Camera's herkennen gezichten in ov Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Camera's herkennen gezichten in ov Rotterdam

Bericht door Wubbo »

Camera's herkennen gezichten in ov Rotterdam
Geplaatst op: donderdag 27 mei 2010 21:22
Laatst bijgewerkt: donderdag 27 mei 2010 21:23


Rotterdam krijgt de primeur van camera's met gezichtsherkenning in het openbaar vervoer om agressie en geweld tegen te gaan. Minister Hirsch Ballin (Binnenlandse Zaken) steunt de proef die het Rotterdamse vervoersbedrijf RET met de camera's wil doen op de door incidenten geteisterde tramlijn 2, zo liet zijn departement donderdag weten.
Lees verder
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Camera's herkennen gezichten in ov Rotterdam

Bericht door robert55 »

Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Camera's herkennen gezichten in ov Rotterdam

Bericht door Fles »

Gezichtsherkenning. Hmm. Een gouden voortand onder een zwarte capuchon is tamelijk uniek inderdaad :? . Leuk idee even goed.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Camera's herkennen gezichten in ov Rotterdam

Bericht door robert55 »

Ik had verwacht dat je met jouw opmerkingen over het gebrek aan privacy bij de OV-chip kaart hierover kritischer zou zijn.
Dit gaat namelijk veel verder. Een proef van een ton doe je niet voor die vijf losers die nu een OV-verbod hebben.
Als dit werkt heeft een centrale post in principe realtime in beeld dat F. [met naam toenaam en sofinummer] in tram 2 zit en dat hij daar gisteren [toen er een incident was met een conducteur over een kaartje] ook in zat
Fles schreef:Gezichtsherkenning. Hmm. Een gouden voortand onder een zwarte capuchon is tamelijk uniek inderdaad :? . Leuk idee even goed.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Camera's herkennen gezichten in ov Rotterdam

Bericht door Fles »

:pos: Dat kan allicht nog in een volgend stadium, als dit echt blijkt te WERKEN. Daar heb je alle gelijk van de wereld in ;) Maar voorlopig zie ik nog wel wat complicaties op de weg voordat dit echt gaat werken. Mensen doen honderd verschillende hoofddeksels op, gebruiken brillen in allerlei kleuren en monturen, stappen op verschillende tijdstippen van de dag in de tram (belichting/schaduwen) etc. Knap systeem dat dan nog feilloos en realtime een correcte identificatie kan opleveren.

Maar mochten die bezwaren overwonnen worden, dan beloof ik dat ik over privacy zal beginnen :D Want inderdaad, het zou er op neerkomen dat iedere instapper gewoon als een crimineel behandeld wordt en meteen met een mugshot in een database terecht komt (Wie gelooft er nog dat die data "echt meteen vernietigd zal worden"?). En daar kun je ook best wel wat van vinden natuurlijk :)

Voorlopig reken (hoop) ik op technische onuitvoerbaarheid in ieder geval :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Camera's herkennen gezichten in ov Rotterdam

Bericht door Vinny »

Tijd dat iedereen gewoon een vingerafdruk moet gaan neerzetten op de OV chipkaart, of nog beter een DNA-profiel. :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Camera's herkennen gezichten in ov Rotterdam

Bericht door Karl »

Want als je een conducteur met een mes bewerkt, kan je er immers wel vanuit gaan dat de dader/verdachte netjes heeft ingecheckt!
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten