Tram 19 (en de fiets)
Tram 19 (en de fiets)
Tram 19 is een nieuwe tram van de HTM die met het ingaan van de zomerdienstregeling begin juli zou moeten gaan rijden van Leidschendam, via Leidschenveen, Ypenburg en Nootdorp naar Delft. Uiteindelijk moet-ie naar de TU-wijk, maar er zit nog een krakkemikkige brug in de weg. Verder is het de vraag wat er in Delft gaat gebeuren met de verherbouwing van het spoorviadukt en het station.
Alle andere trams in de Haagse regio rijden door het centrum van Den Haag of toch op z'n minst langs één van de stations CS of HS. Tram 19 dus niet. Dat kan wel eens een nadeel zijn voor de mensen in Leidschenveen die door de nieuwe tram bediend worden, maar natuurlijk hebben die al Randstadrail vrij dichtbij. In Leidschendam, Nootdorp en Delft kan je met respectievelijk 2, 6, 16 en 1 naar 't centrum van Den Haag. Op zich zou 19 mooie overstappen van bijvoorbeeld Delft op de trein richting Utrecht en Randstadrail richting Zoetermeer kunnen bieden, en natuurlijk Leidschenveen - Leischendam en Nootdorp - Delft. Maar of dat echt gaat werken hangt erg van de resulterende reistijden af. Met maar 20 haltes over 16 km rijdt deze tram aardig door, dus misschien... Je ziet hier overigens goed dat die paar gelijkvloerse kruisingen maar een beperkt nadeel zijn tegenover een "echte" metro, terwijl het ruimtebeslag en de kosten wel veel minder zijn.
Ok dan:
Zaterdag fietste ik van Nootdorp naar Den Haag. Volgens de HTM rijden ze al ruim een maand testritten op het trajekt van de nieuwe tram 19 tussen Leidschendam en Delft, dus het leek me wel aardig de route van tram 19 naar Leidschendam te volgen om te zien of ik zo'n testtram tegen zou komen. Kleine kans natuurlijk, maar hoop doet leven. Ik ging bij station Ypenburg onder het spoor en de snelweg door, en daar al bleek dat de testritten van de HTM ofwel missing in action zijn of toch op z'n minst een zware onvoldoende halen:
Een paarhonderd meter verderop komt dan Randstadrail-station Leidschenveen in zicht:
Vanaf de andere kant kan je zien dat tram 19 hier een halte heeft, handig om over te kunnen stappen:
Een eindje verderop buigt het spoor af naar links richting Leidschendam, en rijdt daar over een vrije baan met een flink fietspad ernaast. (Overigens is de bocht nog niet helemaal af, zeker voor fietsers.)
Als het goed is is dit de Oude Middenweg die we hier kruisen. Ik weet niet wat precies de bedoeling is hier, maar het ziet eruit of het nog niet helemaal af is.
Het was overigens de vraag of het zou lukken om met het tramspoor op te fietsen, want voor zover ik me herinner was er hier vroeger geen mogelijkheid om de A4 over te steken voor fietsers. Nu met de ontwikkeling van Ypenburg/Leidschenveen e.d. is dat echter een stuk beter geworden: er is nu een fietspad aan de zuidkant van het treinspoor richting Utrecht en een fietsbrug over de A4 net iets ten noorden van dat spoor. En hier kan je als fietser mee de trambrug over de A4 over:
Vervolgens duikt de tram omlaag om zo de tunnel in te kunnen. Hier kan je goed zien hoe roestig het spoor is:
De tram en de auto's rijden hier dus in de Sijtwendetunnel onder de vliet door, maar als fietser mogen we het met een ophaalbruggetje doen:
Vlak na de brug is dan het ondergrondse station in de tunnel. Er zijn dus vier ingangen en twee liften, met daartussenin een speelplaatsje:
Vanaf de andere kant:
Het lijkt erop dat dit de laatste halte voor 't winkelcentrum Leidschenhage is. Over de tunnel fietsend loopt de weg verderop dood:
Het voetpad eindigt in een trap die nergens heen gaat. Als doorgaande fietser moet je hier naar rechts en dan voor het sportveld (waar zaterdagmiddag gekorfbald werd) weer naar links. Dan kom je uit waar de auto's en de tram na het verlaten van de tunnel de Prins Bernhardlaan op draaien. De tramtunnel is echter afgesloten:
Hier gaan we dan langs een parkje met een grote vijver vlak naast Leidschenhage. Begin jaren '90 werkte ik een tijdje in een kantoor in Leidschenhage, en ik haalde af en toe na 't werk een blikje cola uit de automaat wat ik dan in het parkje opdronk voordat ik aan de fietstocht van 35 minuten naar huis begon. Maar dat zou nu niet meer lukken: rondom de vijver bevinden zich nu een groot hotel en andere bebouwing. Waar ik vroeger mijn fiets parkeerde aan de zijkant van Leidschenhage rijdt straks de tram, maar verder niks, zelfs geen fietsen:
Hierna buigt tram 19 af naar rechts om dan even verderop op de lus bij het Antoniushove-ziekenhuis te keren (waar ook het eindpunt van lijn 6 is). Ik ging echter de andere kant op richting centrum Den Haag. Hier zag ik dat lijnen 2 en 6 ondergronds duiken om ongelijkvloers met een drukke weg te kruisen
Goed idee, zou meer gedaan moeten worden. Helaas voor fietsers is zowel vlak voor als vlak na die drukke weg een parallelweggetje met een stoplicht waar je voor nop tijden stil moet staan. Niet bepaald fietsvriendelijk, Leidschendam.
Een paar maanden geleden ben ik ook nog een stuk langs het spoor van tram 19 gefietst in de andere richting, van Nootdorp naar Delft. Hier kruist tram 19 wederom de A4, met een fietspad ernaast. Maar dat fietspad wil je dus NIET gebruiken (tenzij je richting verffabriek gaat/komt) want de buurt waar je in terecht komt na de oversteek uit Nootdorp is ingericht om fietsers zoveel mogelijk het leven zuur te maken: je moet over kronkelige ventwegen en dergelijke. Iets zuidelijker is een ouder viadukt over de A4 wat iets beter is, maar ook niet bepaald een ideale ontsluiting richting Delft heeft. Beter is om een eindje parallel langs de A4 te rijden richting 't zuiden, waarna je een fietserstunneltje door kan en dan rij je zo Delft in.
(Jakkes, er is wat misgegaan met de foto's (stuk van de rechterkant afgehakt), ik upload over een uurtje verbeterde versies. Update: verkleind naar max 600 breed/hoog, smallimg weer weggehaald. Dit omdat de staande foto's zo enorm vergroot werden.)
Alle andere trams in de Haagse regio rijden door het centrum van Den Haag of toch op z'n minst langs één van de stations CS of HS. Tram 19 dus niet. Dat kan wel eens een nadeel zijn voor de mensen in Leidschenveen die door de nieuwe tram bediend worden, maar natuurlijk hebben die al Randstadrail vrij dichtbij. In Leidschendam, Nootdorp en Delft kan je met respectievelijk 2, 6, 16 en 1 naar 't centrum van Den Haag. Op zich zou 19 mooie overstappen van bijvoorbeeld Delft op de trein richting Utrecht en Randstadrail richting Zoetermeer kunnen bieden, en natuurlijk Leidschenveen - Leischendam en Nootdorp - Delft. Maar of dat echt gaat werken hangt erg van de resulterende reistijden af. Met maar 20 haltes over 16 km rijdt deze tram aardig door, dus misschien... Je ziet hier overigens goed dat die paar gelijkvloerse kruisingen maar een beperkt nadeel zijn tegenover een "echte" metro, terwijl het ruimtebeslag en de kosten wel veel minder zijn.
Ok dan:
Zaterdag fietste ik van Nootdorp naar Den Haag. Volgens de HTM rijden ze al ruim een maand testritten op het trajekt van de nieuwe tram 19 tussen Leidschendam en Delft, dus het leek me wel aardig de route van tram 19 naar Leidschendam te volgen om te zien of ik zo'n testtram tegen zou komen. Kleine kans natuurlijk, maar hoop doet leven. Ik ging bij station Ypenburg onder het spoor en de snelweg door, en daar al bleek dat de testritten van de HTM ofwel missing in action zijn of toch op z'n minst een zware onvoldoende halen:
Een paarhonderd meter verderop komt dan Randstadrail-station Leidschenveen in zicht:
Vanaf de andere kant kan je zien dat tram 19 hier een halte heeft, handig om over te kunnen stappen:
Een eindje verderop buigt het spoor af naar links richting Leidschendam, en rijdt daar over een vrije baan met een flink fietspad ernaast. (Overigens is de bocht nog niet helemaal af, zeker voor fietsers.)
Als het goed is is dit de Oude Middenweg die we hier kruisen. Ik weet niet wat precies de bedoeling is hier, maar het ziet eruit of het nog niet helemaal af is.
Het was overigens de vraag of het zou lukken om met het tramspoor op te fietsen, want voor zover ik me herinner was er hier vroeger geen mogelijkheid om de A4 over te steken voor fietsers. Nu met de ontwikkeling van Ypenburg/Leidschenveen e.d. is dat echter een stuk beter geworden: er is nu een fietspad aan de zuidkant van het treinspoor richting Utrecht en een fietsbrug over de A4 net iets ten noorden van dat spoor. En hier kan je als fietser mee de trambrug over de A4 over:
Vervolgens duikt de tram omlaag om zo de tunnel in te kunnen. Hier kan je goed zien hoe roestig het spoor is:
De tram en de auto's rijden hier dus in de Sijtwendetunnel onder de vliet door, maar als fietser mogen we het met een ophaalbruggetje doen:
Vlak na de brug is dan het ondergrondse station in de tunnel. Er zijn dus vier ingangen en twee liften, met daartussenin een speelplaatsje:
Vanaf de andere kant:
Het lijkt erop dat dit de laatste halte voor 't winkelcentrum Leidschenhage is. Over de tunnel fietsend loopt de weg verderop dood:
Het voetpad eindigt in een trap die nergens heen gaat. Als doorgaande fietser moet je hier naar rechts en dan voor het sportveld (waar zaterdagmiddag gekorfbald werd) weer naar links. Dan kom je uit waar de auto's en de tram na het verlaten van de tunnel de Prins Bernhardlaan op draaien. De tramtunnel is echter afgesloten:
Hier gaan we dan langs een parkje met een grote vijver vlak naast Leidschenhage. Begin jaren '90 werkte ik een tijdje in een kantoor in Leidschenhage, en ik haalde af en toe na 't werk een blikje cola uit de automaat wat ik dan in het parkje opdronk voordat ik aan de fietstocht van 35 minuten naar huis begon. Maar dat zou nu niet meer lukken: rondom de vijver bevinden zich nu een groot hotel en andere bebouwing. Waar ik vroeger mijn fiets parkeerde aan de zijkant van Leidschenhage rijdt straks de tram, maar verder niks, zelfs geen fietsen:
Hierna buigt tram 19 af naar rechts om dan even verderop op de lus bij het Antoniushove-ziekenhuis te keren (waar ook het eindpunt van lijn 6 is). Ik ging echter de andere kant op richting centrum Den Haag. Hier zag ik dat lijnen 2 en 6 ondergronds duiken om ongelijkvloers met een drukke weg te kruisen
Goed idee, zou meer gedaan moeten worden. Helaas voor fietsers is zowel vlak voor als vlak na die drukke weg een parallelweggetje met een stoplicht waar je voor nop tijden stil moet staan. Niet bepaald fietsvriendelijk, Leidschendam.
Een paar maanden geleden ben ik ook nog een stuk langs het spoor van tram 19 gefietst in de andere richting, van Nootdorp naar Delft. Hier kruist tram 19 wederom de A4, met een fietspad ernaast. Maar dat fietspad wil je dus NIET gebruiken (tenzij je richting verffabriek gaat/komt) want de buurt waar je in terecht komt na de oversteek uit Nootdorp is ingericht om fietsers zoveel mogelijk het leven zuur te maken: je moet over kronkelige ventwegen en dergelijke. Iets zuidelijker is een ouder viadukt over de A4 wat iets beter is, maar ook niet bepaald een ideale ontsluiting richting Delft heeft. Beter is om een eindje parallel langs de A4 te rijden richting 't zuiden, waarna je een fietserstunneltje door kan en dan rij je zo Delft in.
(Jakkes, er is wat misgegaan met de foto's (stuk van de rechterkant afgehakt), ik upload over een uurtje verbeterde versies. Update: verkleind naar max 600 breed/hoog, smallimg weer weggehaald. Dit omdat de staande foto's zo enorm vergroot werden.)
Laatst gewijzigd door iljitsch op ma 10 mei 2010, 14:58, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Tram 19 (en de fiets)
Leuk verslagje. Voor de foto's moet je even de smallimg-tags gebruiken, dan worden ze automatisch verkleind naar forumbreedte :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tram 19 (en de fiets)
Leuk verslag ja :). Sijtwendetunnel, dat is toch die tunnel waar huizen op gebouwd zijn (IIRC)?
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6464
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Tram 19 (en de fiets)
Leuk verslagje, ik kom daar regelmatig :) Hoop dan ook op een gunstige rijtijd van Leidschendam naar Delft. Dat is nog best een populaire verbinding dus hoop dat die nu wat comfortabeler wordt.
De testtrams rijden overigens wel maar naar ik begrepen heb alleen 's nachts.
De testtrams rijden overigens wel maar naar ik begrepen heb alleen 's nachts.
Re: Tram 19 (en de fiets)
Liggen die stenen dan alleen overdag op de rails??
Het spoor heeft ook bijna overal waar ik 't gezien heb een mooi laagje roest.
Het spoor heeft ook bijna overal waar ik 't gezien heb een mooi laagje roest.
Re: Tram 19 (en de fiets)
Er waren enkele proef-/meetritten 's nachts (zie bijvoorbeeld deze fotoreportage). Het zal nu wel even stilliggen dan :)
Re: Tram 19 (en de fiets)
Ja, sorry, ik zag later dat ik het verkeerd getypt had.
Tram 19 rijdt in Nootdorp een flink eind over het spoor van tram 15.
Tram 19 rijdt in Nootdorp een flink eind over het spoor van tram 15.
Re: Tram 19 (en de fiets)
Tram 19 komt dus niet in Nootdorp, hij blijft net in Den Haag, in Ypenburg. Geneuzel met gemeentegrenzen, I know.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram 19 (en de fiets)
Wat voor trams komen er eigenlijk op de nieuwe lijn 19 te rijden? Ik las ergens dat er oude GTL-trams zou gaan rijden, die van lijn 2 afkomstig zijn want die gaan volgend jaar met RR-trams rijden. Beetje raar voor een nieuwe lijn waar je nieuw (en goed toegankelijk) materieel zou verwachten...
Vallend blad maakt rails glad.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: do 06 mei 2010, 13:56
Re: Tram 19 (en de fiets)
Ik heb een foto van een GTL met "19" erop gezien, maar nergens in zoveel woorden vermeld. Hoewel het zou kunnen dat een paar stukjes bestaand spoor niet geschikt zijn voor RR-materieel zal het nieuwe spoor hier zeker geschikt voor zijn en ik verwacht eigenlijk het bestaande spoor ook wel, er zitten geen of weinig scherpe bochten in die over het algemeen het probleem zijn. Maar in de beginjaren worden relatief weinig reizigers verwacht (16000 per dag) dus niet nuttig om daar Citadissen aan te "verspillen".
Re: Tram 19 (en de fiets)
De extra levering RegioCitadissen gaan naar lijn 2. Dan komen er genoeg GTL's vrij voor lijn 19. Er komt ook nog een bestelling voor nog eens 100 lagevloerstrams voor het stadsnet aan, voorlopig genoeg om de reizigersgroei op te vangen.
Laatst gewijzigd door Suus op do 27 mei 2010, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram 19 (en de fiets)
In de adviesaanvraag van het OV in Haaglanden (wat ergens in een topic in dit subforum staat) staat ook dat de keerlus voor de MCH Antoniushoeve ('Leideschendam Leidschenhage') op termijn verdwijnt.
Dit zou betekenen dat lijn 6 en 19 moeten uitwijken naar de Dillenburgsingel ('Leidschendam Noord') en lijn 2 een kopeindpunt krijgt voor de Antoniushoeve, omdat deze toch meet tweerichtings-trams rijdt.
Dit zou betekenen dat lijn 6 en 19 moeten uitwijken naar de Dillenburgsingel ('Leidschendam Noord') en lijn 2 een kopeindpunt krijgt voor de Antoniushoeve, omdat deze toch meet tweerichtings-trams rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Tram 19 (en de fiets)
Eergister fietste ik weer een deel van deze route, nu de andere kant op. Bij de HTM-wagen die voor 't CS geparkeerd staat vroeg ik nog wanneer tram 19 ging rijden, dan zou begin (?) juli worden. En jawel, blijkbaar worden er nu echt testritten gereden:
En inderdaad was het spoor minder roestig, met roestdeeltjes nu naast de sporen als je goed kijkt:
Er werden ook nog (voor mij) nogal onduidelijke werkzaamheden aan delen van het trajekt uitgevoerd. Hierbij kon je een duidelijke aceton-achtige lucht opsnuiven:
Onder het spoor bij station Ypenburg werd ook nog de laatste hand gelegd (om zeven uur 's avonds!) en waren de stenen die een maand geleden nog op de rails lagen nu weg:
Het gaat dus de goed kant op met lijn 19!
En inderdaad was het spoor minder roestig, met roestdeeltjes nu naast de sporen als je goed kijkt:
Er werden ook nog (voor mij) nogal onduidelijke werkzaamheden aan delen van het trajekt uitgevoerd. Hierbij kon je een duidelijke aceton-achtige lucht opsnuiven:
Onder het spoor bij station Ypenburg werd ook nog de laatste hand gelegd (om zeven uur 's avonds!) en waren de stenen die een maand geleden nog op de rails lagen nu weg:
Het gaat dus de goed kant op met lijn 19!
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6464
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Tram 19 (en de fiets)
De testtrams rijden nu echt! Ik kwam er vanmorgen tussen half acht en half negen maar liefst drie tegen: een bij Leidsenhage, richting Antoniushove, een bij de prinsenhof en een bij de Aart van der Leeuwlaan. Allemaal richting Leidschendam.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten