stopt hij op de halte iets ten rechts van het Damrak, als ik het goed zie? :)
Ik moet de 292 hebben, dus vanuit CS gezien stopt hij op de halte iets ten rechts van het Damrak, als ik het goed zie? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Op het Prins Hendrikplantsoen, dus het busstationnetje voor het Victoria Hotel (dat valt moeilijk over het hoofd te zien ;) )
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: A'dam CS: wat is uiteindelijk het plan?
Dank je. :)tsov schreef:Op het Prins Hendrikplantsoen, dus het busstationnetje voor het Victoria Hotel (dat valt moeilijk over het hoofd te zien ;) )
De vorige keer dat ik hem echter daar wilde pakken, stopte hij daar helemaal niet (en er stonden meerdere mensen die dezelfde bus moesten hebben)... :S
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 179 gasten