NS-baas Jacques Huberts: 'Leg macht bij werkvloer'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

NS-baas Jacques Huberts: 'Leg macht bij werkvloer'

Bericht door Geert »

NS-baas Jacques Huberts: 'Leg macht bij werkvloer'

UTRECHT - De NS moet meer macht leggen bij de uitvoerenden”, vindt Jacques Huberts, de baas van het reizigersbedrijf. Hij vindt dat bij de spoorwegen het hoofdkwartier te lang de koers bepaalde en de werknemers er maar een beetje bij hingen. „Die koers moet om”, vindt Huberts. Bestuurder Roel Berghuis van FNV Bondgenoten kan zich hier geheel in vinden.

„Er moet meer gecoacht worden bij de NS. Alles moet niet langer van bovenaf, als een soort dictaat, worden opgelegd.”

Een paar jaar geleden was het onmogelijk. Een vakbondsman en een NSR-directeur samen aan de interviewtafel. Maar de omgang bij de NS is veranderd sinds de komst van Jacques Huberts. De NS-directeur is niet bang zijn zegje te doen waar zijn ’tegenstander’ bij is. Huberts is een praktische man, die streeft naar zakelijke oplossingen. Hetzelfde geldt voor bestuurder Roel Berghuis. „We zijn geen vrienden. We hebben onze eigen belangen, maar willen er beiden wel altijd uitkomen”, zegt Berghuis.

Huberts, die net voor twee jaar heeft bijgetekend, zet het gesprek meteen op scherp. „Toen ik kwam, was de basis van de NS niet goed. We reden niet op tijd, de informatie was niet goed en we zetten niet altijd de klant in het middelpunt. NS is van oorsprong behoudzuchtig en in zichzelf gekeerd. Maar we moeten ons steeds vernieuwen en ons bij alles afvragen wat de klant van ons vindt, want die staat centraal. De vakbonden en de or zeggen dat natuurlijk ook. Maar menen ze het?”

„Natuurlijk”, zegt Berghuis. Huberts twijfelt: „Uit alle onderzoeken blijkt dat de reiziger, nu het op tijd rijden beter gaat, meer service en comfort eist. Daarom wil ik naast de conducteur meer servicemedewerkers op de trein inzetten.”

Het blijkt een moeilijk punt voor de vakbondsbestuurder. „Conducteurs zijn bang dat hun functie wordt uitgehold.”

„Er wordt niks uitgehold”, zegt Huberts. „Ik wil dat er één iemand de baas op de trein is. Daarom blijft er altijd een hoofdconducteur aanwezig. Bovendien blijven alle 2300 conducteurs aan.” Berghuis: „Er zijn nu grote tekorten. NS moet een paar honderd conducteurs aantrekken om de huidige kwaliteit op peil te houden. NS wil dat met goedkopere servicemedewerkers opvullen, maar wij vinden dat het hoofdconducteurs moeten zijn. De conducteur is toch het boegbeeld van de trein.”

Huberts wil dat de NS’ers elke dag bezig zijn om van de NS het beste Europese vervoerbedrijf te maken. Dat is nodig, omdat de NS „anders de concessie voor het rijden van treinen op het hoofdrailnet in 2015 kwijt zou kunnen raken. Ik wil dat NS zó goed presteert, dat de nieuwe vergunning onderhands wordt gegund”.

In zijn eerste jaar wist de NS-directeur talloze moeilijke dossiers van tafel te vegen. De nieuwe dienstregeling, het boetebeleid, bestemming klant, de naweeën van het rondje om de kerk. Hij zegt één ding voor ogen te hebben gehad: de reiziger. Berghuis heeft bewondering voor de voortvarendheid en de zakelijk aanpak van Huberts, maar „ik ben er voor de belangenbehartiging van mijn leden. Conducteurs moeten zich niet het lulletje van de trein voelen”. Huberts zegt „respect te hebben voor die positie als de reiziger er maar bij wint”.

Bron: Telegraaf via FNVspoor.nl
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS-baas Jacques Huberts: 'Leg macht bij werkvloer'

Bericht door Ruben »

Och is het bottom-up gelul opeens weer populair geworden?! Nou ja een frisse kijk kan nooit kwaad zullen we maar weer zeggen...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS-baas Jacques Huberts: 'Leg macht bij werkvloer'

Bericht door WSM »

In Amsterdam is gelukkig goed te zien tot welke positieve resultaten 'de macht bij de werkvloer' leidt.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten