400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door reisthijs »

Tochjo schreef:Hierzo, puntje 3.
De vraag wordt dus alleen ergens op een forum beantwoord, pas nadat er vaak om gevraagd was natuurlijk. Dat is veel te ver weggestopt dit soort essentiële informatie, dit zou gewoon makkelijk vindbaar op sites als ov-chipkaart.nl moeten staan. Maar daar is het dus niet te vinden (of die sites moeten ondertussen ook "vooruitgang" hebben geboekt?)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Suus »

Er is een tarievenpagina: https://www.ov-chipkaart.nl:443/allesov ... evenlijst/

Opvallend is wel dat alleen in de helpmodule van de website gesproken wordt over negatief saldo, maar op de overige pagina's niet. Ik vermoed dat men dit doet om te voorkomen dat mensen continue maximum in het negatief gaan staan (oftewel een saldo van -4 euro).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Fles »

wacht even. Dus "je mag" maximaal 4 euro in de min staan, maar "er moet" voor de minste scheet wel minimaal 10 euro "borg" afgeschreven worden? Mensen zijn dus dag in dag uit aan het puzzelen hoeveel of hoe weinig geld ze op hun kaart moeten laden om nog naar huis te kunnen komen (want zo gaat het in de praktijk, geen kat gaat even 150 euro op die kaart parkeren natuurlijk).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar gebruikerservaringen van de Oyster Card en dat ding in Shanghai, wat toch redelijk succesvol lijkt te zijn. Ik kan me met de beste wil van de wereld geen situatie bedenken waarin ik blijer zou worden van die shitkaart dan van de papieren kaartjes die ik nu gebruik :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Suus »

De hele truc van het ding is automatisch opladen. Je kiest een automatisch bedrag, geeft toestemming voor automatische incasso en gaat gewoon reizen, en de hele kaartautomaat heb je niet meer nodig. Nooit veel saldo op je kaart, maar altijd genoeg om te reizen. Bovendien is het met automatisch opladen niet meer mogelijk negatief te staan, want bij een saldo onder de vijf euro wordt er geld bijgestort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Geert »

En je hebt dus altijd een uitstaand saldo van minstens 15 euro. Dat wordt lekker rente trekken voor TLS.

Hoe kun je eigenlijk een oude chipkaart leegreizen als je automatisch opladen aan hebt staan? Automatisch opladen uitzetten, chipkaart leegreizen, automatisch opladen weer aanzetten voor je nieuwe kaart? Zucht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Suus »

Als de kaart verloopt kan je het volledige bedrag laten storten, anders moet je inderdaad automatisch opladen eerst uitzetten en krijg je maximaal 30 euro terug.

https://www.ov-chipkaart.nl:443/service ... estitutie/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Wubbo »

Die discussie over uitstaand saldo begrijp ik niet. Je kunt er zelf voor kiezen wanneer je er geld bij zet, in theorie zelfs als je negatief staat. Bij strippenkaarten betaal je altijd vooraf, loop je zomaar met een ding van 22,50 Euro in je portemonnee (45-strippenkaart vol tarief). Als je ziet hoeveel mensen treinkaartjes vantevoren kopen (zonder datum, en als je het wel beschouwt is het retourdeel van een retourtje ook van te voren betaald). Nu staat er saldo op je chipkaart, ik laad er meestal 30 Euro op en ga dan reizen tot ik ergens rond de 3 Euro kom. 3 Euro = 6 strippen, en normaalgesproken kocht ik ook een strippenkaart als ik nog maar zo weinig strippen over had omdat je niet zonder wil komen te zitten in de middle of nowhere.

Voordeel van de chipkaart vind ik dat ik me niet van te voren vast hoef te leggen hoe ik ga reizen. Normaalgesproken reis ik naar Zeist met de bus vanaf Utrecht C, maar ik kan er nu gewoon op het laatste moment voor kiezen om in Driebergen op de bus te stappen als dat mij beter uitkomt (door vertraagde treinen oid). Die flexibiliteit vind ik erg makkelijk.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Fles »

Bee schreef:De hele truc van het ding is automatisch opladen. Je kiest een automatisch bedrag, geeft toestemming voor automatische incasso en gaat gewoon reizen, en de hele kaartautomaat heb je niet meer nodig. Nooit veel saldo op je kaart, maar altijd genoeg om te reizen. Bovendien is het met automatisch opladen niet meer mogelijk negatief te staan, want bij een saldo onder de vijf euro wordt er geld bijgestort.
Denk je dat me de centen op de rug groeien of zo? Hiermee geef je TLS dus gewoon carte blanche om geld uit je te zuigen. Zelf letten op kortingsacties is er niet meer bij, kruidvatkaartjes word je mee uitgelachen, maar hee, "het is gemakkelijker geworden voor de reiziger". Los van dat dat niet zo is natuurlijk.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Freek »

omdat ik via mijn mobiel reageer is het even lastig uitzoeken: iets met niet kunnen schakelen tusse tabbladen. Het kan dus zijn dat ik er naast zit.

Is het bij automatisch opladen zo dat je zelf het bedrag kan aangeven waarop er automatisch moet worden bijgeladen? Ik dacht het namelijk niet, dit is toch standaard 5 euro. In dat geval kan het dus voorkomen dat je saldo €5,01 is, je niet kan inchecken bij NS, immers je zit onder de 6 euro, maar je saldo ook niet automatisch wordt verhoogd omdat je saldo nog hoger dan 5 euro is. Je zult dus toch bij een oplaadpunt langs moeten, of verplicht een reisje met de bus moeten maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Suus »

Je kan kiezen uit 10, 20 of 30 euro per keer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Fles »

Bee schreef:Je kan kiezen uit 10, 20 of 30 euro per keer.
Nou dat was Freek z'n vraag niet
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Jurjen »

En in die link waar ook over het 4 euro negatief kunnen staan, las ik ook dat als je niet in kan checken door te laag saldo met automatisch opladen, je je kaart daarna nog een keer tegen de lezer moet houden en het dan opgeladen wordt/is o.i.d.? Hoe weet ik ook niet, maar zo stond het er geloof ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Suus »

Nee, maar dat is ter aanvulling van een ander stuk uit zijn vraag. Ik ben hier niet de alwetende ov-chipkaartkenner. Ik weet er relatief veel van af, maar veel meer dan er op http://www.ov-chipkaart.nl/faq/ staat niet. Zeker omdat er nog altijd wordt gewerkt aan uitbreidingen van de functionaliteit. Wat helemaal niet opvallend is, omdat dat ook met de Octopus Card en Oyster Card nog steeds gebeurd.

En ik kan het antwoord nu niet geven, omdat uit antwoorden die op de website van de OV-Chipkaart staan niet te achterhalen valt wat nu eerst gebeurd: automatisch opladen of controleren van het benodige saldo. Ik zou het overigens nogal opmerkelijk vinden als de situatie die Freek geeft zich daadwerkelijk zou voordoen. Er is niet over elk aspect van de ov-chipkaart even goed nagedacht, maar je krijgt een krat bier van mij als de situatie zoals Freek die schetst zich daadwerkelijk voordoet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Geert »

Freek schreef:omdat ik via mijn mobiel reageer is het even lastig uitzoeken: iets met niet kunnen schakelen tusse tabbladen. Het kan dus zijn dat ik er naast zit.

Is het bij automatisch opladen zo dat je zelf het bedrag kan aangeven waarop er automatisch moet worden bijgeladen? Ik dacht het namelijk niet, dit is toch standaard 5 euro. In dat geval kan het dus voorkomen dat je saldo €5,01 is, je niet kan inchecken bij NS, immers je zit onder de 6 euro, maar je saldo ook niet automatisch wordt verhoogd omdat je saldo nog hoger dan 5 euro is. Je zult dus toch bij een oplaadpunt langs moeten, of verplicht een reisje met de bus moeten maken.
Nee, je kunt niet kiezen. 5 euro is de ondergrens, als je saldo lager wordt dan dat ga je automatisch opladen.
@Wubbo: als je kiest voor automatisch opladen is de discussie met uitstaand saldo wel relevant. Zonder automatisch opladen weer uit te zetten wordt je saldo immers nooit lager dan 5 euro.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door robert55 »

Ik moet kennelijk als een advocaat gaan schrijven om jou gerust te stellen.
Ik had geen 20 stations om het systeem door te krijgen. Bij het eerste station [Sloterdijk] zie je z in de hal zo staan. Bij het tweede [Asd] staat een poortjesrij, bij het derde [Gv] was het even zoeken omdat ze daar op het perron staan, maar daarna was nummer 4 Baarn waar dat ook zo is een eitje. Moet ik door gaan? Het wordt heel saai.

Overigens is dit niet de totale plaatsing


reisthijs schreef:
robert55 schreef:De plaatsing van de paaltjes was voor mij in het begin ook even zoeken [hoewel ze beter te vinden zijn dan NS stempelautomaten], maar na een paar maanden en zo'n 20 stations weet ik intussen wel waar ze waarschijnlijk staan als ik op een nieuwe plek kom.
Die stempelautomaten staan tenminste nog een beetje op een logische plaats, gewoon over waar je een perron op kan. Ik begrijp echt niet waarom die chipkaartlezers niet gewoon op dezelfde plaats stonden dan hoefde je nooit te zoeken. Het feit dat jij een paar maanden en 20 stations nodig had om te ontdekken waar je die dingen kan verwachten geeft al aan dat de plaatsing niet echt logisch was. Ze zouden zo moeten staan dat je ze absoluut niet over het hoofd kan zien als je het station verlaat: dat is vaak niet het geval.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door robert55 »

Ik heb gemiddeld zo'n 20 euro op de kaart staan. Dat zou anders in de beurs of renteloos op de betaalrekening staan.
Ik heb nog nooit een probleem gehad om met de OVchipkaart vervoerd te worden
Het is makkelijker voor mij en veiliger voor mij. Onduidelijk is het ook niet
Kortom het enige waar je een beetje een punt hebt is de te lange gegevensopslag.
Fles schreef:
robert55 schreef:Het minimumsaldo waarop je bij NS met een voordeelurenkaart kan inchecken is 6 euro.
T zal zo zijn, jij zegt het. Staat het ook ergens anders? Ik weet niet beter dan 20, of 10 voor voordeelurenkaarthouders.

Er ontstaat een beeld van "Geef eerst je geld maar, dan kijken wij wel of we je daar een vervoerbewijs voor willen geven. Oh, in de gaten gehouden word je toch wel."

Serieus, welk redelijk doel dient die hele schijtkaart nou? Gemak? Nee. Veiligheid? Nee. Duidelijkheid? Nee. Privacy? Allesbehalve.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door reisthijs »

robert55 schreef:Bij het eerste station [Sloterdijk] zie je z in de hal zo staan. Bij het tweede [Asd] staat een poortjesrij, bij het derde [Gv] was het even zoeken omdat ze daar op het perron staan, maar daarna was nummer 4 Baarn waar dat ook zo is een eitje. Moet ik door gaan? Het wordt heel saai.
Ik kan net zo makkelijk een lijstje gaan opnoemen met voorbeelden waar het niet zo snel duiddelijk is. Dat ga ik niet doen, want inderdaad dat zou saai worden.

Mijn hele punt is dat je in sommige gevallen, als je een station niet kent, dus echt op zoek moet gaan naar die paaltjes. Juist als je soms even vergeet dat je nog moest uitchecken, ga je ook niet naar die dingen op zoek. Je zou verwachten dat ze zo geplaatst worden, dat ze niet te missen en zijn en je daardoor denkt 'hé, ik moest nog uitchecken', en het daardoor nooit vergeet. Bij stations met poortjes is dat wel het geval, maar op andere stations niet.

Op veel stations staan die paaltjes niet bij de uitgang, maar naast de kaartautomaten: daar vallen ze wel op als je het station binnenkomt, maar niet als je naar buiten loopt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Freek »

@ Bee, Jurjen, Geert:
Mijn situatie kan zich dus theoretisch voor doen, dat geldt dan voor alle bedragen tussen de 5,01 en 5,99 euro. Wel vreemd dat de NS zegt dat het nogmaals voor de lezer houden van de chipkaart betekend dat het saldo wordt verhoogd. Dit wordt nergens anders gecommuniceerd terwijl wel iedereen het zou moeten weten. Dus: of de NS liegt of de communicatiestrategen van de Ov-chipkaart moeten nog wat leren (al kon dat laatste sowieso al een feit zijn :X )
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Hoeveel van die 400.000 treinreizigers zijn eigenlijk studenten die keurig en netjes alvast in en uitchecken? -O-
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Bovendien is het met automatisch opladen niet meer mogelijk negatief te staan, want bij een saldo onder de vijf euro wordt er geld bijgestort.
Als je geen cent op je rekening hebt staan raak je gewoon in het negatief... (A)
For Your Railroad Adventures
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Gekko123 »

Freek schreef:@ Bee, Jurjen, Geert:
Mijn situatie kan zich dus theoretisch voor doen, dat geldt dan voor alle bedragen tussen de 5,01 en 5,99 euro. Wel vreemd dat de NS zegt dat het nogmaals voor de lezer houden van de chipkaart betekend dat het saldo wordt verhoogd. Dit wordt nergens anders gecommuniceerd terwijl wel iedereen het zou moeten weten. Dus: of de NS liegt of de communicatiestrategen van de Ov-chipkaart moeten nog wat leren (al kon dat laatste sowieso al een feit zijn :X )
Uit ervaring weet ik te melden dat het geen probleem is om in te checken bij de NS met automatisch opladen bij een beginsaldo tussen €5,01 en €5,99. Dat heb ik al een paar keer gewoon kunnen doen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door robert55 »

Ik denk dat we hier maar over moeten ophouden. Ik blijf er bij [gebaseerd op eigen ervaring] dat zowel het vinden van het paaltje als de kans van de vergeten uitchecken als probleem zwaar worden opgeblazen.
reisthijs schreef:
robert55 schreef:Bij het eerste station [Sloterdijk] zie je z in de hal zo staan. Bij het tweede [Asd] staat een poortjesrij, bij het derde [Gv] was het even zoeken omdat ze daar op het perron staan, maar daarna was nummer 4 Baarn waar dat ook zo is een eitje. Moet ik door gaan? Het wordt heel saai.
Ik kan net zo makkelijk een lijstje gaan opnoemen met voorbeelden waar het niet zo snel duiddelijk is. Dat ga ik niet doen, want inderdaad dat zou saai worden.

Mijn hele punt is dat je in sommige gevallen, als je een station niet kent, dus echt op zoek moet gaan naar die paaltjes. Juist als je soms even vergeet dat je nog moest uitchecken, ga je ook niet naar die dingen op zoek. Je zou verwachten dat ze zo geplaatst worden, dat ze niet te missen en zijn en je daardoor denkt 'hé, ik moest nog uitchecken', en het daardoor nooit vergeet. Bij stations met poortjes is dat wel het geval, maar op andere stations niet.

Op veel stations staan die paaltjes niet bij de uitgang, maar naast de kaartautomaten: daar vallen ze wel op als je het station binnenkomt, maar niet als je naar buiten loopt.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door robert55 »

Volgens mij niet. Zoals al gezegd is het minimum bedrag van automatisch opladen 10 [dus niet 5]

Het verhaal van meerdere malen voor de lezer houden wordt overigens pas relevant als je een grotere negatief stand hebt bereikt. Je kan -zoals beschreven- met 6,01 saldo in Maastricht inchecken en naar Alkmaar reizen en daar uitchecken. Een enkele reis op saldo kost 13,40 [= halve prijs dagretour] dus dan kom je op min 7,40. Daar kan je mee uitchecken, maar er wordt dan niet bijgeladen. Dat gebeurt pas als je weer bij NS wil inchecken.

Freek schreef:@ Bee, Jurjen, Geert:
Mijn situatie kan zich dus theoretisch voor doen, dat geldt dan voor alle bedragen tussen de 5,01 en 5,99 euro. Wel vreemd dat de NS zegt dat het nogmaals voor de lezer houden van de chipkaart betekend dat het saldo wordt verhoogd. Dit wordt nergens anders gecommuniceerd terwijl wel iedereen het zou moeten weten. Dus: of de NS liegt of de communicatiestrategen van de Ov-chipkaart moeten nog wat leren (al kon dat laatste sowieso al een feit zijn :X )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Daniel »

In Amersfoort moet je trouwens straks echt blind zijn om de paaltjes te missen... zag vandaag dat men voorbereidingen heeft getroffen voor de plaatsing van een stuk of 16 kaartlezers in setjes van twee verspreid over de breedte van de toegang tot de brug over de sporen vanuit de hal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart

Bericht door Geert »

Over chipkaartproblemen gesproken, Connexxion schreef zojuist 13 cent te veel af (betaal normaal 1,23 voor het ritje, vandaag 1,36). Wat mij betreft een principekwestie. Iemand ervaring met een refund bij Connexxion?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten