FIN: mei 2010

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

FIN: mei 2010

Bericht door Freek »

Freeks Internationaal Nieuws: Mei 2010

Iedere maand zal ik een topic starten met daarin nieuws vanuit het buitenland. Daarbij zal ik met name nieuws vanuit de Duits sprekende landen, België en Frankrijk mee nemen. Grote nieuws uit andere Europese landen zal ik ook plaatsen. Voorlopig heb ik de gedachte om met een aantal vaste rubrieken te starten om onderaan dit bericht te schrijven dat iets verder ingaat op de materie. Overigens kan er een flinke vertraging in de berichtgeving zitten, waardoor jullie e.e.a. elders al eerder hebben gelezen. Dit heeft er mee te maken dat mijn bron de Railway Gazette International is, deze moet eerst uitkomen en vervolgens moet ik het hier posten. Hebben jullie op- of aanmerkingen, dan hoor ik het graag. Bij deze alvast de vaste rubrieken.

Concessies
VVO (Dresden, Duitsland) heeft Eisenbahngesellschaft Potsdam (EGP) een vijfjarig contract vanaf december 2010 gegund voor de Dieselroutes ronden om Dresden.
DB Regio Tyne & Wear Ltd heeft op 1 april de light metro concessie tussen Newcastle en Sunderland (UK) voor de komende 7 jaar overgenomen.

Materieel bestellingen:
ÖBB bestelt 200 Siemens Desiro ML. De treinen worden uitgevoerd met 217 tweede klas zitplaatsen, verdeeld over 3 rijtuigen. Opvallend is dat de treinen bij oplevering ook geschikt zijn om in Duitsland te rijden. Dit ter voorbereiding op het winnen van eventuele concessies. ÖBB heeft al mee geboden voor de Werdenfels-Netz.

Afbeelding
BLS bestelt 28 dubbeldekkers. Stadler Rail zal 28 vierdelige treinstellen fabriceren voor de S-Bahn van Bern. Dubbeldekkers zijn nodig om de passagiersgroei van 44% in 5 jaar op te kunnen vangen

SBB bestelt 24 dubbeldekkers. Voor vier RegioExpress routes zijn 24 dubbeldekkers bij Stadler Rail bestelt. Dit was een optie uit een contract uit 2008 voor 50 S-Bahntreinen voor Zurich.

Infra:
Frankrijk:
Een consortium van Vinci, Caisse des Dépots en Axa zal de HSL tussen Tours en Bordeaux aanleggen. De HSL moet in 2016 rijden en reistijd tussen Parijs en Bordeaux met een uur verkorten tot ongeveer 2 uur.

Duitsland:
Op 13 april is in Berlijn de bouw van de metrotunnel tussen Alexanderplatz en Brandenburger Tor begonnen. In 2017 moet deze tunnel de U5 en U55 met elkaar verbinden.

Spanje:
De metro van Barcelona is op 18 april uitgebreid. De automatische lijn 10 is geopend en lijn 9 is verder uitgebreid. De lijnen moeten in 2014 geheel gereed zijn.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: FIN: mei 2010

Bericht door Jurjen »

Dan mis ik nog wel de order van SBB voor FV-Dosto's. Is geen klein bestellinkje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: FIN: mei 2010

Bericht door Vinny »

SBB bestelt 24 dubbeldekkers. Voor vier RegioExpress routes zijn 24 dubbeldekkers bij Stadler Rail bestelt. Dit was een optie uit een contract uit 2008 voor 50 S-Bahntreinen voor Zurich.
Dit beheerst de locale media van Zurich inmiddels vier dagen :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten