Passagiers moeten brandende trein uit

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Wubbo »

Passagiers moeten brandende trein uit
Geplaatst op: dinsdag 25 mei 2010 18:43
Laatst bijgewerkt: dinsdag 25 mei 2010 18:44


De passagiers van een stoptrein hebben dinsdagmiddag bij Schiedam de trein moeten verlaten omdat er sprake was van brand en rookontwikkeling.Dat meldde een woordvoerster van de spoorbeheerder. De reizigers stapten uit in een weiland tussen Schiedam en Delft. De trein kwam uit de richting Den Haag.
Lees verder
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Fles »

Is het nieuws nou dat ze eruit moeten? :lol:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Chauf21 »

Ons aller Daantje is een van de reizigers, smste ze me eerder deze avond....
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Fles »

Mooi, ik blijf wel even wakker voor het fotoverslag van de ramp en alle paniek 8-)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door tsov »

Chauf21 schreef:Ons aller Daantje is een van de reizigers, smste ze me eerder deze avond....
Waarom verbaast me dit niet? :lol:
Maar sterkte Daantje ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Suus »

Ik lees op Nu.nl iets over aangelopen remmen. Op een foto op Nufoto.nl zie ik onder andere stel 904 staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Daniel »

Op Somda wordt deze rokerige foto gelinkt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:Op Somda wordt deze rokerige foto gelinkt...
Op fok ook, net als deze met een hoop uitstappende mensen. Geen Daantje te zien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Daniel »

RTV Rijnmond heeft nog 'n interview met de reiziger die de brand uiteindelijk geblust heeft op z'n site staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:de reiziger die de brand uiteindelijk geblust heeft
Nu.nl schreef:De brandweer heeft de brand, die door onbekende oorzaak uitbrak, geblust.
Hmmm :roll:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Daantje »

Natuurlijk zat ik erin ;) Speciaal voor Fles dan nog een verslagje mét foto voor ik ga slapen.

Ik had om 17.15 uur de s5100 genomen op Delft op weg naar Rotterdam. Tussen Delft Zuid en Schiedam hoorden we ineens een klap, het leek net alsof er iets tegen de trein aan sloeg, een auto ofzo. Daarna remden we af, redelijk langzaam. We waren bang dat we iets aangereden hadden, een auto ofzo. Toen we stilstonden kwam er ineens een rookpluim langs de trein, heel veel zwarte stinkende rook. We besloten om de raampjes maar dicht te doen. Er volgde een omroepbericht dat er rook uit de trein kwam en dat ze zouden gaan kijken. Vlak daarna volgde nog een omroepbericht dat de trein in de fik stond, dat de deuren aan de rechterkant open zouden gaan en dat we er allemaal uit moesten (in eerste instantie alleen het brandende treinstel, idd de 904, waar ik in zat) en vlak bij de trein moesten blijven. Dat deden we. Alleen was de trein extreem vol door een eerdere verstoring tussen Leiden en Haarlem waardoor er al minder treinen reden en het midden in de spits was. Het was nog een behoorlijke hoogte om er uit te komen ook trouwens. En tsja, daar sta je dan met een paar honderd mensen in een weiland naast de trein. Eerst reden er de andere kant op nog treinen langs maar al vrij snel niet meer. De HC wilde het blussen met een brandblusser uit de trein maar dat veroorzaakte extreem veel rook waardoor het besloot 112 te bellen. Er kwamen drie brandweerwagens, een ambulance en een politiebusje. De HC had het brandje zelf al geblust maar de brandweer ging het nog nablussen. Toen moest iedereen over een naastgelegen weggetje weg van de trein. Je komt dan uit op zo'n doorgaande weg onder het spoor door. De politie stond daar het verkeer te regelen. Ik hoorde dat Prorail bussen zou regelen en dat de weg afgezet moest worden maar concreet gebeurde er niets. Het was een grote vaagheid, heel veel mensen probeerden mee te gaan met een RET-buslijn die daar langs reed en heel veel mensen werden inmiddels opgepikt door bekenden met een auto. Een buurtbewoner sprak me aan en vroeg waar ik heen moest, hij vertelde dat het maar 20-25 minuten lopen was naar Schiedam Centrum omdat dat maar 500 meter hier vandaan was. Na lang dubben toch besloten om maar te gaan lopen omdat ik om acht uur rijles had en ook nog op tijd thuis moest zijn en liefs ook nog even wat kon eten voor die tijd.

Ik heb er uiteindelijk denk ik een half uurtje over gelopen. Vlak voor het station kwam ik een tramhalte tegen en daar ben ik in tram 23 gestapt. Een klein half uurtje later was ik op Rotterdam Centraal waar ik overgestapt ben op de tram naar huis. Thuis zag ik dat om kwart over zeven pas weer treinen gingen rijden en dat daarmee de mensen zijn weggevoerd. Ben blij dat ik daar niet op gewacht heb :P Ik was half acht thuis dus net op tijd.

Nog een foto'tje want helaas hield toen de batterij van m'n telefoon er mee op :(

Afbeelding
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Freek »

Daantje schreef: Een buurtbewoner sprak me aan en vroeg waar ik heen moest, hij vertelde dat het maar 20-25 minuten lopen was naar Schiedam Centrum omdat dat maar 500 meter hier vandaan was.
Was je aan het kruipen? Of gewoon een typefoutje :wink:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door webguy »

Denk 500 meter spoor, maar flinke omweg per weg ;)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Daantje »

Idd, hemelsbreed (over het spoor) 500 meter maar als je gaat lopen en door weilanden en over industrieterreinen moet duurt het wel wat langer. Kan vanavond wel even kijken of ik een kaartje kan maken met google maps.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Fles »

Daantje schreef: iets tegen de trein aan sloeg, een auto ofzo. Daarna remden we af, redelijk langzaam. We waren bang dat we iets aangereden hadden, een auto ofzo.
Ik denk dat het een auto was. Of zo. :mrgreen:

Maar allemaal redelijk goed afgelopen dus, en je hebt weer wat beleefd :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Meltrain »

Chauf21 schreef:Ons aller Daantje is een van de reizigers, smste ze me eerder deze avond....
Heeft Daantje ineens een andere naam? :P
Maar mooie reportage hoor, Daantje. :)

Edit Daantje: nu klopt het weer ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door STF »

Op het scholieren-forum heet ze zo, daar zal Chauf21 wel mee in de war zijn geweest.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Daantje »

Kaartje, zoals beloofd. Punt A is het punt waar de trein gestrand is, punt B is station Schiedam Centrum. Volgens de routeplanner (en zo ben ik zo te zien ook gelopen), is het 4,2 km over de weg dus dan is een half uur wel heel netjes nog :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Geert »

Hmm, dat is inderdaad nog wel een stukje lopen ja :P. Maar je had op ongelukkiger plaatsen kunnen stranden, nu kon je zo te zien vrij snel het industrieterrein van Schiedam op...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Daniel »

Achteraf gezien, maar da's in zo'n situatie altijd lastig natuurlijk, had je wel beter de andere kant op kunnen lopen over de Joppelaan...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Suus »

... of de Slimme Watering de andere kant op lopen, dan kom je bij het eindpunt van tram 21 uit. Maar achteraf is altijd makkelijk praten en de beste stuurlui staan aan wal enzo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Meltrain »

Tja, als je ineens 'gedropt' wordt in een voor jou onbekend gebied, is het een kwestie van gokken (tenzij je GPS op je telefoon hebt :P ).
Soms gok je goed en soms niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Daantje »

Ik heb navigatie op m'n telefoon maar m'n batterij was dus leeg ;)

Heel veel medereizigers waren de andere kant op gelopen maar een buurtbewoner vertelde me dat volgens hem de kortste weg over dat industrieterrein was. Dat was naar zijn idee ook sneller dan naar het eindpunt van tram 21 lopen en vanaf daar met de tram. Er reed ook een bus vlak langs de plek waar ik gestrand was maar die zat zo vol dat dat geen alternatief was en die stond verderop behoorlijk in de file. Andere kant op op de Joppelaan, ga nu twijfelen of het kaartje wel echt klopt maar je kon ook niet anders weg bij die trein omdat het weggetje vol stond met brandweer, politie en ambulances.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Daniel »

In het AD was vandaag overigens te lezen dat uit onderzoek van NS gebleken zou zijn dat de brand niet door een vastgelopen rem werd veroorzaakt. Het zou een brand in een tractiemotor geweest zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Passagiers moeten brandende trein uit

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:In het AD was vandaag overigens te lezen dat uit onderzoek van NS gebleken zou zijn dat de brand niet door een vastgelopen rem werd veroorzaakt. Het zou een brand in een tractiemotor geweest zijn.
VASTE rem :evil:

En besides, IVW doet dat soort onderzoeken, en meestal niet binnen 24 uur *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten